Warner Bros väljer Blu-Ray

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
De tänker lite likt mig. Go Warner Bros

Men de har lite mer kapital intresse om man säger så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
En sak jag tänkte på igår när jag funderade över "hdkriget".

Om Toshiba och Sony satte sig ner och t.ex. kom överens att om Blu-Ray tar hand om filmmarknaden och Toshiba PC/Spel marknaden.

Sony kan släppa sina ps3 spel på blu-ray och alla filmer.
Sen så tar Toshiba alla PC spel och även program.

Sony kastar bort allt vad bdspelare till pc heter. Då går det inte längre att kopiera filmerna.

Vilket skulle vara ett hårt slag mot piratkopieringen. Kanske inte för spel, men iaf för film. eller?

hade inte funkat. intresset ligger snarare åt andra hållet isf. (se XaaRs länk nedan)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Alltså, alla som tjatar om Digital distubition och hyra över nätet och sånt. Har ni ens tänkt på hur dom som sitter på en kass ADSL lina och inte har någon möjligthet till bättre uppkoppling? Det är ju inte så kul att sitta och vänta jätteläng på att tanka hem en 10gb film från nätet.

Själv så kommer jag inte ta någon direkt inställning utan tänker köpa en sånhär: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=LGGGW-H2... eller liknande när de börjar komma ner åtminstinde under 1000:- gränsen.

exakt, och även 10G är i lägsta laget för att få en kvalitet som motsvarar nått av skivformaten med dagens standard. bolagen skulle dessutom få köra med dubbla filer för att göra alla nöjda, en för DTS, en för DD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag tycker att det vore dags med en skyddande kasset runt disken, typ diskett.
Nu kan inte fyllon och småbarn hantera filmerna.
Det har jag retat mig på länge.
Jag tror att BluRay hade detta på gång men ändrade sig efter kritik!!!??

nja, BluRay är baserat på ett professionellt format som hade det. ("caddies" kallas det förresten)

jag tror aldrig det verkligen var aktuellt för BluRay, men det har försökts att införas förr för både CD och DVD i olika sammanhang, mest data. dessa var oftast konstruerade för att öppnas för att göra dem mer kompatibla med vanliga läsare vilket i sin tur förtog en del av vitsen, så det blev ingen framgång trist nog. jag hade gärna sett ett kapslat format för datorbruk igen dock..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Är inte problemet med kombo-spelarna att de inte stödjer HD eller BR fullt ut?

den första kombispelaren klarade inte HDDVDs menyer utan enbart BluRays. (fast själva filmerna gick ändå att se givetvis)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias

- hur nyttjas Blu-rays 20-40Mb/s bitrate, med h264 då eller?

den är variabel på alla formaten som kan användas, går alltså inte att svara på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Jo, fast Matsushita (Panasonic) ägde JVC mellan 1953 och 2007, idag äger dom 37% av JVC, Kenwood och SPARKX Investment äger resten.

genidraget JVC lyckades med var ju främst att de hade dryg licenspeng på banden men släppte maskintillverkningen fri. den uppdelningen hade nog varit väldigt mycket svårare att lyckas med idag däremot.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly

H.264 används till dom flesta BD-filmer som släpps nu för tiden men en variant av WMV, kallad VC-1, går också att använda både på BD och HDDVD. Skillnaden i kvalité mellan VC-1 och H264 är antagligen ganska liten, .wmv filer från internet däremot ligger långt ifrån H264 i kvalité (vid samma bitrate).

det är en faktiskt kvalitetsskillnad i de 3 olika formaten HD-formaten måste stödja, denna varierar med källmaterialet och det är därför svårt att utnämna en som klart bäst rakt igenom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Både WMV, H.264 DivX och Xvid etc är olika varianter av formatet MPEG4.

Ok, olika varianter. Men skiljer de sig i kvalitet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Ja, WMV är Microsofts format för viedokomprimering, skulle microsoft distrubuera film över internet så är WMV det självklara valet.

(...)
Skillnaden i kvalité mellan VC-1 och H264 är antagligen ganska liten, .wmv filer från internet däremot ligger långt ifrån H264 i kvalité (vid samma bitrate).

Tack för din förklaring. Men jag blev inte riktigt klok på det här med olika bitrate och kopplingen till kvalitet. Men det du befarar med om/när Microsoft slår igenom stort med onlinetjänster för nedladdning av film i framtiden, är att MS dels kommer använda sitt eget format (som inte är lika bra som det Blu-ray kör med i dagsläget), och dels kommer att erbjuda en sneak-version av HD, eller?

Har jag fattat det rätt om man då skulle kunna säga att det är "true HD" (1080p) som egentligen är "falsk HD" med kass kvalitet pga wmv i 10Mbit/s bitrate?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Ok, olika varianter. Men skiljer de sig i kvalitet?

Har jag fattat det rätt om man då skulle kunna säga att det är "true HD" (1080p) som egentligen är "falsk HD" med kass kvalitet pga wmv i 10Mbit/s bitrate?

tro mig, mitt förra inlägg stämmer. det varierar som sagt med material bla. (särskillt mellan VC-1 och AVC) även MPEG2 kan nå samma kvalitet som dessa, men kräver en mycket högre bitrate för att göra det.

nej, HD är HD. det har enbart med upplösningen att göra om det kan kallas det eller ej. (därmot kan kvalitet bli lidande på samma vis som DVD, med blockmönster, döda fält etc)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Avstängd

Hoppas bara att filmerna blir menulösa, vem fan orkar fiffla fram och tillbaka i menuerna innan filmen börjar?

Jag tycker att när man stoppar in skivan så ska filmen börja, vill man till menun så trycker man på menu knappen, men plåga fan inte mig med skiten.
Min DVD spelare kommer ihåg inställningarna för text, tal/ljud och diverse annat skit.
En anledning att hoppa över med köp/hyr av filmer, man slipper ju skiten när man *HOST*... lånar dom

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Dom enda som tjänar på detta är mediebolagen och de som sitter på patenten, detta betyder att en stor del av konkurrensen satts ur spel och mediebolagen samt licensutgivarna kan därigenom lägga sig på en betydligt högre prisnivå (eller bibehålla den längre). Det vi gissningsvis kommer se inom en inte alltför avlägsen framtid är att de generösa mjukvarapaketen (läs filmer) som man fått med vid inköp av spelare kommer fasas bort då de inte längre behövs för att styra kunderna "rätt".

I slutändan är det vi konsumenter som kommer bli förlorarna då vi kommer få betala ett högre pris för våra inköp.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hoppas bara att filmerna blir menulösa, vem fan orkar fiffla fram och tillbaka i menuerna innan filmen börjar?

Jag tycker att när man stoppar in skivan så ska filmen börja, vill man till menun så trycker man på menu knappen, men plåga fan inte mig med skiten.
Min DVD spelare kommer ihåg inställningarna för text, tal/ljud och diverse annat skit.
En anledning att hoppa över med köp/hyr av filmer, man slipper ju skiten när man *HOST*... lånar dom

kommer förmodligen inte existera en enda sån. jag har iof 1 DVD som inte har menyer alls, men det är allt.

menyerna på BD är inte som på DVD med sega hack och filmsnuttar mellan, de är blixtsnabba och dyker upp direkt i själva filmen. man behöver alltså inte hoppa till en speciell menysida, eller startsida. inga av de filmer jag sett hittills har heller haft en massa varningar och trailers innan själva huvudmenyn dyker upp. / senaste filmen jag såg startade förresten själv också när jag tänker efter.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Varför är det så många som hatar Sony?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Dom hade rootkit på några "CD" skivor som ringde hem

Sen är Sony kända för att satsa på proprietär teknik snarare än att sammarbeta och utveckla branschstandarder... Men just i fallet BD så har dom faktiskt skött sig och valt den smala vägen. Men folk kan inte skilja på päron och äpplen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Varför är det så många som hatar Sony?

det är bara Microsoftfanatiker som är sura för att SONY BMG exponerade ytterligare brister i Windows.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nja,, det är kanske lite fel att HATA Sony, men visst, vissa vill inte se största bli större.

Och sedan kan man diskutera vem som har mer rätt till "underdog" titeln här hehe..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
BD-brännare till datorer kommer att komma, man får väl helt enkelt acceptera BD tekniken nu när Warner Bros också bäljer det. Andra företag kommer att följa i Warner Bros fotspår också. Men det är ju bra för då kommer priserna att sjunka. Men, piratkopieringen bara ökar, det finns inget stop på piratkopieringen så länge det finns folk som gillar att dela med sig.

FYI: Brännare finns och har funnits sedan länge.

Tycker som ett fåtal andra här, att det är sorgligt med fanboyhysterin. Personligen struntar jag i vilket format som vinner, orsaken (och då om man bortser från lagringskapaciteten) är att det inte finns någon märkbar skillnad. Men visst, audio och -videofiler kommer alltid finnas oavsett...

Det har pratats tidigare här om hdd-lagring, i mitt drömscenario skulle fysisk (så länge det finns kvar) media förmedlas via usb-flash eller liknande teknik. Att betala för skivor (utan någon garanti what-so-ever) som går sönder förr eller senare, är ren idioti, och enligt min mening/erfarenhet slits alla skivor oavsett hur aktsam man är med dem.

Säga vad man vill om Microsoft och/eller Bill Gates, i det här fallet har de ju med största sannolikhet rätt, det är enbart en tidsfråga innan skivåldern är över. Jag har i alla fall svårt att se någon efterföljare till Blu-ray eller HD DVD.

En annan lite rolig sak, 1080p, ja hur länge lever den? Vi ser skärmar på 70 tum och mer framför oss, projektorer, det kommer behövas bättre upplösningar -> mer utrymme/bandbredd. Med dagens och framförallt morgondagens snabba tekniska framsteg finns det inte utrymme att släppa filmer om och om igen på nya skivor... IMHO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Varför är det så många som hatar Sony?

1. För att de är allmänt arroganta.

2. För att de jämt försöker få sitt förbannade märke att verka så hippt och coolt. Att det ska vara så jäkla speciellt att äga just Sonys grejer (likt ett Nike eller Adidas) - för Sony är liksom inte bara kvalitet som typ Panasonic, utan det är ungdomligt och "inne" också. Och jag hatar deras MTV-aktiga reklam på TV, de kör jämt den där 90-talsinspirerade småabsurda stilen med ett uttryck som är chockerande, sportig och "har attityd" på en och samma gång. Urk.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Nja,, det är kanske lite fel att HATA Sony, men visst, vissa vill inte se största bli större.

Och sedan kan man diskutera vem som har mer rätt till "underdog" titeln här hehe..

Mja, Sonys varumärke är väldigt känt men dom är ju inte ens störst i Japan på elektronik.

Hitachi, Matsuhita och sen Sony. I världen är dom femma inom elektronik.

När det gäller alla typer av bolag så är dom 69:a där Matsuhita är 59:a är Hitachi 48:a

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Största elektronikföretaget i världen är annars Sydkoreanska Samsung ett extremt imponerande bolag och Samsunggruppen hade en årlig omsättning på 1.008.296.099.662 SEK förra året det är över 1008 miljarder kronor samt 254.000 anställda, helt otroligt nästan som hela Sveriges BNP. Det kan man kalla imponerande företag det. Men Sony är inte fyskam det heller med 163.000 anställda och en omsättning på 448.647.000000,093 SEK dvs över 448 Miljarder KR. Men Samsung är alltså mer än dubbelt så stort sett till omsättning.

Jag föredrar Samsung framför Sony oftast men jag gillar många Sony grejer också!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Det är konstigt att fler inte reagerar över kopieringsskydden till blu-ray - nu är jag inte så insatt - men medan hd-dvd går att backas upp så har folk problem att backa upp BD+ som används av t ex Fox och som förmodligen kommer användas av fler bolag i framtiden, dessutom ska det var extremt svårt att knäcka vad jag förstått (och även om det förmodligen blir knäckt någon gång, kan det ta tid)....

http://en.wikipedia.org/wiki/BD%2B

Edit: hittade detta, saxar från annat forum.

"Tydligen ska det ha gått till såhär:

HD-DVD Group erbjöd en hejdlös summa pengar till Warner och FOX för att dom skulle gå över till HD-DVD. Fanns en muntlig överenskommelse. Detta skulle tillkännages på CES som börjar nu i dagarna.

Men i sista stund kommer Camp Blu och erbjuder en ännu mer hejdlös summa pengar till FOX för att stanna och dom går med på detta. Warner vill inte gå över ensamma för dom vill ha slut på kriget och tackar ja till samma erbjudande.

HD-DVD Group ställer in sin presskonferens och drar sig ur CES då dom... ja, "är besvikna" är deras officiella kommentar.

Detta bekräftas av många insiders på avsforum och htf.com."

Permalänk
Medlem

BD+ skyddade skivor går att kopiera idag, dock går de ej att manipulera t.ex. komprimering.
Skulle kommit ngn form av skydd för eller senare till hd dvd oxå och som ngn/några redan spekulerat så är det antagligen det lyckade bd+ skyddet som fått Warner Bros att hoppa på det blå tåget.

Visa signatur

Intel E6600 | Gigabyte DS-4 | Sapphire Radeon HD 4870 | 4096 MB Corsair Value S. PC4200 | 2*320GB Barracuda Sata HDD i Raid0 | Aerocool ExtremeEngine 3T Chassi | BBB 100/10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
1. För att de är allmänt arroganta.

2. För att de jämt försöker få sitt förbannade märke att verka så hippt och coolt. Att det ska vara så jäkla speciellt att äga just Sonys grejer (likt ett Nike eller Adidas) - för Sony är liksom inte bara kvalitet som typ Panasonic, utan det är ungdomligt och "inne" också. Och jag hatar deras MTV-aktiga reklam på TV, de kör jämt den där 90-talsinspirerade småabsurda stilen med ett uttryck som är chockerande, sportig och "har attityd" på en och samma gång. Urk.

Så anledningen till att folk hatar Sony är för att:

1. Man har stött på någon sur telefonsupport

2. Man stör sig på deras reklam.

För mig räcker inte det för att bojkotta ett stort elektronikmärke. Föresten blu-ray ägs inte av Sony.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gwingis
Så anledningen till att folk hatar Sony är för att:

1. Man har stött på någon sur telefonsupport

2. Man stör sig på deras reklam.

För mig räcker inte det för att bojkotta ett stort elektronikmärke. Föresten blu-ray ägs inte av Sony.

Den största anledningen är väl att dom behandlar sina kunder som skit. Rootkits, ATRAC3, PSP-skärm-fiaskot, DRM, DRM, DRM, allt skitsnack innan PS3-lanseringen är väl några anledningar att ogilla dom, finns hur mycket mer som hellst.

Permalänk
Medlem

Värsta med BD är väl att de fortfarande regionskodar alla filmer, något som inte HD-DVD gör.

Så man slipper vänta 5 månader längre pga att USA ser på Europa som ett u-land som ens ska vara glada att de får filmerna nån gång

Våga hata regionskodning..

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Varför är det så många som hatar Sony?

http://www.lik-sang.com/

En av mina favorit webbbutiker, eller var....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Hurra Ni som valt att stå på Blu-Ray sidan. Men bered er även på att hosta upp tusen och åter tusen med riksdaler för att "betala tillbaks" alla dessa miljoner dollar som bolagen har betalt i mutor.

Det är INTE acceptabelt att betala 300:- för en film. Det är INTE acceptabelt att betala 5.000:- för en stationär film spelare.

Jag måste komma med ett inlägg nu. Inte ok att lägga 5000:- på en stationär filmspelare? Det beror på hur seriös filmtittare man är?? Du vet väll att det finns DVD spelare för 40-50.000:-och CD spelare för minst lika mycket. Nu säger inte jag att jag har någon sådan spelare men det finns och de säljs. Men jag skulle aldrig gå och köpa en LimmitedLabel spelare på siba för 895:-. Min första dvd spelare kostade 5000 och den andra kostade också 5000 min nuvarande Denon DVD1930 är min hittills billigaste DVD spelare och den kostade 3400 jag valde den framför 3930 dess storebror som kostar 9000:- för jag tyckte att även om den skalade som en gud och hade helt underbart fin skärpa, krispighet och färgåtergivning så var det jobbigt att betala 9000 för en DVD spelare även om spelaren i fråga väger 11 kilo. Jämför det med något som säljs på stormarknaderna och väger 0,5 kg.

Jag kommer inte att köpa Blu-Ray eller HD DVD förrän NAD, Denon, Rotel eller Harman/Kardon gör en kombospelare. Kvallitet kostar pengar och väger kilon

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Det här är en mkt dålig nyhet för konsumenter. HD DVD är mkt bättre för vanliga konsumenter på alla sätt, regionfritt, prisvärd mm. Faktum om alla studios skulle supporta båda formaten skulle bluray inte ha en chans att vinna.

Om nu det blir så att Bluray blir HD formatet i framtiden kommer säkert många som supporta det nu ångra sig efter att blivit körda i röven av sony flera gånger om.

Priserna kommer gå upp på spelare och filmer för sony har rättigheter i alla bolag nu från filmínspelning till skivtryckning och uppspelnings enheter. Det kommer bli svårare och krånligare med säkerhetsskydd och flera uppdateringar varje år som förstör den enkla filmupplevelsen. Fler buggar i skivor eftersom dom programeras i java script och en massa skit på dig om du inte gör som vi säger av sony!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Ok, olika varianter. Men skiljer de sig i kvalitet?

Tack för din förklaring. Men jag blev inte riktigt klok på det här med olika bitrate och kopplingen till kvalitet. Men det du befarar med om/när Microsoft slår igenom stort med onlinetjänster för nedladdning av film i framtiden, är att MS dels kommer använda sitt eget format (som inte är lika bra som det Blu-ray kör med i dagsläget), och dels kommer att erbjuda en sneak-version av HD, eller?

Har jag fattat det rätt om man då skulle kunna säga att det är "true HD" (1080p) som egentligen är "falsk HD" med kass kvalitet pga wmv i 10Mbit/s bitrate?

Olika versioner kanske är en enklare förklaring. Majoriteten av WMV-versionerna och framförallt XVID är nu riktigt gammla och ger ganska mycket sämre kvalité gämfört med H264 och VC-1, fördelen med dom äldre formaten är att det krävs mycket mindre processorkraft för att avkoda dom.

Det är inte bara formaten som avgör kvalitén Bitraten är minst lika viktig. Biraten anges i Mbit/s eller Kbit/s, 10 Mbit/s betyder att filmen tar upp 10 Megabit för varje sekund video. 1 bit är 1/8 byte så med en bitrate på 10Mbit/s så blir filen 1.25 Megabyte för varje sekund video, en film på 2 timmar blir vid 10 Mbit/s 9 Gigabyte stor. har man istället en bitrate på 40 Mbit/s som BD erbjuder så skulle samma 2 timmars film ta upp 36GB (och då har vi inte räknat med ljudet!) och det är orimligt att ladda ner från internet. 10 Mbit/s, eller 9 GB, är däremot ganska rimligt men ligger nog på gränsen för vad folk skulle kunna tänka sig.

När man säger att en Codec (dvs. komprimerings metod, t.ex XVID, VC-1 eller H264) är bättre än en annan så menar man alltid vid samma bitrate. Om man gämför H264 med XVID så kan man säga att H264 är nästan dubbelt så bra. Det betyder att man med H264 skulle få (nästan) samma kvalité som XVID med halva bitraten och då även halva filstorleken. Skulle microsoft anävnda sig av WMV9 som är ungefär likvärdigt med XVID så skulle skillnaden i kvalité mellan en nedladdningstjänst och Blu-Ray kunna bli väldigt stor.

Därför motsätter jag mig krafigt alla idéer om att ersätta ett fysiskt format så som Blu-Ray med en nedladdningstjänst som bla. MS verkar vara intreserade av att erbjuda både idag och inom överskådlig framtid. Det lär ta minst 5 år, kanske det dubbla, innan man rimligtvis kan distribuera en film med Blu-Ray kvalité över internet

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Olika versioner kanske är en enklare förklaring. Majoriteten av WMV-versionerna och framförallt XVID är nu riktigt gammla och ger ganska mycket sämre kvalité gämfört med H264 och VC-1, fördelen med dom äldre formaten är att det krävs mycket mindre processorkraft för att avkoda dom.

Det är inte bara formaten som avgör kvalitén Bitraten är minst lika viktig. Biraten anges i Mbit/s eller Kbit/s, 10 Mbit/s betyder att filmen tar upp 10 Megabit för varje sekund video. 1 bit är 1/8 byte så med en bitrate på 10Mbit/s så blir filen 1.25 Megabyte för varje sekund video, en film på 2 timmar blir vid 10 Mbit/s 9 Gigabyte stor. har man istället en bitrate på 40 Mbit/s som BD erbjuder så skulle samma 2 timmars film ta upp 36GB (och då har vi inte räknat med ljudet!) och det är orimligt att ladda ner från internet. 10 Mbit/s, eller 9 GB, är däremot ganska rimligt men ligger nog på gränsen för vad folk skulle kunna tänka sig.

När man säger att en Codec (dvs. komprimerings metod, t.ex XVID, VC-1 eller H264) är bättre än en annan så menar man alltid vid samma bitrate. Om man gämför H264 med XVID så kan man säga att H264 är nästan dubbelt så bra. Det betyder att man med H264 skulle få (nästan) samma kvalité som XVID med halva bitraten och då även halva filstorleken. Skulle microsoft anävnda sig av WMV9 som är ungefär likvärdigt med XVID så skulle skillnaden i kvalité mellan en nedladdningstjänst och Blu-Ray kunna bli väldigt stor.

Därför motsätter jag mig krafigt alla idéer om att ersätta ett fysiskt format så som Blu-Ray med en nedladdningstjänst som bla. MS verkar vara intreserade av att erbjuda både idag och inom överskådlig framtid. Det lär ta minst 5 år, kanske det dubbla, innan man rimligtvis kan distribuera en film med Blu-Ray kvalité över internet

Jag tror inte du märkt av ironin i det du skrev (sista stycket).
Tror du verkligen marknaden skulle acceptera ett nytt fysiskt medium inom loppet av fem år (eller det dubbla som du skrev för den delen)?

Så med din annars utomordentliga analys av läget, kommer Blu-ray eller HD DVD till 99,9% vara det sista fysiska mediumet för distribution av film och musik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Ja, men när man inte behöver bry sig om kompabilitet med ett sämre format så kommer man självklart använda högre bitrate.

Eller tvärt om...

Inget annat filmbolag lär gå över till HDDVD nu. Det ryktades om att WB endast kunde tänka sig att gå till HDDVD om Fox följde med vilket dom inte ville (eller inte fick tillräckligt betalt för). Om WB inte vågade gå till HDDVD ensama kommer inget annat bolag våga tänka tanken nu när BD har ett sånt extremt övertag, $400M eller inte.

Är du seriös? det finns inte en chans i helvete att HDDVD kommer vinna nu, förutom att ingen kommer våga gå till HDDVD nu så kommer Universal och Paramount göra allt dom kan för att överge Toshibas format.

Ja det är väl klart, jag jämförde dagens filmer som finns på båda formaten.

Sa inte heller att HD DVD kommer att vinna, jag sa bara att de har $400M att spendera och det är inte lätt i deras läge att försöka göra rätt. De överlever väl tills kontrakten med Universal och Paramount löper ut, om de inte köper sig ur innan dess.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ventrue
Värsta med BD är väl att de fortfarande regionskodar alla filmer, något som inte HD-DVD gör.

Så man slipper vänta 5 månader längre pga att USA ser på Europa som ett u-land som ens ska vara glada att de får filmerna nån gång

Våga hata regionskodning..

Våga läsa på. De flesta är INTE regionskodade.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Det här är en mkt dålig nyhet för konsumenter. HD DVD är mkt bättre för vanliga konsumenter på alla sätt, regionfritt, prisvärd mm.

Priserna kommer gå upp på spelare och filmer för sony har rättigheter i alla bolag nu från filmínspelning till skivtryckning och uppspelnings enheter. Det kommer bli svårare och krånligare med säkerhetsskydd och flera uppdateringar varje år som förstör den enkla filmupplevelsen. Fler buggar i skivor eftersom dom programeras i java script och en massa skit på dig om du inte gör som vi säger av sony!

nej det är utmärkt för konsumenter som nu får ett format med potentiellt sekundärmarknadsvärde för första gången på väldigt länge samt högre kvalitet, tålighet och flexibilitet. dessutom bryr sig inte vanliga konsumenter ett jota om regioner, de vet inte knappt ens att DVDs är regionkodade i 99% av fallen. (i båda betydelserna)

är du på riktigt eller? nej SONY har inga "rättigheter i alla bolag" de har i sina egna vilket är fullt normalt för de flesta. och det finns inga problem i JAVA per se, jag tar hellre ett format som SUN står bakom än HDi-skräpet Microsoft utvecklat. (de har ju en tradition att inte ens kunna följa HTML-standard, vilket är ungefär vad HDi är så det bådar ju inte gott isf..) och inget av vare sig spelarbolagen eller ens de girigaste av filmstudiorna är beredda att krångla till det och orsaka ett missnöje som hindrar försäljningen av fler filmer. tänk lite för hundan!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

"Jag måste komma med ett inlägg nu. Inte ok att lägga 5000:- på en stationär filmspelare? Det beror på hur seriös filmtittare man är??"

Bra poäng, jag la 4500:- för min moddade DVD 1999, och klagade inte, det var ju milsvid skillnad mellan VHS och DVD!

Men jag avvaktar själv med HD, spec. som jag inte har någon märkvärdig TV f.n.
Ingen som tvingar en att köpa produkter för det ena eller andra formatet direkt, det är ett personligt val.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Det finns ju flera format än HD-DVD och Bluray, finns ju HD-VMD, CH-DVD (kinas HD format, kompatibelt me HD-DVD, osv. Så tror inte det blir 1 dominerande format ändå, såg på HD-VMD's hemsida att Sagan om Ringen filmerna kommer till det formatet i alla fall (lär kanske locka några).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG