Nytt TV-kort från Leadtek

Permalänk
Melding Plague

Nytt TV-kort från Leadtek

Tillverkaren Leadtek har idag lanserat TV-kortet Winfast PVR2100 som ingår i den nya PVR2-serien instickskort från tillverkaren. Kortet har en inbyggd MPEG-2-avkodare och stödjer även FM-radio.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är ju ingen mpeg2-avkodare den har, vore tämligen värdelöst när det inte är ett digitalt kort. Kortet har hårdvara för att komprimera mpeg2, vilket är användbart när man spelar in.

Citat:

Hardware MPEG-2
Powered up with Hardware MPEG-2 encoder you're able to record your favorite TV shows with lower CPU usage and at the same time watch TV and use other PC functions on your PC.

Permalänk
Avstängd

Bra att den har FM-radio också.

Bra att den verkar vara halv-höjd...

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det är ju en en mpeg2-avkodare den har, vore tämligen värdelöst när det inte är ett digitalt kort. Kortet har hårdvara för att komprimera mpeg2, vilket är användbart när man spelar in.

fast en "avkodare" är väll samma sak som "dekoder" i rättstavningens namn?

vad en "encoder" heter på Svenska är däremot ett mysterium, "inkoder" eller bara "koder" kanske..

Norge verkar däremot anammat "enkoder" helt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

När jag såg rubriken hoppades jag på ett DVB-C kort med inbyggd CA-modul till ett humant pris... För lite sånt på marknaden och för mycket DVB-T. Tycker jag.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
fast en "avkodare" är väll samma sak som "dekoder" i rättstavningens namn?

vad en "encoder" heter på Svenska är däremot ett mysterium, "inkoder" eller bara "koder" kanske..

Norge verkar däremot anammat "enkoder" helt.

Givetvis.
Klantigt av mig att skriva fel när jag försöker rätta dom.

Permalänk
Medlem

Hur är det, funkar Leadteks TV-kort med DScaler? Jag avskyr i regel medföljande så kallade "TV programvara", vill hellre köra OpenSource programmet DScaler (Version 4).

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vad en "encoder" heter på Svenska är däremot ett mysterium, "inkoder" eller bara "koder" kanske..

Norge verkar däremot anammat "enkoder" helt.

det borde ju bli avkoda och påkoda

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det är ju ingen mpeg2-avkodare den har, vore tämligen värdelöst när det inte är ett digitalt kort. Kortet har hårdvara för att komprimera mpeg2, vilket är användbart när man spelar in.

Hur får du ihop det där?
Vi fångar materialet och använder oss av hårdvara för att komprimera det till MPEG2.
Sen lagrar vi det på hårrdisken.

Slut?

Du tittar aldrig på det du spelar in?
Då "behöver" du ju jusst det, en MPEG2-avkodare också

Så känns som det är lika värdelöst med en MPEG2-avkodare i ett analogt kort som detta som i digitala kort.

Det här kortet verkar dock bara ha en encoder, och visst förstår jag om man inte vill lägga pengar på en decoder när det ska sitta i en dator som utan problem klarar av det. Fasst ska man köra på en ITX lösning så kan det ju löna sig.

Vet att hauppauge har/hade analoga kort med både MPEG2 decoder och encoder i hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
det borde ju bli avkoda och påkoda

perfekt, eposta horace och förslå det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Hur får du ihop det där?

när man spelar in vill man ju ev göra nått annat med datorn samtidigt = upptagen CPU inte bra.

när man ser på det man spelat in är det själva huvudaktiviteten = upptagen CPU acceptabelt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jo håller med dig helt (skrev ju lite i de banorna). Men han skrev ju att det var värdelöst på ett analogt kort. Jag menar att det är lika onödigt på ett digitalt kort som på ett analogt.