Permalänk
Medlem

Problem med minnen.....

Hallå, jag har nyligen uppgraderat min HP Compaq 6715s till 4 Gb ram, och hade tänkt att det skulle hjälpa grafiken lite grann. (Nog för att det är ett Radeon X1250, men ändå) Jag hörde mig för i en butik när min bror skulle köpa en dator, och han sa att man Eventuellt kunde ändra inställningarna för grafikminnet inne i Bios, men det verkliga problemet är att jag kommer inte åt att ställa in det.

Jag kommer inte åt några "avancerade" inställningar i bios, och undrar om ja typ har nån konstig version eftersom att det inte funkar?

MvH//PoWen

Permalänk
Medlem

Compaq, eller "HP Compaq" som dom heter numera, ja i stort sett alla märkesdatorer, saknar oftast avancerade inställningar för grafik/minne/osv i BIOS.
Här finns det ju naturligtvis undantag, men de är få.
Compaq 6715s är ju som bekant en laptop, och vad det gäller laptops så är inställningsmöjligheterna i BIOS oftast ännu färre.

Och vad det gäller prestanda ökning av grafik genom att installera mer ram-minne i en laptop.. Det korta svaret är nej.
Det långa svaret: Vad det gäller flaskhalsar för grafik-prestanda i en laptop så begränsas du först och främst av vilket grafik-kort som sitter i burken.
Och om du tänkt byta grafik kort i burken för att på det sättet få upp prestandan, så nej.. Det är väldigt få laptops där det går att byta enbart grafik-kortet, och det är oftast high-end burkar som kostar ungefär 3-4ggr så mycket som en 6715s i vanilj-utförande.
I ditt fall så är det här sanning med modifikation.. Nu blir det krångligt...

6715s använder Shared Video Memory (UMA), och en IGP (Integrated Grafics Processor)
Med detta menas att ditt grafik-kort inte har något eget minne, utan tilldelas en specificerad mängd av det vanliga ram-minnet. Oftast finns det en inställning i BIOS för hur mycket ram-minne skall allokeras för grafik-kortet. Antagligen så är det 128 mb.
IGP innebär att grafik-korts kretsen sitter integrerad på moderkortet i laptopen, alltså inte ett "riktigt" fri-stående, utbyttbart, grafik-kort.
Och nu den uppenbara följdfrågan: Vad händer om jag ökar det till 256 mb, kommer jag märka någon skillnad i prestanda?
Nja, möjligen något lite men med största sannolikhet ingen märkbar skillnad. Flaskhalsen här handlar inte om hur mycket mer minne grafik-kortet tillåts accessa utan om hur pass långsamt vanligt ram-minne är i jämförelse med GDDR minne som sitter på "riktiga" grafik-kort. Och att alla IGP's är oftast nerbantade versioner av sina större syskon som sitter i vanliga desktop-datorer.

Beroende på vilket operativsystem du har så bör det tilläggas att Win XP inte kan utnyttja mer än 3.5 gig minne. Nu är 6715s någolunda ny, så det ligger förhoppninsvis någon vanilj-form av Vista på burken. Och 64bits Vista kan allokera 4+ gig minne. Om du inte har Vista så har du betalat för 0.5gig minne som du inte kan använda.

Hoppas det här svarade på din fråga.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora