Landet i öst – kretsarnas land

Permalänk
Medlem

Joint Ventures behövs inte längre för att smälla upp en fabrik i Kina. När Kina först började öppna mot väst körde man stenhårt med det kravet men har släppt allt eftersom. Idag gäller det på vissa branscher, men i många fall är det fritt fram att öppna fabrik utan kinesisk partner.

Tro inte för mycket på all hype kring Kinas ekonomi; http://news.yahoo.com/s/afp/20071217/bs_afp/worldbankeconomys... .

Ang mat; Det är viktigt att komma ihåg att Kina är ungefär lika stort som hela Europa. Att säga Kinamat är ungefär lika beskrivande som att säga "Europamat". Precis som vi äter Franskt, Svenskt eller Danskt äter Kineserna Guangdong, Sichuan eller Xinjiang. Det finns mycket variationer och skillnaderna kan vara mycket stora.

Så säg inte "Kinamat" :).

Konceptet att man delar flera rätter sins emellan samtliga vid bordet är dock genomgående. Finare restauranger eller lite mer "sofistikerade" Kineser använder alltid ett par pinnar för att ta mat och ett par för att äta mat och alltid en-gångs eller i plast/stål.

En måltid kostar "normalt sätt" mellan 10 och 10 000 Yuan i en "vanlig Kinesisk storstad", det kan variera en hel del.. Big Mac & Co kostar 16.5 Yuan. Liten cheese 5. En normal västerländsk måltid ligger runt 60 i Shanghai. En bra turistbudget är väl ca 200 och uppåt per dag för mat iaf du vill äta bra och inte ha matförgiftning under din semester :).

Ta med sådana tabletter mot diarree..! Att vaccinera sig mot hepatit för några veckor är lite overkill imho, en resa till Kina är ett utmärkt tillfälle att förbättra sitt immunförsvar

Elektronik handlas bäst online i Kina. Som turist kan det visserligen vara svårt, men att använda www.taobao.com (Kinas eBay, fungerar till stor del som Prisjakt i Sverige) för att kolla priser är ett väldigt bra sätt att veta vad du ska betala egentligen. Söker ni på "Eee pc" så ser ni att priset varierar mellan 2700-3000 normalt, så ni fick en Ok deal ändå ;).

Ang försäljare etc i Shanghai; Det kan vara intensivt på vissa turistgator som t ex Nanjing RD eller vissa områden vid Peoples Square. Du blir aldrig besvärad någon annanstans i staden. Knappast som turkiet... En fras på Kinesiska räcker för att bli lämnad ensam varsom, närsom.

Ang. guider; Var mycket försiktig med det. Att ordna olika turer åt turister är het business i Kina och många Kinesiska entreprenörer sysslar med detta. Gemensamt för alla är att dom fullständigt skiter i din upplevelse och vad du vill göra. Dom kommer lägga fram ett utstakat program åt dig och bestämma/rekommendera matställen som dom har gjort upp med i förväg ("I bring rich foreigner. You give me money!11!!1!"). Sen blir det shopping i deras favoritbutiker...

Att åka med en arrangerad tur/guide är ett dåligt sätt att uppleva Kina på ;).

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk

Trevlig artikel!
Har själv varit i Kina 2 gånger en gång i Guangdong o en gång i Peking. Så jävla häftigt det är. Man måste verkligen åka dit minst en gång i livet.

Permalänk

Bra skriven artikel! Man kanske borde åka till Kina någon gång.

Permalänk

Mycket intressant läsning!
Håller med dig hammarhank, var i peking denna sommarn. Men ojoj vilken stad.
Liknar ingen annan stad jag sett, det som märks Väldigt tydligt är OS-förbereldelserna. Folket där är oftast mycket vänligt, trots det lilla dem har. bara man aktar sig för förfalskade sedlar på gatorna etc.
Som sagt, bra artikel. Lite av "det bästa från två världar"

Visa signatur

"There is no greater evidence of superior intelligence than to be surprised at nothing. "

Permalänk
Medlem

Väldigt informativ och trevlig läsning, nu är jag mer sugen att åka till Kina än vad jag var förut.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning!

Ska till Kina under OS funderar på att passa på att köpa en Eee. Hade varit fint om man kan lägga in Windows 2000 istället så går den kanske lite fortare.

Perfekt studiedator! Bara köpa med en ultraportabel hårddisk så är saken klar!

Permalänk
Medlem

Kul att läsa!
Kina verkar vara ett trevligt resmål, även om jag nog hellre hade besökt Japan först.

Visa signatur

cpu: Intel Core 2 Duo E6300 | mobo: Asus P5B P965 | ram: 3GB Corsair XMS2 DDR2 800MHz | gfx: Asus GeForce 8600GT 512MB
hdd: 3.0TB | psu: Hiper Type-M 530W | chassi: Lian Li PC-V1000B+ II
server: Intel P4 3.2 GHz, 2048MB, Corsair TX 750W, 4.8TB, Antec P182 || wan: 100/100 Mbit/s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Kan bara säga att det i många fall var bättre demokrati under Soviet gentemot USA nu när jag ser "sanningen" och att välfärden var på så många sätt öven bättre under vissa perioder under Soviet gentemot Sverige.

Så tyvärr får du försöka "uppleva" ett land först och inte vad media säger åt dig att uppleva. Ta mitt råd, köp en biljett till det tyranniska öst där ryssar sitter och dricker vodka med björnar samtidigt som de sitter bredvid en kärnvapenspets redo att förstöra demokratin...känner du igen dig?

Mer demokrati i en diktatur som styrs med järnhand än i USA. Tur att de i USA inte är lika pålästa som du, då skulle det nog bli revolution där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Någon som har lust att förklara vad som är så "hett" med Asus EEePC ?

För 3000:- SEK får man en sunkig maskin med en liten skärm som knappt går att surfa på ? Dessutom var den ful som stryk.

För 4500:- SEK får man en 15.4-tums notebook med ganska bra kräm om man stoppar in mer minne och en skärm som går att använda.

Hm, varför köper folk allt mindre mobiltelefoner när dom gamla tegelstenarna och "väskorna" fungerar prima att ringa med?

Orka konka på en bauta laptop när man ska anteckna lite vid möte t ex.

Jag har redan 3st laptop som jag använder till och från men dom tar plats i ryggan och det är inte värt mödan för det dom används till, därför ska jag skaffa en sådan här.

Liten, smidig och ingen onödigt lullull.

Varför köper folk PDA/PocketPC när det finns laptop?

Jo, anpassad för behovet

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

THE.KGB har nog skrivit det mest idiotiska jag har läst på väldigt länge. Hur kan någon människa våga påstå att demokratin skulle vara jämlik i USA och Sovjet??? Till att börja med har USA MARKNADSEKONOMI!! Ett tips till THE.KGB är att läsa på lite hur ett totalt statligt kontrollerat samhälle fungera, och sen jämföra det med ett samhälle med folkliga val och relativt öppen marknadsekonomi.

Helt sjukt att många svenskar är så dåligt pålästa. Kanske Alliansen ska ta foten ur röven och även utbilda eleverna historian bakom kommunismen och liberalismen.

Kan tillägga att mina 8 månader i Kina verkligen påminde mig om hur bra vi har det med demokrati och låg censur. Vi ska egentligen vara sjukt glada för det vi har.

Permalänk
Medlem

Marknadsekonomi ja, och se hur ofta det kan gå åt skogen för de drabbade...

Oho, joo, och det bästa folket i världen är de vi känner till och det vi är bekanta med. Självklart tror varje svensk/amerikan att de står över resten (dvs öst till ex.). Frågar jag dig tror jag nu att du inte kan ett skit om Soviet förutom den info som var utgivna under kalla kriget och dokumenärerna som visar det de vill att du ska se.

Kan även påstå att de flesta ryssar har ett större verklighetsperspektiv än "Er". Medan ryssarna bygger hotell världen runt (har själv bekanta) efter en sådan nylig kollaps verkar svenskarna hitta nya sätt att utmärka sig själva som "allvetare". Jo tjena. Och frågar du en medelryss kommer han hitta många fler anledningar till varför kollpasen inte skulle ske då majoriteten ångrar detta.

Det du jämnför nu är dagens USA med 70-80-talets krigsläges Soviet.
Då ska du veta att mycket i USA inskränktes på den tiden också...om du nu hört om kommunistsympatisör som var straffbart i det fria landet i väst där alla tjänar miljoner och ingen lider av förtryck och rasism.

Och att så många verkar skydda USA är ju beviset på hur bra USA lyckats med sin propagandakampanj.

Vill bara säga att du sett verkligheten med andra ögon, ingen som går att diskutera (eller bevisa) under en natt. Kan liksom inte spola tillbaka tiden och visa hur det var att leva under Soviet. Så tyvärr kan jag inte övertala någon från väst till att tro olikt. Som att övertala en biskop att bli ateist...hopplöst.

PS: snälla, inga personliga påhopp då jag innerligt anser samma om dig men frågan är varför vi anser så om varandra med våra skilda perspektiv. Ingen av oss är idioter, bara åsikter och perspektiv.

Permalänk
Avstängd

palla debattera politik. Åk till kina, det e skitkul där. Och kineserna klagar fan inte. Fast det kanske beror på att jag förstod vad de sa
Man måste helt enkelt varit där.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Håller med dig runken, love to ya man!

Nu begraver vi stridsyxan i våran heta diskussion. Det viktigaste är nog ändå att grabbarna i väst uppfinner skiten och de i öst langar den till oss kära överklockare.

Odachie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Att installera Windows XP genom ett USB-minne var inte det lättaste och det tog lite tid innan vi fick ordning på alla filer som skulle vara med på minnet. Det går dock inte att förneka att det är ett väldigt smidigt sätt att installera ett operativsystem på, om man saknar en optisk enhet det vill säga.

Inte lust att berätta hur ni gick tillväga eller kanske tom skriva en guide på sin höjd?

Trevlig läsning..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matex
Inte lust att berätta hur ni gick tillväga eller kanske tom skriva en guide på sin höjd?

Trevlig läsning..

Frågan har kommigt upp förr i tråden och ja, det kommer en guide.

Permalänk
Avstängd

Zepto säljer ju laptop datorer för 3600kr, lite snabbare än asus men mycket bättre skärm.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caterham
Zepto säljer ju laptop datorer för 3600kr, lite snabbare än asus men mycket bättre skärm.

problemet är att de är dubbelt så stora och väger 3ggr mer
det är två helt olika marknader

Permalänk
Medlem

Fin bild den där försa under "Mat och kultur". Räta upp den och kanske beskär bort den röda personen till vänster så blir den ännu bättre.
Den första under "Bra att veta" är också riktigt fin.
Trevligt med ett reportage men det känns lite fjantigt att oroa sig för några djur på ett zoo när man hört rapporter om hur illa människor i vissa fall utnyttjas i kinesiska fabriker.

Permalänk
Avstängd

Men det bästa alternativet är att ha en smartphone för att surfa på, en laptop för lite annat och en stationär som primärdator, de har jag i alla fall.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

Sweclockers goes när och fjärran? Det kommer bli copyright problem över hela skiten nu serru!

Visa signatur

Florian.J Larsson

Permalänk
Medlem

medison ftw xD

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Avstängd

Är dator prylar billigt i Taiwan och Syd korea?
Morsan ska dit så jag tänkta att hon kan fylla en resväska full med dator gjejor till mig.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Tack för en underbar läsning

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
palla debattera politik. Åk till kina, det e skitkul där. Och kineserna klagar fan inte. Fast det kanske beror på att jag förstod vad de sa
Man måste helt enkelt varit där.

Undrar varför befolkningen i en tanke- och åsiktskontrollerande diktatur inte klagar... Hmmm...
Undrar varför man inte klagar när journalister och bloggare "försvinner" efter att ha klagat lite... Hmmm...

Eller varför inte de studenter som blev överkörda med pansarvagnar på Himmelska Fridens torg 1988 (säkert nästan bortglömt av de flesta numera) därför att de ville ha demokratiska val?. Det är ingenting som har ändrats sedan dess, förutom pengar, neon och högre byggnader. Regeringen och ideologin är densamma. Undrar varför man inte direkt skriker efter demokrati, även om man kanske helst skulle vilja prova på.

Sen kan jag hålla med om att det knappast är särskilt marxistiskt (läs kommunistiskt) att låta speciella zoner på östkusten ha marknadsekonomi, kommers och pengar, medan inlandet (den egentliga miljarden människor, då "endast" ungefär 300 miljoner bor på östkusten) svälter och inte har ordentlig sjukvård.

Maoismen är bara en slogan så att de som sitter vid makten skall kunna sitta kvar vid makten.

Kommunism, maoism och marxism eller inte, Kina är en auktoritär, totalitär, förtryckande enpartistat.

Därmed inte sagt att USA eller något annat land är "bättre" eller "snällare". Dom har bara lyckats lära sig att förtrycka på ett annorlunda sätt.

Nåväl. Över till hårdvara.

Som sagt, hårdvara är inte alltid billigare i Kina. Det är rätt ofta billigare i Taiwan, men det beror på vad man köper. Kort (moderkort, grafikkort etc.) är oftast bra mycket billigare i Taiwan. Lägg dessutom till att du sällan behöver betala någon moms som utlänning (om du betalar kontant), så ni kan ju dra av 20-25% på priset bara där. Minnen kan vara billiga, men oftast bara från Taiwanesiska märken. Skriv en lista till din mamma och säg åt henne att kolla runt lite. Det är mycket möjligt att hon hittar vad du letar efter till bättre pris än i Sverige (Taipei tunnelbana - blå linje - station: Chunghsiao Hsinsheng (uttalas: Jong Shiao Shin Shöng)).

Lycka till!