Permalänk
Medlem

PC3200 mot PC4000?

Vad händer om man använder högre minneshastighet än vad som är "avsett" för moderkortet?

Jag ska ju ha DDR PC3200-minnen i min ena maskin, och undrar om det går att använda minnen med högre hastighet, typ PC4000 eller mer? Sänks de snabbare minnena till max 3200 då, eller går det inte använda dem alls?

Kan ju också passa på att fråga expertpanelen här hur bra det fungerar att använda DDR2-stickor i den här maskinen? Passar de rent fysiskt, och i så fall går de att köra?

.

Visa signatur

Laptop

Permalänk

Re: PC3200 mot PC4000?

Så länge det är DDR1 minnen går de nog att köra oavsett hastighet, men DDR2 lär inte fungera alls.

Visa signatur

Saker

Permalänk
Avstängd

Lyckas du få DDR2 att passa fysiskt så har du tryckt för hårt. Det ska inte funka nämligen.

Men du kan köra PC4000 som PC3200. Det är bara nedklockning som sker.
Det enda som kan krångla där är ifall du försöker kombinera minnen av olika märken och modell i dualchannel. Det fungerar inte bra.

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte nu att jag kör 3 st 256MB-minnen med CL3 och ett 512MB med CL2,5.

Samtliga minnen PC3200, men hur påverkas prestandan av att det är olika CL på dem?

Hur ser jag om jag kör dem i dualchannel eller inte?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perfetto
Jag upptäckte nu att jag kör 3 st 256MB-minnen med CL3 och ett 512MB med CL2,5.

Samtliga minnen PC3200, men hur påverkas prestandan av att det är olika CL på dem?

Hur ser jag om jag kör dem i dualchannel eller inte?

Hur du ser om du kör dualchannel beror på från moderkort till moderkort. Kolla manualen. Annars kan du se sånt med program.
Men du kör inte dualchannel iaf, du måste ha likadana minnen i likadana storlekar för det.
Och prestandan påverkas inte mycket av CL-inställningen, bry sig inte om det.

Permalänk
Medlem

Spelar olika CL-timings alltså ingen större roll för prestandan?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perfetto
Spelar olika CL-timings alltså ingen större roll för prestandan?

Prestandan är osynlig för mänskliga ögat mellan CL2.5 och CL3. Det är bara i vissa benchmarks det kan skilja pyttelite.

Permalänk
Medlem

Jag menade om det skulle spela roll om jag hade minnen med olika timings i samma burk alltså.

Visa signatur

Laptop