Windows Vista SP1 den 15 februari?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasershock
En väldigt intressant post om Vista myter

http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=34&threadi...

Man undrar lite hur anandtech tänkt när dom skrivit kravspecen på en Vistacapable dator...

Jag betvivlar inte att Vista startar på 1Ghz och 1Gb ram, men med den specen hade jag inte ens kört XP. Det kanske startar på min gamla 486a med 166Mhz också, men att öppna winamp, tar förmodligen en vecka...

Visa signatur

Gigabyte p35 DS3 rev 2.0 | q6600 G0 @3.0GHz | Scythe Ninja Plus rev B | OCZ pc6400 Reaper 2x2GB CL4 @999MHz | Sparkle 8800GTS 512mb (oklockat) | Samsung Spinpoint HD501LJ 500Gb + WD Caviar SE 320Gb + Lacie 250Gb ext | Optiarc AD 7200S DVD±RW | Corsair VX-550w | Antec P182 | Vista x64 Business | 3DMark06 13276p |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Inte om det handlar om produktionsmiljö...

Vad folk sitter och leker med hemma är en annan sak... då är det ju skit samma om det inte funkar.

Jaså? "Vi förbättrar inte våran produktion, eftersom den fungerar ganska bra redan"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Exempelvis så kan jag inte få igång min mic varken med integrerade ljudkortet eller med ett x-fi kort.

Är det Microsofts fel att tillverkarna inte tar tummen ur och gör drivrutiner?
Skyll inte på att det är något nytt drivrutinssystem eller så i Vista. Jag menar, ska biltillverkare ha samma kaross på alla bilar, så kjolpaketstillverkarna slipper designa om? (Kanske den bästa dator<->bilparrallellen någonsin?! )

Däremot håller jag med dig om att de inte borde ha släppt ett 32-bitarsOS.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jaså? "Vi förbättrar inte våran produktion, eftersom den fungerar ganska bra redan"?

Förklara då gärna exakt hur ett byte av operativsystem med automatik förbättrar produktionen. Eftersom Loxus syftar på företagsmiljöer så är hans kommentar inte alls märklig eller ens efter sin tid. Det gäller det samma för *nix system: de byts eller uppgraderas inte heller lättvindigt ifall det inte finns starka skäl för det.

Hur skulle Vista eller en bleeding edge Linux distro plötsligt göra en kontorsarbetare mer produktiv?

Permalänk
Medlem

Har vista home basic 64-bit allt jag har provat funkar perfekt förutom några slowdowns ibland.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Är det Microsofts fel att tillverkarna inte tar tummen ur och gör drivrutiner?
Skyll inte på att det är något nytt drivrutinssystem eller så i Vista. Jag menar, ska biltillverkare ha samma kaross på alla bilar, så kjolpaketstillverkarna slipper designa om? (Kanske den bästa dator<->bilparrallellen någonsin?! )

Däremot håller jag med dig om att de inte borde ha släppt ett 32-bitarsOS.

Ja, nu vet jag inte om det ligger till så ioförsig, men jag tor att mitt ljudkortsproblem är knutet till 64bitarsversionen. Så det jag menade med min liknelse var att problemet förmodligen inte hade funnits om det bara hade funnits 64bitarsvista. De hade då inte haft ett system där det funkar och ett där det inte funkar uten endast ett system som faktiskt har de drivrutiner som "behövs".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hehe. Har Win 1.0 på disketter, Dos 3.22 och 5.0. Hittade dom i en rea låda hos en lokal dator butik för 15-25 ca år sedan, köpte disketterna för 1 kr st. Köpte väll en 100st För att formatera till annat.
Dröm om min förvåning när dom glömt formatera dom, lyckades få i hop en komplett samling
Alla är märkta Commodore Copywrited 1981-1991.
Ms-dos 5.0 är i alla fall från 1991
Edit :Stavfel,skulle inte ha sniffat på min spolarvätska

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Inaktiv

Commondore? Vad fan får folk det ifrån?

Permalänk

Jag har nån evaluation copy. Build 6001. Hamnar troligtvis att avinstallera den 15
februari. Påstås ta flera timmar.

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | MSI P45 NEO-F | 2 x 2GB A-Data Vitesta | Sapphire Radeon HD4850 512MB | Intel X25-M G2 80GB SSD | 320 Samsung SpinPoint F1 | Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

har vista sp1 mindre processer i bakgrunden än vanliga, fasiken bror min tjacka en inspiron 1720 2.2ghz core 2 duo 3gb ram 8600m gt som går ruskigt segt 81 processer i bakgrunden orginal riktigt roligt fasiken va tänker de på när de designar OS egentligen xp har ju typ max 40 med lite progs i bakgrunden

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albizona
har vista sp1 mindre processer i bakgrunden än vanliga, fasiken bror min tjacka en inspiron 1720 2.2ghz core 2 duo 3gb ram 8600m gt som går ruskigt segt 81 processer i bakgrunden orginal riktigt roligt fasiken va tänker de på när de designar OS egentligen xp har ju typ max 40 med lite progs i bakgrunden

Jag skulle tro att de där 80 processerna består av såkallad "dell-dynga"(kallas så i min bekanstskapskrets) dvs. program som dell och andra OEM:s har på sina datorer när man köper dem. De kan vara allt från program som håller koll på wlan till konstiga sökfunktioner.

Jag kör Vista Ultimate 32-bit och jag har just nu(med "tray"-program inräknade) strax över 50 processer.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albizona
har vista sp1 mindre processer i bakgrunden än vanliga, fasiken bror min tjacka en inspiron 1720 2.2ghz core 2 duo 3gb ram 8600m gt som går ruskigt segt 81 processer i bakgrunden orginal riktigt roligt fasiken va tänker de på när de designar OS egentligen xp har ju typ max 40 med lite progs i bakgrunden

du tror inte att det kan bero på att dell har lagt in en massa konstiga program i den versionen av vista de skickar med sina datorer? Själv har jag just nu 21 processer i vista och det är definitivt inte nyinstallerat.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntooNzor
Hoppas att de fixar skiten "bla bla har stött på ett problem och måste avslutas"! det är riktigt störande

ja det är ju riktigt störande man vet inte heller vad alla de sakerna gör!? Som avslutas då alltså.

Edna riktiga problemet med Vista jag har(kör 64bitars) är att det fuckade upp båda mina hårddiskar när SATA drivers uppdaterades automatiskt.... var ganska jobbigt då alla mina semsterbilder försvann

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

71 processecer och den är ny formaterad

Permalänk

vad gör ni med era datorer?:P har 11 processer igång

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Hjälpsam

Mycket svammlig artikell som nyheten länkade till.
------------Svammel--------------------------------
The wait is nearly over for the first service pack for Windows Vista, according to sources close to Microsoft.

Microsoft has said the highly anticipated service pack would be out in the first quarter of this year, but some say it could be available in the next few weeks, more than a month before the quarter ends on March 31.

A Taiwanese news outlet Wednesday reported in a story that Vista SP1 would be released Feb. 15, but "that date is as good as any other," said Michael Cherry, an analyst with Directions on Microsoft. "For all we know, they could make it available tomorrow."

Through its public relations agency today, Microsoft declined to comment on the Feb. 15 date beyond reiterating the software would be available in the first quarter. Still, several sources who work closely with Microsoft said a mid-February release is not unlikely, and they expect the software to be out before the end of March.

Chris Swenson, director of software industry analysis for the NPD Group, said that analysts have heard Feb. 15 as the target for SP1, but it's not something Microsoft would confirm publicly to give itself time to make adjustments in case of negative feedback on the current release of the software.
-------------------------------------------------------------------
Allt som egentligen sägs är att SP1 troligen släpps detta kvartal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
vad gör ni med era datorer?:P har 11 processer igång

Har du kollat processer för alla användare då?
11 låter rätt lågt...har 55 körande nu på min Vista, som är långt från nyformaterad iofs. Bla typ 10st svchost, och såna brukar det väl alltid vara en bunt av av nån anledning.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Har du kollat processer för alla användare då?
11 låter rätt lågt...har 55 körande nu på min Vista, som är långt från nyformaterad iofs. Bla typ 10st svchost, och såna brukar det väl alltid vara en bunt av av nån anledning.

Bra att du tog upp det.
Nån smart som har lust att förklara varför det är så många igång?

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(