Telia drar fiber på Gotland

Permalänk
Melding Plague

Telia drar fiber på Gotland

Det kommunala bostadsbolaget Gotlandshem tecknade igår ett avtal med Telia där samtliga fastigheter som Gotlandshem äger skall få tillgång till så kallad triple play, det vill säga Internet, telefon och TV via bredband. I de flesta fastigheter handlar det om fiber till huset.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

150 000 000 / 5 700 ~= 26 000

26 kkr per bostad var inte så farligt? (om man ser till avstånd m.m. på gotland)
Får mig att undra hur billigt/dyrt det skulle vara att dra fiber till vår förening, när det åtminstone finns draget till grannföreingen. Fasst det blir nog dyrare när man bara är en förening.

Hur är det nuförtiden, när folk säger att de har 100 mbit fiber, delar man det med sina grannar? (säkert olika beroende på vem som håller i det i och för sig )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
150 000 000 / 5 700 ~= 26 000

26 kkr per bostad var inte så farligt? (om man ser till avstånd m.m. på gotland)
Får mig att undra hur billigt/dyrt det skulle vara att dra fiber till vår förening, när det åtminstone finns draget till grannföreingen. Fasst det blir nog dyrare när man bara är en förening.

Hur är det nuförtiden, när folk säger att de har 100 mbit fiber, delar man det med sina grannar? (säkert olika beroende på vem som håller i det i och för sig )

Beror helt på hur din förening eller bostadsvärd har gjort upp det med isp:n... Mitt hus har 100/10 per bostad(rum i detta fallet) från BBB. Men det finns rätt många som har hastigheten fördelad på hela fastigheten...

Permalänk
Hedersmedlem

Grattis Gotland!

Permalänk
Medlem

Mera jobb till mig

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Så länge man inte är tvungen att teckna upp sig på alltihop så är det väl schysst.

Permalänk
Medlem

Suck...dom lovar och lovar hela tiden...
vi skulle fått fiber redan förra året men då la dom ner diskussionerna...
synd bara att alla som bor i gotlandshem har COMHEM tv/telefoni och Internet...
så med andra ord måste vi byta alltihopa till telia!?
låter lagom roligt...

Permalänk
Medlem

Jo skit på oss villa ägare!

Bor i centrala visby och kan MAX få 8mbit via telia är ju läskigt!

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk

jag bor i skogen och har 10/10 fiber

Grattis Keno

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deranger
Jo skit på oss villa ägare!

Bor i centrala visby och kan MAX få 8mbit via telia är ju läskigt!

Du ska vara glad för att du i alla fall har Internet med Visbys medeltida sommartema

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Bah jag vill ha fiber på Öland

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deranger
Jo skit på oss villa ägare!

Bor i centrala visby och kan MAX få 8mbit via telia är ju läskigt!

Jag Bor också i villa i Visby men jag har BBB, 20mb ner och 3 mb upp

Visa signatur

[i5 2500k@4.5Ghz][Gigabyte Z68MX-UD2-B3][2x4096Mb Corsair XMS3 2000mhz][Gigabyte GTX580 3xWindforce][Intel 80GB SSD][Corsair 520W][Samsung Syncmaster 2443BW 24"][Antec Three Hundred][Windows 7 Pro 64-bit]PS3 Mediaserver]

Permalänk
Medlem

mmm.. Intressant updelning genom våra 2-3 tele stationer i visby området.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning antar jag, men när kommer fibern till Alva? Kul att swec nämnde alla de små soknarna..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Bah jag vill ha fiber på Öland

Men Kalmar ligger ju inte på Öland. Sen finns det BBB:s fiber i HSB:s lägenheter i Kalmar.
Tom Nybro har ju BBB Fiber i alla HSB lägenheter sen en bra tid tillbaka.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Jag bor i Stockholm och vill också ha fiber. kom igen nu telia för faaaaan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Jag bor i Stockholm och vill också ha fiber. kom igen nu telia för faaaaan.

Jo de är riktigt surt de där. Som Cisco-tekniker + utbildad optotekniker vill man ju ha fiber men inte fan går de för sig.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Bor inte långt från sthlm, ändå får Gotland (!) fiber före oss.

Permalänk
Medlem

Det ligger fiber draget precis en bit längre ner på gatan där jag bor, men hsb är för snåla för att dra in det till hyresrätterna.......

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk

Har en fet fiber framdragen till villan.. Gäller bara att hitta någon nätleverantör som vill ge mig gigabit hastighet nu

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Mitt hus har 100/10 per bostad(rum i detta fallet) från BBB. Men det finns rätt många som har hastigheten fördelad på hela fastigheten...

Yeah you think so. Jag kan med all säkerhet bekräfta att så är inte fallet. Låt gissa att det är 30 lägenheter i ditt hus. Då krävs alltså 3 Gigabit/s minst in till switchen. Det levereras aldrig en sådan anslutning. Högst 1 Gigabit/s - min gissning är 100 Mbit/s som balanserats på olika vis. Du kan alltså uppnå 100 Mbit/s som bäst. Den anslutningen till din ISP lär ske med vlan tillsammans med andra abonnenter (samt ev. operatörer).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Lite märkligt, det finns ungefär 600 andra lägenheter runt mig (HSB komplex) med BBB koppling, ändock får jag ut > 100/10 alla tider på dygnet?

ens internet är ALLTID delat med folk. beror bara på hur mycket
om man nu har en gigabit in och 30 lägenheter som delar på det så räcker ju det alla dagar. att alla skulle sitta och tanka fullt samtidigt är högst osannolikt. och ibland kan säkert bbb vara snåla och köra en gigabit per 50 lägenheter också eller 10 om dom känner sig snälla. någon skillnad i praktiken gör det ju inte. bara att switchen i huset får flåsa lite extra då och då kanske.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

YEAH!!! Själlv bor man i en sådan lägenhet!!! FYFAN VAD GLA' JAG BLE'

Kommer att bli grymt- .. ..

Permalänk
Medlem

Såg någon klaga på att det var Telia som stod för fiberdragningen. Han hade ju kabelteve och allt annat genom Comhem.
Han borde vara glad att det är Telia som står för den.
För mina erfarenheter av comhem är inte bra. Men jag har inte så mycket andra val än comhem eller BBB och adsl och de erbjuder inte VDSL där jag bor utan endast 3 MB upp vilket är alldeles för lite.
Dessutom så kan man ju ha teve genom internet också. Med en hastighet på 100 Mbit så påverkas knappt det även om man väljer en tjänst som tar kraft av ens internet.
Telia är bra på kundservice. Allt annat kan man säga om comhem om det blir problem. Men som sagt har jag inget annat val än att få dras med dem.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

I mitt bostadshus (lägenheter) i Snadviken har vi haft Telias fibertjänst sedan i höstas.
Jag kör med 100/10 för att 100/100 kostar 795:- per månad, vilket jag tyckte var lite dyrt.
Jag vet inte riktigt vad som är nytt med uppkopplingen på Gotland?
Är det för att det just är Gotland eller?

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk

Gotlandshem... Okej. Vi villaägare får klara oss med ADSL i tio år till då eller?
Det känns... fel att romakloster får fiber innan vi i villa i Visby får det -_-

Tyvärr är det fortfarande en bra bit kvar tills alla har snabbt bredband. När alla har 10 mbit upload kan man äntligen börja revolutionera världen med nya tjänster...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Hur är det nuförtiden, när folk säger att de har 100 mbit fiber, delar man det med sina grannar? (säkert olika beroende på vem som håller i det i och för sig )

nej man delar 1 Gbps fiber med grannarna, varje bostad får 100/100 tex, förutsatt att man har en seriös isp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Grattis Gotland!

man tackar och bockar. saken är den att detta blir sämre än det var sagt från början. i höstas tecknade gotlandshem avtal med gotlands energi ab (GEAB) om fiber 1000/1000 i alla lägenheterna. geab började installera i vissa områden men ville sen plötsligt höja kostnaderna för gotlandshem vilket dom inte gick med på och bröt avtalet med GEAB. så nu får man nöja sig med telia. sitter på comhem nu som funkar kanonbra i alla avseenden. men telia? njae...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
man tackar och bockar. saken är den att detta blir sämre än det var sagt från början. i höstas tecknade gotlandshem avtal med gotlands energi ab (GEAB) om fiber 1000/1000 i alla lägenheterna. geab började installera i vissa områden men ville sen plötsligt höja kostnaderna för gotlandshem vilket dom inte gick med på och bröt avtalet med GEAB. så nu får man nöja sig med telia. sitter på comhem nu som funkar kanonbra i alla avseenden. men telia? njae...

Du bör nog veta att Telias FiberLan tjänst är nästan den bästa internetanslutningen du kan få idag, speciellt när det kommer till peering osv:)

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
[B]Gotlandshem... Okej. Vi villaägare får klara oss med ADSL i tio år till då eller?
Det känns... fel att romakloster får fiber innan vi i villa i Visby får det -_-

Samla ihop grannarna/samfälligheten och börja förhandla med alla de olika ISP som finns som kan dra fiber eller hur tänkte du annars att ett villaområde skulle få fiber?