DDR3-minnen i 2 Gigahertz från Kingmax

Permalänk
Melding Plague

DDR3-minnen i 2 Gigahertz från Kingmax

På grund av så pass många aktörer på minnesmarknaden har konkurrensen ökat rejält de senaste åren och därför har de nuvarande minnesstandarderna inte hängt med. DDR3-standarden förväntades skala upp till 1600 megahertz i frekvens, men detta har för länge sedan passerats. Kingmax visar upp DDR3-moduler på 2 gigahertz på CES.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

överdöda? (overkill)

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Medlem

Herrefan - finns det ens någon som köper DDR3?
Känns ju some DDR2 istället har tillräckligt bra timings för att kontra, även om det inte är lika fräckt.

Permalänk
Medlem

Hur hög FSB behöver man på ett intel-system för att tjäna nån prestanda på att ha såna tro? Och vad kan de tänkas kosta? :>

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Herrefan - finns det ens någon som köper DDR3?
Känns ju some DDR2 istället har tillräckligt bra timings för att kontra, även om det inte är lika fräckt.

Och för att inte tala om priset.
Köpte 8GB PC-6400 OCZ minnen för 1600kr.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Herrefan - finns det ens någon som köper DDR3?

Exakt. Känns som om DDR3-användare är rätt sällsynta för tillfället.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd

Om jag skulle utnyttja mina minnens full prestanda vid dess original frekvens så skulle jag behöva en FSB på 533MHz på processorn. De är långt ifrån alla som överklockar så högt och de är verkligen inte alla som ens har grejer för att fixa en sådan hög FSB. Inte ens jag då jag inte överklockar längre. Men när, hur och vart skulle ett par DDR3 minnen på 2GHz utnyttjas realistiskt?

Om nu någon skulle klaga på att mina minnen så har ni svaret här. Jag ville ha så hög bandbredd som möjligt utan att behöva överklocka.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Eh, om man har en intel-processor behöver man väl en FSB på 1000mhz för att utnyttja minnen i 2ghz? Vem fan lyckas komma upp i så höga frekvenser egentligen? :S

Permalänk
Medlem

Som sagt, de börjar nog bli lite krydd

Visa signatur

//your pervert

Permalänk

Latenserna är endå inte så höga, motsvarande CL4,5 i 1000Mhz, det är inte allt för mycket att klaga på.

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Eh, om man har en intel-processor behöver man väl en FSB på 1000mhz för att utnyttja minnen i 2ghz? Vem fan lyckas komma upp i så höga frekvenser egentligen? :S

Man behöver komma upp i 500 bussfrekvens tex 7 x 500 eller liknande. FSB blir då totalt 2000 MHz (500 x 4) om man använder sockel 775 och då är det möjligt att ställ in minnesfrekvensen så pass högt. Många av de senaste moderkorten klarar sådana frekvenser, men det beror förstås även på vilken processor man använder (om den klarar av det).

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Herrefan - finns det ens någon som köper DDR3?
Känns ju some DDR2 istället har tillräckligt bra timings för att kontra, även om det inte är lika fräckt.

Precis som det en gång i tiden var när DDR2 började fasa ut DDR.
Visserligen tror jag DDR3-switchen kommer att ta längre än vad DDR2-switchen gjorde, främst tack vare dagens underbara priser på DDR2-moduler. <3

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Exakt. Känns som om DDR3-användare är rätt sällsynta för tillfället.

Ja dom bör vara få

Permalänk
Medlem

RAM i sig ger ingen prestanda, det enda man ska tänka på är om det bromsar processorn eller ej.

Dagens processorer blir inte bromsade av ens standard ddr2 pc5xxx för guds skull. Men men: det gör ju inget att utvecklingen går framåt i mitt tycke. Det enda fåniga är inte att man kommer med ddr3 utan att man köper det...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Det är fånigt med så höga, dem bör sattsa på att sänka timings på minnerna.

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem

Det märks att min dator börjar bli gammal nu, AMD athlon 3200+, GeForce 7600gs 256mb, kör dessutom med med 4st 512mb minnen på 400mhz, sega som tuggummi. får väl nöja mig med de jag har ett tag till.

Permalänk

Haha ripoff de har tagit Corsair minneskylare.^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartnuZ
Hur hög FSB behöver man på ett intel-system för att tjäna nån prestanda på att ha såna tro? Och vad kan de tänkas kosta? :>

hmm 2GHz blir ju 4GHz FSB för att få 1:1 i FSB:RAM.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonkeNN^
Det är fånigt med så höga, dem bör sattsa på att sänka timings på minnerna.

Varför ska man sänka timingsen om man kan öka hastigheten så att den kompenserar för höga timings?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Varför ska man sänka timingsen om man kan öka hastigheten så att den kompenserar för höga timings?

Lägre timings och lägre pris tror jag tilltalar en större målgrupp än stora, dyra, snabba (klockfrekvenser) RAM-moduler. Jag kikade på lite tester för ett tag sedan och de skillde knappt något alls mellan PC6400 med väldigt god timing, PC8500 med förhållandevis bra timing mot de snabbare 1600mhz DDR3-minnena med sämre timing, ibland gav hastigheten några procentenheters övertag, men ser man till priset så borde DDR3 oftast vara minst dubbelt så starkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Man behöver komma upp i 500 bussfrekvens tex 7 x 500 eller liknande. FSB blir då totalt 2000 MHz (500 x 4) om man använder sockel 775 och då är det möjligt att ställ in minnesfrekvensen så pass högt. Många av de senaste moderkorten klarar sådana frekvenser, men det beror förstås även på vilken processor man använder (om den klarar av det).

Hm.. Funkar det inte som med ddr2 minnen att man tar FSBx2 då? Ska man ta FSBx4 när det är ddr3 minnen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daanroof
Det märks att min dator börjar bli gammal nu, AMD athlon 3200+, GeForce 7600gs 256mb, kör dessutom med med 4st 512mb minnen på 400mhz, sega som tuggummi. får väl nöja mig med de jag har ett tag till.

Gammal, näe kolla nedan :

AMD Athlon/barton 2800+ 2,1 GHz
ATI Radeon x1650 PRO 512 MB (Mycket bättre än mitt gamla Nvidia Gefore MX 440)
2*512 MB @ 166 MHz
80 + 300 GB Hårddisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Lägre timings och lägre pris tror jag tilltalar en större målgrupp än stora, dyra, snabba (klockfrekvenser) RAM-moduler. Jag kikade på lite tester för ett tag sedan och de skillde knappt något alls mellan PC6400 med väldigt god timing, PC8500 med förhållandevis bra timing mot de snabbare 1600mhz DDR3-minnena med sämre timing, ibland gav hastigheten några procentenheters övertag, men ser man till priset så borde DDR3 oftast vara minst dubbelt så starkt.

Varför skulle det vara billigare att göra nya minnen med lägre timings?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Varför skulle det vara billigare att göra nya minnen med lägre timings?

Säg det :-/