Blu-Ray i maj, men filmerna blir dyra

Permalänk
Medlem

Är ju härligt att det kommer ny filmstandard med högre kvalitet....iallafall på sikt när priserna kommer sjunka.
Har sett ett par dvd-filmer (ja, original-filmer och inga rippar) där man klart och tydligt ser digitala artifakter. Och då har jag ändå en liten 21" TV. Kan ju tänka mig att det är ett helt gäng dvd-filmer som inte alls räcker till på en 40-50" TV.
VHS är ju klart trevligare och mjukare i så fall jämfört med riktigt dåliga dvd-utgåvor.

Helt klart behövs ju ett fetare format än dvd9. Hur kul är det dessutom att behöva byta skiva efter halva filmen som man måste på längre filmer....

Men som sagt, 400 spänn per film är ju skrattretande

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Både blueray spelarna och hdtv är för dyr för de flesta, så varför bry sig om att blueray filmerna är för dyra då de introduceras på marknaden?

Ett problem är att marknadsvärdet men inte priset på dvd filmer nu kommer att sjunka, för vem tusan vill betala 200kr för en lågupplöst budget version och ha i sin samling? Då kan man lika väl vänta tills filmen sänds på tvn och spela in den på vhs för samlingen..

Jag tror för övrigt att varken hd-dvd eller blueray kommer slå igenom så stort, de flesta som köper en ny tv idag köper ju en som inte ens stöder höupplöst bild. Men både hd-dvd och blueray kommer driva utvecklingen och efterfrågan av hdtv framåt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Bara jag som är mer intresserad av att kunna spela in på formatet än att kunna spela filmer på det?
Dom gånger jag köper filmer så är det riktigt bra filmer, och i dom fallen tycker jag att en 300-400kr är värt det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Men har ni sett Blu Ray in action med en sjuhelsikes plasma? Jag lovar att ni blir lika fuktiga som jag efter en sådan upplevelse. Okay, man ska upp i 60" plasmor för att det här ska funka men det är en helig upplevelse. Det tar faktiskt bort lite av effekten genom att se hdtv/blu ray på 26" lcd...

Jo, sånna har jag tre av. Tänkte bara köpa en från början, men sen såg jag priset och tänkte att jag kunde lika gärna dra till med en till farsan och syrran också.

Eller ska vi se till hur det faktiskt ligger till i verkligheten? Kan rätt säkert säga att majoriteten av Sveriges, och världens, filmköpare har sämre TVar (plural av TV blir...?) än 26" LCD.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Har inte orkat läsa hela tråden men är det inte så att det här är en liten missuppfattning?
Det är nog SRP (=suggested retail price) som syftas på. Det rekommenderade utpriset som bolagen sätter ut. Sen får affärerna sälja skiten så billigt som dom vill.
En dvd brukar ha en SRP på $25-$35 och priset landar sen på $15-$20 i butik.

Så oroa er inte.

+att sjävla bildkvalitén skulle vara värt det!

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte...
När DVD kom så var det sånt tjafs om hur mycket bättre det var, och det håller jag med om, det var det... VHS var ju knappast något jättebra medium...

Men kan någon på allvar, helt 100% seriöst säga att kavlitén på en dvd är otillräcklig? Visst finns det kassa releaser, men det är ju knappast formatets fel... Det har ju med klantiga/kassa tillverkare att göra. Så varför hör man återigen alla suckar och drömmsnack om att det skall va så sjukt bra kvalité igen... högre upplösning? Visst, men hur många har råd med en TV som klarar detta då? Det är ju ungefär som att sitta och sucka nöjt över att man kan färdas snabbare än ljudet om man köper ett eget jetplan, men jag ser då fn inga falcons på garageuppfaterna... Däremot en massa bilar, som verkar duga alldeles ypperligt.

Men nu sitter istället samma folk som förrspråkade DVD stenhårt och säger att dvd e kas och BR är vad man måste ha... Jag fattar inte...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag fattar inte...
När DVD kom så var det sånt tjafs om hur mycket bättre det var, och det håller jag med om, det var det... VHS var ju knappast något jättebra medium...

Men kan någon på allvar, helt 100% seriöst säga att kavlitén på en dvd är otillräcklig? Visst finns det kassa releaser, men det är ju knappast formatets fel... Det har ju med klantiga/kassa tillverkare att göra. Så varför hör man återigen alla suckar och drömmsnack om att det skall va så sjukt bra kvalité igen... högre upplösning? Visst, men hur många har råd med en TV som klarar detta då? Det är ju ungefär som att sitta och sucka nöjt över att man kan färdas snabbare än ljudet om man köper ett eget jetplan, men jag ser då fn inga falcons på garageuppfaterna... Däremot en massa bilar, som verkar duga alldeles ypperligt.

Men nu sitter istället samma folk som förrspråkade DVD stenhårt och säger att dvd e kas och BR är vad man måste ha... Jag fattar inte...

Projektor är inget ovanligt numera. De flesta som säljs idag och har sålts det senaste året, och dyrare modeller föregående år, har upplösningen 1280x720. Du ser utan problem kvalitetsförbättringen när du går från 720x576i50 till 1280x720p50. Att köra med DVD är som att tanka 87oktanig bensin i sin Ferarri.

(BTW så kan man inte flyga snabbare än ljudet i sitt egna jetplan... Det skulle vara om man har en egen jet-fighter isf, eller på något underligt vis kommit över ett Concorde eller ett Concordski (ryska motsvarigheten))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
AzII: Har du varenda titel i DVD-format eller?

Inte alls, men inte köpte jag filmer jag har på video till dvd'n när det kom.
Kanske några riktigt höjdarfilmer där man vill ha lite bättre ljud/bild.
I dagsläget ligger jag runt 300 dvd-filmer, tänker inte köpa om en enda.

Min personliga uppfattning är ifall man släpper ett nytt format och är en så stor aktör
på marknaden som Sony är - då kan man ju också se till att det finns nya, riktigt stora
titlar att köpa också - även om dom går på bio etc.

Pengar pengar pengar..

Permalänk
Medlem

Väntar och ser vilket format som vunnit, börjat konkurrera ut DVD och har humana priser. Sedan är det bara att vänta på att skyddet är knäckt, införskaffa en finfin brännare, köpa filmer från USA eller annat ställe där filmerna inte har fula svenska titlar eller omklippta (USA-varianten av Shaolin Soccer är ett exempel på "fulomklippt" film) och modifiera skivan efter eget tycke för att bränna exemplaret. Sedan får orginalen stå på något fint ställe medans "slit och släng"-skivorna är i väska av någon sort.

Permalänk
Avstängd

Detta är ett bevis på att Blu-Ray kommer att floppa och att HD-DVD kommer segra, iaf inom filmvärlden. Som lagringsmedia så kan Blu-Ray ta hem segern tack vare sitt utrymme.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Väntar och ser vilket format som vunnit, börjat konkurrera ut DVD och har humana priser. Sedan är det bara att vänta på att skyddet är knäckt, införskaffa en finfin brännare, köpa filmer från USA eller annat ställe där filmerna inte har fula svenska titlar eller omklippta (USA-varianten av Shaolin Soccer är ett exempel på "fulomklippt" film) och modifiera skivan efter eget tycke för att bränna exemplaret. Sedan får orginalen stå på något fint ställe medans "slit och släng"-skivorna är i väska av någon sort.

Fula svenska titlar: Så sant, så sant.

Men USA klipper väl om filmer grymt mycket mer än vad svenska filmindustrin gör?
Svenskarna brukar väl knappt klippa i filmerna?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Men kan någon på allvar, helt 100% seriöst säga att kavlitén på en dvd är otillräcklig? Visst finns det kassa releaser, men det är ju knappast formatets fel...

sant att de flesta dåliga DvD beror mer på förarbetet än formatet, men redan på en så liten skär som 28" kan man se formatets brister under många förhållanden. (enfärgade ytor, horizontella fält mm)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Fula svenska titlar: Så sant, så sant.

Men USA klipper väl om filmer grymt mycket mer än vad svenska filmindustrin gör?
Svenskarna brukar väl knappt klippa i filmerna?

USA klipper mest bort sexuellt innehåll för att vissa försäljare vägrar sälja dem annars. (för att de då måste ha högre åldersgränser och det medför besvär iom att de är ansvariga)

Sverige har ju sällan egna versioner. i Europa åas är det inte lika känsligt, men åas vill oftast Tyskarna klippa våldsskildringar, medan Engelsmännen klipper sex. och genom att det ofta är samma version som släpps i stora delar av Europa så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Ingen som läst mitt inlägg?
Det är ren lögn att BR-skivorna kommer kosta uppemot 400:-
Vid release kommer skivorna alla att ligga på under 300:-
Alltså mycket lägre än DVD, där de tidiga R2orna kostade över 350:- i butik.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

jag tittar på HD filmer i dagsläget redan.. hinner knappt titta på de jag har..
Så nog kommer det gå att Rippa dessa, om inte från diskarna så genom att kringå HDCP, vilket en person var väldigt nära att göra tills hans hemisda etc. fick besök av advokater...
allt han kunde säga i slutändan var.. att man behövde ca. 50 plasmor och några veckors tid..
sedan kommer visserligen blueray ha sitt eget kopieringsskydd som nog kommer att vara svårare att knäcka en HD-DVD från Billie-G. Men han har i alla fall sagt att man kommer kunna göra EN kopia av originalet, om detta är sälj snack eller inte vet man ej.. dock verkar det som man borde få "privatkopiera" men om USA ens kommer tillåta detta om ett tag återstår att se..

Sedan, vem kommer INTE att bygga/modifera spelare och allt för den MILJARD marknad piratkopiering drar in??? Det är bara fråga om tid... (dock tar Xbox360 längre än väntat---)

har bland annat tittat på the Island i 1080i innan den ens kom ut på dvd här..
och JA, kvaliten är jääääkla mycket bättre. DOCK, är många filmer, tv serier lite gryniga, så det kommer ju inte se kristalklart ut som på Sonys HD kameror som de gör DEMO material i. något att tänka på.

Sist, kan man säga så här, att man om sitter mer än 4 meter från Plasman, så kan man inte se lika stor skillnad faktist. Men har man en större skärm säg, 50 eller mer, eller proje, kommer man säkerligen njuta.

DOCK tänker jag inte betala 400 inte ens 200, utan runt 99 för NYA titlar och 49 för gammla och då skall det fan vara HD jag får vänta ett tag, dock orkar jag bränna 2 DVD-r skivor för att splittra en HD film i dagsläget.

Ville inte pladdra på för mycket, men kan ganska mycket om ämnet om någon undrar något eller vill diskutera

Permalänk
Medlem

Ny teknik har alltid varit dyr. Innan plasma och lcd kom köpte inte folk tv apparater för mer än 10 000. Nu är en tv för 20000-30000 inget ovanligt.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

wasabi
Gäller ju att det inte är något uppkonverterat skit också, samt att filmerna på film som scannas gör detta på ett vettigt sett, med lämplig ljussättning eller rent utav hårdvaran själv annnars kommer det bli mindre bra oavsätt vilket digitalt format det är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar

(BTW så kan man inte flyga snabbare än ljudet i sitt egna jetplan... Det skulle vara om man har en egen jet-fighter isf, eller på något underligt vis kommit över ett Concorde eller ett Concordski (ryska motsvarigheten))

Jakt/Attackplan är ju slöa, de flesta blir omkörda av Concorde/Tupolev Tu-144 och fortfarande så är SR-71 Blackbird det snabbaste bemmande flygplanet och det designades i mitten på 50-talet. Flygindustrin verkar ha stannat av sedan länge sen, det är precis så de moderna jakt/attackplanen har nått upp i samma hastighet som Concorde/Tu-144 crusade i, men de moderna jakt/attackplanen designades inte på 60-talet heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
wasabi
Gäller ju att det inte är något uppkonverterat skit också, samt att filmerna på film som scannas gör detta på ett vettigt sett, med lämplig ljussättning eller rent utav hårdvaran själv annnars kommer det bli mindre bra oavsätt vilket digitalt format det är.
.

Absolut, scanningen är viktig. Men nyare filmer görs och behandlas väl.

Jag har sett allt från Hudson Hawk (? bruce willis), och andra äldre rullar vilket de flesta såg omskannade och helt underbara, dock var det en och annan som verkade visa dålig/äldre teknik.
Eller rent av att det var filmat med Video och uppskalat endast.

hur som helst, det mesta ser bättre ut i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Lite trädkramarvarning på alla Blu-ray- och HD-DVD-ivrare. Filmen kommer ju inte direkt bli bättre bara för att den har högre upplösning. Visst, i någon tuff actionscen kanske det kan vara roligt med t.ex. Blu-ray, men i det stora hela känns det ganska meningslöst.

Jasså det säger du?
Jag har ett par titlar på båda formaten och har möjlighet att titta samtidigt på gammal hederlig dvd och bluray, säga att det inte är någon skillnad är en underdrift. Det är en markant skillnad.

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPekk
Jasså det säger du?
Jag har ett par titlar på båda formaten och har möjlighet att titta samtidigt på gammal hederlig dvd och bluray, säga att det inte är någon skillnad är en underdrift. Det är en markant skillnad.

Härlig bump, skrev det där för ett år och nio månader sedan. Sen skrev jag ju att jag visst såg skillnad mellan HD-formaten och DVD men att hög upplösning inte per automatik betyder att filmen är bra.

Visst, hellre HD än inte HD - det håller jag med om - men i det stora hela tycker jag att vi redan har nått en gräns där upplösning och bildkvalitet inte längre har någon större betydelse. Det beror givetvis på vilken typ av film man tittar på, men för mig är det så.

(OBS! Jag är inte någon cineast som sitter och tittar på Italienska stumfilmer från 20-talet och hävdar att de är de bästa filmerna som gjorts.)

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Det var det sämsta jag har hört, betala 400 spänn för en film, pfff.

Men vi får hoppas att de sänker priserna efterhand. Presis när CD skivan kom ut så var den AS DYR, men nu är allting billigt.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Hollywood gråter för att folk laddar ned filmer. Biograferna kontrar nedladdningen av filmer med att höja priserna. Distrubitörerna väljer att byta till Blu-Ray och öka kostnaden av produkterna med 100% för att möta det minskade intresset?
Och folk tycker nedladdning är olagligt? Hur förbannat accepterat får det vara för de förbannade kapitalisterna att stå fast vid något som inte håller?

Skillnaden mellan HD-DVD och Blu-Ray är högst teoretisk, samma sak gällandes välgjorda DVD-produktioner och nya HD/Blu. Det är inte skillnad som mellan VHS och DVD vi snackar om här, utan bara försäljningsknep som Nvidia och Microsoft drog igång under slutet av förra året med "DirectX 10" som fortfarande inte innebär ett dugg för någon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Det var det sämsta jag har hört, betala 400 spänn för en film, pfff.

Men vi får hoppas att de sänker priserna efterhand. Presis när CD skivan kom ut så var den AS DYR, men nu är allting billigt.

vi citerar för tydlighet:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Härlig bump, skrev det där för ett år och nio månader sedan.

normalpriset är snarare 250kr. men visst, det finns enstaka (smalare importfilmer mest) som närmar sig 400.

jag tycker CD är lika dyrt som det alltid vart, snarare värre nu än sent 90-tal..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

Och folk tycker nedladdning är olagligt?

Hur förbannat accepterat får det vara för de förbannade kapitalisterna att stå fast vid något som inte håller?

Skillnaden mellan HD-DVD och Blu-Ray är högst teoretisk, samma sak gällandes välgjorda DVD-produktioner och nya HD/Blu.

Det är inte skillnad som mellan VHS och DVD vi snackar om här, utan bara försäljningsknep som Nvidia och Microsoft drog igång under slutet av förra året med "DirectX 10" som fortfarande inte innebär ett dugg för någon.

gör dom? de flesta laddar ju ner nått trots allt.

det är ju just det det gör, hade det inte gjort det hade priserna sjunkit till en nivå där det gjorde det. (vilket givetvis inte hade ändrat gnället om att det är för dyrt i nån större utsträckning ändå förmodligen)

teoretisk? ja den är obefintlig om man ser på bildkvalitet på en normallång film eftersom det är samma data oftast. att BluRay rymmer dubbelt så mycket som HDDVD är däremot inte ett dugg teoretiskt, och ger självklart fördel på extramaterial eller långa filmer tex.

jo det är faktiskt nästan exakt samma skillnad. (lite föråldrat iof men..) om vi räknar i linjeupplösning först så är det dubbelt så bra:

VHS: 250
DVD: 576
HDV: 1080

och om vi istället tar den totala upplösningen innehåller BluRay/HDDVD alltså ca 5ggr mer information än DVD.

VHS: 150000
DVD: 400000
HDV: 2000000

så om det sen i dina ögon är dubbelt så bra, 5ggr så bra, bara lite bättre, eller skitsamma så är det ju upp till dig. men teori är det ju hursomhelst inte.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vi citerar för tydlighet:

normalpriset är snarare 250kr. men visst, det finns enstaka (smalare importfilmer mest) som närmar sig 400.

jag tycker CD är lika dyrt som det alltid vart, snarare värre nu än sent 90-tal..

Jag vet inte vad jag ska säga, det beror ju på var man ska köpa och vilket märke. Annars är det ingen stor skillnad.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Jag vet inte vad jag ska säga, det beror ju på var man ska köpa och vilket märke. Annars är det ingen stor skillnad.

märke???

snackade du köpfilm eller BDR-skivor nu?

brännmedia kan isf fås för under 200/st, eller runt 150 i flerpack om 5 tex. (gäller både R och RE)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vi citerar för tydlighet:

normalpriset är snarare 250kr. men visst, det finns enstaka (smalare importfilmer mest) som närmar sig 400.

jag tycker CD är lika dyrt som det alltid vart, snarare värre nu än sent 90-tal..

gör dom? de flesta laddar ju ner nått trots allt.

det är ju just det det gör, hade det inte gjort det hade priserna sjunkit till en nivå där det gjorde det. (vilket givetvis inte hade ändrat gnället om att det är för dyrt i nån större utsträckning ändå förmodligen)

teoretisk? ja den är obefintlig om man ser på bildkvalitet på en normallång film eftersom det är samma data oftast. att BluRay rymmer dubbelt så mycket som HDDVD är däremot inte ett dugg teoretiskt, och ger självklart fördel på extramaterial eller långa filmer tex.

jo det är faktiskt nästan exakt samma skillnad. (lite föråldrat iof men..) om vi räknar i linjeupplösning först så är det dubbelt så bra:

VHS: 250
DVD: 576
HDV: 1080

och om vi istället tar den totala upplösningen innehåller BluRay/HDDVD alltså ca 5ggr mer information än DVD.

VHS: 150000
DVD: 400000
HDV: 2000000

så om det sen i dina ögon är dubbelt så bra, 5ggr så bra, bara lite bättre, eller skitsamma så är det ju upp till dig. men teori är det ju hursomhelst inte.

Jag är ypperligt skeptisk till att någon kommer uppskatta betala 200kr över genomsnittet för en vanlig DVD enbart för att kunna ha lite mer extramaterial. Mängden data som kan skrivas på en skiva har inte så mycket med något och göra, jag är skeptisk till att en DVD utnyttjas till 100% under vanliga filmer och verkligen använder alla ~4,7gb data som finns tillgänglig att skriva på, har man 9gb+ så betyder det inte att allting blir dubbelt så bra utan att det blir mer tomrum.

Bara för att upplösningen är större behöver detta inte nödvändigtvis betyda att bilden blir skarpare. För de flesta användare som inte har behov av att skaffa en 40"+ HDTV-maskin så är skillnaden mellan DVD, HD-DVD och Blu-Ray minimal. Jag såg en Blu-Ray film på en halv-stor HDTV och det var verkligen ingen märkbar skillnad trots att upplösningen på skärmen skall utnyttjas fullt ut även om ytan inte var den största så får den ändå bättre DPI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag är ypperligt skeptisk till att någon kommer uppskatta betala 200kr över genomsnittet för en vanlig DVD enbart för att kunna ha lite mer extramaterial.

Mängden data som kan skrivas på en skiva har inte så mycket med något och göra, jag är skeptisk till att en DVD utnyttjas till 100% under vanliga filmer och verkligen använder alla ~4,7gb data som finns tillgänglig att skriva på, har man 9gb+ så betyder det inte att allting blir dubbelt så bra utan att det blir mer tomrum.

Bara för att upplösningen är större behöver detta inte nödvändigtvis betyda att bilden blir skarpare.

För de flesta användare som inte har behov av att skaffa en 40"+ HDTV-maskin så är skillnaden mellan DVD, HD-DVD och Blu-Ray minimal.

Jag såg en Blu-Ray film på en halv-stor HDTV och det var verkligen ingen märkbar skillnad trots att upplösningen på skärmen skall utnyttjas fullt ut även om ytan inte var den största så får den ändå bättre DPI.

räckte inte förtydligandet i förra posten? 250kr är fortfarande inte 200kr mer än 180kr.

nej det är sant, men mer utrymme ger iaf bättre möjlighet att knöka in extra ljudspår och extramaterial utan att tumma på datan för själva filmen. jag har sett gott om DVD9 som ändå lyckas få brister i kvaliten på en rad olika sätt, vissa delar beror på bristen i komprimeringen, vissa på dåliga mastrar, men jag har sällan sett en helt perfekt DVD faktiskt.

om du med skarp menar gränsen mellan 2 pixlar, visst. om du menar bilden som helhet snackar du goja.

jag har endast en 32" och skillnaden mot DVD är remarkabel redan där.

en halvfin hägring kanske? jag begriper hursomhelst inte riktigt vad meningen har för betydelse, förtydliga gärna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint