Apple uppdaterar Mac Pro med Harpertown

Permalänk
Melding Plague

Apple uppdaterar Mac Pro med Harpertown

Apple har i dagarna uppdaterat sin arbetsstation Mac Pro med 45-nanometersprocessorer från Intels Xeon 5400-serie. Nu har Mac Pro totalt åtta kärnor med en frekvens upp till 3,2 gigahertz.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Öhhh öhhh, å fan visste inte att apple kunde göra något man kunde kalla dator...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

vart är världen påväg

Visa signatur

oldskool (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Öhhh öhhh, å fan visste inte att en mac kunde göra en vettig dator...

riktigt där är vi inte än som tur är. när Macarna börjar replikera sig själva är vi i trubbel.*

*(hänvisning till nått Simpsonsavsnitt jag inte vet nummer på)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Smakar det så kostar det.

Permalänk
Medlem

Hehe vill ha...

Fast min G5 tuffar fortfarande på bra så behov av ny mac har inte visat sig ännu men jävlar vad man vill ha det monstret.

Permalänk
Hedersmedlem

Min burk känns endå ok

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Vilken insikt han har, Philip Schiller
Vem hade kunnat gissa att den snabbaste intel xeon arkitekturen som finns skulle ge den snabbaste macen någonsin

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Priset i artikeln stämmer inte, standardutförandet kostar ju 23 995:-, om man bara vill ha en quad-core-processor så blir det ännu billigare

EDIT: Jag vill ha en sån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Barbeque
Priset i artikeln stämmer inte, standardutförandet kostar ju 23 995:-, om man bara vill ha en quad-core-processor så blir det ännu billigare

EDIT: Jag vill ha en sån.

I standardutförande men med två stycken Xeon X5482-processorer kostar datorn cirka 38 000 kronor inklusive moms.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hmm, man kommer lätt upp över 200.000:- om man fläskar på med hårddiskar, minne och lite annat tjafs

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Hmm, man kommer lätt upp över 200.000:- om man fläskar på med hårddiskar, minne och lite annat tjafs

Då kostar den mer än farsans bil

Permalänk
Medlem

En såndär skall jag ha, måste bara spara ihop lite mer cash. Hadde passat bra på kontoret bredvid min macbook

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Ooooh, trevligt. Kanske dags att leasa en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Öhhh öhhh, å fan visste inte att apple kunde göra något man kunde kalla dator...

Apples datorer har varit prestandamonster länge, kanske inte på spelsidan, men snackar vi professionel användning så klassar de ju PC:ar. Med samma komponeter så får macar bättre resultat i benchmarks än PC:ar ^^ även i Windows. Läste ett test där macBook pro vann övar PC-laptops när de körde windows på den.

Mac gör ju sina egna windows-drivisar så det är inte så konstigt igentligen. De kan ju optimera optimalt eftersom de skriver samtliga drivisar själva så de passar med varandra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guding
Apples datorer har varit prestandamonster länge, kanske inte på spelsidan, men snackar vi professionel användning så klassar de ju PC:ar. Med samma komponeter så får macar bättre resultat i benchmarks än PC:ar ^^ även i Windows. Läste ett test där macBook pro vann övar PC-laptops när de körde windows på den.

Mac gör ju sina egna windows-drivisar så det är inte så konstigt igentligen. De kan ju optimera optimalt eftersom de skriver samtliga drivisar själva så de passar med varandra.

Beror alltid på vilken PC du jämför macen emot.
I grund och botten är det samma sak. En dator.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guding
Apples datorer har varit prestandamonster länge, kanske inte på spelsidan, men snackar vi professionel användning så klassar de ju PC:ar. Med samma komponeter så får macar bättre resultat i benchmarks än PC:ar ^^ även i Windows. Läste ett test där macBook pro vann övar PC-laptops när de körde windows på den.

Mac gör ju sina egna windows-drivisar så det är inte så konstigt igentligen. De kan ju optimera optimalt eftersom de skriver samtliga drivisar själva så de passar med varandra.

Nu tar vi de lugnt här.
De testat du läste gällde också en Asus lamborghini dator, inte sant ?
Sätt en XPS eller liknande mot plastäpplet så blir de lite annorlunda resultat.

Dem utklassar knappast PC vad gäller professionell använding, vet inte vem som dunkat i dig det.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Att säga att Mac är snabbare än PC är en contradiction in terms, en Mac är ju en PC.

På tal om snabbhet, är det inte smått störande att Apple (speciellt Apple, säkert många andra) ständigt kör med "the fastest Mac yet" när det rör Mac Pro, "the fastest iMac yet" när det gäller iMac och "the fastest MacBook yet" när det gäller MacBook? KLAR DET ÄR DEN SNABBASTE HITTILLS! DET ÄR JU DEN SENASTE!

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som blir lite glad när jag ser ett 8800GT med i paketet? Jag ställer mig dock undrande till argumentet om "For motion graphics, 3D modeling, rendering, or animation, you’ll need the greater graphics horsepower offered by the NVIDIA GeForce 8800 GT"

Detta trodde jag var Quadro- kortens hela mening av existens.

Permalänk
Medlem

Varför är alla komponenter mycket dyrare när det gäller Mac?

Är det inte bara att köpa hårddiskarna själv och sätta in?

Damodred: Vad menar du? De erbjuder ju ett Quadro kort. Kanske har hamnat fel det du citerar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Tror det är så att Apple drar in mest kosing på sin hårdvara. De släpper helt enkelt marknadsstarka produkter som måste användas till specifik hårdvara - det eller vara utan.

Mjäe om Quadro skriver de så här: "The optional NVIDIA Quadro FX 5600 graphics card is the ultimate workstation-class graphics card available"

Vad är skillnaden mot 3d modeling, rendering och animation? Jag trodde de föll lite under samma tak och GeForce- korten har jag alltid sett som de som leverar det man byggt med Quadro. Typ så

Permalänk
Medlem

hmm ett tag tag körde de ATI kort, och nu är det nvidia.

Men visst, det är skillnad på CAD och 3d till en viss del.

Jag tror att det är ganska styrt av programmen vilket kort som presterar bäst.
Adobe serien, och film etc (även med vissa 3D effekter) så klarar du dig bra med 8800gt etc. men om man kör Maya och tunga 3D program, då är quadron att föredra.
Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Varför är alla komponenter mycket dyrare när det gäller Mac?

Är det inte bara att köpa hårddiskarna själv och sätta in?

Jo, visst kan du sätta in dem själv inga konstigheter, men apple tjänar pengar på alla som inte kan eller vill göra det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Hmm, typiskt... Hade tänkt citera kommentaren "vår snabbaste hittills" men jag ser att det är en del innan mig som visst gjort det!
Skönt idiotisk kommentar för övrigt!
Otroligt schysst/dyr dator dock!

För övrigt är det väl inte bara Apple som tar mer betalt om de ska sätta i diskar åt dig. På en j-vla Dell är det ju också billigare att köpa själv och stoppa i. Inget konstigt med det egentligen, tror inte att marginalerna inom PC's är lika höga som de var tidigare.
Med det sagt så är det klart att Apple är i särklass värst. Jag funderade på en ny Imac tidigare, men där skulle det kosta nästan 6000:- att få 4GB istället för 2GB?!?

Nåja, snyggast kommer de alltid att vara iaf. Skulle inte tacka nej till bara ett Mac Pro skal att slänga in min dator i. Någ för att Lian Li är hyfsat stilrena, men va f-n... Fejkat kolfiber?!? Känner mig lurad!

Permalänk
Medlem

Blir nog till att sälja min "Gamla" Macpro och köpa en såndär! Kommer spara otroligt mycket tid i renderingar och kodningar. O alla vet väl att tid är pengar? hehe...

Blir nog inte den flådigaste modellen. En quad 3.0ghz får räcka. Intressanta med den nya macpro'n är ändå sas. Nu blir inte de interna diskarna flaskhalsarna längre!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av floppa
Hmm, typiskt... Hade tänkt citera kommentaren "vår snabbaste hittills" men jag ser att det är en del innan mig som visst gjort det!
Skönt idiotisk kommentar för övrigt!
Otroligt schysst/dyr dator dock!

För övrigt är det väl inte bara Apple som tar mer betalt om de ska sätta i diskar åt dig. På en j-vla Dell är det ju också billigare att köpa själv och stoppa i. Inget konstigt med det egentligen, tror inte att marginalerna inom PC's är lika höga som de var tidigare.
Med det sagt så är det klart att Apple är i särklass värst. Jag funderade på en ny Imac tidigare, men där skulle det kosta nästan 6000:- att få 4GB istället för 2GB?!?

Nåja, snyggast kommer de alltid att vara iaf. Skulle inte tacka nej till bara ett Mac Pro skal att slänga in min dator i. Någ för att Lian Li är hyfsat stilrena, men va f-n... Fejkat kolfiber?!? Känner mig lurad!

Köp eget minne och stoppa in Är jättelätt på iMac allt man gör är att lossa en skruv under skärmen/datorn och så stoppar du in ditt nya minne. Kostar väl runt tusenlappen för 4GB.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Varför är alla komponenter mycket dyrare när det gäller Mac?

Är det inte bara att köpa hårddiskarna själv och sätta in?

Damodred: Vad menar du? De erbjuder ju ett Quadro kort. Kanske har hamnat fel det du citerar.

På sätt och vis, Grafikkort t.ex. behöver speciella firmwares eftersom macar använder EFI och inte BIOS.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Trevligt, nu blir det snart dax att byta upp sig till en ny Mac Pro. Någon som vet om mina nuvarande minnen funkar till den nya? Vill ju inte göra av med mina 16 GB

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Köp eget minne och stoppa in Är jättelätt på iMac allt man gör är att lossa en skruv under skärmen/datorn och så stoppar du in ditt nya minne. Kostar väl runt tusenlappen för 4GB.

Ah okej... Fick för mig att jag läst nånstanns att det skulle vara svårare på alu-Imacen, men jag forskade aldrig vidare i saken.
Nöjde mig med att kostatera att det räcker att ha en Mac som jag inte klarar hantera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
I standardutförande men med två stycken Xeon X5482-processorer kostar datorn cirka 38 000 kronor inklusive moms.

ja,men det är ju värsta processorerna med. är precis som me allt, annat, väljer man till det absolut värsta så kostar det därefter med.

smakar det så kostar det.

tycker 24000 ä rätt bra med 2 st 2,8 Ghz Quad core processorer. visst ä det en hel del pengar, men jämför me konkurrenter så är det bra pris

floppa: lossa en skruv, sätta i minnena, skruva i skruven, svårare än så är det inte på alu imacen heller

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive