Riktigt bredband åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
Vem ska betala den lilla prislappen som det kommer kosta att bygga ut så hela sverige får fiber 100/100? prislappen på fiberkabeln ligger inte direkt som en vanlig 230v strömkabel. sen så kommer ju alla stationerna som måste byggas, drivas och underhållas. skatterna är tillräckligt höga just nu.

Nej, fiber är billigare. Koppar är en bristvara idag, snordyrt med andra ord. Fiber är plast, och även om kvalitén är bra så är det ingen brist på plast i världen idag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Har själv gått och funderat på detta
Kul med lite läsning på kvällen, fiber är ett måste i radhus/lägenhet nuförtiden!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fiber Fiber Fiber är det ända tjat man hör.
Själv tycker jag inte det spelar så stor roll vad som matar min dator. Finn redan 100mbit koppar lösningar på väg och det kommer inte sluta där heller. Anledning är nog också ganska enkel.. deet finns ett EXTREMT uttbyggt koppar nät idag som jag inte ser någon anledning till att inte nyttja.
Inte speciellt många som har fiber direkt till sina datorer heller.

Sedan undrar jag om inte 95% av alla i detta forumet som skriker om 100mbit använder sig av ca 1-4mbit att surfa och spela spel på.. Resterande går till TPB eller liknande sidor...

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talat folk skiter i om det går via ljus i plaströr eller elektriska signaler i kopparlinor, så länge hastigheten når upp till över 100 mbit eller vad nu framtiden kräver, kort och gott: Man ska inom en snar tid kunna köra streama hd video och dylikt utan problem in till sin bostad, annars kommer vi hamna långt efter resten av länderna som nu bygger ut.

Visa signatur

E6600 @ 3,3 Ghz, Asus P5W DH Deluxe, 2GB Patriot 800Mhz CL4, X1900XT, 2x250 GB, Cooltek 600W, P182, Fläktkylt

Vaio T5500, 2GB 667Mhz, 120GB, GeForce Go7400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nitr2ox
Tror ärligt talat folk skiter i om det går via ljus i plaströr eller elektriska signaler i kopparlinor, så länge hastigheten når upp till över 100 mbit eller vad nu framtiden kräver, kort och gott: Man ska inom en snar tid kunna köra streama hd video och dylikt utan problem in till sin bostad, annars kommer vi hamna långt efter resten av länderna som nu bygger ut.

givetvis skiter folk i vad det är för material i ledningarna, men när man talar om varför så få har ordentligt bredband så blir det ju lite intressant.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

jag tror knappast kablar/fiber osv är den slutliga lösningen på det här.

Allting går mot trådlöst, ja till och med elen, laddaren etc.

Varför ska man då fortsätta lägga fiber ?

Nej satsa på att föra fram 4G nätet , så det blir stabilt och bra!

Permalänk
Medlem

Det som är bra med fiber är att man inte har kommit upp i någon begränsning på sjävla kabeln än.. man vet inte hur mycket den tål, det som kniper är utrustningen som skickar singalerna och taremot. Trådlöst kan däremot störas av mycket annat.

Permalänk
Medlem

Det är en jävla paradox att det är där det är minst lönsamt med bredband det finns bäst utbyggd.
Jag tycker att det är bra att glesbyggden inte försummas men borde det inte finnas ett intresse och en gigantisk marknad för BRA bredband i förorten där jag bor. Var är marknaden när det finns efterfråga?

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem

Ja, ni klagar så mycket så.
Jag sitter med 0,25 Mbit från combort.
Inte nog med det: hyresvärden har slarvat bort papperena så det går itne att höja. Dessutom är det en granne som inte har fått något startpaket än (han har dock norpat av en polare som inte har någon dator), och en annan granne har inte haft nån uppkoppling på 8 veckor nu för hans modem har loggat ut sig sådär rent spontant (återigen, hyresvärden har slarvat bort papprena).

Fick jag 8/8 skulle jag vara nöjd ett litet tag iaf, men drömmen vore ju 100/100.

