Solid State-hårddiskar får upp farten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Många här är på tok för optimistiska när det gäller hur fort SSD-diskarna börjar ta över. De är fortfarande helt löjligt dyra i förhållande i vad man får. Möjligtvis om man vill betala överpris för en lite lite smidigare bärbar dator, men absolut inte i en stationär på ett bra tag.

HDD: ca 2 kr/GB
SSD-hårddisk: ca 200-300 kr/GB

100 gånger dyrare! Det tar ett bra tag innan priserna sjunkit så mycket. Dessutom kommer ju vanliga hårddiskar också att fortsätta att bli bättre och billigare de kommande åren.

Bortser man från några _svindyra_ SDD-diskar är hastigheterna HDD/SSD i stort sett jämförbara på de flesta modeller, dvs man får ingen nämnvärd prestandavinst för den genomsnittlige gamern. Vill man ha snabbare kan man köra HDD RAID och komma undan med en bråkdel av priset för SDD. Köper man en tyst HDD så hörs den i praktiken ingenting heller, högst tveksam vinst för SSD även i ljudnivå alltså. Att tjäna någon watt i strömförbrukning är bara löjligt att dra upp bland folk som glatt köper strömslukande processorer och grafikkort och dessutom överklockar dem till att dra ännu mer ström.

Summa summarum? Bara dumt att lägga pengar på SSD i en stationär dator alltså på ett bra tag. I framtiden javisst, men inte de närmaste åren.

Man köper inte en SSD för att lagra massa saker på. I en stationär har man antagligen OSet och flitigt använda program på en SSD och all lagring på en vanlig disk.

Folk pratar inte om när (som jag uppfattat det i alla fall) SSD tar över vanliga hårddiskar i prisvärdhet utan när de är prisvärda nog att komprissa lite och använda dem trotts priset. De flesta behöver inte 1 TB i lagring och gör man det kan man ha en sån disk också (som kan stängas av när den inte används).

Hastigheterna är inte överlägsna på de flesta SSD diskar nej, men accesstiden är överlägsen och det spelar en viktig roll när man kör program osv.

HDD Raid är bra för jusst sekventiella överföringar men det förbättrar inte accesstiderna så tyvärr så tjänar du inte något på att köra vanliga diskar i raid på de områden som en SSD dominerar.
Däremot kan man raida SSD diskar, då går det undan!

En watt är inte mycket i en stationär dator kanske, men på en bärbar är det inte försumbart.

Och ljudnivån är inte alls försumbar för entusiaster. Vissa köper t.o.m. 2.5" diskar (vanliga) för att förminska ljudnivån på stationära datorer, och då offrar man mycket prestanda, kapacitet och pengar på det. Så där är ju SSD diskar underbart. Även i bärbara, på den jag skriver nu är hårddisken klart den delen som låter mest.

Såfort de blir tillräckligt billiga (vad som är tillräckligt billigt varierar med tiden ) så köper jag en 32 GB eller en 64 GB disk till denna.

SSD diskar känns som en lysande produkt för kontoret också, ljudnivån kombinerat med prestandan gör en riktigt trevlig upplevelse för användaren (som till skillnad från löjliga tunna klienter faktiskt rappar upp användandet).
500 GB går på ca. 900 kr idag, 80 GB går på typ 400 kr eller något och vill man ha vettig prestanda måste man köpa en stor disk ändå. När SSD diskarna landar på runt tusenlappen så finns det många som inte har något att vinna på en vanlig disk.

Men på intet kommer de konkurrera ut vanliga diskar helt - de kommer antagligen leva sida vid sida bra länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Många här är på tok för optimistiska när det gäller hur fort SSD-diskarna börjar ta över. De är fortfarande helt löjligt dyra i förhållande i vad man får. Möjligtvis om man vill betala överpris för en lite lite smidigare bärbar dator, men absolut inte i en stationär på ett bra tag.

HDD: ca 2 kr/GB
SSD-hårddisk: ca 200-300 kr/GB

100 gånger dyrare! Det tar ett bra tag innan priserna sjunkit så mycket. Dessutom kommer ju vanliga hårddiskar också att fortsätta att bli bättre och billigare de kommande åren.

Bortser man från några _svindyra_ SDD-diskar är hastigheterna HDD/SSD i stort sett jämförbara på de flesta modeller, dvs man får ingen nämnvärd prestandavinst för den genomsnittlige gamern. Vill man ha snabbare kan man köra HDD RAID och komma undan med en bråkdel av priset för SDD. Köper man en tyst HDD så hörs den i praktiken ingenting heller, högst tveksam vinst för SSD även i ljudnivå alltså. Att tjäna någon watt i strömförbrukning är bara löjligt att dra upp bland folk som glatt köper strömslukande processorer och grafikkort och dessutom överklockar dem till att dra ännu mer ström.

Summa summarum? Bara dumt att lägga pengar på SSD i en stationär dator alltså på ett bra tag. I framtiden javisst, men inte de närmaste åren.

Optimistisk? - inte alls, realist snarare... det finns många möjliga användningsområden för SSD diskar t.ex. inom försvaret, båt, bil, flyg (där mekaniska diskar är begränsningar i olika former) och många privatpersoner är villiga och har ekonomiska medel att köpa sådana diskar till sina datorsystem.

Tänker man efter dagens standard på t.ex. moderkortens utformning, chip med mera, då är prestandavinsten inte så stor med en singel SSD disk mot en mekanisk disk. Men teknikutvecklingen går snabbt framåt och när SSD tekniken har blivit fullt accepterad kommer t.ex. moderkortstillverkarna + kretstillverkarna att ta fram bättre grejor än vad vi har idag. Ja, övergången till att SSD diskar sitter i flertalet "svenssons" datorer tar många år dit men för alla andra har startskottet redan gott och övergången har redan börjat. Även andra aktörer på mjukvarusidan + spelen kommer att följa med och anpassa sina produkter efter teknikutvecklingen.

Hur man än vrider på "myntet", så har mekaniska diskar för många olika nackdelar (som inte behöver tas upp i tråden) idag och fördelarna blir allt färre... där den största är inköpspriset.

Slut kommentar - SSD diskar kommer att bli allt mer vanlig syn bland datorer, inte bara bärbara utan även stationära under de kommande åren men en helt övergång från mekaniska diskar kommer att ta många år till innan det sker.

/Saint25

Permalänk

Jag tror inte att man är särskilt överoptimistisk om man tror på en kortare tidsplan för SSD hos gemene man (dv.s. sådana som oss).
I takt med att tekniken går framåt så går också priserna ned, och just nu går det framåt väldigt fort.

Ett exempel på detta:
http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=238394

Jag tror nog att många som känner till detta, dv.s. entusiasterna, kommer att ha någon form av SSD i burken runt årsskiftet eller första kvartalet 2009.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Inte direkt meningen, eller hur? Skulle aldrig falla mig in att stoppa 2.5" hårddiskar i en stationär. Dåligt pris vs. kapacitet om något.

Vad sätter den spärren? Jag har kört med 2.5" hårddiskar i mina tre senaste datorer, just för ljudnivån och värmens skull. De är helt underbara, gulliga är de också

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Ja såklart har SDD sina fördelar, men egentligen mest i mer "extrema" miljöer och webservrar där låg accesstid är viktigt. För gemene man med skrivbordsdator så är inte fördelarna så stora som många tror, och absolut inte för priset på många år än. Folk glömmer bort hur mycket dyrare de faktiskt är på grund av att diskarna än så länge är så små. För att illustrera dagens priser på SDD som måste sjunka:

HDD 500 GB: ca 1000 kr
SDD 500 GB: i storleksordningen 150 000 kr!

Vad ska man med en svindyr hårddisk på ynka 16 GB till? Och som inte är så värst mycket bättre än en HDD? Svenssons som inte behöver så mycket utrymme har i gengäld oftast inte så höga krav på grejerna heller, då är det bättre att de betalar mindre för en HDD som duger utmärkt.

På längre sikt så tror jag att SDD tar över helt när de utvecklats tillräckligt. Men på några låter det som SSD skulle börja stå för betydande andelar av försäljningen redan nästa år och det tror jag, som sagt, är väl optimistiskt. Priserna lär inte sjunka till en femtiondel eller hundradel på den tiden.

Permalänk
Medlem

Jag kommer lätt köpa en SSD till min laptop när man får 80GB+ för runt tusenlappen. Det beror lite på hur mycket bla strömbesparingen blir i praktiken. Jag hoppas det kan vara värt de extra pengarna.

Permalänk
Medlem

Önskar att det stod Solid State-hårddiskar får upp farten på produktionen. Kommer väl det med...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Jag har en liten tanke...

Nu är jag lite n00b på det här med SSD men om jag gissar att spel, os start tider och ljudlöshet är dom största sakerna för privat bruk så skulle man väl kunna göra såhär:

Datorerna i hemmet har en HDD på lite utrymme och sen en nätverks server som har det stora utrymmet som alla i hemmet kan komma åt. då kommer man ju ifrån pris per mb. Operativsystem +spel och program är väl inte det som tar mest plats antar jag? Så fixar man GB LAN hemma vilket vem som helst lätt kommer kunna göra alternativt snabbt trådlöst så borde ju inte streama vara något problem och då behöver man inte så mycket utrymme på den stationära/bärbara man sitter vid?

Det här gäller förståss kanske när GB LAN och nya snabba trådlösa(tror det heter n.11?) har kommit ner till ett bra pris vilket jag misstänker kommer vara efter sommarn kanske. Då menar jag bra pris för icke sweclockare som inte lägger större delen av sin lön :p.

Servern/nätverks hdd:n står för sig själv helt enkelt där ingen stör sig på det. Personligen tror jag att jag nästan skulle kunna klara mig på 32gb i så fall sålänge man inte kör vista.

Har jag missat nåt?

Permalänk
Medlem

Det är en fin lösning, däremot tror jag många spräcker 32 GB för spel och program m.m.

Håller på å fixar en liknande lösning hemma nu, däremot så har jag några hundra gb i desktopdatorn också (och så får jag leva utan SSD diskarna på ett tag med)

Problemet är väl att den lösningen i princip kräver att någon i familjen har ett datorintresse.

Permalänk
Medlem

sitter en 8gb SSD från samsung i min powerbook sen ett par månader tillbaka. funkar förvånandsvärt bra och behöver inte mer utrymme i laptopen internt. tyst och fint blev det

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Avstängd

Väldigt trevlig!
En sån skulle man vilja ha!

Synd att det inte gått snabbare för SSD på marknaden...

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Medlem

4000 för en 32GB är inte så blodigt om man tänker efter, det lär kosta minst lika mycket att skaffa en SCSI-konfig (kontrollerkort + disk).
Håller med om vi innan årets slut kommer att få se aningen större diskar till lägre pris, när väl saker börjar säljas har de en förmåga att sjunka snabbt i pris, vem minns inte när en långsam DVD-brännare kostade 3000?

Edit: Efter att ha läst på lite mer lärde jag mig att SSD-diskar inte är så mycket snabbare än IDE/SATA, så SCSI-jämförelesen var kanske lite dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Vad ska man med en svindyr hårddisk på ynka 16 GB till? Och som inte är så värst mycket bättre än en HDD?

Inte så värst va? :>

Hela artikeln på http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/

EDIT: Med tanke på hur många som lägger pengar på raptor som verkligen inte är mycket snabbare än en vanlig disk, så borde SSD vara väldigt poppis :>

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Läste nånstans att denna SSD använde sig av MLC (multi layer cell), om jag inte minns fel, för att förvara datan, och det försämrade prestandan och livslängden avsevärt jämförelsevis mot SLC. Vinsten ligger ju i den ökade datamängden istället.

Om nån annan har mer info om detta får ni gärna dela med er.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

För mej är det helt fel håll att utveckla detta! Jag vill ha snabba små saker billigare istället för större långsammare saker dyrare =(

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Inte så värst va? :>

http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/chart1.jp...
http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/chart3.jp...
http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/chart6.jp...

Hela artikeln på http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/

EDIT: Med tanke på hur många som lägger pengar på raptor som verkligen inte är mycket snabbare än en vanlig disk, så borde SSD vara väldigt poppis :>

Ja man sparar några sekunder vid boot om man nu vill lägga pengar på det. Resten är bara mätvärden på de mycket lägre accesstiderna hos SSD, något som har väldigt lite inverkan på ett system för de flesta, som spelande eller kontorsarbete.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Ja man sparar några sekunder vid boot om man nu vill lägga pengar på det. Resten är bara mätvärden på de mycket lägre accesstiderna hos SSD, något som har väldigt lite inverkan på ett system för de flesta, som spelande eller kontorsarbete.

Hårddisken är en extrem flaskhals i de flesta system och SSD diskarna är extremt mycket snabbare på det område som är hårddisken största flaskhals (accesstiden) vid normalt arbete.

Pga. att hårddisken är så långsam så lägger man ju saker i ramet så att man slipper använda hårddisken. Därför kommer ju inte en SSD disk att göra någon nytta när allt är laddat. Men systemet blir ju så mycket rappare när de gånger hårddisken används går mycket snabbare.

1+1 = Stor skillnad för de flesta när väl hårddisken accessas. Sen om man tycker att det är ett såpass begränsat antal gånger och under korta intervaller så visst. Man får ta en SSD disk för vad det är, SuperPI kommer inte gå snabbare...

Det ju bara att jämföra med hårddiskar. Ta en hårddisk från några år tillbaka, datorn känns helt otroligt slö om den får arbeta lite - jämfört med dagens diskar. Och jag tror inte dagens diskar är så bra att de knappt påverkar systemet som ligger på dem. Finns nog mycket att hämta.
Multitasking är något som dessa bör vara extremt mycket bättre på (och då menar jag flera saker som använder hårddisken samtidigt).

Boot-tiden brukar väl dessutom vara en sak som inte påverkas alltför mycket av jusst hårddisken (relativt) eftersom systemet får vänta på att initera alla enheter osv. (vilket gör resultatet än mer imponerande, men Vista har kanske blivigt mycket smartare på det området).
Men sen varierar det något enormt från system till system.

Permalänk
Medlem

Är SSD ett gäng ihopbuntade flashminnen, eller?

I så fall, hur kommer det sig att det bara är accesstiden som är snabbare än på en vanlig HD men inte överföringshastigheten (utom på de dyraste)?

F.ö. undrar jag varför så många skaffar en bärbar dator nuförtiden. Det går inte att spela på den, och hur surfar man ens på den om man inte är hemma?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
... Boot-tiden brukar väl dessutom vara en sak som inte påverkas alltför mycket av jusst hårddisken (relativt) eftersom systemet får vänta på att initera alla enheter osv. (vilket gör resultatet än mer imponerande, men Vista har kanske blivigt mycket smartare på det området).
Men sen varierar det något enormt från system till system.

Jag skulle nog hellre säga att man borde vara djupt besviken på Vista med tanke på de tester som genomfördes för boot-tiden. 23.6 sekunder för en vanlig hårddisk, och 10.1 sekunder för en SSD-disk innebär väl att Vista måste läsa in en herrans många små filer vid booten, har inte Vista hört talats om Prefetch? Givetvis är det ett bra resultat för SSD-disken men iom att vanliga användaren oftast sitter på en vanlig hårddisk med hög accesstid borde väl operativsystemet vara optimerat för en sådan, men det kanske var länge sedan man optimerade operativsystemen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Är SSD ett gäng ihopbuntade flashminnen, eller?

Nej, men det finns exempel på där man buntat ihop många flashminnen för att på så sätt få upp hastigheten, t.ex. Fusion-IO (http://www.fusionio.com/). Där kommer man upp i mycket höga hastigheter (runt 700MB/s), men man får givetvis vara beredd på att ge lite mer $ för dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
I så fall, hur kommer det sig att det bara är accesstiden som är snabbare än på en vanlig HD men inte överföringshastigheten (utom på de dyraste)?

Som med all ny teknik tar det tid att förfina proccessen. Priserna kommer oxå att gå ner allteftersom mer folk får upp ögonen på dem. Hjust nu är det nog tillverkningsprocessen som bestämmer priset, när tillverkningsprocessen tidigare har krympt har oxå priset följt med. Och så finns det inte så många aktörer på marknaden ännu så konkurrensen är inte den bästa (om man bortser från de som säljer undermåliga produkter finns det egentligen bara två företag som säljer riktigt bra diskar, MemoRight och MTron, möjligtvis oxå Samsung). Det är möjligt att det kommer bli bättre snart när några minnestillverkare ser över sina produktioner och flyttar viss produktion från billiga ddr2-minnen till mer lukrativa flash-minnen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
F.ö. undrar jag varför så många skaffar en bärbar dator nuförtiden. Det går inte att spela på den, och hur surfar man ens på den om man inte är hemma?

Hja du det har jag oxå undrat över, men tydligen finns det dem som gillar att sitta i soffan och använda datorn, och/eller gilla att bära med sig den till där man vill sitta för tillfället och inte sitta fast på ett och samma ställe. Somliga köper bärbara bara för att de tycker att de är gulliga. Somliga köper för att de är tystare än vanliga stationära. Somliga köper en bärbar för att de vill ha en på resor.

För att surfa finns det t.ex. 3G-usb-modem (möjligtvis oxå inbyggt?) man kan använda, och de flesta bärbara har idag inbyggda nätverkskort utifall man vill testa WiFi på caféet, tåget, samlingsplatsen eller var nu WiFi finns tillgängligt.

Permalänk
Medlem

fqvarfort, tack för svaren!

Heh, skönt att det inte bara jag som ifrågasätter behovet av laptops. Och 3G-usb-modem antar jag är lika dyrt som att mobilsurfa...?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

fqvarfort:
Du har en poäng, men å andra sidan är frågan om det kanske inte är nödvändigt? Känns konstigt att en uppstart av ett OS skulle vara ett fåtal sekventiella läsningar. Men jag ska inte spekulera så mycket i saker som jag inte har någon större koll på.

Pellias:
3G modemen kommer normalt med abonnemang anpassade för att surfa - de flesta har väl flat-rate för 99-299kr i månaden. Lite för dyrt för mig personligen men jag lockas lite av friheten att kunna koppla upp sig lite varstans man är. Sen är det WiFi täckning i princip överallt jag håller hus på vardagarna så någon större vinst är det inte till vardags.

De flesta högskolor har väl i alla fall något WiFi nät, och gissar att det är rätt vanlig med i princip "full" täckning i de större tekniska högskolorna. Det gör det riktigt smidigt att kunna arbeta var som helst i skolan och inte vara bunden till bokade datasalar m.m. Riktigt bekvämt och smidigt, i alla fall om man har en smidig bärbar

Det är vardagen, sen som sagts på resor - kanske särskilt småresor som landet, båten eller släktingar så kan en bärbar vara till stor glädje (missförstå mig inte, allt med måtta förstås, man åker inte ut på havet för att sitta med bärbara).

Någon ersättare till den stationära datorn ser jag det absolut inte som, ett riktigt bra komplement men tvingas jag välja blir det stationär.

För de som inte har datorer som intresse så förstår jag folk som väljer en bärbar framför en stationär.

Permalänk
Medlem

Aha... jag är lite efter märker jag. Sin egna bärbara istället för högskolans lånade hade ju varit nice när det begav sig på sin tid.

Visste inte heller att flat rate 3G var så jäkla billigt.

F.ö. tycker jag också att det är underligt att en snabb accesstid kan snabba upp en OS-boot så oerhört mycket.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
F.ö. tycker jag också att det är underligt att en snabb accesstid kan snabba upp en OS-boot så oerhört mycket.

Många bäckar små principen. Det är en rackarns massa som ska läsas in. Fast ett par sekunder borde ju gå åt till självkontroll och uppspinning av hårddiskskivan samt lite annat runt omkring själva booten. Jag vet inte hur eller om de har räknat med det vid jämförelsen, fast själva uppsnurrningen borde ju ske samtidigt som bios gör sin pryl, så just den biten kanske inte spelar så stor roll.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Avstängd

finns fler fördelar med SSD, snabba, tysta, kallare, bättre livslängd etc..
SSD är på frammarsch och vi kommer att se många SSD diskar från flera tillverkare under våren.
Skulle inte förvåna mig om man kan köpa 32gb för under 3000kr så småningom i år.
Racet är i gång.

Tittar man på hur datorn arbetar så är en snabb disk att föredra, man tar bort en massa tid som gör att cpu får vänta på data.
framförallt för de som spelar MMOG kommer SSD att vara nyttig.

Boot tid, bryr jag mig inte om så mycket, men alla program du har startar snabbare, blir rappare, och din maskin blir en mycket trevligare upplevelse.
Det är vad man betalar för en sömlös upplevelse mellan människa och maskin

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)