Lenovo förbereder utmanare till Macbook Air

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Innuti. Istället för utanpå.

Vad är det som är nytänkade i den?
MBA har ny, mindre CPU från Intel, revolutionernade trackpad, först med att överge ethernet, ingen cd-enhet. Det är nytänkande, Lenovon är ju samma gamla hårdvara som alla andra använder.

Permalänk
Medlem

Först med att överge ethernet, vilken revolution!
Men visst, ser man baksteg som framsteg och på så sätt vända begränsningar och nackdelar till fördelar, ja då kan man få vilken pryl som helst att verka gudomlig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men visst, ser man baksteg som framsteg och på så sätt vända begränsningar och nackdelar till fördelar, ja då kan man få vilken pryl som helst att verka gudomlig.

på sätt och vis är ditt resonemang rätt - färre delar bör finnas på en billigare dator, inte på en dyrare.
men det är inte på något vis bättre att göra "samma gammla" en gång till...

Thinkpad-joysticken kräver klart mer användarvana än en tuchpad, jag har inte tillräckligt med vana för att avgöra om den någonsin blir bättre
och kalla T-Pn design "stilren" bäst ni vill, den är inte snygg och klart mer plottrig med sina skrikiga röda färgmarkeringar och gammaldags tangentbord , samtidigt som den har nånga skarpa och onödiga kanter/grader än tja, alla bärbara Macarna sen PB-Ti

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Jusst därför har den väl både touchpad och "joystick" ?

Ang. utséendet är ju det högst subjektivt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Först med att överge ethernet, vilken revolution!
Men visst, ser man baksteg som framsteg och på så sätt vända begränsningar och nackdelar till fördelar, ja då kan man få vilken pryl som helst att verka gudomlig.

Gissar på att du vill ha floppy på din dator med? Och massa serial portar? Kanske inbyggt 56k modem? Sen har du ju garanterat skrivarport med?

Angående datorn, har den äns DVI/HDMI? För om de kör VGA som vanligt är den ju meningslös.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redglittercoffin
Är det någon som använder den där röda gummiplutten i mitten av tangentbordet? Väldigt stenålders jämfört med trackpaden på MBA som har stöd för gester.

Självklart, slipper flytta händerna från tangentbordet och ha mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Gissar på att du vill ha floppy på din dator med? Och massa serial portar? Kanske inbyggt 56k modem? Sen har du ju garanterat skrivarport med?

Trådlöst nätverk är inget fullgott alternativ till trådat än. Jag har inte ens tillgång till det på majoriteten av de ställen jag använder laptopen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Angående datorn, har den äns DVI/HDMI? För om de kör VGA som vanligt är den ju meningslös.

Tror inte den har DVI, men man (jag och de flesta ThinkPad-användarna) köper inte en bärbar dator för att koppla in en extern skärm.
VGA finns (i princip) överallt, därmed används det.
MacBook (vanliga och Air) kräver ju en jobbig extrakabel för vad man än ska använda , DET anser jag vara meningslöst.

Apple-tänkande är "shiny!!!", ThinkPad-tänkandet är "practical".

EDIT: Måste även säga att MacBook (vanliga, kan inte uttala mig om Air men den ser lik ut) har bland de sämsta tangentborden jag någonsin provat (tack gode gud för att MacBook Pro har kvar PowerBook-bordet). Det där avståndet mellan tangenterna är bara sanslöst ur ergonomisynpunkt (måste flytta fingrarna aningen längre).

Vidare tycker jag att Apple kan börja med tangenter i raka kolumner som riktiga tangentbord om de ändå ska vara nytänkande och skapa nya tangentbordsdesigner.
Helt klart bäst ur ergonomisynpunkt (synd att man inte kan ersätta tangentbordet i bärbara med ett TypeMatrix, annars hade jag gjort det för länge sedan).

Men, jag måste säga att jag verkligen gillar elkontakten på MacBook, fler tillverkare borde börja med liknande lösningar.

Borde nog sluta diskutera det här nu, börjar bli lite väl elitisk känner jag, trots att jag gick in i diskussionen med objektivitet i baktanke.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Förmodligen är det båtägarna som har störst nytta av GPS-systemet, där kan det säkert vara smidigare med en bärbar dator jämfört med en telefon.

Det är sant, tänkte inte på det
Fast jag skulle nog inte vilja ha en dyr bärbar ute på sjön, tom. trä rostar på vårat landställe, så jag skulle nog personligen fega ur på det.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Äh, vi är ett gäng familjer som seglar varje sommar och finns runt en bärbar i varje båt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Gissar på att du vill ha floppy på din dator med? Och massa serial portar? Kanske inbyggt 56k modem? Sen har du ju garanterat skrivarport med?

Angående datorn, har den äns DVI/HDMI? För om de kör VGA som vanligt är den ju meningslös.

Då har du inte hängt med i diskussionen alls. Många gånger har jag argumenterat för skrotandet av optiska enheten, något de många verkar skeptiska till (valde min bärbar utan en sådan för över ett år sedan).

Men en ethernet-port är fan ett krav på en dator idag, trådlöst är inget vettigt alternativ många gånger.
56k fick jag dock på min senaste laptop, den kunde jag gärna leva utan
Inte använt 56k på någon bärbar som är från detta millenium.

Tips. se nyttan med sakerna, annars kan du väl likväl argumentera för att man inte ska ha några portar alls. Och för att ladda så behöver man skruva upp datorn, ta ur batteriet, och lägga det i en laddningstation. Hade du blivigt helt lyrisk om man skippade tangentbordet? - du kan ju koppla in ett mycket bättre via USB

Ang. skärmutgången anser jag att VGA är den klart bästa utgången, därför att den finns överallt och eftersom VGA ger likvärdig kvalitet i de flesta fallen (vissa skärmar snålar på VGA-ingången om de har bådeock). CRT är inte borta än och projektorer kör ofta med VGA. Det är ingen dealbreaker, men VGA är betydligt smidigare än apples lösning där man måste bära runt på en adapter (behöver jag påminna dig om att vi pratar ultraportabla datorer här?).

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att det var en miss att ta bort ethernet-kontakten. W-Lan är inte tillräckligt säkert eller snabbt i dagsläget.

Synd att x300 kommer bli svindyr, verkar vara en komplett dator i övrigt.

Permalänk
Avstängd

Vad tror ni den kommer att gå på när den väl släpps? Över 30 000 eller runt 25-30?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Vad är det som är nytänkade i den?
MBA har ny, mindre CPU från Intel, revolutionernade trackpad, först med att överge ethernet, ingen cd-enhet. Det är nytänkande, Lenovon är ju samma gamla hårdvara som alla andra använder.

Haha, ja. Är det nytänkande att plocka bort hårdvara håller jag mig då hellre till gamla vältrampade marker.

Tänkte mest på skillnaderna mellan MBA och dess föregångare... det enda drastiska är utseendet. Innuti är det ju mestadels en nedgradering från förra generationen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Tänkte mest på skillnaderna mellan MBA och dess föregångare... det enda drastiska är utseendet. Innuti är det ju mestadels en nedgradering från förra generationen.

vilken är den förra generationen du syftar på?
för det är inte direkt MB...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

vga, med bra kabel är det bättre bild i min mening, men dvi gör drivisar lättare, och som sagt det är en jobbedator, som jag vill ha, tror nog den håller bättre med, sen kan jag inte anvnda touch, klitoris är grym

Permalänk
Medlem

Jag ser två scenarior:
En medelålders man med ett powerpointföredrag och en X300.
En glad "latte-surfare" i hemmet med en air.

Eftersom jag personligen inte använder datorn i arbete kan jag tänka mig en air. Att ha en X300 stående bredvid en modern tv är som att förena 1990 med 2008(inte helt säker på när första Thinkpaden kom). Vilket inte passar in i mitt hem för fem öre.
Men min datornäsa säger att ett batteri som inte går att byta ut är som att behöva slå in dörren när man låst in nycklarna.Dessutom tänker jag inte betala 28k för en dator som jag ska använda till att "latte-surfa" på.
Air = nytänkande
X300 = mer portabel kvalité med samma koncept

f.ö. angående att den är robust så är min macbook pro rätt robust den med. Tappade den i backen förra veckan och nu är den raka formen inte längre rak. Men funkar ännu. jag är imponerad!

Visa signatur

"Jag har funnit det"