Permalänk

Blanda 333Mhz och 400Mhz?

Vad vore bättre prestandamässigt egentligen? Jag har tre stickor liggande hemma på 512MB vardera: två på 400Mhz som just nu sitter i datorn och ett på 333Mhz som blivit över efter att jag uppgraderat.

Men jag är allt bra sugen på att trycka in även den stickan och ta smällen av att de två övriga då också kör i 333Mhz...

Vad skulle egentligen ge mest prestanda? 512MB mer i minne eller att minnena får gå så snabbt som de ska?

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Jag hade nog stoppat i alla minnen, tror det ger mest prestanda, du kan ju sedan testa att dra upp det där 333mhz-minnet till 400, tror inte det är någon omöjlighet.

Permalänk

Åh det var så sant, klocka minnen går ju också. Prova går ju alltid, finns det månne någon guide till det här på forumet? Tackar för svaret!

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Avstängd

Minnena brukar gå ner till minnet som har lägst hastighet. Är det samma märke på minnena? annars kanske det blir problem

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Nej det är två no-name och ett Samsung, men tja - datorn går åtminstone ^^

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk

Jo men läs moderkortets manual och se ifall inte det kan ge problem i framtiden, har ett ASUS M2A-VM HDMI och i boken står det att blanda klockfrekvens på RAMminne kan leda till allvarliga problem i framtiden så det är nog bäst om du inte gör sådär men vafan det är ju din dator så jag ska inte lägga mig i

Permalänk
Medlem

Kör med så mycket minne som möjligt och kör dom i 333Mhz. Vad har du för FSB på din CPU?
Har själv 400Mhz minnen i min burk men har dragit ner dom till 333Mhz och sedan överklockat både CPU och RAM genom att höja FSB.

AMD Athlon XP2800+ @2344Mhz
1*1024MB + 2*512MB PC3200 Kingmax SuperRAM (cas 2,5) @ 375Mhz

(Jag har några 333Mhz 256MB och 512MB minnen över om någon är intresserad.)