4gb ram minne men står bara 2.48gb? hjälp!

Permalänk
Medlem

4gb ram minne men står bara 2.48gb? hjälp!

Tjena! alla underbara sweclockers.

För ca 2 månader sen så fick jag ett plötsligt sug att uppgradera min dator och det gjorde jag. Den har flytit på som en dröm ijämfört med min tidigare dator.
Jag byggde ihop den själv för första gången nu, det gick relativt bra, allt funkar som det ska ... nästan. Jag är rädd för att jag gjort nått fel med ram minnerna (vilket bör vara svårast och göra fel på ?) aja hursomhelst så kopplade jag ihop allt, startade datorn och allt funkade prima ända tills jag märkte att jag hade fått för lite ram minne. Min första tanke var då att datorbutiken.com där jag beställde allt ifrån hade skickat med för små ram minnen men jag tänkte att det var bäst och pröva dom 1 och 1 först och det gjorde jag och det stog 1gb i system infon varje gång jag satte in dom 1 och 1, jag prövade alla!

Tänkte för er som kan mer än mig, vilket jag tror det flesta kan så ska jag linka delarna jag köpte och det skulle ju vara underbart om ni visste vad problemet vad.

Processor: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADX6400CZ...

Modekort: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSIK9NSLI...

Ram minnen:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD28...
köpte 2 sådana paket.

processor kylare: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ZALCNPS75...

Jag linkade processor kylaren med eftersom jag la märkte till att den stog och tryckte lite emot ramminnet närmst till processor, dock inte mycket, knappt märkbart. När jag går in på system infortmation så står det 2.48 gb ram minnen istället för 4gb(även när jag bara har 3gb insatt) och man vill ju ha så mycket man betalat för! men jag kan ju inte klaga på datorbutiken eftersom det är jag som gjort fel. Aja iallafall all hjälp uppskattas, det skulle var underbart och få dom där 2.48gb till 4 !

Tack i förväg
Mvh
Viktor

Permalänk
Medlem

Re: 4gb ram minne men står bara 2.48gb? hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktoro
Tjena! alla underbara sweclockers.

För ca 2 månader sen så fick jag ett plötsligt sug att uppgradera min dator och det gjorde jag. Den har flytit på som en dröm ijämfört med min tidigare dator.
Jag byggde ihop den själv för första gången nu, det gick relativt bra, allt funkar som det ska ... nästan. Jag är rädd för att jag gjort nått fel med ram minnerna (vilket bör vara svårast och göra fel på ?) aja hursomhelst så kopplade jag ihop allt, startade datorn och allt funkade prima ända tills jag märkte att jag hade fått för lite ram minne. Min första tanke var då att datorbutiken.com där jag beställde allt ifrån hade skickat med för små ram minnen men jag tänkte att det var bäst och pröva dom 1 och 1 först och det gjorde jag och det stog 1gb i system infon varje gång jag satte in dom 1 och 1, jag prövade alla!

Tänkte för er som kan mer än mig, vilket jag tror det flesta kan så ska jag linka delarna jag köpte och det skulle ju vara underbart om ni visste vad problemet vad.

Processor: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADX6400CZ...

Modekort: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSIK9NSLI...

Ram minnen:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD28...
köpte 2 sådana paket.

processor kylare: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ZALCNPS75...

Jag linkade processor kylaren med eftersom jag la märkte till att den stog och tryckte lite emot ramminnet närmst till processor, dock inte mycket, knappt märkbart. När jag går in på system infortmation så står det 2.48 gb ram minnen istället för 4gb(även när jag bara har 3gb insatt) och man vill ju ha så mycket man betalat för! men jag kan ju inte klaga på datorbutiken eftersom det är jag som gjort fel. Aja iallafall all hjälp uppskattas, det skulle var underbart och få dom där 2.48gb till 4 !

Tack i förväg
Mvh
Viktor

Om kylaren har haft kontakt med minnet när maskinen har varit igång så är det nog tyvärr så att ditt minne har kortslutits och gått sönder.

Permalänk

har du 64-bit Operativsystem?

om inte:

32:bit operativsystem hanterar inte mer minne än 3gb

men 2.48 gb låter ju lite märkligt... kan nog ev. vara som "zoloth" skrev.

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem

Re: Re: 4gb ram minne men står bara 2.48gb? hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Om kylaren har haft kontakt med minnet när maskinen har varit igång så är det nog tyvärr så att ditt minne har kortslutits och gått sönder.

Jag har provat att sätta i alla minnen en och en och startat datorn, och alla fungerade då de står att datorn har 1gb ram minne på alla och fungerar felfritt och jag har även prövat att byta plats på alla minnen från deras minnes platser

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: 4gb ram minne men står bara 2.48gb? hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktoro
Jag har provat att sätta i alla minnen en och en och startat datorn, och alla fungerade då de står att datorn har 1gb ram minne på alla och fungerar felfritt och jag har även prövat att byta plats på alla minnen från deras minnes platser

Om du byter ut kylaren till en som inte har kontakt med minnet så kanske det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem

Se till att du har 64bitars operativsystem, annars funkar det inte. :/
XP 32bit har bara stöd för upp till 2,Xgb ram

Permalänk
Medlem

32-bitars windows kan bara hantera max 4gb adressminne. Sen hur mycket minne som 'försvinner' har med hur mycket minnesadresser som windows har reserverat. Tex så reserverar windows olika mycket beroende av grafikkortets minnesmängd. Har du SLI/Crossfire så kan du räkna med att det slukar en hel del minnesadresser.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Du måste köra med utökad minnesadressering för att få ut 4GB med ett 32-bitars OS. Om detta kommer stödjas med kommande service pack vet jag inte.

Enda 32-bitars OS från Microsoft nu som har PAE (36-bitars minnesadressering) och gräns över 4GB minne är Windows 2000 Advanced Server och Windows Server 2003 Enterprise Edition eller högre.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så räknas även grafikkortets minne in i det hela. Så har du t.ex. 4GB+768MB så blir det ca. 2,8GB+768MB = 3568. Gränsen ligger väl ungefär vid 3,4GB totalt. Rätta mig om jag har fel, är lite dragen nu..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Tvärtom, Grafikkortets minne räknas in före och ger då 3,2gb-768mb=2,4gb tillgänglig RAM i 32-bitars windows.

/Skål*

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Som jag har förstått det så räknas även grafikkortets minne in i det hela. Så har du t.ex. 4GB+768MB så blir det ca. 2,8GB+768MB = 3568. Gränsen ligger väl ungefär vid 3,4GB totalt. Rätta mig om jag har fel, är lite dragen nu..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Tvärtom, Grafikkortets minne räknas in före och ger då 3,2gb-768mb=2,4gb tillgänglig RAM i 32-bitars windows.

/Skål*

Mycket tro utan substans. 32-bitars OS kan adressera 2^32 bytes = 4096MB.

Max användbart minne = 4096MB minus grafikminne minus allt som reserverar minnesadresser (chipset, sata, nic, ljudkort etc).

Chipset och övriga enheter tar några hundra megabyte. För att bli av med 1.5GB behövs SLI med minst 512MB på grafikkorten.

En annan möjlighet är att memory remapping är aktiverat på trådskaparens moderkort. Då flyttas en del av ram-minnet till området ovanför 4GB för att det inte ska krocka med moderkortets reserverade adresser. I 32-bitars OS blir resultatet att mer minne än nödvändigt förloras.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara