Zalman Reserator XT vattenkylningspaket testat

Permalänk
Melding Plague

Zalman Reserator XT vattenkylningspaket testat

Zalman Reserator XT är ett av de dyraste vattenkylningspaketen man kan köpa i Sverige. Med en prislapp på 3400 kronor kostar Reserator XT ungefär en tusenlapp mer än andra paket. Motiverar Reserator XT det höga priset?

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det var ju bra mycket bättre än andra allternativ men villl man verkligen ha ett externt vattenkylningspaket?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Jag tyckte det såg helt Ok ut faktiskt. Visst du får så klart en bättre vattenkylning om du sätter ihop delar själv och det blir förmodligen billigare men då har man inte alla features och alla kan och vill inte sätta ihop själv.

Tyckte reseratorn var stilren och ganska snygg faktiskt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det här packetet ser intressant ut och jag tycker åtminstonde att den var riktigt snygg också.

Blir nog en sådan nu när min waterchill xternal inte blir av.

Edit/Hittade lite fler tester:
http://www.virtual-hideout.net/reviews/Zalman_Reserator_XT/in...
http://www.3dgameman.com/content/view/10129/103/
http://www.pcper.com/article.php?aid=460 /Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

vill ha 2 paket.. Kanske blir så vid uppgraderingen till quad i februari

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Hela poängen med att ha ett komplett externt vattenkylnings system är ju för att få det så tyst som möjligt då man får plats med en gigantisk passiv radiator som i tidigare Reserator.

Detta tycks Zalman helt ha glömt bort då tidigare modeller är betydligt tystare.

Känns som de bara försökt ta en Reserator 2, göra den snyggare med lite aluminium och fina visare och sen i efterhand kommit på att slänga dit en fläkt för att få lite bättre resultat för att det höga priset inte ska va helt taget ur luften...

Ge mig en ny, förbättrad, Reserator 2 istället, med tystnad och effektivitet som främsta mål

Permalänk

Lite dyr för min del. Men kanske ett test här på swec?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Hela poängen med att ha ett komplett externt vattenkylnings system är ju för att få det så tyst som möjligt då man får plats med en gigantisk passiv radiator som i tidigare Reserator.

Den här går att köra helt passiv också om man nu vill det.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd

Hm ja när man fick höra att temperaturskillnaden från bra luftkylning inte var större så kan man undra vad vattenkylning möjligen skulle kunna vara bra för?

Om den är extern så tar den större plats, och oavsett intern/extern så är det enklare o smidigare att sätta dit en t.ex. Thermalright 120.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

heheh själv har jag 2st 3x120mm radiatorer på golvet. ena har en fläkt på halvfart och den andra e passiv. kyler CPU, GPU och NB. se hårdvara i sign.
Temperatur= idle/load
vatten = 26 / 30*C
CPU = 37 / 50*C
NB = ingen aning. egentligen. 30 kanske.
MB = 40 / 43*C sensorn sitter nånstans breve cpu:n. spänningsrefulatorerna kyls passivt.
GPU = 55 / 85*C skrämmande temperatur.
Har fräst samtliga block själv i aluminium.
Detta är vad jag kallar "riktig" vattenkylning. Bör noteras att mitt mål var att få datorn tyst.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Haha! Älska Rodney Reynolds när han snackar, går inte lite fort men han e skön.

Iaf då. Paketet ser väldigt intressant ut och är framförallt stilrent, men ja är lite mer för overkill-prylar Bör ju noteras att custom-byggt är liiite billigare till skillnad från 3.4k =/

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Hedersmedlem

hehe vadå "billigt" heheh mitt "custom-bygge" blev dyrare pga jag köppte mer radiatoryta än vad som behövs Detta var för att slippa fläktar helt, vilket nästan gick vägen.
De där med "custom" kan variera kraftigt. Vet man vad man behöver och har sina mål satta blir priset därefter.
Är målet enbart "kyla dator med vatten" blir oftast priset lägre än för färdiga paket. Väljer man för billiga paket får man vara extra noga med att se över initiala fel som sprickor i block och lekage.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Tja, med mitt Swiftech Block med Peltier + 2 black ice Extreme och en vattentank på 1 liter så låg min Cpu på 8 grader vid full load...
Ångrar som fan att jag sålde detta paketet nu när jag köpt core2duo och 8800gtX

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Någon som har provat på detta paket ännu?

Själv har jag kört det några timmar nu, dock så har jag bara fått fram en stabil idle temp på minsta flödet/lägsta varvtal på fläkten.

På lägsta "effekt" så snurrar fortfarande fläkten i ca 1000RPM vilket gör att den inte är helt tyst, dock så överröstas den utav chassifläktarna i ett Antec Performance P182. Står jag några meter ifrån den så hör jag den inte alls, nu är den placerad ganska precis i huvudhöjd och låter som sagt inte nämnvärt mycket ändå.

Idletemp är stabila 36C, CPUn är en Intel Core 2 Quad Q6600 (ej klockad).

På full effekt låter den mycket mer, dock tror jag inte det är nått man tänker på om man sitter och spelar och har normal volym på alternativt hörlurar.

Ska ta och kika vad jag får för temp vid full load också, ska även kika vad jag får för temp vid full effekt, även prova lite klockning sen för att se hur den presterar. Återkommer med utförligare resultat senare

Ska tilläga ett par minus som jag direkt kommer på.

Jag har inte lyckats sänka varvtalet på fläkten individuellt, dvs sänker jag varvtalet sänks också flödet på vattnet. Jag skulle vilja kunna sjystera fläkten och vattenflödet individuellt.

Visa signatur

RYL2- IU
Zeus:
King_Creole - Sorcerer lvl 93

Permalänk
Medlem

Jag är lite skeptisk till sådana här vattenkylningslösningar med fläktar o elektronik o grejjer...

Dom sätter på fläktar och trixxar och har sig men det enda som behövs är ju egentligen att ha en tillräckligt stor behållare. Ta en gammal scaniakylare eller nått från skroten, fräsha upp och häng på väggen så ska du se att det blir både tyst, kallt och billigt....

Permalänk

Såg ju att det fanns en annan tråd angående detta system (blind).

Själv tycker jag externa, kompletta system är finemang om dom fungerar som dom ska, visst får man garanterat ett bättre system om man bygger själv. Men oftast är det ganska svårt att få allt att passa i ett chassi utan att modda och pula som en tok, då kan det vara skönt för "Svensson" att skruva på blocket och 2 slangar och köra.

Och en scaniakylare funkar säkert, dock nått som jag inte skulle vilja ha på väggen

Naktdelen med färdiga system är väl priset, själv skulle jag vela haft lite mer för pengarna men är relativt nöjd ändå.

Kör nu min Q6600 i 3Ghz med en idle temp på 37-38 (2 grader mer än oklockat)

Visa signatur

RYL2- IU
Zeus:
King_Creole - Sorcerer lvl 93