Geforce 9 kommer inte att stödja DirectX 10.1?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Varför är alla så negativa till DX10 och DX10.1? De kanske inte gör så mycket för prestandan, men de gör det betydligt lättare för utvecklarna som tillverkar spelen. Om det blir lättare att utveckla grafiken så kanske de kan koncentrera sig på annat, typ som storyn kring spelet eller bättre AI. Det kanske låter överdrivet men spelutvecklarna har oftast stor tidspress på sig pga ekonomi.
Jag tycker att det endast gynnar oss konsumenter med dessa nya upprensade bibliotek som DX10 och DX10.1 även om det på ytan inte innehåller speciellt mycket förändringar rent grafiskt sett.
Jag tycker att det är tråkigt att nVidia inte hänger på DX10.1, men som många säger är det inget kritiskt som kommer att påverka oss konsumenter.
Tycker dock att AMD ska ha en eloge för att de är framåtsträvare, inget man behöver försöka smutskasta eller förlöjliga.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk

Tycker det känns lite som att Mvidia iom att inte ha DX10.1 vill "förlöjliga" AMD.

AMD satsade mycket på att prmota just DX10.1, nu vill Nvidia visa att, det enda AMD var bättre än oss på, DX10.1, är inte ens värt att integrera i vår nästa generation kort, det är betydelselöst.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Kommer ihåg när ATI "valde" att inte ha PS3.0 på sina kort, kommer inte ihåg vilken modell men jag tror det var X800 serien. Anledningen? De tyckte PS3.0 tekniken sög.

Hela serien var inte utan PS3.0, akta vad du säger.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Och snälla du, det menade han inte. Och snälla du, precis. Och snälla du, varför då? Och snälla du, jo.

Och vad var det vettiga i ditt inlägg då? Om du ska ge dig in i tråden kan du väl säga något vettigt i alla fall. Eller du kanske alltid gör så här?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Tycker det känns lite som att Mvidia iom att inte ha DX10.1 vill "förlöjliga" AMD.

AMD satsade mycket på att prmota just DX10.1, nu vill Nvidia visa att, det enda AMD var bättre än oss på, DX10.1, är inte ens värt att integrera i vår nästa generation kort, det är betydelselöst.

Men det verkar ju som att de överväger att använda dx10.1 ju. Så då faller din teori.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Du menar Vista då?! Det finns ju inget alternativ idag om man ska köra dx10.
Snälla ge speltillverkarna lite tid. Och snälla du, Vista är inget ihophafsat operativ.

jo det just vad det är

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Hela serien var inte utan PS3.0, akta vad du säger.

Jo det var den. X800 korten hade endast stöd för Pixel Shader 2.0b.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_shader
http://en.wikipedia.org/wiki/X800

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
DX10.1 innebär tvingad 4xAA. Rätt fint att ha i alla spel IMO.

Verkar konstigt att man skall tvinga AA, det låter som ett stort problem för budgetkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Verkar konstigt att man skall tvinga AA, det låter som ett stort problem för budgetkort.

Hur bra blir det inte för ati-korten sen då. De har ju redan problem med AA. Att sen tvinga de i 4xAA läge alltid. Yes. Vilken bra känsla det ger.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Hur bra blir det inte för ati-korten sen då. De har ju redan problem med AA. Att sen tvinga de i 4xAA läge alltid. Yes. Vilken bra känsla det ger.

Verkar som om programmen får större möjlighet att styra över AA:n, den behöver inte bli obligatorisk.
http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content...
En gammal artikel jag vet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Kommer ihåg när ATI "valde" att inte ha PS3.0 på sina kort, kommer inte ihåg vilken modell men jag tror det var X800 serien. Anledningen? De tyckte PS3.0 tekniken sög.

ATI tyckte självklart inte tekniken sög. De gjorde ett medvetet val att inte ha med det då de inte ansåg att det inte skulle ha någon större betydelse för den generationen vilket är vad nVidia anser om DX10.1 nu. Att ha stöd för dessa extra features är sällan gratis, det kostar transistorer som kan läggas på annat som kanske är mer relevant eller helt enkelt skippas för att hålla ner kostnaden/komplexiteten på kretsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Snarare MS som inte vill att spelföretag ska köra annat än DX.

OpenGL har den stora fördelen att det inte är plattformsberoende.

Så bara för MS vill så gör 95% av alla speltillverkare så? Det finns endast ett fåtal stora titlar gjorda i OpenGL och det borde vara mycket mer om det är bättre än DirectX.

Jag har läst tidigare att folk vill gärna tro att MS mutar spelbolagen på marknaden, men i så fall hade det kommit ut informaiton om det också.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam

Jag gillar OpenGL men det stöds faktiskt även i Windows.
Kan bara gissa på orsakerna, kanske färre eller sämre utvecklingmiljöer med OpenGL.
Oftast vinner inte den bästa tekniken, se bara på C++ som är ett riktigt skitspråk men ändå nästan standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Så bara för MS vill så gör 95% av alla speltillverkare så? Det finns endast ett fåtal stora titlar gjorda i OpenGL och det borde vara mycket mer om det är bättre än DirectX.

Jag har läst tidigare att folk vill gärna tro att MS mutar spelbolagen på marknaden, men i så fall hade det kommit ut informaiton om det också.

Spelutvecklarna kanske bara gör det för att visa sig väl inställda till MS. Sen känner nog en vanlig person igen DirectX bättre än OpenGL. Ska man t.ex. ha "stöder nya DirectX10" som en form av marknadsföring är det nog att föredra framför "OpenGL 2.1 stöd"

Sen är många spel utvecklade med OpenGL för alla konsoler utom Xbox 360 använder sig av det, eller någon form av det.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag tror att 9600GT serien kommer baseras på G92 precis som 9800GX2 kommer göra, och därför kommer det inte finnas ngt DX10.1 stöd.

Hm, då blir det ingen ny arkitektur och heller ingen ny generation enligt mig. Snarare refresh och namnbyte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Så bara för MS vill så gör 95% av alla speltillverkare så? Det finns endast ett fåtal stora titlar gjorda i OpenGL och det borde vara mycket mer om det är bättre än DirectX.

Jag har läst tidigare att folk vill gärna tro att MS mutar spelbolagen på marknaden, men i så fall hade det kommit ut informaiton om det också.

Självklart. Microsoft har ju ett monopol idag och de som pröjsar bäst är det som får mest dineras är ju de som utvecklar mest mest till, i detta fallet för DX. Så klart finns det bolag som utvecklar OpenGL spel men pengarna finns inte där då OpenGL är open source medans DX inte är det och framförallt att större delen av världensom spelar använder sig av Windows.
Spelutvecklarna behöver verkligen pengar tanke på all nedladdning. Däremot tror jag att OpenGL är ett omtalat alternativ som skulle kunna ge en större finansiering på sikt om korten sköts rätt men som sagt, Microsoft dominerar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djuicer
DX10.1 är väl ändå inget var man har nytta av egentligen?

Har vi någon nytta av DirectX10 över 9:an? Knappast. Inte än på ett tag.
Alltså har detta mycket med att göra med marknadsföringen av olika tekniker. Nvidia framförde DX10 medan AMD kör igång 10.1 som medför i dagens läge minimala skillnader mot den tidigare katalogen, det enda som finns nu är SM4.1 och lite annat småskit men som AMD säkert kan ha användning av i framtiden.

Någon ord om G90 använder Tessalation? Låt mig gissa att detta var något skit som spreds runt på diverse Forum bara för att få Nvidia folket att hoppa för ingenting då tekniken ännu inte stöds alls, även om det vore ett större steg framåt än DX10.1 eller annat.

Jag tror mer på R680 och R700 än G90, varav det senare kommer att tycka om att kosta en hel del. Att gå från G92 till G90 lär inte bygga på särskilt mycket, Nvidia kan inte göra så mycket mer än att buffa på frekvenserna och antalet SP vilket innebär i en högre effekt och dyrare produktion och därmed dyrare produktpris i butik vilket är mycket av det som hela konkurrensen handlar om just nu - billigast vinner mest, och Nvidia har dyrast kretsar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Jo det var den. X800 korten hade endast stöd för Pixel Shader 2.0b.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_shader
http://en.wikipedia.org/wiki/X800

Mybad! SM2.0-b gav dock samma resultat som SM3.0 gav till 6800-serien, ATI var smartare - end of discussion!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag gillar OpenGL men det stöds faktiskt även i Windows.
Kan bara gissa på orsakerna, kanske färre eller sämre utvecklingmiljöer med OpenGL.
Oftast vinner inte den bästa tekniken, se bara på C++ som är ett riktigt skitspråk men ändå nästan standard.

[offtopic]
Finns det andra bättre språk än C++ då? Vilka språk kan vara bättre då?[/offtopic]

Men kommer GF 96oo vara sämre än 88oo? Efter som att X6oo är lite mindre i High/Low-End skalan.

Kommer 9X00 stöda XP också? Kanske win2K och 98? Eller när slutade man stöda W2K och 98 på grafikkort?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX