Fildelare kan sägas upp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Själv är jag en flitig konsument av musik (190+ cd), film (320+ dvd) och spel (60+ spel (pc, ps2 och gamecube). Det jag tycker är intressant med diagrammet över CD försäljningen är den saknade tredje grafen. Priset. Hur mycket har priset på musik CD ökat under denna period? Dom har inte blivit billigare iaf. Skivbolagen marknadsför en massa skit artister som dom plöjer ner miljoner i, istället för att signa "riktiga" artister. Dom som har kämpat länge, spelat i flera år, skrivit egna låtar, spelat in egna demon. Men det är inte ett säkert kort. Därför pumpar man ut 1 hit wonder artister som marknadsförs i alla media för att sälja så många skivor som möjligt, tjäna pengar, rinse and repeat. Till slut tröttnar folk på denna skit och slutar helt enkelt att köpa skivorna. För det finns ingen substans, bara mördande marknadsförning.
Skivbolagen har själva satt sig i denna sitsen, enl. mig iaf.

Jag håller med dig. Sen vad är det för musik de tar fram. Har inte folk tröttnat på RNB & Hiphop?
Jag har gjort det för länge sen trots att jag är nästan är allätare.
När CD-skivan kom så kostade de rätt mycket och anledningen var dyra framställningskostnader. Nu har det gått 15 år och jag har inte sett någon prissänkning. Tvärtom så har priserna på skivorna ökat. Sista plattan jag köpte var Iron Maiden - A matter of Life and death - 179 kr.
Det är inte speciellt billigt. Nu är ju plattan bra rakt igenom. Då ville man ju ha den. Men hur många album har fler schyssta tracks än tre. Inte många i alla fall. Detta gör så att jag hellre köper en singel och finns den inte att tillgå så skiter jag antingen i den eller kollar om polare har skivan och drar ut låten från den. Då får man den kvalite man vill ha på låten och sen slipper man riskera att åka fast om man går ut DC för att tanka ned.
Det är för mycket skit de försöka pracka på oss genom att marknadsföra hårt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Jag läste idag i lokaltidningen hemma hos mig att det bara är dom som laddar upp filen som kommer att torska, om detta nu gör saken bättre.

Säg att jag skulle tanka en DVD-film som ligger i en rar-fil . Sålänge den ligger kvar i rar-filen så är väl inte den olaglig?

Permalänk

En sak som jag länge undrat över är varför skivor och DVD är så dyra.
Minns att VHS-versionerna av filmerna alltid var billigare än DVD-versionerna trots att en vhs-film innehåller en massa rörliga delar och måste sättas ihop för hand. Filmbolagen skyllde på att det kostade så mycket att digitalisera filmen. Idag säljs inte nya vhs-filmer men DVD, trots att tekniken är över 10 år gammal kostar lika mycket om inte mer när filmerna släpps.

Själv köper jag inga nya filmer eller skivor. Jag letar upp filmer som säljs pga konkurs eller liknande. Har över 110+ DVD-filmer eftersom jag köper de filmer jag gillar. Men jag tankar alltid ner de största först och ser de innan jag bestämmer mig för att jag vill sponsra bolagen med pengar.

Samma sak med bio. Särskilt som man har som minst 3-4 månader på sig att ladda ner en film och se den med svensk text innan den kommer på bio.

Men filmbolagen verkar verkligen tro att man vill betala 115kr för att gå på bio och få filmen förstörd av ett gäng hip-hop araber som snackar i mobil och hotar alla som säger ifrån.

Hemmabio är framtiden och billigare filmer. (Ifall en film kostar 259:- när den släpps pga produktionskostnader, hur kan den efter 2 år kosta 79:-? Begriper de inte att de gräver sin egna grav?)

Det är skönt att förslaget sågades vid fotknölarna av alla utom KD(?).

superduperkille: det är fortfarande samma fil i en annan förpackning så det är lika olagligt. Säg dock att du krypterar rar-filen och slänger bort lösenordet så du inte kan öppna filen. Det borde inte vara olagligt då man i princip gjort det omöjligt att se innehållet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
En sak som jag länge undrat över är varför skivor och DVD är så dyra.
Minns att VHS-versionerna av filmerna alltid var billigare än DVD-versionerna trots att en vhs-film innehåller en massa rörliga delar och måste sättas ihop för hand. Filmbolagen skyllde på att det kostade så mycket att digitalisera filmen. Idag säljs inte nya vhs-filmer men DVD, trots att tekniken är över 10 år gammal kostar lika mycket om inte mer när filmerna släpps.

De kostar mer för att de kan kosta mer. Officiella anledningen är att man betalar extra för den bättre kvalitén och extramaterialet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Man kan inte vilka filer man laddar ner utan man ser nedast paket. ISP ser ju så klart volymer av paket och att något tankas elelr tankas upp men vad som tankas är en djupare historia som tar tid att få fram, såvida man inte tankar det dom har lagt upp för att dom ska haffa en.

Tur man har blixtvik och jag ska inte berätta varför.

¨

varför är de tur om man har Blixtvik ?

Permalänk

intressant diskution... en annan intressant fråga är tycker jag. om man laddar ned en .rar fil från en film för att "seeda" på en sida. är det olagligt? jag har ju inte hela filmen eller vad det nu är och kan inte se någonting av det heller?

Permalänk
Medlem

Du kan ju se början av filmen i alla fall och du sprider upphovsrättsskyddat material. Sen vad lagen säger om det vet jag inte.

Permalänk

man kan ju inte se början av filmen. laddar du ned en rar fil så kan du inte packa upp den utan de andra... det har ju ingen stor betydelse men tänkte att det kunde vara kul att veta

Permalänk
Medlem

Kan du visst?
Du kan packa upp så långt du har rar arkiv. När winrar frågar efter nästa fil i rar-serien så har du redan en .avi/whatever som är färdig att spelas upp. Trycker du på avbryt på winrars fråga efter nästa rar-fil så är tar winrar bort filen normalt, men det kan man ändra i inställningarna.

Det kräver visserligen att filen du packat upp kan spelas upp när den inte är komplett, det kan fixas med program om formatet inte stödjer det - dock brukar VLC fixa det on-the-fly utan problem.

Du kanske menade att om man tankar en fil mitt i serien, det har jag inte testat men borde i teorin inte vara några problem alls.

Normalt brukar det väl dock vara jusst spridning/nerladdning av upphovsrättsskyddat material man åker dit för - inte att se på det. Så även om du inte ser på det så hjälper du att sprida den.

Permalänk

m jo det där sista har du helt rätt i. tänkte inte i de banorna sätt från en "polis" ögon

Permalänk
Medlem

enda vettiga lösningen på gåtan är att göra alla SPEL/MUSIK/Filmer/PROGRAM etc så billigt att det blir intressant att ha orginal istället för en tankad kopia......

just nu är det så otroligt många led på ex en cd-skiva som ska ha betalt innan den når handeln...kapa leden och sänk priserna till vettiga nivåer....

just a thought