Jag blev lite sur när jag såg att man får 100/100 i helsingborgs fiberlan för 122:- i månaden nu på extrapris, medan jag får betala 380:- i månaden för 8/8 (om jag får det innan jag hinner flytta härifrån).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Själv har man bredbands via Bredbandsbolaget.
100 mbit/s ner, och 10 mbit/s upp.
Tog ner Inkscape från SourceForge.net för några veckor sen i 4 mbyte/sec.

Bredband är härligt. Men det stör mig att vissa leverantörer erbjuder <2mbit, och luras och säger att det är bredband. Inte fan är det bredband inte.

Stackars alla satar i USA som får sitta på 128 kbit/s uppkopplingar, och betala multum, haha. Uppkopplingar i USA är skit långsamma och kostar skit mycket, haha, till och med Polen har bättre bredband än USA. Polen, haha!

Japan har världens bästa bredband.

Jo, alla bör faktiskt ha en uppkoppling på minst 10 mbit/s.

Jag skulle vilja se fler gigabit Ethernet uppkopplingar.

Allting över 24mbits finns bara i teorin. Linorna idag är extremt begränsade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Allting över 24mbits finns bara i teorin. Linorna idag är extremt begränsade.

Ehm... va!?
Menar du på allvar att ethernet bara klarar av att leverera 24Mbit? Det är ju fruktansvärt intressant då det skulle göra all världens 100 och 1000mbit-nätverk totalt meningslösa... för att inte tala om fiber-näten...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vad snabbt bredband alla har

hehe jag kan bara få 2 mbit från bredbands bolaget

Har Tyfon nu betalar 400 kr månad för 4Mbit/s ner och 0,5 upp

Skulle fått telia för ett år sen men dom bara strular

Ni stadsbor har tur ni

Permalänk
Medlem

det är nyttigt med fiber!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

hur vet man vad man har tillgangligt for fiber och shit i sitt omrade? Bor villa i utkanten av linkoping. De gravde i en narliggande del av stadsdelen for nagra ar sedan. Galler det bara att ha koll pa vad som dimper ner i brevladan och kanna folk i grannskapet for att veta sant?

Permalänk
Medlem

fråga på kommunen. fast bara för att det grävts ner fiber i marken betyder det ju inte att du kan få det in i huset också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Fakta åt folket

Här kommer lite fakta åt er.

Q: Varför läggs det inte fiber överallt?

A: Det gör det, det tar bara tid och kostar pengar.

Q: Är fiber dyrare än koppar?

A: Fiber är billigare än koppar men även om det varit dyrare så det inte den avgörande faktorn vid förläggning av kabel.
Det är dyrt och jobbigt att gräva ner rör som man sedan förlägger kabel i.

Q: Varför säger då alla att det är dyrare med fiber än koppar?

A: Kopparn ligger redan nergrävd av gamla goda televerket R.I.P. Inget är billigare än något man redan har.

Q: Varför är fiber snabbare än koppar och radio.

A: Fibern är ett slutet medium som inte störs av närliggande trafik.
Påståenden som att trafiken överförs i ljusetshastighet i fiber är förstås sant men även radiovågor rör sig i ljusetshastighet.
Radio är dock ett medium som tar in mycket störningar från omgivningen.
Koppar med högahastigheter stör varandra pga att dom skapar överhörningar i de gamla trunkkablarna till stationer osv.

Pga detta är fiber snabbare än koppar och radio. Den kan också gå mycket längre mellan sändare och mottagare än koppar och radio pga de väldigt goda dämpnings egenskaperna dagens singelmode fiber har.

Q: Kan jag surfa snabbar om jag uppgraderar till 100Mbit.

A: Ja och nej, om du uppgraderar från mindre än 0,25Mbit ledladdning kommer du känna av skillnaden.
Samt om du byter från tex ADSL eller kabel modem till Ethernet eller fiber kommer det gå fortare (några millisekunder) att påbörja hämtningen av hemsidor.
Utöver detta kommer bara nerladdningen av stora volymer data påverkas.

Att surfa kräver inte specielt mycket kapacitet, där är latens en stor faktor i hur fort saker dyker upp.

Om en hemsida går slött är det oftast pga stor last på servern och inte din lina.

Q: Det snabbaste xDSL är 24Mbit

A: Det finns en massa alternativ på xDSL teknik. Hemma konsument varianten är ADSL med flera generationer och sub varianter. Detta är det snabbaste man kan få av skanova/telia i storsett hela sverige.
Det finns dock snabbare tekniker (VDSL) och även symetriska tekniker (GSHDSL).

Det finns förstås massa andra tekniker för fiber och Cat kabel som än snabbare, på fiber finns tex 100Mbit 1Gbit 10Gbit och 40Gbit.

Och ja, man kan verkligen flytta så mycket data över dessa tekniker.

Q: www.bredbandskollen.se är det ända bra sättet att kolla sin bandbredd!

A: Nej, verkligen inte. Jag har personligen testat att köra TPtest 3.1 på en dedikerad 1Gbits lina (462.79Mbit/s sänd 408.95 Mbit/s mott) det var nog allt min dator tålde, samma sak med bredbandskollen.se i firefox (190.69Mbit/s sänd 58.77Mbit/s mott.)

Katastrof!

Det går ITNE att likställa TCP kapacitet med din levererade bandbredd.
Även om det varmöjligt finns det ingen leverantör i VÄRLDEN som garanterar dig kapacitet till en server i ett annat nät i en session över TCP.

Vill du testa din lina rekommenderas massivt bittorrent missbruk.

Ingen brandvägg (vanligaste flask halsen)
Att du är ensam på din lina.
Att du inte använder en mjukvarubrandvägg.
Att du förstår att mer data än den uppmätta faktiskt transporteras (overhead).

Q: Varför ersätts inte det gamla analoga tvnätet ett bredbansnät istället för digitaltvnät.

A: Frekvenserna inte lämpade för tvåvägs kommunication mellan tiotusentals noder. De är dock optimala för långt gående enkelriktade dataströmmar.
3G och senare 4G fyller kraven för trådlöst internät. Även dina hemma radionäts prylar 2,4 och 5,4Ghz är bra till detta.

Q: Är fiber mottagare/sändare dyrare än ADSL och koppar-ethernet.

A: Ja, eftersom det inte görs lika många av dom.

Q: Är ADSL dåligt.

A: Fel fråga, bör vara "Är ADSL rätt för mig?"
ADSL är en relativt billig teknik som klarar respektabla hastigheter för hem användare och en del små företag.
Problemet brukar vara pålitlighet och servicenivå.
Det är tex inte prioriterat att laga din hemma ADSL, det är faktiskt bra för det gör den billig för dig!

Q: Hur mycket kapacitet kommer jag behöva iframtiden?

A: Det vet vi när framtiden kommer. Men inom de närmaste 5 åren kommer det vara mindre än 100Mbit för att kunna se flera HDTV strömmar osv osv i ditt hem. Oroa er inte för att tekniken kommer finns när den behövs. Den finns nämligen idag. Det är leverantörerna/branchen som behöver mogna.

En ganska stor HDTV ström kan vara på 12Mbit (720p).

Hoppas jag svarat på det mesta och kanske lite till.

//Baggiböle

PS orkade inte korrekturläsa...
DS

Permalänk
Medlem

Jag har bara vanligt bredband på koppar lina och det är inte alls speciellt bra har 24/3. Tycker att det borde vara lika självklart att ha fiber till husen/lägenheterna som det är att ha vanligt bredband..
Bredband åt folket!

//Kalis

Permalänk
Medlem

Det kan omöjligen vara "lika självklart" eftersom ADSL bygger på det så väl etablerade telenätet med över hundra års etablering gämnfört med fiberns 30 år.

Jag tycker nog snarare att man kan vara "ganska" tacksam för att PTS kräver att Skanova delar med sig av telenätet så att det existerar konkurans på ADSL området och driver ner priserna men framför allt driver upp hastigheterna.

Detta är inte mer än avundsjuka mot dom som råkar ha en rj45 i hallen.

//Baggiböle