Nya Radeon tar upp kampen mot Geforce 8800 Ultra

Permalänk
Medlem

Detta verkar intressant till alla köpare:

http://www.nordichardware.se/nyhet,13718.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Detta verkar intressant till alla köpare:

http://www.nordichardware.se/nyhet,13718.html

Ser nice ut. Dock har jag ingen nytta av 4 DVi portar så jag föredrar nog att köra det vanliga. Det var fabriksöverklockat oxå såg jag, överklocka själv går ju annars.

Någon nämde i kommenatr på sidan att det hade nån bug, precis som single 3870 hade, som gjorde att den inte kunde klocka över ~860 på core, men jag såg en youtube film där än person klockat det till ~920 på core och ~1122 på minne. Såg nice ut..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Företagshemligheter?

Denna länk förklarar en del tekniker rätt bra (även om det är övergripande)
http://ati.amd.com/technology/crossfire/CrossFireWhitePaperwe...

Haha företagshemligheter? Du är roligt du

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Haha företagshemligheter? Du är roligt du

AMD på gång att släppa mer dokumentation

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
AMD på gång att släppa mer dokumentation

Och vad har detta med videominnet i Crossfire att göra? Detta är information om hur man utvecklar drivrutiner till AMDs grafikkort. Jag kan tyvärr inte se något samband.

Jag skulle inte vilja säga att det är tekniskt omöjligt att göra så det effektiva videominnet ökar, för jag skulle säkert få äta mina egna ord. Men det är för mig en väldigt stor gåta hur man ska lösa detta och så länge du inte kan komma med några konkreta bevis, så kommer jag bestämt tro att videominnet inte dubblas i Crossfire. Jag kan inte förstå hur de skulle kunna löst alla problem som dyker upp när man ens tänker tanken på att utöka det effektiva videominnet i Crossfire.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Och vad har detta med videominnet i Crossfire att göra? Detta är information om hur man utvecklar drivrutiner till AMDs grafikkort. Jag kan tyvärr inte se något samband.

Ingen aning ;). Det jag bara ville visa var att en del företag (rätt många) håller inne med detaljer i deras teknik för att inte visa konkurrenter hur man kan lösa saker.

exakt hur dessa grafikkort fungerar är jag inte alls påläst om, vet hur det var förr och hur man gör när processorn skall generera bilderna genom att manipulera pixlar hit och dit. Då kör man ju direkt mot minnet.

När det gäller grafikort så antar jag att de har funktioner som anropas från drivaren, programmeraren kodar direkt mot DirectX eller OpenGL och struntar sedan i vad som händer.

Låt säga att när de använder den teknik där grafikprocessorerna ritar varannan bild, då kanske de även använder sitt eget minne för den bild de processar.

Man kan väl säga att ett spel fungerar som en slags film som spelas upp. För att bilden inte skall bli flimrig så måste det visas bilder tillräckligt snabbt så ögat inte uppfattar bildväxlingarna. Desto snabbare bildvisning desto bättre flyt.

Antagligen har dessa grafikprocessorer en hel del funktionalitet för att arbeta med flera saker parallellt. CPU'n skickar bara massa kommandon till drivaren som sedan fördelar arbetet bäst det kan. Har den öst iväg all data för ena bilden så växlar den till nästa och har någon form av hantering för att återkoppla till CPU'n med vilken hastighet den jobbar, detta för att det skall gå och räkna ut hur stora förlyttningar m.m. är för nästa bildgenerering.

Det är alltså bara hur jag tror det skulle kunna fungera, kan ju vara helt fel.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Nu börjar jag ångra att jag betala 3200 SEK för mitt 8800 GT 1GB kort för en månad sen........

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer