Stort test av Geforce 8800 GS

Permalänk
Melding Plague

Stort test av Geforce 8800 GS

Snart lanserar Nvidia de första grafikkorten i den nya Geforce 9-serien. Geforce 8-grafikkort är dock långt ifrån utdaterade och framförallt de senaste grafikkorten Geforce 8800 GT och Geforce 8800 GTS 512 MB kommer att leva vidare ett tag. Det finns dock ytterliggare en ny produkt, Geforce 8800 GS, som precis nu börjat dyka upp i butiker i Sverige. Nu har ett stort test publicerats om detta grafikkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tja ska man lita på testet så blir HD3850 rent ut sagt uppätet.
8800GS verkar vara ett mycket prisvärt kort helt enkelt.

Men Jag tycker inte om Expreview och tror inte ett skvatt på deras tester förns 4 andra större sidor bekräftar samma sak.

Konstigt nog är de alltid ute först med allting vilket jag finner underligt. De bara dyker upp från ingenstans och får tag på allt och allting och testar det. De ligger aldrig under NDA eller något heller. :S

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Vill se fler gemförelser och tester från fler siter.
Kortet ser intressan ut.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Vad har ATI att komma med nu då

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

grymt bra och omfattande test, tummen upp till expreview

så då e frågan, köpa 8800gs nu eller vänta på 9600gt...!?

Permalänk
Medlem

Ja GS-korten såg ju ut som ett bra alternativ för den som måste snåla några hundralappar från ett GT. Kör man i 1280x1024 var ju resultaten riktigt goda..

Jag tror man blir tvungen att utfärda ett bragdguld för utförliga tester också. Keep on rockin' Expreviews!

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Avstängd

Om detta test skulle stämma så är ett 8800GS ett riktigt bra kort vad beträffar pris/prestanda. Detta har jag misstänkt hela tiden men folk verkar vara väldigt negativa om detta kort!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Tja ska man lita på testet så blir HD3850 rent ut sagt uppätet.
8800GS verkar vara ett mycket prisvärt kort helt enkelt.

Men Jag tycker inte om Expreview och tror inte ett skvatt på deras tester förns 4 andra större sidor bekräftar samma sak.

Konstigt nog är de alltid ute först med allting vilket jag finner underligt. De bara dyker upp från ingenstans och får tag på allt och allting och testar det. De ligger aldrig under NDA eller något heller. :S

Expreview är baserat i Kina, därför får de tag i delar långt innan andra västerländska sajter ens sett röken av dem. Tydligen finns allt tillgängligt tidigare i Asien än i resten av världen.

Det är iaf vad de på sajten sagt.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Varken 3850 eller 8800gs är prisvärda när man får ett 3870 för 1690:-

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hedersmedlem

Vadå "Det är bra"?
Va? I sista stycket av artikeln står det följande:
"Detta är bra eftersom Geforce 8800 GS 384 MB kostar lika mycket som Radeon HD 3850 256 MB, och är ungefär 200 kronor billigare än Radeon HD 3850 512 MB."

Hur kan det vara BRA att ett företag konkurerar ut det andra när det bara finns två stora företag på marknaden? Själv sitter jag på ett av nvidias kort eftersom att det var billigt mot prestandan jag fick. Men det känns inte direkt BRA! Jag är också delaktig monopolutformningen som kanske håller på att ske eftersom att jag inte köpte ett nvidikort.

Självfallet förstår jag att skribenten egentlien ville betona att det finns ännu ett "prisvärt" kort på marknaden, men jag anser inte att det är det viktiga här. Hade det funnits fler stora aktörer på marknaden hade det kanske varit bra, men jag ser det som mycket illa att ett av de två företagen som ansvarar för denna utveckling konkurerar ut det andra på alla fronter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Vadå "Det är bra"?
Va? I sista stycket av artikeln står det följande:
"Detta är bra eftersom Geforce 8800 GS 384 MB kostar lika mycket som Radeon HD 3850 256 MB, och är ungefär 200 kronor billigare än Radeon HD 3850 512 MB."

Hur kan det vara BRA att ett företag konkurerar ut det andra när det bara finns två stora företag på marknaden? Själv sitter jag på ett av nvidias kort eftersom att det var billigt mot prestandan jag fick. Men det känns inte direkt BRA! Jag är också delaktig monopolutformningen som kanske håller på att ske eftersom att jag inte köpte ett nvidikort.

Självfallet förstår jag att skribenten egentlien ville betona att det finns ännu ett "prisvärt" kort på marknaden, men jag anser inte att det är det viktiga här. Hade det funnits fler stora aktörer på marknaden hade det kanske varit bra, men jag ser det som mycket illa att ett av de två företagen som ansvarar för denna utveckling konkurerar ut det andra på alla fronter.

Det är inte upp till konsumentet, utan företaget. Om det finns två företag på marknaden som konkurerar och änna företag går det bra för och för andra inte så är det pågrund av att änna företag har inte gjort ett bra jobb. Konsumenter ska inte börja tycka synd om det företag för det. Konsumenter ska inte sympatiköpa produkter. Man förlorar bara på det. Konsumenter ska ställa krav på företag, om företag kan inte leverera så kanske ska de inte vara med i leken.

Jag vill ha konkurans. Men jag vill ha en naturlig konkurans.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem

räknade med ett och annat mothugg här. Jag var lite uppe i varv när jag skrev mitt första inlägg och har varvat ner lite nu (:.

