Nytt lagringsmedia spar 1 terabyte på skiva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illuwatar
Undrar hur pass lagringsbeständiga dessa skivor är? Det vore perfekt att backa upp på om de tål att lagras utan att tappa informationen. Idag finns det inga smidiga backupsystem för stora datamängder för privatpersoner. Bara min samling digitalbilder ligger idag på 25 GB, vilket motsvarar en halv blu-ray. Att backa till DVD (även dual layer) blir lite bökigt... dessutom verkar det som skivor med tunna metall-lager åldras så att de blir oläsbara efter ett antal år.

det finns ju skivor som är mer arkivbeständiga än andra. guld borde ju funka bra tycker jag, där borde ju materialet enbart påverkas av atomförkjutning, och det lär ju ta några tusen år mer än oxidifiering som är billiga skivors baneman oftast.

tyvärr så fanns det nån annan begränsning med guld också (förutom priset) som gjorde att det inte funkade med DVD, och det problemet antar jag försenar även BluRay-skivor från att använda det, ett tag iaf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Detta är väl mer riktat till storföretag för deras backuper med tanke på priset på brännaren och storleken på skivorna.

För oss konsumenter är ssd vägen vi kommer gå

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Repor kommer att suga med dessa om dom inte lyckas komma på något som är ordentligt reptåligt... och gällande etiketter så kan man nog reservera några få cm på insidan/utsidan av skivan till det.

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk

Plastskivor kommer antagligen alltid var billigare att tillverka än ssdminnen. Som många andra har sagt i tråden så tycker jag att skivorna borde vara inneslutna precis som minidiscs är. Alla MiniDiscskivor jag äger fungerar fortfarande trots ganska oömt bruk av dem. Detsamma kan jag inte säga om många CDskivor som jag trots allt varit försiktig med.

Men självklart hoppas jag på att mekanisk lagring ersätts helt inom de kommande åren med några smidiga slags ssddisketter eller liknande.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
legalisering?

om man slutar förtära vår planet med göra massa onödiga skivor istället för lägga upp på en server så har men nått en fin nivå.

köpa på internet funkar faktiskt också...

hehe så go komentar! men okej att de är dumt att tanka olagligt men ändå...

Permalänk
Medlem

Hur är det med skrivhastigheten då? Ingen vill väl bränna 1TB med 22x hastighet, det skulle ju ta ca 12,5 timmar...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Hur är det med skrivhastigheten då? Ingen vill väl bränna 1TB med 22x hastighet, det skulle ju ta ca 12,5 timmar...

hur räknade du ut det? jag ser inget sagt om vad 1x-hastigheten är iaf..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
Detta är väl mer riktat till storföretag för deras backuper med tanke på priset på brännaren och storleken på skivorna.

För oss konsumenter är ssd vägen vi kommer gå

Intressant att en endaste i hela tråden tänker längre än sin egen dator. Tänk när Google tar sina säkerhetskopior av sina alla servrar.. Det blir terrabytes och åter terrabytes, vad är då bästa valet? Cd? Br? Haha aldrig, hologram är svaret i dagsläget. Detsamma gäller alla stora företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
hur räknade du ut det? jag ser inget sagt om vad 1x-hastigheten är iaf..

Sant sant... när du har rätt, förhoppningsvis går det snabbare än så.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av othic
hur hade du tänkt att alla mjukvarutillverkare skulle fått ut sina produkter till konsumenterna??

/DÖD ÅT ILLEGAL NERLADDNING!

/ Dö själv

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Det är lite roligt att folk blir skrämda av priset, som om inte blue-ray kostade en slant för inte så länge sedan. Glömmer folk bort hur det fungerar med priser med jämna mellanrum? Oh well.

Jag såg en väldigt intressant dokumentär för många år sedan om en skiva som hette MLFD, multi layered flourescent disc. Den hade samma storlek som en cd och rymde motsvarande 50 timmar film(800x600). Annat trevligt kring denna produkt var att den var oerhört billig att tillverka, och det fanns redan fungerande prototyper. Ännu en trevlig aspekt var att man kunde dubblera skivans tjocklek och då samtidigt få dubbelt lagringsutrymme om så önskades. Denna dokumentär visades drygt ett år innan DVD kom ut på marknaden, och var då inte helt sprillans ny som dokumentär heller. Så vad hände? Visst, jag kan bara spekulera, men min gissning är att DVD var lönsammare, och därför lämnades MLFD åt sitt öde. Jag känner ungefär samma vibbar kring denna teknologi. Men visst, det vore ju trevligt om de lyckades, ultra-HD(eller vad nu japanerna kallar det) kommer ju kräva ganska massiva skivor. ;P

Själv tycker jag att fokus borde försvinna från mekaniska lagringsmedia, vore skönt med en helt tyst dator. Men just nu finns inget som kan ta dess plats. SSD är ju skönt, men det kommer ta många många år innan det kommer vara så pass kostnadseffektivt att det ersätter dagens metoder för masslagring. Detta är ju speciellt sant då framsteg i lagring med konventionella metoder fortfarande görs. Jag är iofs ganska petig av mig och kommer inte vara nöjd förrän data-kristaller (eller liknande sci-fi lingo)är standard. Hmm, det jag skrev är nog inte jätterelaterat till ursprungsartikeln men det får duga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
En halv hårddisk per skiva, alltså? Typ som en skiva på 160-250GB i dagsläget då.

Hårddiskar kommer inte ta över helt på länge. Hyra film på hårddisk? Nej, knappast att det ser ut så inom 5 år.

Om 5 år har vi fortfarande HD-DVD och Blu-Ray.

I bästa fall har en annan standard kommigt ut som används för lagring, men film kommer nog fortfarande uteslutande ske på dagens format.

Men förhoppningsvis är det väl rätt få personer som går till videobutiken och hyr en film 2011. Nu tror jag visserligen inte på det själv riktigt, men nog hoppas jag i alla fall att den datorintresserade har tillräckligt med bra lagliga alternativ att hyra direkt över nätet (förhoppningsvis direkt in i TV-boxen) så att tanken att gå till någon videobutik aldrig skulle slå honom/henne.

Problemet ligger nog främst (som alltid?) i filmbolagens feghet för att det ska bli verklighet. Ska bli spännande att se hur långsamma de är på den här fronten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Tänk lite längre bakåt i tiden, då ett riktigt stort program fyllde upp en hel diskett! Hela 1,44mb!

Nej, jag ser det inte som en någon omöjlighet att program kan ta upp 500gb, bara utvecklarna har möjligheten (läs lagringsutrymme).

Det är ju knappast själva programmet som tar upp utrymmet, det vill säga koden. Som någon kommenterade förut så tog Final Cut Studio upp 60GB, då är det ett video och ljud-redigeringsprogram med (antar jag) massvis av samples, tutorials och material. Detta kan dock överstiga långt över vad vi kan ana.