Integrerat grafikkort i samtliga styrkretsar från Nvidia

Permalänk
Melding Plague

Integrerat grafikkort i samtliga styrkretsar från Nvidia

Grafikjätten Nvidia planerar att integrera grafikkort i samtliga styrkretsar från företaget, från budget till prestandasegment. Satsningen är en del av den nya Hybrid SLI-tekniken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

finfint !!!!!!!

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Riktigt smart finess. Man skulle spara asmycke el me tanke på att dom fläskigaste grafikkorten drar mycke el bara i viloläge.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Nästan lite nostalgikänsla över detta och ja sorgsen blev man ju iaf när 3DFX nämndes och vad hemska Nvidia gjorde...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Nästan lite nostalgikänsla över detta och ja sorgsen blev man ju iaf när 3DFX nämndes och vad hemska Nvidia gjorde...

Skönt att veta att det inte bara är jag som har starka känslor för 3DFX och får en klump i halsen när jag tänker på dom

Permalänk
Medlem

men... idioti, hur blir det med flera skärmar då?
gör så här istället nvidia, klocka ner era grafikkort i windowsmiljö så mkt det går och optimera det bra, då skulle väll all bli gladare? kan ju inte vara så att man sparar såå mkt el på ett integrerat vs ett nerklockat

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Skönt att veta att det inte bara är jag som har starka känslor för 3DFX och får en klump i halsen när jag tänker på dom

Ni är inte ensamma. Aaah. Var det PCGamer som sa (när det recenserade Voodoo 2) att "här finns det kraft som räcker långt in på 2000-talet"? Nåt sånt i alla fall. Så härligt att man var tvungen att ha två Voodoo 2 i SLI för att kunna köra 1024x768 istället för 800x600.

Säger bara; när man stoppade i det första Voodoo (1) kortet och körde första spelet, det är fortfarande den största revolutionen för mig, grafiskt sett. Möjligtvis i samma liga som när de första filmerna kunde visas på "multimedia-PC:s" och när Maximum Overkill kom (med texture mapping!!!) Hrm... off-topic, oops.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saffe
Ni är inte ensamma. Aaah. Var det PCGamer som sa (när det recenserade Voodoo 2) att "här finns det kraft som räcker långt in på 2000-talet"? Nåt sånt i alla fall. Så härligt att man var tvungen att ha två Voodoo 2 i SLI för att kunna köra 1024x768 istället för 800x600.

Säger bara; när man stoppade i det första Voodoo (1) kortet och körde första spelet, det är fortfarande den största revolutionen för mig, grafiskt sett. Möjligtvis i samma liga som när de första filmerna kunde visas på "multimedia-PC:s" och när Maximum Overkill kom (med texture mapping!!!) Hrm... off-topic, oops.

Vilka minnen man har, tänk när de första patcharna kom till Pod, Tombraider och Quake. Då man kunde köra spelen fullt ut med sitt splitternya 3Dfx Voodoo (1) kort.

Känns som 100 år sedan ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Voodoo 1 med patchen till MotoRacer ... ååh det var helt underbart alltså! Blev som ett helt nytt spel, snabbare och SÅ mycket snyggare!

Ganska smidigt iaf med ett enbyggt, kan vara bra att ha som backup när man pillar å håller på i datorn, eller om man bygger nytt och kanske måste vänta på nya gfx skall komma.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Hoppas att de åtminstone görs en öppen standard lik SLI Hybrid grejjen, särskilt bärbara har ju nytta av det. Några bärbara kommer ju t.ex. med två grafikkort, ett integrerat och ett lite vassare. Problemet är att man måste starta om datorn för att byta mellan dem.

Sen är det rätt trevligt med en extra skärmkontakt (som jag hoppas att man sätter ut på moderkorten?), nu med TV apparater med digitala ingångar så är det lätt hänt att man vill ha en tredje utgång.

Permalänk

Låter intressant men samtidigt underligt.

Angående 3DFx så kan jag hålla med om det ni skriver men samtidigt så tror jag inte 3Dfx hade levererat så mycket idag om de hade stått som eget företag. De hade inte ekonomi för det helt enkelt. Jag kan ju i och för sig ha fel och samtidigt vet man inte hur saker hade utvecklats och påverkat marknaden. Fler aktörer är ju alltid bättre i och för sig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Vilka minnen man har, tänk när de första patcharna kom till Pod, Tombraider och Quake. Då man kunde köra spelen fullt ut med sitt splitternya 3Dfx Voodoo (1) kort.

Känns som 100 år sedan ;-D

det är 100 år sedan

minns mitt Voodoo1 kort (Diamond Monster 3D) som igår. satan va snyggt NFS2 blev med Voodoo1 kortet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Intressant teknik. Känns lite crossfire inspirerat dock med kombination av integrerat grafikkort och diskret.

Permalänk
Medlem

Känns faktiskt inte som en direkt dålig ide... då kan man äntligen köpa ett ordentligt moderkort med 8-sata platser+ som redan har grafik

Permalänk
Avstängd

Super bra!

Riktigt smart teknik.
När man surfar kan man använda det integrerade grafikkortet och spara ström, sänka varvtalet på riktiga grafikkortets fläkt, avge mindre värme - få strömsnålare, och tystare dator.

Sen när man spelar, kan den använda riktiga grafikkortet, och få en boost av det integrerade. Väldigt bra!

Jag valde "Budget" i pollen, men är lite osäker. Jag brukar köpa de billiga grafikkorten som kostar 1000-1500 kr. Har 8600GT, det duger så jag kommer nog inte uppgradera på ett tag, men planerar att gå över till ATI.

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som en väldigt krånglig lösning, som ger extra kontakter och kretsar i datorn och dessutom stjäl prestanda och minne. Varför inte bara utveckla grafikkorten bättre så att de verkligen varvar ner rejält i 2D-läge? T.ex. så att kortet kan stänga av fläkten helt och inte bara köra den långsammare.

Permalänk

Skulle varit betydligt mer intressant om kompatibilitets listan va lite större.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Inte så dum idé faktiskt!

Jag gillade klicket från relät i Voodoo 1 kortet. Det liksom klickade till när man skulle spela något 3D spel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Nästan lite nostalgikänsla över detta och ja sorgsen blev man ju iaf när 3DFX nämndes och vad hemska Nvidia gjorde...

Hear hear...

Dock på tiden att något sådant här dyker upp, det känns liksom lite onödigt att sitta och surfa med ett 8800GTS på 64 grader C när ett integrerat kort skulle kunna göra jobbet lika bra.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Jag tycker det låter som en väldigt krånglig lösning, som ger extra kontakter och kretsar i datorn och dessutom stjäl prestanda och minne. Varför inte bara utveckla grafikkorten bättre så att de verkligen varvar ner rejält i 2D-läge? T.ex. så att kortet kan stänga av fläkten helt och inte bara köra den långsammare.

Varför skulle det stjäla prestanda? Minne går inte direkt åt i 2D-läge heller.
Det förenklar givetvis för nVidia att ha en serie kretsar som funkar till alla bruk, från low end till high end istället för att separat ha många varianter, och det torde inte vara till någon större nackdel för slutanvändare heller.

Ser inte direkt att det är en dålig idé, skulle gärna vilja ha dynamisk hårdvara som drar ner på strömförbrukningen på ett vettigt sätt när jag använder burken som filserver/surfning och inte game:ar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

power o power styrka , glöm inte ati;s bildåtergivning, det som man ska ha ett grafikkort till

Permalänk
Medlem

Tänkte med direkt på 3DFX, det var ju nästan igår som man fick syn på ett Voodoo1 till ett schyst pris och när man kom hem direkt satte sig vid nyinköpta Motocross Madness och dess fascinerande straff för när man körde utanför banan Ah så lättroad man var.

Need For Speed 2 i någon specialversion var grymt snyggt på den tiden med ett Voodoo...

Intressant teknik detta, även om det inte är direkt nödvändigt.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Ahhh... mins såväl när jag köpte mitt 3DFX Voodoo1 Orchid Righteous 3D 4 Mb och spelade GLQuake på min nya fina 200MMX, för er som kommer från Karlstad, jag säger bara Action Data. Jag tror att det kostade 3400:- men det kan vara fel, det är ju trots allt LÄNGE sedan. Jag har det kvar liggande i originalkartongen

Efter det så blev det ett Voodoo 2 Diamond Monster 3D 12Mb och efter det TNT2 32Mb ... sedan mins jag fan inte, har ju blivit ett par fram tills jag i dag sitter på ett HD3870. Men om man bortser från från övergången till 3dfx så är det nog 9700 och Ti4200 som jag var mest nöjd med eller det är de grafikkorten som har etsat sig fast i mitt minne

(Om jag blundar så kan jag se den fian 3dfxloggan framför mig)

har kvar bägge voodoo korten men tnt:t är nog historia

Helt ot men jag var bara tvungen att bli lite nostalgisk

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Ahh hade med ett Orchid Righteous 3D 4 Mb som första riktiga 3d kort.
Glömmer inte när Quake 2 kom och man inledde sin oc karriär för att pressa ur varenda fps ur kortet

Lite OT men ändå

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Haha, minns att min "första" dator hade nåt med Voodoo och 3dfx. Sen tog det lång tid innan jag fattade att det verkade ha två grafikkort som var ihopkopplade med en extern VGA-kabel. Plötsligt funkade en massa grejer när jag kopplade ihop dom
Kunde inte så mycket om datorer på den tiden...

Men när datorn växlar till att bara använda det inbyggda kortet, vad gör då det riktiga kortet? Står inte den och typ idlar och använder lika mycket ström som... ja, när det idlar, vilket ändå är väldigt mycket. Eller stängs det av helt?
Och vad händer när nyare grafikkort börjar stödja nya grejer som krävs av framtida spel? Då kan väl knappast det inbyggda kortet hjälpa med prestandan.

Permalänk
Avstängd

Låter som en ripoff på ATis - Hybrid Crossfire

http://www.sweclockers.com/nyhet/7048-forhandstitt_pa_hybrid_...

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

nVidia tyckte tydligen inte deras chipsets var varma nog opch det här var det enda sättet att göra dem varmare *suck* GPU's kan de göra men chipset borde de hålla sig undan tycker jag.

Av vad jag kunnat läsa mig till har OEM:are inte visat intresse för detta då det kräver en reboot att slå av och på.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Varför kan det inte få detta att fungera med de mer strömkrävande korten?

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Av vad jag kunnat läsa mig till har OEM:are inte visat intresse för detta då et kräver en rebbot att slå av och på.

Där tappade de även mitt intresse...

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Av vad jag kunnat läsa mig till har OEM:are inte visat intresse för detta då et kräver en rebbot att slå av och på.

Hahaha, stämmer det där så är det ju bara för kasst.