Permalänk

Vad skall man köpa?

jag är inte särskilt kunnig när det kommer till hårdvara så jag behöver lite hjälp här

Jag skall köpa en ny dator nu till våren till Age of Conan, då är det lite olika processorer jag undrar över.

AMD Athlon 64 X2 6000+ AM2 64-bit

Intel core 2 Duo E6700 2.67Ghz

Intel core 2 quad q6600 2.4Ggz

AMD processorn kostar ungefär 1k mindre än Intel processorerna. Spelet kräver lite mer än Oblivion ifall ni inte vet vilket det är. Jag har inte några planer på att klocka datorn, så vilket tror ni blir bäst?
Det var någon som skrev att Quad q6600 var 8% bättre än E6700 Duo:n, och att jag borde skaffa den.

Intel processorerna kostar lika mycket. Tips och ideér?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är den viktigaste komponenten när det gäller spel.
Moderkort är överlag billigare till AMD. Om du tack vare val av AMD-processor får mer pengar att lägga på grafikkortet så välj AMD. Om du kommer att köpa samma grafikkort oavsett processorval så är intel det bättre valet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag skall köpa ett Nvidia Geforce 8800GTX så grafikkortet är det inget problem med
Så jag skall köpa Quad CPU:n med andra ord? ^^

Permalänk
Avstängd

Dualcore fullt tillräckligt.
Ram är mer viktigt dock och jag skulle gå på 3gb minimum för ett MMOG idag.
Amd´s cpu är säkert helt ok.

Men jag skulle vänta med ditt köp 1 månad till eller tills spelet släpps.
Jag har lärt mig att hårdvaran blir billigare och billigare.

Dvs,
i januari släpps intels nya cpu serie, du kan då köpa en 3ghz penryn E8400 3ghz som ger dig en bra start med 4gb ram och ett 8800GTS 512 vilket bör räcka alldeles utmärkt. Fördelen är att penryn är lite snabbare, svalare vid samma mhz. och då prollen släpps den 20jan blir den det bästa valet för vårens spelande. Du kan sedan säkert klocka den lite utan besvär till 3.5ghz.

MMOG är spel som kräver ram, texturer samt annat som ska laddas in gör att desto mer ram ju bättre. 2gb är nog i minsta laget.
Mina erfarenheter med MMOG gör att 3gb är det minsta jag skulle vilja ha.

Sedan, skaffa en snabb HD, en SSD disk eller de nyare HD som raptor eller dessa 500gb HD av de snabbare slaget rekoemnderas också.
HD är en flaskhals.
Naturligtvis optimera OS med cache på en annan HD etc...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Jo jag kommer att ha 4k Ram så det är ju inget problem Och jag tänker vänta med att köpa datorn så länge som det går, allt blir ju såklart billigare hela tiden. men den där penryn E8400, hur möe kommer den att kosta?

Permalänk
Avstängd

1600-1900KR ELR SÅ

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)