Dell visar upp bärbar dator med udda skärm

Permalänk
Melding Plague

Dell visar upp bärbar dator med udda skärm

Datortillverkaren Dell har konstruerat en konceptdator med flera intressanta nyheter. Den bärbara datorn är bland annat utrustad med en skärm som har den udda storleken 16 tum.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänkte på uppföljare till TFT LCD, men något sådant var det icket.

Permalänk
Medlem

Ändå himmla roligt om man kan få börja se lite högre uplösningar på mindre skärmar, Än sålänge är det väll bara sonys 17 tummare som pallar 1080p?

Permalänk
Medlem

... men VARFÖR bygger man en burk där t.o.m. skärmen verkar avsedd att kolla på HD-material, och stoppar sedan in ett nvidia-kort i den?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Har en 2 år gammal Dell med 17" skärm som kan visa HD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
... men VARFÖR bygger man en burk där t.o.m. skärmen verkar avsedd att kolla på HD-material, och stoppar sedan in ett nvidia-kort i den?

Eftersom jag antar att alla dells datorer har nvidia och alltid kommer ha det, sammarbete kallas det

Permalänk

Nej för fan. Skit i 1920x1080 och fortsätt köra på 1920x1200. Höjden behöver inte alls bli mindre!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Bara jag som ser riktigt dåligt, eller hur fan ska man kunna titta på 1920x1080 på 16"!?

Jag har 1920x1200 på mina 26" för tillfället, och jag tycker det är ganska lagom.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför tillverkarna kan göra 16" och 17" skärmar till bärbara datorer som visar 1920x1080/1200, sen kan dom inte tillverka en 20-22" som visar 1920x1200.:(

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Nej för fan. Skit i 1920x1080 och fortsätt köra på 1920x1200. Höjden behöver inte alls bli mindre!

Sant sant, håller med. Och gah, allt över 14" i bärbart är inte bärbart i mina ögon
Men men.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
Ändå himmla roligt om man kan få börja se lite högre uplösningar på mindre skärmar, Än sålänge är det väll bara sonys 17 tummare som pallar 1080p?

Har funnits 15.4" skärmar med 1920x1200 i åtminstone 5 år... (typ innan det fanns 17" på bärbara )

Två felsteg av dell:
1. Bärbara > 15.4" imponerar inte. Det här är bara en ännu klumpigare version av de redan klumpiga 15.4" datorerna.
2. Poängen med 16:10 ? Lär väl inte påverka de flesta men 1080 känns som sagt klent på höjden.

Det är förstås mina åsikter, men marknaden verkar även den ha börjat fatta att det är smidiga bärbara som gäller. 12", 13.3" och 14" är riktigt populära och marknaden för dessa mindre bärbara har i princip exploderat. Så enormt mycket större utbud och konkurrens på bara 1½ år i princip.

Permalänk
Medlem

DELL go to hell

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweclockers:

Skärmen är konstruerad för att visa 1920 x 1080 pixlar, vilket passande nog är samma upplösning som HD-video i 1080p. Detta innebär att aspektration har förändrats från traditionella 16:10 till samma förhållande mellan längd och bredd som tv-apparater är gjorda för, nämligen 16:9. Detta är en nyhet i datorsammanhang och kanske ett tecken för framtiden.

16:9 är inte alls någon nyhet, det har sony kört på sina 11":are länge... Mycket trevligt och är mer anpassat till förhållandet bredd-höjd på tangentbordet på datorn...

Permalänk
Medlem

"är mer anpassat till förhållandet bredd-höjd på tangentbordet på datorn"
Du glömmer inte touchpaden nu?
Troligen det som är sämst på Sonys 11"are (har inte lekt så mycket med dem men den kändes väldigt osmidig och ihoptryckt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
DELL go to hell

Älskar när folk kan skriva vettiga grejer i ett forum.

OnT: Hade trott på nåt helt annat, som en annan sa, kanske en uppföljade till tft:n men icke sa nicke

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Alltså 16:9-formatet är SKIT, även till tv, om det är något som ska göras så är det att slänga ner 16:9 i toaletten och spola två gånger, och sedan enbart gå på 16:10!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Alltså 16:9-formatet är SKIT, även till tv, om det är något som ska göras så är det att slänga ner 16:9 i toaletten och spola två gånger, och sedan enbart gå på 16:10!

Okej, då vet *att* det är din åsikt. Skulle du ha lust att förklara *varför* du känner att det är så?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker inte heller om 16:9 formatet, när man sitter på en dator kanske man inte alltid vill glo på film, det blir bara smalt och konstigt. Skärmarna ska vara större, både bredare och högre.

Sen, vill man kolla på film kanske inte en bärbar dator är det bästa valet? En film ska upplevas med en stor TV i en skön soffa, med bra ljud, t.ex. 5.1 eller vad alla de sakerna heter.

16:9 - NEJ!

Citat:

Okej, då vet *att* det är din åsikt. Skulle du ha lust att förklara *varför* du känner att det är så?

Inte för att det var mig du fråga, men jag känner att det blir för långsmalt, speciellt om man ska editera något dokument, då kanske man vill ha en bra höjd på skärmen. Jag kan känna att det är skönare att editera kod (Som inte har så långa rader) med en skärm med förhållandet 4:3. (Sen ska den ha en hög upplösing.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
Ändå himmla roligt om man kan få börja se lite högre uplösningar på mindre skärmar, Än sålänge är det väll bara sonys 17 tummare som pallar 1080p?

Du missade andra stora aktörer. Som Apple, tror också Dell har det, säkert fler än så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du missade andra stora aktörer. Som Apple, tror också Dell har det, säkert fler än så.

Mig veterligen har Apples 17" MacBook Pro endast 1650x1050. Alla av Dells 17":are har 1920x1200 som tillval. Andra aktörer har det säkert också som du säger, men det orkar jag inte kolla upp.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
Mig veterligen har Apples 17" MacBook Pro endast 1650x1050. Alla av Dells 17":are har 1920x1200 som tillval. Andra aktörer har det säkert också som du säger, men det orkar jag inte kolla upp.

Då kanske du borde ändra din uppfattning. För apples 17" Macbook pro kan fås i två upplösningar. Den ena av dem är 1920x1200.

Permalänk
Medlem

Onödigt hög upplösning? Ögat är väl för dåligt?

(Klicka för större bild)

Grafen visar vilket avstånd man måste vara vid för att kunna se nån skilnad på olika upplösningar. Nu visar den ju inte små skärmar (under 20"), men det känns som att man måste ha nyllet ungefär 10cm ifrån skärmen om man ska se nån skilnad på 720p och 1080p på en 16" skärm.

Om jag orkar ska jag räkna lite på det här, går ju att få ut exakt avstånd ögat klarar av med hjälp av Reyleighs Upplösningskriterium eller vare nu hette, måste bara hitta böckerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du missade andra stora aktörer. Som Apple, tror också Dell har det, säkert fler än så.

Ah jo jaha ja.. Ska nog hålla mig till de stationära datorena, jag som trodde jag kunde något. haha

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
DELL go to hell

Bättre kan du.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Då kanske du borde ändra din uppfattning. För apples 17" Macbook pro kan fås i två upplösningar. Den ena av dem är 1920x1200.

Jag måste ha missat det då, för jag såg inte 1920 när jag var på deras sida. Men nu vet jag!

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Tror Wide har blivit sån standard dels för att TN inverterar färger om man kollar underifrån. Om min 24 " skulle vara 4:3 hade jag fått inverterade färger längst upp på skärmen när jag satt normalt.