Thermaltake visar upp dubbel Orb

Permalänk
Melding Plague

Thermaltake visar upp dubbel Orb

Thermaltakes gamla klassiska kylare Orb har nog de flesta sett - ser ut som ett värmeljus-hölje med en fläkt i. Nu har Thermaltake släppt lite information om DuOrb, en dubbel Orb.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får väl se om det är nåt o ha. Thermaltake är ju annars mest för folk som väljer form före funktion enligt min erfarenhet...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

jag vet inte jag, har en zalman 9700cu på min 3700+ som går 2.6GHz @ 1.6v, anledningen till den höga vcoren är bara för att jag inte orkar hitta en lägre stabil eftersom den inte stiger över 48 grader i load :P, men den kylaren funkar prima.

sen verkar det som orbs inte är den optimala kylninegn längre dock. Men den som lever får se

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se hur det ska vara bättre än en 120mm fläkt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag har svårt att se hur det ska vara bättre än en 120mm fläkt.

Håller med, ett fett torn med mycket större kylflänsarea och en slö 120mm är ju det optimala, den här blingkylaren har nog ingen större chans, men visst ser den ball ut.

Permalänk
Medlem

den skall jag ha verka bra stor och mkt koppar kyler väl bättre och låter väl mindre än min Ac64 skit + man kan jhu knipsa led'sen på den

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"THERMALTAKE! embrace the future..." wtf? ^^

En sådan köper man för att den är ball som FL3JM skrev, inget annat. Hade jag haft plexi/nät på sidan av chassit hade en sådan med ett par nya fläktar varit redigt nice

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se om det är något att ha. Jag vill inte direkt ha en kylare bara för att denne ser cool eller häftig ut. Den ska vara effektiv och bra.
Får väl se hur den presterar på testerna så småningom.

Permalänk
Medlem

Den gamla orben var inte mycket att hurra för
Nu kommer jag inte ihåg vilken version jag hade (silver kanske den hette?) men ingen var väl särskilt bra på sin tid om jag minns rätt.

Gjorde lite prestandatester nu och kan snabbt konstatera att den presterar mycket bättre som värmeljus-hölje än som CPU-kylare

Bildbevis:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Den gamla orben var inte mycket att hurra för
Nu kommer jag inte ihåg vilken version jag hade (silver kanske den hette?) men ingen var väl särskilt bra på sin tid om jag minns rätt.

Gjorde lite prestandatester nu och kan snabbt konstatera att den presterar mycket bättre som värmeljus-hölje än som CPU-kylare

Bildbevis:
http://home.no/tjoff/orb.jpg

Vilken temp fick du på ljuset?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Gjorde lite prestandatester nu och kan snabbt konstatera att den presterar mycket bättre som värmeljus-hölje än som CPU-kylare

Bildbevis:
http://home.no/tjoff/orb.jpg

En optimal avledare hade förflyttat så mycket värme att ljuset hade slocknat. Så den är helt klart underkänd

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Åh! Nya ljusstakar...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Varför skulle man köpa något annat än Thermalright Ultra 120 eXtreme? Igentligen..

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Hur mycket av fläktarna går inte helt outnyttjade då? Herregud, sätt ytan som ska kylas i luftströmmen, och inte en bit utanför. Idioter.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Den kommer nog låta en hel del som de flesta thermaltake produkter, upp till bevis med kylförmåga och ljudnivå alltså.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Hmm jag är rätt skeptisk till konstruktionen och hur det kommer funka. Visst, metallen som avleder värmen och ska kylas av blir ju välkyld, men själva luften som blåser mot processorn för värmeavledning i sig, hamnar ju långt ifrån nu..

kanske jag som totalt missuppfattat värmetrafiken och fläktens egentligen funktion

Permalänk
Medlem

Ser snarare ut som deras grafikkortskylare. CPU, nja. De har väl inte tänkt riktigt klokt kan jag tycka...

Men här är grafikkylaren iaf
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343075

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd

Usch 90mm fläktar har en tedens å ge ifrån sig ett ''vinande'' ljud :(.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

när kommer quad orb då börjar det likna något.

Inanimate: ja du får läsa på lite, du är lite ute och cyklar ja.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Yes, nu kan jag ha två machaller istället för ett fjuttigt värmeljus

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Verkar mer vara som en fläktkonstruktion än processorkylare. Räcker gott och väl med en fläkt om övriga konstruktionen avger värme. En bra kylare ska kunna kyla processorn något även utan fläktar, iaf en rejält underklockad processor.

Permalänk

Med fya fläktar skulle den i alla fall duga som adventsljustake - nu passar den väl bara i papperskorgen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Med fya fläktar skulle den i alla fall duga som adventsljustake - nu passar den väl bara i papperskorgen...

Hehe Så sant, att dom envisas med den konstruktionen, den har ju visat sig vara högljud och inte prestera särskilt väl...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Hemskt vackert med olika färg på fläktarna, det bidrar helt klart till ett stilrent utseende.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

det bir ett elände att byta ramminnen med den kylaren..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

ser skit ut orb design suger

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Är mycket förvånat över att inte hästballesuperskitbilligkopieöverprisföretaget OCZ lanserade det.
Dock måste jag säga att fjortisfaktorn e rätt hög på den.
Den tävlar i samma klass som OCZ:s ramminnen med handtag på.
Undrar bara om dem passar ihop samtidigt i samma burk. ??

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Mer konstlad produkt får man nog leta efter.

Har Thermaltake gjort någon bra kylare efter Big Typhoon ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Någon som minns den härliga Dragon Orb med fläkt som varvade 6500-7000 rpm ?

Fungerade ganska bra om man slapp vara i samma rum som datorn

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb