Nätverkstekniker. Köra på det?

Permalänk
Medlem

Nätverkstekniker. Köra på det?

JA. För några år sedan sökte jag till Nätverkstekniker och kom in, men det blev aldrig av utan jag har sen dess jobb och sådant men inte fast. Jag klurar på att köra på Nätverkstekniker då det är mycket av intresse också.
Vilket jag inte kommer att behöva ta lån till heller om jag går. men behöver hjälp nu att veta om det är lönt att plugga i 2 år för att bli det.

Om någon vet hur det ser ut framöver med jobb inom det. Ingen vet väl säkert men..

Berätta gärna mycket mycket..

behöver någon som kan övertyga att gå det. Samt tvärtom :]

Jobbar nu och får ut runt 15-17 skift dock. Om det är intressant men har börjat känna att det vore kul att jobba med något man verkligen skulle vilja göra.

Permalänk
Medlem

Läser själv till nätverkstekniker på högskolan väst, via cisco akademin. Finns rätt mycket arbete ifall du väljer rätt utbildning där du får alla certifikat.

Precis cisco cert och utbildad personal är en bristvara och det utexamineras bara 120 personer (eller något i den stilen) per år i sverige. Tydligen så ska 90% av alla som har gått här fått jobb inom sin utbildning.

Lite om utbildningen kanske? Ja, första året med kurser ser ut som följande:

Grundläggande nätverks -och internetteknik 7,5hp (hp=högskolepoäng)

Affärsmodeller och informationssystem för IT-sektorn 7,5hp

Persondatorteknik 7,5hp

LAN/WAN och internetteknik 15hp
-Detta är egentligen två kurser, första är routing protokoll och andra biten är swtichteknik.

Fleranvändarsystem 7.5hp

Trådlösa nätverk 7.5hp

Internettjänster 7.5hp

En del bitar är väldigt svåra medans andra är väldigt enkla. Det är en mycket bra ide att dra ner till biblioteket och låna all litteratur som finns om nätverk innan du börjar på den utbildning.

Hoppas att du har fått något givande svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Precis cisco cert och utbildad personal är en bristvara och det utexamineras bara 120 personer (eller något i den stilen) per år i sverige. Tydligen så ska 90% av alla som har gått här fått jobb inom sin utbildning.

Hmm. Vilken cert pratar vi om här? Nån relativt hög nivå antar jag? Det finns ju hur många CCNA-kurser som helst. Skulle tro att min gamla (gymnasie-) skola hade 30-50/år som gick ut nätverksprogrammet (CCNA).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag utbildades som pc och nätverks-tekniker också för några år sedan. Tog 5 olika cisco-kurser. Mitt jobb idag har dock inte mycket med det att göra alls, förutom att man är it-ansvarig på sidan om, som mest innebär att kunna starta upp företagets servrar och underhålla diverse arbetsdatorer

Men det tips jag kan ge dig är att sikta mer på alternativa operativsystem, som Linux och unix och allt vad det heter. Efterfrågan på sådan kunskap är hyffsat stor och du kan få ett riktigt bra jobb med bra utbildning. Och att kunna hantera Cisco's programvara är självklart också ett mer eller mindre måste, då deras prylar dominerar marknaden.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag läser tre åriga nätverksprogrammet på MDH. Har kollat lite på IDG's jobbsök och där finns det företag som vill ha nätverkstekniker, så jobb verkar finnas. Dock har Sverige inte riktigt kommit in i det här med Cisco cert, det är mer utomlads som företagen vill att man ska ha de. Här kan man nog bara visa upp att man tagit kursen så får man jobb sen.
Här på MDH läser vi både CCNA och CCNP plus trådlösa nät, IP-telefoni, Linux, Win 200x server, sen mattematik för att få en examen.

Det som skrivs om i tidningarna idag är att det fattas massor med högskoleingenjörer, tar du den examen får du (mycket) lättare att få jobb.

Permalänk
Medlem

Antar att du sökt in på utbildningen på Campus i Skellefteå?
Jag har själv gått den utbildningen och trivdes bra på skolan. Det är en mycket lättsammare stämning mellan elever och lärare/administration än på de flesta andra universitet.

Själva utbildningen var ganska bra. Fokus ligger på Ciscos grejer, vilket kanske inte alltid är det bästa sättet. Du kommer att ha ständig tillgång till Ciscolabbet på skolan så att du kan göra dina uppgifter när det passar dig, och inte nödvändigtvis på schemalagt tid.

Det är bra lärare, och de är lätta att ha att göra med. Om du är intresserad av nätverksteknik så är det en bra utbildning. Nu har det garanterat gjorts om amssa saker sedan jag gick där, men jag var då helnöjd under mina studier.

Permalänk
Medlem

Ok trevligt att ni skriver..

Jo det blir i Skellefteå. Är härifrån och för att slippa ta lån så känns det enklast också.
jag har inte sökt än. Jag klurar på det än men ska skicka in en ansökan hur som helst..är ju länge kvar nu.

Finns det mer värt att veta så får ni gärna skriva.

Kan man välja inom utbildningen vilken väg man vill gå om ni förstår...

tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Går det gå grundkurser med datornätverk i skelefteå? Sökte igenom högskolan i luleå utan resultat. Om det nu går i Skelefte måste man penda eller kan man studera här på Musikhögskolan i piteå. Då jag antar att det är inte hemskt mycket praktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Går det gå grundkurser med datornätverk i skelefteå? Sökte igenom högskolan i luleå utan resultat. Om det nu går i Skelefte måste man penda eller kan man studera här på Musikhögskolan i piteå. Då jag antar att det är inte hemskt mycket praktiskt.

Luleå tekniska Univerisiet (LTU) och Umeå universitet (UMU) har varsin institution i Skellefteå. Luleå håller de flesta Datorrelaterade utbildningar där. Förutom datornätverk så finns bland annat datorgrafik, datorspelsutveckling och mobila datorsystem som kompletta program. (Länk till alla http://www.ltu.se/ske/utbildning/program)

Då datornätverksutbildningen innehåller mycket praktiska delar så blir det nog svårt att läsa på distans, så pendling blir nog oundvikligt.

TS: du frågade om inriktning. Det finns ingen riktig inriktning på programmet, men eftersom att du har en termin läsperiod med valfria kurser så kan du styra lite i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hmm. Vilken cert pratar vi om här? Nån relativt hög nivå antar jag? Det finns ju hur många CCNA-kurser som helst. Skulle tro att min gamla (gymnasie-) skola hade 30-50/år som gick ut nätverksprogrammet (CCNA).

Vet inte vilka kurser de har inom gymnasie världen. Säker på att det inte är CCENT de kör på?

Ska man tro några av dem i min klass som läste Cisco på gymnasiet så är högskolan svårare.

På mitt program så läser vi både CCNA och CCNP.

Citat:

CCNA Certification
CCNA & CCENT
CCNA Instant Answers

The Cisco CCNA network associate certification validates the ability to install, configure, operate, and troubleshoot medium-size routed and switched networks, including implementation and verification of connections to remote sites in a WAN. This new curriculum includes basic mitigation of security threats, introduction to wireless networking concepts and terminology, and performance-based skills. This new curriculum also includes (but is not limited to) the use of these protocols: IP, Enhanced Interior Gateway Routing Protocol (EIGRP), Serial Line Interface Protocol Frame Relay, Routing Information Protocol Version 2 (RIPv2),VLANs, Ethernet, access control lists (ACLs)

Följande cert får vi om jag har förståt det rätt:

* Routing and Switching
* Network Security
* Voice
* Design
* Storage Networking
* Service Provider

Sen finns det olika svårighetsgrader inom dessa cert:

* Associate
* Professional
* Expert

Vilka vi får på högskolan har jag inte lyckats luska ut.

Permalänk
Medlem

ursäkta om ja är trög men.

Vilka cert får man via utbildningen Datornätverk 2år (nätverkstekniker) ? om det ingår något då i utbildningen...

Vad kan man skaffa sig efter och hur går man till väga. Utan att det kostar multum...?

tackar för svar!

Robbaz så du bor i piteå. kul.. ska dit på lördag och möta Öjebyn i innebandy. :] du spelar inte innebandy? hehe

Permalänk
Hedersmedlem

Vi läser 4 kurser CCNA på gymnasiet nu. Jag känner igen det mesta du quotade där om vad man ska kunna så det stämmer nog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gyppo
Antar att du sökt in på utbildningen på Campus i Skellefteå?
Jag har själv gått den utbildningen och trivdes bra på skolan. Det är en mycket lättsammare stämning mellan elever och lärare/administration än på de flesta andra universitet.

Själva utbildningen var ganska bra. Fokus ligger på Ciscos grejer, vilket kanske inte alltid är det bästa sättet. Du kommer att ha ständig tillgång till Ciscolabbet på skolan så att du kan göra dina uppgifter när det passar dig, och inte nödvändigtvis på schemalagt tid.

Det är bra lärare, och de är lätta att ha att göra med. Om du är intresserad av nätverksteknik så är det en bra utbildning. Nu har det garanterat gjorts om amssa saker sedan jag gick där, men jag var då helnöjd under mina studier.

Vad gör du nu? Har du fått jobb som nätverkstekniker?

Permalänk
Medlem

Ni som är utbildade nätverkstekniker. Efter ni gått ut och fått tex jobb inom,runt tekniker. vad hade ni för lön då? bara kul å få veta.. och vad har ni nu. Vad ni får ut skulle jag vilja veta.

Hur jobbar ni ? dagtid / skift / jour m.m...

Jag jobbar dock 4 skift på Industri nu och har ut 16-17 då är Ob inräknat. så därför undrar jag ifall jag har ut något mer än det. Blir det någon skillnad. jag skulle bara vilja slippa skift som jag gärna känner det. Jobba ibland nån helg är väl ändå helt okej. Men vill ju utbilda min mest för att jobba med det jag vill.. men svara gärna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gyppo
Luleå tekniska Univerisiet (LTU) och Umeå universitet (UMU) har varsin institution i Skellefteå. Luleå håller de flesta Datorrelaterade utbildningar där. Förutom datornätverk så finns bland annat datorgrafik, datorspelsutveckling och mobila datorsystem som kompletta program. (Länk till alla http://www.ltu.se/ske/utbildning/program)

Då datornätverksutbildningen innehåller mycket praktiska delar så blir det nog svårt att läsa på distans, så pendling blir nog oundvikligt.

TS: du frågade om inriktning. Det finns ingen riktig inriktning på programmet, men eftersom att du har en termin läsperiod med valfria kurser så kan du styra lite i alla fall.

'

Perfekt info tackar.

Permalänk
Medlem

Om man läser i Skellefteå så får man (i alla fall då jag gick) utbildning i både CCNA och CCNP, men man får ingen certifiering. Den får man ordna själv om man anser det vara nödvändigt. Just i Sverige så bryr sig de flesta företag inte speciellt mycket om man är certifierad, utan det är mest nödvändigt om man ska arbeta utomlands.

Jag arbetar själv inte som nätverkstekniker, utan valde att studera mera. I princip alla mina klasskamrater har fått jobb, och jobbar då främst dagtid, ibland med jour. Hur mycket man tjänar det vet jag inte, har själv inga planer på att arbeta inom detta område.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan
Ni som är utbildade nätverkstekniker. Efter ni gått ut och fått tex jobb inom,runt tekniker. vad hade ni för lön då? bara kul å få veta.. och vad har ni nu. Vad ni får ut skulle jag vilja veta.

Hur jobbar ni ? dagtid / skift / jour m.m...

Jag jobbar dock 4 skift på Industri nu och har ut 16-17 då är Ob inräknat. så därför undrar jag ifall jag har ut något mer än det. Blir det någon skillnad. jag skulle bara vilja slippa skift som jag gärna känner det. Jobba ibland nån helg är väl ändå helt okej. Men vill ju utbilda min mest för att jobba med det jag vill.. men svara gärna!

är nyfiken jag med! får ni bra pröjs?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin