Nvidia vill se billigare Geforce 8800 GT

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av pa1983*text*[QUOTE]

Givetvis beror det på vilken slags PCB den är, men idag påverkar antal lager tjockleken utöver standard. Och med 6 lager blir kortet lika tjockt som 10 men är inte ihoppressat lika hårt enkelt sagt. Sanningen är faktiskt att kortet kommer att bli klenare, men inte tunnare.

Om man förbättrar kortets design och layout kan man skära ner 10 lager till 6 utan prestandaförlust eller behov att plocka bort onödiga komponenter. Men en tung tredjepartskylare kan knäcka kortet i värsta fall.

[/QUOTE]

Låter väldigt lustigt, om det blir för klent kan de väll lägga in ett lager som enbart fungera som förstärkning. Bör ju vara de ledande lagren som är dyra att tillverka

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Måste tydligöra detta lite. Ett mönsterkort med 6 lager är i princip lika starkt och tjockt som ett med 10 lager. Den största delen av tjockleken hos ett mönsterkort utgörs av armeringen, glasfiber och epoxylim. Koppar- och isolatorlagren är ytterst tunna.
Att det skulle knäckas för att man slänger på en tyngre kylare låter inte troligt. Nvidia får väl tjocka på armeringen i så fall, förmodligen billigare än att göra 10 lager.

Sen så heter det vi pratar om här mönsterkort, inte kretskort. Kretskort blir det när man monterar komponenter på mönsterkortet.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Hehe, jag trodde jag skulle få frispel ändå tills Andreas99 läxade upp er ... jag hade inte varit lika snäll

Permalänk
Medlem

Samma här. Ett jävla tjöt om att 6-lagers kort inte är lika starkt som ett 10-lagers. Sålänge glasfiberlagren har samma kvalite som förut kommer det inte vara något problem. Oftast strävar man efter få lager, få komponenter, billiga komponenter. Få lager och få komponenter ger effektivare felsökning, minskar felprocenten från tillverkning markant och billiga komponenter ger bättre pris till kund. Sedan alla konstaterande, felaktiga sådana också, och utan ens en tendens till att yttra en fråga. Gör ett test vet ja. Köp ett enkelsidigt och ett dubbelsidigt mönsterkort på elfa,kjell,bejoken,farnell och jämför med ett 6-lagers och ett 10-lagers kort. Sedan kan jag nästan lova att NVidia inte har garanti som omfattar att man byter till tredjepartskylare? Inte ATI heller vad jag har förstått?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Kan inte folk sluta köra med "Jag har arbetat med det här, så jag vet hur det fungerar" för att sedan vräka ur sig rövarhistorier och skitsnack, är det obligatoriskt enligt lag eller ett tvångsbeteende? Skulle skriva samma som Opatagio men han skrev det mycket bättre.

För övrigt så tror jag inte Nvidia har bett dom om det. Jag tror Nvidia visat exempel på hur det ska göras och dom gör det annars får dom stryk.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AstralDimension
såg på netshop.se att dom hade många albatron 8800gt512 i lager (100+) för 2249 kr inkl frakt vid kortbetalning
men jag har aldrig handlat där,är det nån som har köpt där förut?
allt stod visserligen på norska men ja hoppas det är svenska kronor dom menar (.se)

Edit:var ett foxconn inte albatron

www.tdjdata.se hade 7st 8800GTS 512 i lager för 2495 kr. Synd att jag hörde det inatt då några vänner hade plockat de. Fatta, 2500kr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Blir mer och mer sugen på ett Gts då Gt inte verkar ge något att överklocka, men dom är fan för slöa. Det är ju nästa steg som skulle göra skillnaden. GTX behövs!

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas99
Men herre gud, är det bara barnungar på forum.

För det första, de lager vi talar om är ledande lager till komponenter. Som måste etsas/tillverkas var för sig och limmas ihop, de är dyra att tillverka eftersom ledarna löper i flera lager inuti kretskortet, som en kexchoklad ungefär så ni förstår.

Flera lager betyder att man kan skapa komplicerade kort, som kan sammakoppla många komponenter på liten yta. Glöm inte att inga ledare i ett lager får korsa varandra.
Det kan vara så att de kommit på ett sätt att få ihop alla ledare på 6 lager med samma prestanda, men det kan också vara så att de minskar på prestandan.
De kommer INTE vara skörare, ni kan ta med de på nästa bungyjumptävling jag lovar.

Nog om det, nu till det riktigt hopplösa med svenssons, att de inte kan lära sina ungar grejjer eftersom de själva är lite efter.

Om det kostar 70kr mer att tillverka någonting, så resonerar nån brilliant person här att det borde kosta 70kr mer att köpa det HAHA jag dör.
Herregud först har vi vinstintresse, som räknas i procent, sen har vi skatter tullavgifter samt kostnader för vinster hos importörer, grossister, återförsäljare.

Allt handlar om procent, och har ni inte börjat med det i skolan be läraren om en privatlektion.

Nu tror jag knappast de sparar 10 dollar på tillverkning per kort, det är befängt då de kompletta korten ni köper i affären, förmodligen bara kostar max 5% i tillverkningskostnad mot sin försäljningskostnad.

Hade

Det kommer tillkomma många problem som nvidia inte tänkt på, att skära ned på PCB'n kommer ge stora problem i höga frekvenser. Ingen aning om hur "insatt" du är i det här men i höga frekvenser måste de tänka på resistans, kapacitans eller induktans. Ledaren är frekvensbereonde och kommer vid snabba flankar bli katastrof (om inte idag kommer det visa sig senare). Om de inte gör ledaren bredare i högre frekvenser så kan det vara tendens att ström går på ytan av ledaren och om de gör ledaren bredare kommer impedansen påverkas och om de inte gör det kommer det bli effektförlust i och med att det drar mer ström (ett misstag AMD gjort med sina kort).

Om detta inte hjälper dig på andra tankar kan jag börja prata om signaldistorision som är just orsakat av impedans. Det påverkar hela kortet och gör att grafikkort blir ostabila vid ex. överklockning.

Varför tror du nvidia förbjuder tillverkare att göra egna OC-modeller?

Yes, I'm a AMD-booiii!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr

Varför tror du nvidia förbjuder tillverkare att göra egna OC-modeller?

Det kan mycket väl bara vara rykten.

"A few sources close to Nvidia have confirmed that overclocked 8800 GTS 512MB cards are still selling well and that there are not any plans to cancel these cards at this time.

Last week one of our colleagues reported that Nvidia banned overclocking on these cards and made us investigate. Well, as of today these cards are still selling and you can still overclock them.

We would be very surprised if Nvidia ever bans the overclocking as it has many vendors that cannot survive without the overclocked cards.

However, there might be some action against the 720 or 730MHz cards as certain two Taiwanese fellows are maybe pushing a bit too much."

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det kommer tillkomma många problem som nvidia inte tänkt på, att skära ned på PCB'n kommer ge stora problem i höga frekvenser. Ingen aning om hur "insatt" du är i det här men i höga frekvenser måste de tänka på resistans, kapacitans eller induktans. Ledaren är frekvensbereonde och kommer vid snabba flankar bli katastrof (om inte idag kommer det visa sig senare). Om de inte gör ledaren bredare i högre frekvenser så kan det vara tendens att ström går på ytan av ledaren och om de gör ledaren bredare kommer impedansen påverkas och om de inte gör det kommer det bli effektförlust i och med att det drar mer ström (ett misstag AMD gjort med sina kort).

Om detta inte hjälper dig på andra tankar kan jag börja prata om signaldistorision som är just orsakat av impedans. Det påverkar hela kortet och gör att grafikkort blir ostabila vid ex. överklockning.

Varför tror du nvidia förbjuder tillverkare att göra egna OC-modeller?

Yes, I'm a AMD-booiii!

Det du pratar om ar ju sant som man bara raknar om med samma formel man raknade ut den forsta revisionen. Att digitala signlar paverkar analoga pa samma kort ar de nog ganska medvetna om, darfor brukar man som regel ha dem sa langt ifran varandra som mojligt pa kortet och anvanda minst ett jordplan, ofta flera for att minska storningar. Ar det enbart digitala 4-6 lagers kort brukar det racka med att ha ett jordplan mellan de digitala och analoga planen. Men visst, hoga frekvenser ar det och jag tror de ar ganska medvetna om hur man designar monsterkort. Ursakta bortfallet av a, a, o.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det kommer tillkomma många problem som nvidia inte tänkt på...

Inget av det där är särskillt överaskande speciellt inte för Nvidia. Jag har svårt att tro att detta skulle ha någon verklig inverkan på de nya korten. Tror du att nvidia med flit skulle upprepa samma misstag till stor ekonomisk förlust.

Teknik går framåt tuffare produkttester genomförs. Nvidia leder inte pga teknisk inkompetens. 8800Gt ger dessutom på grund av minskade streamprocessorer eller vad dom nu heter... inte så mycket att extremklocka.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

nVidia får ha så många lager de vill, köper iallafall inget från dem, däremot ser jag fram emot ett 3870x2.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

låter som en skum idé. men visst sparar de väl några kronor per kort, men det känns ändå på något sätt fattigt när de gör så...
haha, om nu resultatet av skillanden mellan 6 och 10 lager PCB blir ett bågnande kort när man drar på en tjock kylare bör det väl komma liknande "stödhjul" eller "kryckor" som avhjälper det, revoltec och de andra kommer nog på något ^^

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Varför inte öka antalet lager i stället för att på så sätt få ner storleken? Hade gärna betalt någon hundring extra för ett kort som inte tar upp hela datorlådan. Mitt Geforce3 kort är precis lagom både vad gäller storlek och värmeutveckling

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Om detta minskar antalet kasserade kort med ett par % gör detta ganska mycket pengar det blir ju några tusen kort om du spottar ut hundratusen. Som invztr ovan beskriver går det inte trycka ihop lager ovanpå varandra hur som helst. Skulle du betala 1/3 extra för en kortare variant av 8800GT?

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

en tredje del av tråden är helt off topic..sägs om att åtevända till den?

Jag tycker att dom bör köra ett test mellan 6 och 10 och se hur det står mot varrandra i prestanda skillnad, är det det ingen skillnad kvittar det för mig.

Delerium : Geforce3 power!

Permalänk

Ni som tror att korten blir smalare är inga lång-tänkare va?
Om kortet skulle tappa ca 40% av tjockleken skulle inte kortet passa i PCIe slotten. Lagrerna blir tjockare men färre så klart.
Den kommer inte ha lägre kvalitet/livstid utan snarare högre eftersom att epoxy är starkare än kopparbanorna. Så desto färre lager man har ju starkare blir kortet (om tjockleken är den samma).
Och 70:- vid tillverkarna ger nog ganska stora skillnader till slutkund.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

hahahahha, min bror som köpte det igår ;P:P:P:P;P:P:P:P

Permalänk

inet.se hade sina sparkle strax över 2000 kr inne igår men idag är det schlut:(
Dem hade någon annan sparkle för 2,4 k men känns lite häftigt för ett 8,8k gt.

Permalänk

tycker dom är prisvärda som dom är.

Permalänk

Om dom skulle få ner det så mkt i pris. Vem vill då köpa ett 8800 GS? då är ju den prisskillnaden minimal(ca 240 kr förutsatt att det säljs i sverige). Eller har jag fattat fel?

Även om GS är sämre så skulle man väll inte köpa det och gå miste om den prestandan man kan få för 250 extra? inte jag iaf.:D

Visa signatur

amd x2 4000+[] x1950gt[]2x1024 MB Corsair Value[] Hiper 580 W[] Samsung syncmaster 931 BW[]RAZER deathadder[]Creative X-Fi xtreme music[] Creative Inspire T7900

Permalänk
Hjälpsam

Jag tycker att 10 dollar per kort låter orimligt mycket, med tanke på vad det färdiga kortet kostar i butiken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

65 kronor är väl inte så mycket att bråka om, eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Varför inte öka antalet lager i stället för att på så sätt få ner storleken? Hade gärna betalt någon hundring extra för ett kort som inte tar upp hela datorlådan. Mitt Geforce3 kort är precis lagom både vad gäller storlek och värmeutveckling

Ifall du tittar på korten av idag så ser du att större delen av dem täcks av komponenter. Vill du att man ska baka in de här inuti kortet på något sätt eller?

http://i10.photobucket.com/albums/a141/dgrmkrp/gfx/8800gts_01...

8800 har lite över 680 miljoner transistorer.
Geforce 3 har 57 miljoner transistorer.
8800 har som lägst 256MB ram på något GT kort.
Geforce 3 hade som mest 64mb.

geforce 3 drog som mest ca 30W.
8800 ultra kan som mest dra 160W.

Hoppas du förstår att man inte kan komma tillbaka till samma storlek som förr när det ingår fler delar och att det inte är lagren på pcbn eller kretsdragningen som tar den stora platsen utan komponenterna och deras kylning.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

geforce 3 drog som mest ca 30W.
8800 ultra kan som mest dra 160W.

Ultra drar mer än 160w..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Hur menar du med myt? Många som tycker 8800GT är en bluff. Är de någon som kommer ihåg ATI X800 kort? Dom vart så svåra att få tag på att ATI gjorde X850 och de blev nästan likadant med de kortet också. De är långt tid kvar om 8800GT skall slå X800 seriens svåra tillgänlighet.

var dom så svåra att få tag på ? visst minns att jag fick ta ett pro i stället för ett xt men?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jays_swe
var dom så svåra att få tag på ? visst minns att jag fick ta ett pro i stället för ett xt men?

Nja, 8800GT av de flesta märken finns i lager på diverse olika ställen, men då får man lägga upp ett par hundra extra (sök på prisjakt och se själva). Men om man har bråttom så kostar det.

Det var väl ungeför samma sak med 800-serien vill jag minnas.

Tycker det är lite roligt med alla kommentarer om den dåliga tillgången. Det är de billigaste korten som saknas i lager, men vill man ha ett kort snabbt så är det bara att lägga upp några hundra extra, i annat fall väntar man på att det kommer in ett billigt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Victor_passe: TACK!! Äntligen någon som fattar galoppen, färre lager, samma tjocklek = starkare kort förutsatt att samma polymer används. Man borde dessutom kunna energieffektivisera korten (detta är spekulation från min sida) eftersom ledarna kan göras tjockare och förmodligen är den totala längden av alla ledare kortare vilket minskar resistansen.

Priset till slutkund kommer påverkas med ungefär 250-300 kr om grafikkorten följer samma kostnadsstruktur som annan elektronik, tillverkaren dubblar i allmänhet produktionskostnaden och återförsäljarna/butikerna dubblar det priset. Det Andreas säger om att 5 % av priset motsvarar tillverkningskostnaden är ingen substans i.

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Haha, skön den

Ni som småtjafsar i tråden, skärp er nu. Det blir så tråkigt att läsa när diskussionen innefattar "påhopp".

Precis. Skärpning!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X