Tri-core i mars och dual-core under andra kvartalet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Som du vill...

Prefetching - 1 data 2 instruktioner, per känrna... + 2 för cachen.

Lägre cache latenser

4st x86 dekoders, 3 enkla och 1 komplex

macro-op fusion

Bättre implementering av SSE, tre 128-bits enheter varav två är symetriska

Etc.. finns mycket mer... Och ja, jag vet att du inte håller med Boris..

Sen det lilla faktumet att Intels MCM är betydligt mer anpassningsbar och prduktionsvänlig talar sitt tydliga språk.

För att inte tala om SSE2-4 som Intel har idag! Kolla in de nya instruktionerna i intels datablad!

Problemet har alltid varit flyttal och DSP operationer för en CPU.
Men SSE har raskt minskat antal klockcykler såna instruktioner tar.

64-bit x 64-bit multiplikationer någon?

Prefetchingen var väl dessutom av en ny typ?
Det har ju visat sig om man inte vet vad man ska prefetcha så är den ju rätt värdelös.

Cache är något av det viktigaste för prestanda i en processor, men tyvärr dyrt både i tillverking och chip-area. Hänger ju ihop som ni förstår.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem

Core mikroarkitekturen är bättre än K8, det är helt klart. Tittar man noga på hur de fungerar så är det helt enkelt så att Intel klev ett steg längre. K10 har jag inte fördjupat mig i ännu.

Programmering av flertrådad applikationer i större miljö (typ högprestandaberäkningar) har varit vanligt länge. Sådana vänder inte över en natt och där har man haft en riktig prestandabock - bussen. Dels minnet och dels cache coherence utbytet.
Med multicore-processorer så minskar den här kostnaden enormt vilket är bra.
Alla gamla program är skrivna så de är sparsamma med detta. Man skulle nog kunna skriva ett "elakt" program som gör att AMD:s nuvarande quad core (K10) utklassar intel Core - problemet är att ingen kommersiell har börjat göra det.
Så det "smärtar" inte att Intel för över 1 år sen kom ut med dubbel dualcore = quad core. Det finns inte någon reell fördel med nativ quad core riktigt ännu. Intel har ju kunnat sitta och hova in pengar medans AMD pratat och pratat men inte haft något på marknaden.
Och det är ju inte så att Intel inte fattat att göra nativa multicore gäller. Nehalem ska väl ha nativ quad och octo (?). De anländer inte till scenen innan det behövs.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Var det jag skrev? Nej det var det inte.... Intels Quad Core är två seperata processorer på samma kiselplatta som kommunicerar över nordbryggan. Detta är fortfarande en Quad Core hur mycket än AMD fanatiker försöker bortförklara...

Att ha två separata chip eller ett chip som kommunicerar över nordbryggan är helt egalt, det fungerar likadant, båda är lika lite quadcore. Krävs det att kommunikationen mellan de olika delarna går över andra kretsar så är det inte riktig quadcore utan två dualcore hur mycket dom sitter i samma kapsel.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

> andra kvartalet lanseras en helt ny 65W Athlon 64 X2 4600+
> med en klockfrekvens på 2,3 GHz och 1 megabyte L2-cache.

det finns ju redan brisbane (65nm) 4400+@2.3GHz. (och 4800+@2.5GHz)
borde inte 4600+@2.4GHz vara rimligare, eller är det en ny variant av kärnan i denna...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Som du vill...

Prefetching - 1 data 2 instruktioner, per känrna... + 2 för cachen.

Du har inte länkar så man kan kolla upp faktan, vad fördelarna innebär?

Om jag tar exemplet där du nämner så tänk på att en stor nackdel på den gamla Pentium processorn var just att den hämta för mycket och "pipen" var för lång (för många steg).
Eller menar du att den nu har så "kort" prefetch och därför är det bra jämfört med tidigare?

Googlade lite (några minuter) och hitta något om att processorn behöver 17 klockcykler och den måste kasta bort och hämta nytt vid vilkorsatser och det den hämtar finns i någon av cache.

Skall se om det går och hitta lite fakta angående respektive processor sen.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Du har inte länkar så man kan kolla upp faktan, vad fördelarna innebär?

Om jag tar exemplet där du nämner så tänk på att en stor nackdel på den gamla Pentium processorn var just att den hämta för mycket och "pipen" var för lång (för många steg).
Eller menar du att den nu har så "kort" prefetch och därför är det bra jämfört med tidigare?

Googlade lite (några minuter) och hitta något om att processorn behöver 17 klockcykler och den måste kasta bort och hämta nytt vid vilkorsatser och det den hämtar finns i någon av cache.

Skall se om det går och hitta lite fakta angående respektive processor sen.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-preview...

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=2748

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=2795

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det var inte Phenom man satsade på för två år sedan utan man satsade på den teknik som fanns då och skar ner utvecklingen på just Phenom's bekostnad.

Vad var det man utvecklade då tror du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Som du vill...

Prefetching - 1 data 2 instruktioner, per känrna... + 2 för cachen.

Lägre cache latenser

4st x86 dekoders, 3 enkla och 1 komplex

macro-op fusion

Bättre implementering av SSE, tre 128-bits enheter varav två är symetriska

Etc.. finns mycket mer... Och ja, jag vet att du inte håller med Boris..

Sen det lilla faktumet att Intels MCM är betydligt mer anpassningsbar och prduktionsvänlig talar sitt tydliga språk.

Varför skulle inte jag hålla med? Vore lite lustigt om jag påstod att AMD har ett tekiniskt övertag då det presterar så mycket sämre.
AMD har endast tekniskt övertag i sitt bussystem och minneskontroller. I processorn har intel övertaget, mer prestanda med svalare processor med färre transistorer. Dessutom leder de processmässigt med som vanligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Alla hackar på varandra och allt . Det här är ingen diskussion, det här är ett enda stort gräl om vem som har rätt och vem som är bäst.

Alla synviklar är rätt så egentligen har ingen av er fel.

Håller med. Det blir så jävla tråkigt att läsa trådarna när folk håller på så där

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Varför skulle inte jag hålla med? Vore lite lustigt om jag påstod att AMD har ett tekiniskt övertag då det presterar så mycket sämre.
AMD har endast tekniskt övertag i sitt bussystem och minneskontroller. I processorn har intel övertaget, mer prestanda med svalare processor med färre transistorer. Dessutom leder de processmässigt med som vanligt.

För att det är du

Bara för det ska vara så...

Permalänk
Medlem

Fan vad sysslar AMD med? Varför denna ständiga ström av halvmesyrer som knappt ens motiverar pris/prestanda längre? Hade hoppats (och längtat) efter ett riktigt positivt besked från AMD nu när nästa år tar vid, typ att man hade fått fram just den där cpu'n som lämnade Intel bakom sig ännu en gång. En sån som väckte sådant habegär att man utan att tveka hade uppgraderat.
Byter delar i datorn ett par gånger om året, mest för att det är kul och inte så mycket för att jag behöver, men fan heller att jag tänker skaffa ett Intel-system (hade kostat 4000-5000 att byta ut nuvarande konfig mot en likvärdig Intel), även om dom presterar bättre just nu så motiverar knappast priset den lilla skillnaden mellan AMD's nuvarande uppsättning. Blir ännu ett tungt år för oss AMD-entusiaster, låt oss hoppas på att det iallafall kommer lite roliga moderkort som vi kan leka med i väntan på att AMD får ihop sin akt (dåligt översatt engelska haha).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Att ha två separata chip eller ett chip som kommunicerar över nordbryggan är helt egalt, det fungerar likadant, båda är lika lite quadcore. Krävs det att kommunikationen mellan de olika delarna går över andra kretsar så är det inte riktig quadcore utan två dualcore hur mycket dom sitter i samma kapsel.

Enligt vems definition då ? Svenska akademins ? AMD's ? Intels ? Eller kanske din ?
Håller med om att din definition är vettig och jag skulle nog röstat på den också om en skulle fastslås, men nu är det ju så att det inte finns någon definition (eller snarare så finns flera olika) på vad quadcore innebär, och därför är det ena lika sant som det andra.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
För att det är du

Bara för det ska vara så...

Brukar knappast hävda sånna saker när det finns sådan bevisning för något annat, brukar försöka hålla mig till fakta, sen kan ju tycke och smak få spela in vad jag föredrar, men när det kommer till faktum så kan inte jag ändra på det.

Permalänk
Medlem

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2extreme-qx6...

i denna test talas lite om problemen med äkta multikärna eller ej, (eller frånvaron av dem snarare) och förlusterna vid omvägen via bussen osv.

ingen jämförelse med Phenom iof, men man tager vad som släppts och DDR2 för att det är billigt som Kajsa Varg sa när hon skulle uppgradera sin dator.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2extreme-qx6...

i denna test talas lite om problemen med äkta multikärna eller ej, (eller frånvaron av dem snarare) och förlusterna vid omvägen via bussen osv.

ingen jämförelse med Phenom iof, men man tager vad som släppts och DDR2 för att det är billigt som Kajsa Varg sa när hon skulle uppgradera sin dator.

De problemen märks ju faktiskt inte så mycket för Intel. AMD som har så mycket snabbare buss, med så mycket mindre trafik borde ju vara i ett utmärkt position att göra fejk quads utan nackdelar. AMDs bussar skulle ju klara det mycket bättre, och med tanke på hur lite det märks på intel så tycket jag att AMDs vinst på native quad verkar lite för låg för allt det trubbel det medför.

AMD har ju mycket mindre kapacitet och mer trubbel med tillverkningen med, de om några ska ju satsa på dubbla duals kan man tycka. Istället väljer de en komplicerad design som buggar och tar över ett år att få ordning på.

