Bäst prestanda per krona enligt Futuremark

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
kunde ju komma någon grej som visar FPS/krona.. ?

l0l d:

Det Finns en inte så fungerande hos: http://www.tomshardware.se

Måste säga att 695 kr För ett 8600GT är väll inte farligt, förstår att det är hyggligt prisvärt för dom pengarna.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
kunde ju komma någon grej som visar FPS/krona.. ?

l0l d:

Det där beror ju på spel och inställningar (upplösning, kantutjämning, drivare, osv)

Permalänk
Medlem

Sicket j*vla skittest. Öka upplösningen till 1680 x 1050 eller 1980x1200 så kommer 8600GT att prestera så värdelöst (~4fps?) att "värdet per krona" skulle sjunka till 0 och 8800GT skulle härja vidare utan problem i dessa upplösningar.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

3850 Tycker jag att ska toppa listan. allt annat e bara BULLSHIT!!!

Och "citera" inte mig .. bryr inte mig om era kommentarer, själv vet jag det jag behöver veta.

//PEACE!!!!

Permalänk
Medlem

Hehe. Fan vad alla klagar. Det testas på default eftersom det är det enda som folk kan testa programmet i utan att köpa det.

Kan ni inte tänka själva eller?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ja det blir ju nästan komiskt med en sån här jämförelse.
Siba kan väl ta detta faktum och göra en bra deal av det nu då kanske

Bäst prestanda per krona för för min del har ingen som helst betydelse om spelet jag spelar knappt är spelbart med dessa prylar. Man måste ju skilja på prisvärd och bäst prestanda per krona nu också, tänk på det! Om något är prisvärt är ju helt och fullt subjektivt. Utifrån de regler som detta test är uppsatt så är ju resultaten obestriderliga, men till vilken nytta?! Jo precis som det står, Om man ska utgå från bäst prestanda per krona ska man köpa vinnarna här. Men åter igen, till vilken praktisk nytta? Vem blir gladare av det?

Jaja, man kan göra nästan vilka prylar som helst till vinnare bara man vinklar, vänder, vrider och presenterar statistik på ett visst sätt.

Sensmoral:
Det spelar ingen roll om man rullar in en näve koskit i pärlsocker, i form av ett "roligt" test som i detta fallet, det är fortfarande en koskit och inte en god chokladboll.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Attans jag som uppgraderade min dator med ett 8800gts när jag skulle behållt mitt 7600gt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Alltså jag förstår inte hur 8600GT kunde komma så långt upp i listan. :S
Det är både dyrt och presterar skit.

Kanske för att svensson alltid köper det billigaste,detta hjälper upp low end korten helt otroligt.
Jag har flera jobbarkompisar som tror att bara för att grafikkortet heter GF 8 oavsett segment så tror dom att dom skall kunna köra sina rallyspel fullt ut med max på allt.
Det är inte så men dom vill inte fatta det,om du är en svensson så köper du tyvärr av nvidias och atis bottensegmentkort och tror att du skall kunna lira NFS carbon eller COD4 på maximum fastän du har ett low end kort,jag har försökt förklara för dom men dom fattar inte att man måste punga ut minst 1500+ för ett grafikkort som klarar prestandan åtminstone på medium,dom tror att om dom köper ett geforce 8600gm/gt/gts så kan dom köra alla spel hackfritt och det vet vi ju alla att det går inte alls,tyvärr.
Och då är jag billig,vill du köra highend på en bra 19-21 tumsskärm så måste du krypa upp till 3000+ strecket och dom priserna finns inte hos herr svensson tyvärr.
Fan varför känns det värdelöst att predika för folk som inte förstår nånting av highendsegmentet??

P.S ursäkta för offtopic och att jag var onykter när jag skrev detta på en fredagskväll med lite whisky i kroppen:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

det gäller bara i 3d mark, inte pris/prestanda i riktiga spel

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Kul test för alla dom som kör i standard inställningar i spel. Och nej jag är inte sarkastisk. Finns en hel del personer som kör med standard inställningar för att hålla uppe FPS'en.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd

Gratzner:

Du har fattat fel som så många andra verkar ha gjort. Det handlar alltså _inte_ om spel utan om poängen man får i 3dmark06. Och _standard_ för 3dmark06 är 1248x1024 utan AA

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Man får inte glömma att priser varierar och ändras ständigt.

Bäst prestanda/pris är inte alltid bästa valet. Exempelvis må 8600GT ha bäst prestanda/pris, men det lämpar inte sig för spel. Därför är t.ex. 8800 värt pengarna.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

jag får 5k i 3dmark med ett x1950pro, en polare med 8600gt får 4500,

på komplett kostar ett 8600gt 945kr o x1950pro 990kr

(obs jag har agp, vet ej hur mkt mer man får med pci-e)

men dom är väll rätt jämna?, tyckte det såg utt som 8600 hade ett jäkla stort försprång på deras diagram

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

jag håller inte med om att 8600 gt inte lämpar sig för spel. såklart den gör.
finns nog inte nått spel som den inte kan köra.beror väl på
vad man själv kan nöjja sig med i prestanda i spelen om den är värd pengarna eller inte,det är så personligt.
jag kör budget på hög nivå,cpu för 300 kr å gpu för 400 kr men de funkar finfint i crysis och alla dom andra nya spelen som ja klarat me min rigg ,kanske lite extremt snålt men ja är nöjd.
kom ihåg att ja inte vill hacka på nån utan vill säga att det är så personligt vad man kan nöjja sig med.
pengar är värt mycket oxå,inte bara mycket prestanda

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Avstängd

Många förvirrade nötter på ett och samma ställe.

Om ni inte tycker om ett tests parametrar så gör ett eget.

Permalänk
Avstängd

Men körde inte någon tillverkare med "fulkoder" när spelet Crysis kom?
Det gav bätre prestanda... hm, undrar om något sådan ligger bakom här igen?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Tycker det här kan vara otroligt missvisande.
Det är ju bara för en tillverkare som vill slå ut en konkurrent att köra en massa tester med mycket bakgrundsapplikationer.

Tror även att det inte är många "vanliga" som stänger av bakgrundsprocesserna när de ska bencha, tråkigt men sant.
Därför är jag mycket skeptiskt till dessa resultat.

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

E21XX OC och 3850 borde nog ge mest bang for the buck. Om inte 8800 GT trots allt.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Hjälpsam

Äsh, det här är ju bara en kul grej.
Tex så är ju det en väldig skillnad på "bästa grafikkortet för pengarna", för den som har en Quad Core Extreme eller för den som har en gammal Celeron.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
jag får 5k i 3dmark med ett x1950pro, en polare med 8600gt får 4500,

på komplett kostar ett 8600gt 945kr o x1950pro 990kr

(obs jag har agp, vet ej hur mkt mer man får med pci-e)

men dom är väll rätt jämna?, tyckte det såg utt som 8600 hade ett jäkla stort försprång på deras diagram

kan ju bero på allt anat du har i burken....eller har ni identiska prollar minne mm?

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

Ni som dissar 3dmark varför bryr ni en om att skriva här. Låt de som har något vettigt att säga skriva. Om nu 3dmark skulle vara så dåligt som vissa här påstår varför är det alltid detta programmet som man använder när man släpper nya grafikkort. både Nvidia och ATI + alla tester som görs här och på andra forum.

Undrar om det kan vara så att man vet vad man får med sin egen maskin och sedan lätt kan förstå hur snabbt det testade kortet är?

Tycker att 3dmark är ett av de bästa testprogam som finns hoppas dock att nästa version av programmet kommer snart så att man kan testa jämföra korten med DX10 eller 10,1

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Jo alltså även om det var standardinställningar tycker jag det är missvisande att avgöra vilka grafikkort som är mest prisvärda, tanke på 8600GT plasering som verkligen är ett skitkort att spela spel med (beror visserligen på spek och krav).
Men de utgick givetvis endast från 3dmark. Om inget annat kan man som andra skriver höja upplösningen en aning eller dra på lite "inmark" inställningar så kommer 8600GT skita ner sig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sesese
....Om nu 3dmark skulle vara så dåligt som vissa här påstår varför är det alltid detta programmet som man använder när man släpper nya grafikkort. både Nvidia och ATI + alla tester som görs här och på andra forum.

Undrar om det kan vara så att man vet vad man får med sin egen maskin och sedan lätt kan förstå hur snabbt det testade kortet är?....

Anledning är att folk i gemen är fokuserade på att kunna jämföra produkter med ett enda poängtal, lite på samma sätt som Mhz/Ghz-tal på processorer. Eller rättare sagt, om man inte är speciellt kunnig eller intresserad av datorsystem så blir det ett snabbt och enkelt sätt att jämföra två system map. DX-prestanda.

Vilket programmet är utmärkt till.

"Alla" förstår att om poäng A > poäng B, då är A = bäst.

Det säljer produkter.

Men som nästan alltid måste man köra ett system med flera riktiga applikationer (i detta fallet spel) för att kunna avgöra prestandan ordentligt, eller titta på tester någon annan gjort med ett liknande system, för att kunna göra en bättre bedömning.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jo alltså även om det var standardinställningar tycker jag det är missvisande att avgöra vilka grafikkort som är mest prisvärda, tanke på 8600GT plasering som verkligen är ett skitkort att spela spel med (beror visserligen på spek och krav).
Men de utgick givetvis endast från 3dmark. Om inget annat kan man som andra skriver höja upplösningen en aning eller dra på lite "inmark" inställningar så kommer 8600GT skita ner sig.

Ja men det funkar ypperligt att spela på i de upplösningar som det testas i i 3dmark.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Testet verkar vara bra Menar dom kör på default så vad är problemet? Finns inte många som kör på jätte höga upplösningar

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Alltså, åter igen!

Det är inte samma sak med "det mest prisvärda systemet" som "bäst prestanda per krona". Man måste ju skilja på dessa två begrepp för det är inte samma sak.

Det är obestriderligt att de produkter som de har fått fram är "bäst prestanda per krona" men det betyder ju väldigt lite i praktiken för de flesta. Detta påstående är ju också högst objektivt.

Det som däremot är värt något i praktiken är "det mest prisvärda systemet". Detta är dock ganska subjektivt och således svårt att göra om till statistik. Vad som är mest prisvärt beror ju på vad man ska göra med datorn och vad man har för krav.

Därför är ju detta "test" helt meningslöst för de flesta. Men det kan ses som en rolig grej.

Men åter igen! "det mest prisvärda systemet" är INTE lika som "bäst prestanda per krona"

De måste alla förstå.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrilleMeister
kan ju bero på allt anat du har i burken....eller har ni identiska prollar minne mm?

kalle har 1g ram mer anars lika

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Alltså jag förstår inte hur 8600GT kunde komma så långt upp i listan. :S
Det är både dyrt och presterar skit.

presterar skit ja . dyrt nej hittas billigast för 89 dollar om du läser.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Det Finns en inte så fungerande hos: http://www.tomshardware.se

Måste säga att 695 kr För ett 8600GT är väll inte farligt, förstår att det är hyggligt prisvärt för dom pengarna.

www.tomshardware.com har en fungerande.

Permalänk
Medlem

Knappast att dom har per krona i USA.
Men dom har inte fps per dollar heller? Vad jag kan se?
Utan samma: overall all games fps?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.