Det kan bli brist på widescreenskärmar i år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Var ärliga nu, var det någon som hängde med i alla svängar i den där artikeln UTAN att läsa den flera gånger?

Jag läste den bara en gång, men nej, jag hängde inte med i alla svängar. Som tur var fanns allt det substantiella i ingressen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sailor
säker på att det är LCD ? på plasma brukar nämligen 1024*768 vara standard på 42"...

Ööööh, 1024*768?! Det är ju inte ens WideScreen Aspect-ratio!
Dessutom på 42"! Njä, det köper jag inte.

Min kommentar till artikeln är:
Paneltillverkarna måste få sålt sina sämre snart utgångna gamla paneler innan den nya tillverkningen kommer igång. På reklamkontoret har man fått i uppdrag att försöka sälja de sista de har snarast. Nisse får en lysande idé!
- Om vi säger till pressen att den nya tekniken inte kommer funka bra och att det kommer bli brist på paneler, då kommer folk köpa som galningar för att de vill ha en plattskärm innan det blir brist.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Ööööh, 1024*768?! Det är ju inte ens WideScreen Aspect-ratio!
Dessutom på 42"! Njä, det köper jag inte.

Min kommentar till artikeln är:
Paneltillverkarna måste få sålt sina sämre snart utgångna gamla paneler innan den nya tillverkningen kommer igång. På reklamkontoret har man fått i uppdrag att försöka sälja de sista de har snarast. Nisse får en lysande idé!
- Om vi säger till pressen att den nya tekniken inte kommer funka bra och att det kommer bli brist på paneler, då kommer folk köpa som galningar för att de vill ha en plattskärm innan det blir brist.

Jag har ingen större koll längre men förut var det iaf standard på 42" Plasma. Kolla på några själv så ska du se att det inte är så ovanligt.

Visa signatur

Intel Core i7 920 - P6T Deluxe V2 - 6gb Corsair Dominator 1600 mhz - XFX Radeon 5870 - Corsair 800D - Corsair H50

Permalänk
Medlem

Det är standard på plasma med 1024*768.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Kanske bara är jag, men ogillar/hatar verkligen att behöva ha WS till en dator. Jag föredrar faktiskt 4:3 x2 isf om jag behöver större bild.
Jag använder inte min dator till att kolla på film. Som de flesta verkar vilja nu för tiden.
Det har jag min HTPC till kopplad till en riktig TV (Inte något frukost-tv stort format).

Nej det är inte bara du.. Ska snart skaffa en laptop, och de säljs enbart med WS nuförtiden.. :/

Visa signatur

1 >> Intel i5-2500K | GA-P67A-UD5-B | Asus GTX 570 | G.SKILL 16Gb | Windows 7 pro | p183 v3 | LG L226WU-PF
2 >> AMD 64 x2 6400+ | Asus Crosshair | 8800GT 512Mb | Mushkin 4Gb | Vista 64 <> XP 32 | p182 | LG L226WU-PF
2 >> Fujitsu Lifebook | Intel i5-2450M | 4Gb | 300GB HD | GT 525M | Windows 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Ööööh, 1024*768?! Det är ju inte ens WideScreen Aspect-ratio!
Dessutom på 42"! Njä, det köper jag inte.

Plasmor med 1024 x 768 paneler har inte kvadratiska pixlar, de är rektangulära så det är visst 16:9.

Permalänk

Laptops med WS är ju härligt som bara den. Speciellt när man sitter med något arbete. Inte för att tala om att datorn inte behöver bli så jäkla fyrkanting heller. Även ifall man inte sitter och glor på filmer på laptopen så kan de vara härligt att ha, men såklart är det ju subjektivt.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

WS äger i allt.

allt upplevs mkt större i WS även om det egentligen är samma storlek på standard ibland.

Våra ögon ser mer på bredden därför känns det naturligt med widescreen.

2x 4:3 är egentligen bara en annan väg att få widescreen fast med olika bild källor.< varför inte 2x 16:10 ?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Man sitter under en meter ifrån 15-tumsskärmen, men 42-tumsskärmen sitter man åtminstone 2-3 meter ifrån.
Det stämmer att text i 720p (utan förstoring) är svårläst på en 42-tumstv om man är längre än 2 meter ifrån den.

Men due i en 42" jämfört med en 15" så är varje pixel nästan 3 ggr så stor på diagonalen, så 1 meter från 15" är väl likvärdigt med 3 meter från 42".

Visa signatur

Lian-Li PC7 V3 scand | Intel E6750 @ 3.6 GHz | Gigabyte P35 DS3 | Corsair 2x1024 mb PC6400 Cl4 | Corsair 520w | Scythe Infinity | Inno3d 8800gts 320 mb @ 621/918/1512 | WD 500gb AAKS |4 x Nexus "real silent" | Scythe KamaMeter |

Tempz:proc: ~40 idle, ~70 load, graf: ~60 idle, ~75 load

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Plasmor med 1024 x 768 paneler har inte kvadratiska pixlar, de är rektangulära så det är visst 16:9.

Oj det visste jag inte...
Då får jag se mig motbevisad!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Vad har den nya generationens paneler som dagens inte har? Vad kommer förbättras och varför?

/benkaboy

Jag skulle gissa på snabbare, billigare tillverkning och om möjligt kommer de att kräkas ur sig ännu sämre TN-paneler och skära ner ytterligare på de riktiga panelerna.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Jag skulle gissa på snabbare, billigare tillverkning och om möjligt kommer de att kräkas ur sig ännu sämre TN-paneler och skära ner ytterligare på de riktiga panelerna.

Lenovo (ex IBM) har ju släppt en 22" ws S-PVA så tvärtom finns det hopp nu för riktiga skärmar även i den större storleken.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=241408

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Lenovo (ex IBM) har ju släppt en 22" ws S-PVA så tvärtom finns det hopp nu för riktiga skärmar även i den större storleken.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=241408

Enligt www.flatpanels.dk är detta en skärm med TN-panel:
Citat: "Lenovo L220x (widescreen) has a 22 inch 6 ms TN panel."

Vad har du för källa?

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en 4:3 19" pga av att de krävande spelen blir för sega i upplösningar över 1280, även med mitt 8800.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk

Har precis tvingats köpa en värdelös LCD TV och no way att jag byter ut min CRT 19 tummare på ett bra tag om inget radikalt händer med bildkvalitén på lcd

Vad menar du med att spelen blir sega i upplösningar över 1280? beror det på skärmen ?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Inaktiv

Gå över till bättre tekniker? Blir det fler IPS/PVA-skärmar då ist för skit-TN.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
Vad enar du med att spelen blir sega i upplösningar över 1280? beror det på skärmen ?

han menar nog att ju högre upplösning han har desto sämre fps får han vilket uppfattas hackigt i vissa spel. CRT kan man ändra lite hur som helst utan att bildkvaliteten försämras medan det är annorlunda med lcd där den optimala upplösningen har klart bäst bildkvalitet. Ex om du sitter med en 22WS på 1650x1050 och får runt 30-50fps i ett spel så kanske du vill sänka upplösningen så att det blir mer spelbart vilket drabbar bildkvaliteten negativt. Med CRT 4:3 kan du sänka till 800x600 om det skulle behövas. Det jag ställer mig frågande till är vilka spel som han får problem i högre upplösningar än 1280 med det nämnda grafikkortet plus den kraftfulla prollen. Inte är det många iaf.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Enligt www.flatpanels.dk är detta en skärm med TN-panel:
Citat: "Lenovo L220x (widescreen) has a 22 inch 6 ms TN panel."

Vad har du för källa?

Du följde inte länken alltså?

Annars så står det ju hos fp oxå att det är en VA http://flatpanels.dk/nyhed.php?misc=search&subaction=showfull...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Hur många generationer finns det egentligen? Blev snurrig av nyheten.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk

Får hoppas att det blir bättre kvalité på skärmarna. Det har varit smått omöjligt att hitta en skärm med bra färger och geometrisk skärpa senaste åren. Lägga 10-20 tusen på en arbetsskärm är ju inte så kul.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
2x 4:3 är egentligen bara en annan väg att få widescreen fast med olika bild källor.< varför inte 2x 16:10 ?

Är väldigt många anledningar till att skaffa två skärmar och jag vet inte riktigt om jag köper det där med 2x 4:3 är en annan väg för att få widescreen.

Två skärmar innebär ett annat sätt att jobba jämfört med en ensam skärm - även om den ensamma skärmen skulle vara lika stor som de två skärmarna tillsammans.

Pga. skarven mellan skärmarna så får man två olika arbetsytor som man använder till olika saker, man fokuserar alltså främst på en skärm åt gången (till skillnad från en WS skärm där man "fokuserar" (arbetar) på hela skärmen) men kan genom en ögonrörelse byta ut allting mot en annat arbetsyta.

2 stycken widescreenskärmar vet jag inte hur lyckat det är. Jag funderar på att skaffa mig en större skärm och då får jag det, men jag är rädd att det blir en för stor huvudvridning att byta skärm för att det ska kännas naturligt och att man därför bara kommer använda den ena i pricnip.

Visserligen har jag pivotfunktion på nuvarande skärmen men jag är lika tveksam till att man kommer utnyttja höjden på en sån sekundär-skärm.

Det är förstås mina åsikter om två skärmar, mina arbetsvanor förändras i alla fall drastiskt med två skärmar. Det är underbart med två stycken 4:3 skärmar, men som sagt är jag lite skeptisk till två 16:9 skärmar.

Däremot som ensam skärm är jag helt såld på WS skärmar, under förutsättningen att upplösningen är minst 1680x1080 på en stationär skärm. Annars blir pixlarna på höjden alltför få.

Precis som alla TFT skärmar är dock upplösningen alltid för låg :\

Permalänk
Avstängd

Beställde just hem min LG 22" för att lira på

http://www.dustinhome.se/pd_5010124998.aspx?

denna blev det (hade rabatt från dustin så 2994 kr blir det (frakt utgick även) tror jag blir nöjd =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
han menar nog att ju högre upplösning han har desto sämre fps får han vilket uppfattas hackigt i vissa spel. CRT kan man ändra lite hur som helst utan att bildkvaliteten försämras medan det är annorlunda med lcd där den optimala upplösningen har klart bäst bildkvalitet. Ex om du sitter med en 22WS på 1650x1050 och får runt 30-50fps i ett spel så kanske du vill sänka upplösningen så att det blir mer spelbart vilket drabbar bildkvaliteten negativt. Med CRT 4:3 kan du sänka till 800x600 om det skulle behövas. Det jag ställer mig frågande till är vilka spel som han får problem i högre upplösningar än 1280 med det nämnda grafikkortet plus den kraftfulla prollen. Inte är det många iaf.

Tjaa jag får ca 5-10 fps mer i Crysis i 1280 än tex 1600 x 1200. Iofs gillar jag inte spelet, men ändå. Jericho blir mycket mer spelbart. De flesta nyare mer krävande spelen flyter på bättre. Jag är ganska kräsen. Sjunker zeh fps under 30 blir jag sur, helst ska det ligga runt 40 för att flyta på bra.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Jag är också lite inne på samma som echo snackar om (=flera skärmar m m).

Frågan är bara vad som blir bäst, en 30" eller två 24-27"?
(För spel, film och effektivt arbete med många öppna program/dokument m m.)

Den 21" CRT som jag har nu känns mycket begränsande, främst vad gäller möjligheten att ha flera fönster öppna samtidigt (de blir för små för att vara praktiskt).