Permalänk
Medlem

jag menade frånvaron av problem, inte frånvaro av äkta kärnor, i den meningen. blev lite galen ordning där.

jag kanske är lite fånig nu, men jag brydde mig mer om att 775 hade bättre socklar och kylfästen än AM2+ när jag bestämde mig än hur kärnuppdelningnen fungerade. annars hade det mycket väl lika gärna kunnat bli en AMD denna gång, äkta eller falska kärnor skiter jag blankt i bara de jobbar och står i bäst de kan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Lite omväxling från allt tjafs då

Har lite frågor angående Phenom

Vad är tanken bakom en 3-kärnig processor egentligen? Finns det nåt syfte typ för företag att ha dom av en anledning eller kommer dom som ett mellan segment för Duo - Quad bara??

Sedan vad skulle man tjäna på att köpa en Phenom Dual-Core än dom som finns ute nu då 3600+ till 5000+ använder 65nm teknik som Phenom Dual-Core gör eller har jag missat nåt...?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Lite omväxling från allt tjafs då

Har lite frågor angående Phenom

Vad är tanken bakom en 3-kärnig processor egentligen? Finns det nåt syfte typ för företag att ha dom av en anledning eller kommer dom som ett mellan segment för Duo - Quad bara??

Sedan vad skulle man tjäna på att köpa en Phenom Dual-Core än dom som finns ute nu då 3600+ till 5000+ använder 65nm teknik som Phenom Dual-Core gör eller har jag missat nåt...?

Tre: Billigare för konsumenten än fyra.

Phenom X2 kommer bygga på 65nm men med lite förfinad teknik och bättre effekt. Men om det handlar om mer cache eller inte vet jag inte, men 2MB L2 borde fortfarande applicera då jag inte tror någon är riktigt het på L3 riktigt än efter den dåliga starten AMD fick med L3-initiativet. Kan tänka mig att Phenom X2 kommer klocka ganska bra också - jag tror AMD kan få till FSB-problemen på den tiden de har på sig som gjorde X4 okapabel att överklocka (se t.ex. 9600 mot Black Edition 9600).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag menade frånvaron av problem, inte frånvaro av äkta kärnor, i den meningen. blev lite galen ordning där.

jag kanske är lite fånig nu, men jag brydde mig mer om att 775 hade bättre socklar och kylfästen än AM2+ när jag bestämde mig än hur kärnuppdelningnen fungerade. annars hade det mycket väl lika gärna kunnat bli en AMD denna gång, äkta eller falska kärnor skiter jag blankt i bara de jobbar och står i bäst de kan.

Personligen så bryr jag mig inte heller om det är äkta eller inte. Men rent tekniskt så tycker jag intels val är smartare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Lite omväxling från allt tjafs då

Har lite frågor angående Phenom

Vad är tanken bakom en 3-kärnig processor egentligen? Finns det nåt syfte typ för företag att ha dom av en anledning eller kommer dom som ett mellan segment för Duo - Quad bara??

Sedan vad skulle man tjäna på att köpa en Phenom Dual-Core än dom som finns ute nu då 3600+ till 5000+ använder 65nm teknik som Phenom Dual-Core gör eller har jag missat nåt...?

Tricore är till för att kunna sälja alla quads som tillverkas med en kärna som inte håller måttet. Då kan man stänga av den och sälja de tre som är kvar.
Och de 65nm X2 som finns idag är inte Phenoms, Phenoms presterar bättre.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Tricore är till för att kunna sälja alla quads som tillverkas med en kärna som inte håller måttet. Då kan man stänga av den och sälja de tre som är kvar.
Och de 65nm X2 som finns idag är inte Phenoms, Phenoms presterar bättre.

Aha ok tack Mr.Borka och Boris.

Vet men var en jämförelse med tanke på att det redan finns Dual-Cores på 65nm och Phenoms Dual-Core kommer ju också ligga på 65nm. Men är inte Phenoms Dual-Cores allt för dyra kanske det blir en sån om man ser att dom klockar bra

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Aha ok tack Mr.Borka och Boris.

Vet men var en jämförelse med tanke på att det redan finns Dual-Cores på 65nm och Phenoms Dual-Core kommer ju också ligga på 65nm. Men är inte Phenoms Dual-Cores allt för dyra kanske det blir en sån om man ser att dom klockar bra

Jo jag väntar på att se hur de blir.

Du har inte varit med så länge verkar det som, men du frågar mycket. Fortsätter du så här så kommer du snart lära mig saker.

Permalänk
Hjälpsam

Det är lätt att vara efterklok, men nog hade AMD kunnat komma med Hybridkrets, bestående av två X2 och en brygga, betydligt tidigare än Phenom.
On topic, så länge de defekta kärnorna stängs av är det väl inget fel med en sån här tricore eller dualcore, kylytan är lika stor samtidigt som effektförbrukningen minskar till 75% eller 50%.

Off Topic: Det verkar som om underhunden ATi börjat bita tillbaka ganska rejält, Nvidias svar på ATI:s HD3870X2 blir ett ... 8800GT X2.
ATI kör också med 55nm, Nvidia med 65nm, om jag läst rätt, fint som fan när dessa X2 kort skall kylas och strömmatas.
Synergieffekter kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |