Radeon HD 3850 med agp?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Sen när var 4000kr mycket för att uppgradera nästan hela datorn? Klaga på tiden då en vettig processor kosta 2500kr istället..

Precis, förstår inte vad folk klagar för. Köpte min 4000+ för 5000 spänn, vad hade man för val? De andra processorerna hade inte ens 1mb L2 cache.
Idag får man en 6000+ DC, 2GB ram och ett vettigt moderkort för 3000:-.

Sen så står jag fast vid mina ord, det är onödigt att utveckla grafikkort till agp. Hade dom lagt ner den energin och tiden på att få kortet att prestera bättre så hade det i mina ögon varit mycket bättre eftersom AGP är en döende platform. Bakåtsträvare är vad ni är...

Permalänk

Tror inte de har lagt ner överdrivet mycket tid på det för att få det funka, agp->pcie-bryggan har dom ju redan klar, den är beprövad osv.
Tycker detta är ett riktigt bra initiativ för oss som har hyfsade datorer men där grafikkorten börjar bli lite väl klena...

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem

Nephropathia jag vet inte om du förstog vad som sas. Dom har inte utvecklat ett "nytt" kort, dom har bara konverterat ett redan existerande PCI-E kort till att passa AGP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
En X2 CPU duger gått och väl till dagens grafikkort. Att CPUn är en flaskhals är väldigt överdrivet.

Och AGP användarna är väldigt många faktiskt så det är en bra marknad på Ati.

Jag håller med. Jag kör FEAR på maximala "system"-settings (belastar cpu, minne osv), och det med en P4 Northwood @ 2,8ghz och 1gb minne. Så att säga att processorerna på den tiden utgör en flaskhals är bara bullshit.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Sen när var 4000kr mycket för att uppgradera nästan hela datorn? Klaga på tiden då en vettig processor kosta 2500kr istället..

Det var länge sedan en "vettig" processor kostade 2500 kr. Men tittar man bara efter Intel, så, ja

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

vad det inte snack på nån tråd att ett för bra grafikkort måste ha x16 som pcie har men det blir för lite på ett agp kort som har x8?

g1sk3n man behöver inte vara fattig för att vara idiot.. Sen kan det bero på att man inte lägga alla pengar på sin dator som tydligen visa andra gör. Många har ett socialt liv också utanför dator världen och lägger pengar på det med.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PalaDain
Nephropathia jag vet inte om du förstog vad som sas. Dom har inte utvecklat ett "nytt" kort, dom har bara konverterat ett redan existerande PCI-E kort till att passa AGP.

Jag är läskunnig, men är inte helt säker på att du är det?

Att konvertera ett kort från PCI-E > AGP kräver tid, pengar och resurser.
Det är inte bara att byta om du trodde det. Pengar kostar det självklart, bygga prototyper, producera, marknadsföra etc. Och vem jobbar med detta då? Robotar? Hästar? Nej just det, människor jobbar med detta.

Om dom istället har skrotat AGP idén och kört fullt ut på PCI-E så hade fler människor haft nytta av det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g1sk3n
Idioter som är så fattiga.

Jag är skapligt rik....

Men jag kanske köper ett iallafall till min äldre stationara dator.
AGP lever en stund till oberoende av vad en del tycker.
Processor flaskhalsen är som vissa redan har nämt kraftigt överskattad.
Det finns en del tester för de som vill läsa om den myten.

Min nya dator har inte AGP

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Processorer flaskhalsar väldigt sällan numera. Och jag tänkte precis nämna alla som sitter med 939 moderkort som vill ha mer kräm, deras processorer har nog inga större problem att dra fördel av ett sånt grafikkort jämfört med ett gammalt 9700 eller x800.

Precis

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Onödigt att utveckla agp kort ju, kostar ju knappt någonting att köpa ett uppgraderingspaket istället. Vad ska man med ett bra agp grafikkort till när man har en kass processor?

Jag tycker inte att det är onödigt! Själv så tycker jag att det är både häftigt och kul att dom gör detta. Önskar att nVidia kunde vara lika bra som ATi på den punkten!

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk

det är atis rialto bryga som gör att det går, geforce har haft stöd på sina graffen fram tills 8serien

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vikingone
Jag är skapligt rik....

Men jag kanske köper ett iallafall till min äldre stationara dator.
AGP lever en stund till oberoende av vad en del tycker.
Processor flaskhalsen är som vissa redan har nämt kraftigt överskattad.
Det finns en del tester för de som vill läsa om den myten.

Min nya dator har inte AGP

jag är också rik!

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk

ä,h give upp är man rik är man ute o festar dagarna i ända, o rik? kan ni ta utt 1mille när ni käner fört? typ gå o köppa en lite godis påse för 1mille?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
ä,h give upp är man rik är man ute o festar dagarna i ända, o rik? kan ni ta utt 1mille när ni käner fört? typ gå o köppa en lite godis påse för 1mille?

Skapligt mycket off topic...

Ja det kan jag.
Men jag skulle inte göra det.
Någon som köper godis för en miljon behöver söka hjälp. Fort.
Är man ute och festar hela dagarna blir man:
A. Inte rik.
B. Fattigare OM man mot förmodan var rik från början.

On topic:

Jag tycker iallafall att det är bra av ATI att komma med nya AGP kort.
Självklart gör de det då de förstår att de kan tjäna pengar på det.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Precis, förstår inte vad folk klagar för. Köpte min 4000+ för 5000 spänn, vad hade man för val? De andra processorerna hade inte ens 1mb L2 cache.
Idag får man en 6000+ DC, 2GB ram och ett vettigt moderkort för 3000:-.

Sen så står jag fast vid mina ord, det är onödigt att utveckla grafikkort till agp. Hade dom lagt ner den energin och tiden på att få kortet att prestera bättre så hade det i mina ögon varit mycket bättre eftersom AGP är en döende platform. Bakåtsträvare är vad ni är...

Håller med till 100%

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Det var länge sedan en "vettig" processor kostade 2500 kr. Men tittar man bara efter Intel, så, ja

Jag gav 3000 för min E6700 i slutet av maj 2007, någon vecka innan Intel annonserade E6750 för mer än 1200kr mindre(och som oxå var 2% bättre än E6700).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Underbart! Nu kan jag uppgradera mitt 1950Pro till ett HD3850 AGP.
Om man har OEM OS hamnar man ju också att uppgradera OS om man byter moderkort.
Har XP x64 (OEM) på ena hårddisken (Samsung) och inte ännu aktiverat Vista Home Premium 32bit (OEM) på andra hårddisken (Seagate).

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | MSI P45 NEO-F | 2 x 2GB A-Data Vitesta | Sapphire Radeon HD4850 512MB | Intel X25-M G2 80GB SSD | 320 Samsung SpinPoint F1 | Antec Sonata III

Permalänk

När det finns gott om folk som vill köpa en produkt så är den ej onödig att tillverka.
Personligen skulle jag aldrig kosta på en gammal dator ett nytt dyrt grafikkort som ej passar en ny dator, utan istället spara pengarna till en ny dator när nu den dagen kommer. (sitter själv med agp-port) Speciellt om ens arbetsuppgifter/nöje går att köra med den befintliga hårdvaran.
Nå alla prioriterar olika, kalla någon för dum för den inte prioriterar samma som en skulle jag då inte göra. Jag tycker dock det är slösaktigt att lägga ut så mycket pengar på så lite prestandaökning, som det totalt för systemet blir. Såvida man nu inte har ett värdelöst grafikkort innan, typ ett integrerat eller att ens grafikkort har gått sönder om man därför köper ett nytt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Att konvertera ett kort från PCI-E > AGP kräver tid, pengar och resurser.
Det är inte bara att byta om du trodde det. Pengar kostar det självklart, bygga prototyper, producera, marknadsföra etc. Och vem jobbar med detta då? Robotar? Hästar? Nej just det, människor jobbar med detta.

Om dom istället har skrotat AGP idén och kört fullt ut på PCI-E så hade fler människor haft nytta av det.

Jag är övertygad om att utveckla ett nytt grafikkort(med allt vad det innebär) tar överlägset mer resurser än att konvertera ett kort från pci-e till agp. Desutom skulle dom inte göra detta om dom inte redan visste att dom skull få in mer pengar på detta sättet. Alltså får dom mer klirr i kassan att utveckla nya kort. Om dom istället lagt dom resurserna på pcie kort hade dom korten blivit sämmre pga lägre budget.

Permalänk
Medlem

jippie, ni tror ju att det bara är att uppgradera, jea! då måste man köpa nytt agg, osv, , o ska jag ha nytt ska det va bra, eller så uppgraderar man bara graffet, och varför klaga på bakåtsträvande

låt mig gissa, din familj eller du kör inte hybridbil eller hur?

va? har ni inte råd, för fan köp nytt det är ju alltid bäst för alla....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
x2 tror jag man behöver klocka för att den inte skall flaskhalsa tbh

Det där med att något flaskhalsar är ett ganska luddigt begrepp. Det går tex att få ett grafikkort motsvarande geforce 8800Ultra att flaskhalsa på en gammal duron 800MHz förutsatt att man kör med tillräckligt hög upplösning. Processorn arbetar nämligen lika mycket oavsett vilken upplösning man kör. Flyter spelet om man kör i tex 640*480 men inte i 1600*1200 så är det grafikkortet som flaskhalsar och inget annat. Samma sak gäller om det är processorn som flaskhalsar för då får man nämligen samma FPS i låga upplösningar som i höga. Till många av dagens spel räcker det med en lite långsammare processor för att uppnå acceptabel prestanda i lägre upplösning och då räcker processorn till i högre upplösningar också eftersom den inte tilldelas mer arbete.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

s939 är ju nu inte synonymt med AGP det är rätt många som sitter med s939 och har PCIe....

Permalänk
Medlem

Jag komer nog forsätta med AGP

Har en bra dator i grundboten av sockel 478

Tycker man bord åter up ta moderkort tillvkning för agp vidar utveckla moderkort som bara behöver ny prosor som har stöd för äldra raminen som sitter på sockel 478 , som skulle kunna ha stöd för även nyare raminen ,

Det skulle blir fördel för det förtega som tar fram ett moderkort som klara av äldre system tekninska lösnigar med nya system

Så att kunden skulle slippa behöva bytta ut så många saker ,
Så att kunden skulle kunne behålla det mest av sin gamla dator ,

Tro det är mer marknaden som försker begräns styra , så kunderna tvingas att köppa nya moderkort med nyare ramine system så vidare .

Min dator har haft i många år
Bara grafikort som jag har bytt ut 4 gånger

i dag kan köra ny gamla spel fin hög upplösning

Komer nog köpp HD 3850 agp

Hoppas det komer igen , finns pengar att få ut av tillverka moderkort för agp med äldra ramine system ,

Tänk om bara behövd ny moderkort med prosor med nytt chipp , allt annat från den gamla datorn skulle , kunna fungera pass i hopp

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk

asrock?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

ASRock future port är en orsak varför man ska fortsätta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
En X2 CPU duger gått och väl till dagens grafikkort. Att CPUn är en flaskhals är väldigt överdrivet.

Och AGP användarna är väldigt många faktiskt så det är en bra marknad för Ati.

Här sitter en med AGP, men håller på att uppgradera till en Phenom 9700 och då lär jag inte kunna köra AGP. Eftersom det inte finns AM2+ med AGP så lär jag inte kunna skaffa ett. Har för den delen redan beställt mitt PCI-E AM2+ kort -> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342646

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344434

Billigare än väntat det är ju bra för dom som har agp,och så får man DX10 på köpet ju.-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

jag ska köppa ett ialafal, istälet för mit x1950pro

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt kort! Jag sitter också med AGP. Är minnesbussen på 256 bitar? Någon som vet?

Skulle man märka av någon boost på grafiken då man isåfall skulle migrera från ett Geforce7800GS? (Processor: P4:a på 2.8 ghz med 1GB RAM)

Mitt nuvarande datorsystem finns här: http://web.telia.com/~u85567669/cpuz.htm

(Blir nog ingen uppgradering för min del för övrigt, men intressant att leka med tanken.)

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk

då 3850 är nästan dubelt så snab i visa grejer så blir det nog en fin upgradering,(tänkte på x1950pro, vet ej hur dit kort står sig mot x1950pro)

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo