Mystiskt moderkort från Foxconn

Permalänk
Melding Plague

Mystiskt moderkort från Foxconn

Det har i dagarna publicerats en mycket intressant bild på ett moderkort från tillverkaren Foxconn. Sedan de lanserade sin Mars-serie moderkort för entusiaster som designats av överklockningsgurun Shamino har de växt mycket på entusiastmarknaden. Huruvida moderkortet är en prototyp på ett kommande moderkort eller Shaminos egna personliga moderkort återstår att se.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vad kan dölja sig bakom denna onda plan?

btw det där kortet ser stort ut, så är det fråga om eATX nu?

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem

Ganska coolt moderkort tycker jag:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Totalt ser vi tio stycken PCI Express-portar där sex av dem är i PCIe x16-format och fyra stycken i PCIe x1-format.

Är det bara jag som ser 4 st PCI-e 16x, 4 st PCI-e 1x och 2 vanliga PCI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Är det bara jag som ser 4 st PCI-e 16x, 4 st PCI-e 1x och 2 vanliga PCI.

Tänkte precis säga detsamma.

Citat:

Ursprungligen skrivet av Alienware
btw det där kortet ser stort ut, så är det fråga om eATX nu?

De verkar ha flyttat processor-sockeln och minnesplatserna högre upp på kortet, så det ser nog längre ut än det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alienware
Vad kan dölja sig bakom denna onda plan?

btw det där kortet ser stort ut, så är det fråga om eATX nu?

Ja du överklockningsförsök som ändå slås av medelmåtta persondatorer inom dom närmaste 2 åren kanske
Kopparrören påminner mig om vattenledningar som vi har i vårt hus.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

de där är iaf quad sli med typ Ultra's

Permalänk
Medlem

Troligen en modifikation av ett kommande X38/X48 moderkort.

Permalänk
Medlem

Men varför går vattenkylningen ut ur burken?
Även om man har extern vattenkylning vill man ju inte dra in och ut kablar för varje komponent direkt. In med vattnet i slang, sen igenom alla komponenter (inkl. mobot) och sen ut igen. Inte in-ut, in-ut för var och varannan komponent

Sen ser dimensionerna på "slängarna" väldigt små ut

EDIT:
Hoppas det blir vanligare med fler PCI-E platser i alla fall. Konstigt att det aldrig kommer saker till PCI-E när det enda folk bryr sig om är grafikkorten.

Permalänk
Medlem

där går dom för långt.. vattenkyld nord/sydbrygga! med tanke på att 90% av dom e passivt kylda så kan de extrema nöja sig långt med aktiv kylning.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Är det bara jag som ser 4 st PCI-e 16x, 4 st PCI-e 1x och 2 vanliga PCI.

Det finns grafikkort för PCI också.
Instressant moderkort i övrigt

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Avstängd

Hmm...

Lite svårt att tänka sig att de gjort ett moderkort bara för honom. Lär ju kosta en del att utveckla och producera ett moderkort.

Men o andra sidan, ser det ut som ett moderkort som inte skulle sälja så bra. Ytterst få datoranvändare använder vattenkylning, och priset lär vara väldigt högt. Så nog inte så många som skulle vara intresserade av det.

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Medlem

Vilket kort! Jag undar vad de där chippen mellan första/andra och andra/tredje pciex16 platserna är? Ser ut att vara en peltier under norrbryggan också.. Ser fram emot mer info!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

länka mig ett PCI-E grafikkort för dom små kontakterna.

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Hedersmedlem

Det kortet är ju större än ATX/EATX.
ATX är 12" x 9.6", EATX är bredare åt andra hållet 12" x 13". Det här ser ut att vara runt 15" x 9.6"!

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Hm, bara jag som tänker på ett fungerande- Chernobyl Junior när det systemet är färdigt?

Abow!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Är det bara jag som ser 4 st PCI-e 16x, 4 st PCI-e 1x och 2 vanliga PCI.

Det stämmer, nyheten är korrigerad.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men varför går vattenkylningen ut ur burken?
Även om man har extern vattenkylning vill man ju inte dra in och ut kablar för varje komponent direkt. In med vattnet i slang, sen igenom alla komponenter (inkl. mobot) och sen ut igen. Inte in-ut, in-ut för var och varannan komponent

Sen ser dimensionerna på "slängarna" väldigt små ut

EDIT:
Hoppas det blir vanligare med fler PCI-E platser i alla fall. Konstigt att det aldrig kommer saker till PCI-E när det enda folk bryr sig om är grafikkorten.

Du menar väl inte att man ska kylla allt i en enda lång slinga? För isåfall missförstår du nog det här med vattenkyllning. Dessutom så vill han säker kylla bryggorna med vatten medans CPU blir kyld med Torris eller liknande.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Nån mer än jag som lagt märke till de dubbla ATX ström kontakterna? lär ju kräva en del med alla dessa PCI-e 16X/1x och PCI expantions slottar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremeOC
Nån mer än jag som lagt märke till de dubbla ATX ström kontakterna? lär ju kräva en del med alla dessa PCI-e 16X/1x och PCI expantions slottar.

Är inte det endast för att kunna variera placeringen av 24 pins kontakten för en snyggare kabeldragning? Känns som ett bra initiativ om så är fallet.

Permalänk
Medlem

Verkar som att kortet stödjer SLI, och det med X38/X48. Ser intressant ut. Det och dubbla GT är på god väg isf.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soetnos
Hmm...

Lite svårt att tänka sig att de gjort ett moderkort bara för honom. Lär ju kosta en del att utveckla och producera ett moderkort.

Tänk all reklam och rykte de får varje gång han sätter nytt rekord, det kan nog värt att special utveckla till han.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk

Tror inte vi kommer att se det kortet på marknaden.
Det finns ju inte ett enda chassi som stöder 10 kortplatser.
Kul prototyp i alla fall.
Undrar om det finns ett behov av, kanske rent av planer på,
en ny ATX standard, även om jag har svårt att tro att det
skulle slå igenom.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Det kortet är ju större än ATX/EATX.
ATX är 12" x 9.6", EATX är bredare åt andra hållet 12" x 13". Det här ser ut att vara runt 15" x 9.6"!

Verkar inte bättre eftersom det är 7 platser som är det normala.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

är jag den enda som har sett två sladdar som går från norbryggan?
Är det en peltier? Vattenkylt

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Fett moderkort säger jag bara!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
är jag den enda som har sett två sladdar som går från norbryggan?
Är det en peltier? Vattenkylt

Tycker också det ser ut som en peltier.. moderkortet kommer nog lätt kosta en 2.5k+ om det kommer ut.

Visa signatur

Surface Pro 2, Gateway P-7805, Acer EEE PC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Du menar väl inte att man ska kylla allt i en enda lång slinga? För isåfall missförstår du nog det här med vattenkyllning. Dessutom så vill han säker kylla bryggorna med vatten medans CPU blir kyld med Torris eller liknande.

De flesta vattenkylningssystem kör allt i en slinga, lyckades missade det där om Shamino i nyheten dock och då ändrar det ju förutsättningarna lite.

Permalänk
Medlem

och rören bankade till med hammare, dom ålar sig ju runt moderkortet. ser inte ut som fabrikslösning direkt... mer hemmamoddat...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
och rören bankade till med hammare, dom ålar sig ju runt moderkortet. ser inte ut som fabrikslösning direkt... mer hemmamoddat...

Haha, trodde det va bara jag som såg dessa dörrknäckta rören =P

såg inte specielt bra tillverkat.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |