AMD lanserar Direct X 10.1 för bärbara datorer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Phenom kommer att ordna sig, det är inget att diskutera. Det är bland annat L3-cachen som är problemet med andra olika mindre problem - men det kommer ordna sig till sommaren då AMD antingen lanserar Phenom-revisioner på 45nm eller planerar närliggande lansering av Shanghai och stuntar i Phenom utöver Mobila- och dubbelkärna desktopprocessorer.

Vi får hoppas så. Jag hade inte lovat det.

Det spelar egentligen ingen roll hur så kallat bra en arkitektur blir. Så länge konkurrenten har den bättre arkitekturen så kommer konsumenterna handla därifrån förutom de sunkna och inbitna fansen såvida priset inte säger någonting annat så klart.

Jag hade ett AMD system i 4 år i rad fram till och med höstas (har haft intel och amd i servrar med mera visserligen men menar spel datorn) då jag valde att köpa Q6600 och jag kunde inte gjort något annat rätt än så. Processorn är riktigt bra för sina 2150kr som jag betalade och Q6600 är ingen ny processor och Phenom är en ny processor som i prinsip får ett kok stryk av Q6600 när man tittar på motsvarigheten och priset till motsvarigheten, hm, skrev jag konsigt?

Jag hade inte lovat att något löser sig fram till sommaren då kanske Shanghai lanseras och ger Intels nuvarande Quad på näsan men Intel lanserar då Penryn och _kanske_ är det adjöss igen och då står vi på ruta ett igen, tyvärr.

Vi får se helt enkelt, time will tell. Jag önskar ingenting annat än att AMD får ut en BRA processor samt ett bra grafikkort som kan slå Nvidia på näsan, bara det grafikkortet har medföljande drivrutiner som fungerar bra i Ubuntu för mig så.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Varför är det så viktigt för dig att underdoggen måste ha en produkt som slår Goliat i bitar? Det är ändå inte dem som säljer i några större kvantiteter. Jag har ingen direkt koll på siffrorna men det känns ändå som att det stämmer att ATi vann den sista ronden mot nvidia när det blev 3850/70 mot 8800GT? Pris/prestanda är rätt bra och nvidia har i samma veva svårt att leverera i kvantitet - något som får anses som ett stort misstag i deras planering. Så vart ligger poängen i att ha ett kort som ger några poäng mer i 3dmark om de inte säljer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Varför är det så viktigt för dig att underdoggen måste ha en produkt som slår Goliat i bitar? Det är ändå inte dem som säljer i några större kvantiteter. Jag har ingen direkt koll på siffrorna men det känns ändå som att det stämmer att ATi vann den sista ronden mot nvidia när det blev 3850/70 mot 8800GT? Pris/prestanda är rätt bra och nvidia har i samma veva svårt att leverera i kvantitet - något som får anses som ett stort misstag i deras planering. Så vart ligger poängen i att ha ett kort som ger några poäng mer i 3dmark om de inte säljer?

Nja, AMD misslyckas ju lansera bra saker numera känns det som. Titta på nyheter, Intel lanseras 16 processorer i Januari Februari.....igen. Vad ska AMD göra nu?
http://www.sweclockers.com/nyhet/7136-intel_sakrar_ledningen_...

ATi vinner ingen rond med HD3850&70. Pris prestanda har alltid legat bäst för 8800GT då det knappt skiljer något mellan de i kostnad men det skiljer cirka 20% i speltester vilket är ganska mycket.

HD3850&70 har inbyggd ljudkort och HDMI, thats it.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker mest det är som back in the days när Intel och Cyrix släppte processorer på 100mhz, 120mhz och 133mhz. Dvs ytterst marginella prestandaskillnader. Jag är nog lite ouppdaterad men är det inte fortfarande brist på 8800GT?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det håller jag med om och köper men kom igen, DX10.1, varför? Ska det föreställa någon form av "bra" PR?

Jo det är klart. Lite meningslöst är det. Men samtidigt så gjorde de motsatsen när de nämnde buggen på de sätt de gjorde. Då fick de onödigt dålig PR.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag tycker mest det är som back in the days när Intel och Cyrix släppte processorer på 100mhz, 120mhz och 133mhz. Dvs ytterst marginella prestandaskillnader. Jag är nog lite ouppdaterad men är det inte fortfarande brist på 8800GT?

Så stora skillnader de hade i frekvenser då har vi aldrig sett sedan dess. Det är idag man gör små skillnader. Då var de stora.

Permalänk
Medlem

Lägg av med allt snack om dx10.1 Det skadar ju inte iaf, sedan läste jag att det kostar pengar men amd/ati är smarta och tar inte extra betalt i och med att det inte kostar mer för dem. De är billiga och kommer nog inte att ändra nu pga dx10.1! Ta det lite lungt.

Som sagt dx10.1 skadar iaf inte.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nja, AMD misslyckas ju lansera bra saker numera känns det som. Titta på nyheter, Intel lanseras 16 processorer i Januari Februari.....igen. Vad ska AMD göra nu?
http://www.sweclockers.com/nyhet/7136-intel_sakrar_ledningen_...

ATi vinner ingen rond med HD3850&70. Pris prestanda har alltid legat bäst för 8800GT då det knappt skiljer något mellan de i kostnad men det skiljer cirka 20% i speltester vilket är ganska mycket.

HD3850&70 har inbyggd ljudkort och HDMI, thats it.

Jag säger bara såhär; Medan Nvidia kämpar för att få G92 i lager så säljer AMD ut sina kretsar som bara kommer och kommer. Klart AMD vinner på det. AMDs kretsar är även billigare att producera så de går ju med mer vinst per såld enhet än Nvidia möjligen gör. Och gällandes prestandaskillnaden på drygt ~25% så kostar ju trots allt HD3870, mot GT, på sådannt sätt att det blir 1:1 i förhållande till prestandan. HD3870: 1895-2195kr mot 8800GT: 2195-2695kr. Sätter man även dessa i Multi-Kortslösningar så drar Crossfire marginalerna närmare varandra.

Man kan säga såhär också, HD3870 klockar mycket bättre än GT utan att ha behovet av att skaffa ny kylare för att inte skada kretsen. Såg att någon kom upp i drygt 850/1300+ (2600mhz GDDR) med standardkylaren på 3870, vilket inte är helt uselt.

Tycker du ska fundera en extra gång innan du skriver, Dojjan, prestige skapar inte pengar - enthusiastmarknaden är i grunden liten mot den som mainstreamsegmentet bygger på, det visar väl försäljningen av HD3870 och 8800GT ganska gott på?

Angående Mobility 3600 så är ju detta ett jävligt bra tillfälle för AMD att lansera en mobil grafikkrets med deras 55nm teknik - tänkte inte alls på det, men många verkar fastna på det tekniska DirectX stödet hellre än förutsättningarna för kretsen i sig. Lovande med en så energisnål krets.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag säger bara såhär; Medan Nvidia kämpar för att få G92 i lager så säljer AMD ut sina kretsar som bara kommer och kommer. Klart AMD vinner på det. AMDs kretsar är även billigare att producera så de går ju med mer vinst per såld enhet än Nvidia möjligen gör. Och gällandes prestandaskillnaden på drygt ~25% så kostar ju trots allt HD3870, mot GT, på sådannt sätt att det blir 1:1 i förhållande till prestandan. HD3870: 1895-2195kr mot 8800GT: 2195-2695kr. Sätter man även dessa i Multi-Kortslösningar så drar Crossfire marginalerna närmare varandra.

Man kan säga såhär också, HD3870 klockar mycket bättre än GT utan att ha behovet av att skaffa ny kylare för att inte skada kretsen. Såg att någon kom upp i drygt 850/1300+ (2600mhz GDDR) med standardkylaren på 3870, vilket inte är helt uselt.

Tycker du ska fundera en extra gång innan du skriver, Dojjan, prestige skapar inte pengar - enthusiastmarknaden är i grunden liten mot den som mainstreamsegmentet bygger på, det visar väl försäljningen av HD3870 och 8800GT ganska gott på?

Angående Mobility 3600 så är ju detta ett jävligt bra tillfälle för AMD att lansera en mobil grafikkrets med deras 55nm teknik - tänkte inte alls på det, men många verkar fastna på det tekniska DirectX stödet hellre än förutsättningarna för kretsen i sig. Lovande med en så energisnål krets.

DB säljer HD3870 för 1840kr, och det levereras också, motsatts till dom 8800GT som annonseras ut till låga priser.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GCRHD387... (finns i lager)
Att man sen inte riskerar att tvingas köpa en ny fläkt är också en bonus.

Vad jag förstått så är inte 4*AA tvingande, vad som skett är att Applikationen fått större möjlighet att styra över AA:n.

Märkligt detta gnäll, över att ett nytt grafikkort lanseras med den senaste DX-versionen.
Är det någon som tror och hoppas, att Nvidias nästa kort bara kommer att klara av DX9?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
DB säljer HD3870 för 1840kr, och det levereras också, motsatts till dom 8800GT som annonseras ut till låga priser.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GCRHD387...
Att man sen inte riskerar att tvingas köpa en ny fläkt är också en bonus.

Vad jag förstått så är inte 4*AA tvingande, vad som skett är att Applikationen fått större möjlighet att styra över AA:n.

Märkligt detta gnäll, över att ett nytt grafikkort lanseras med den senaste DX-versionen.
Är det någon som tror och hoppas, att Nvidias nästa kort bara kommer att klara av DX9?

Precis.
8800GT har en tendens att ge vika i GPU-tunga applikation som Crysis och dylikt. (Och nej, jag vill inte ha något svar på detta från någon arg ägare av GT som tydligen har en GT på 55*C i load för det existerar inte.)

Den obligatoriska AA-filtreringen är ett ytterst preliminärt besked. Det kan ju vara bra med ett program som använder DX10.1 innan man börjar gråta för om man t.ex. äger ett DX10.1-kort och kör ett spel/applikation för den versionen som tvingas man ju inte på filtrering som kortet eller datorn inte klarar av. Det är precis som att Windows Vista automatiskt skulle sätta alla grafikkort med DirectX10-stöd på Very High under Crysis, även om skulle vara en GeForce 8500GT.

Det är ingen som förlorar något med denna nya version. Förstår inte hur folk kan bli ledsna över att AMD tar iniativet med Microsoft nya skitteknik precis som Nvidia helt hopplöst predikade DirectX10 trots att det är bevisat att allt är skitsnack. Crysis, som Nvidia investerar ypperliggt i, använder ju inget mer än lager som ändå går att applicera under Windows XP och en "gammal" DirectX9-API.

Som Rata' nämnde, om det är så mycket ledsna miner med nya tekniker så borde väl Nvidia gå ned till enbart DX9 igen, då blir väl alla glada?