Självklart har du helt rätt i att marknadskonkurans inte ska komma från sympatiköp. Uttryckte mig nog lite irrationellt för att hålla ryggen fri från kommentarer som "men ändå köper du nvidia".

Självfallet är det inte upp till konsumenten att marknaden inte blir ofrivillgt monopolsatt.
Men, fortfarande är det inte bra alls när marknaden blir det iaf. När man gör sina köp skaffar man väl det bästa man kan få tag i för pengarna (självfallet), men jag tar mig rätten att ha åsikten att det inte alls är bra att nvidia fyllt ännu en lucka på marknaden där de är bäst då detta leder till minskad konkurens på marknaden. DET tycker jag inte är bra.

(Fan också. Steker pannkakor samtidigt som ka skriver. Det sket sig rätt ordentligt )

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Mhh, pannkakor.....:)

Jag håller med dig och respekterar din åsikt att det är inte bra att ett företag tar all för mycket av olika delar av marknaden. Detta skaddar konkuransen, ja. Men så länge företagen ger ut attraktiva produkter för oss konsumenter så kommer det gå bra för företag.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Tja ska man lita på testet så blir HD3850 rent ut sagt uppätet.
8800GS verkar vara ett mycket prisvärt kort helt enkelt.

Men Jag tycker inte om Expreview och tror inte ett skvatt på deras tester förns 4 andra större sidor bekräftar samma sak.

Konstigt nog är de alltid ute först med allting vilket jag finner underligt. De bara dyker upp från ingenstans och får tag på allt och allting och testar det. De ligger aldrig under NDA eller något heller. :S

Kan inte annat än att hålla med.

Btw, vad är skillnaden i Call of Juarez jämfört med andra liknande spel? Ati-korten verkar ju så gott som alltid av någon anledning prestera bättre i just detta spel. Det är även intressant att se att minnesmängden till större del påverkar Nvidia-kort än Ati's.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Kan inte annat än att hålla med.

Btw, vad är skillnaden i Call of Juarez jämfört med andra liknande spel? Ati-korten verkar ju så gott som alltid av någon anledning prestera bättre i just detta spel. Det är även intressant att se att minnesmängden till större del påverkar Nvidia-kort än Ati's.

Call of Juarez är programmerat och optimerat för ATI kort, medans Nvidia har satt klorna i typ 95% av alla andra spel

Permalänk
Hjälpsam

Hm tycker inte att HD3850 blir uppätet, förvånande är att korten presterar så vansinnigt olika, i olika spel.
Jag tycker iofs att HD3850 är för dyrt i dag, när man kan få ett HD3870-512 för 1700kr.
HD3850-256 för 1300kr och HD3850-512 för 1500 vore mer rimligt.
8800GS finns väl inte till salu än, så dess priser man hittar på prisjakt ger jag inte 50 öre för.
Edit: Finns visst till salu från 1610kr i lager.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det skiljer hela 20 Watt i strömförbrukning i vila mellan HD3850 och 8800GS. I full load skiljer det mindre men HD3850 är ändå lite energisnålare. Så sett tycker jag HD3850 verkar vara ett bättre kort om man ska tänka på miljön.

Permalänk
Medlem

Det är ju vila som är viktigast, i min dator går grafikkortet på energisparläge 95%+ av tiden. Alltså även i de spel jag spelar.

Permalänk
Medlem

HD3650 kommer ju snart för under 100$..kan ju vara ett bra köp, men med 128 bitars minne så? För prestandan.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Vadå "Det är bra"?
Va? I sista stycket av artikeln står det följande:
"Detta är bra eftersom Geforce 8800 GS 384 MB kostar lika mycket som Radeon HD 3850 256 MB, och är ungefär 200 kronor billigare än Radeon HD 3850 512 MB."

Hur kan det vara BRA att ett företag konkurerar ut det andra när det bara finns två stora företag på marknaden? Själv sitter jag på ett av nvidias kort eftersom att det var billigt mot prestandan jag fick. Men det känns inte direkt BRA! Jag är också delaktig monopolutformningen som kanske håller på att ske eftersom att jag inte köpte ett nvidikort.

Självfallet förstår jag att skribenten egentlien ville betona att det finns ännu ett "prisvärt" kort på marknaden, men jag anser inte att det är det viktiga här. Hade det funnits fler stora aktörer på marknaden hade det kanske varit bra, men jag ser det som mycket illa att ett av de två företagen som ansvarar för denna utveckling konkurerar ut det andra på alla fronter.

Om det nu är så illa varför sitter du då med ett Intel-system?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk

Verkar som de flesta tycker synd om ATI- liksom jag
man vill gärna stödja de mindre populära företaget för att inte låta Nvidia få allt för stora tyglar.
Men då får de som sagt var sänka priset, fattar inte va de tänker på, de e ju skyhöga priser på 38xx serien ( ok, där tog jag väll i lite väl mycket men ni fattar poängen )
Jag stödjer AMD för intel får inte få för stor del av processormarknaden
men nu när de blir till grafikkorts köp får jag nog svika AMD och köra på Nvidia kort- de har ju de bästa korten för de bästa priserna atm (8800gs, 8800gt)

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

Sympatiköp låter idiotiskt dumt enligt mig, men jag har haft fel förrut.

Permalänk
Hjälpsam

Det är knappast sympatiköp som gör att många köper ett HD3870-512 för 1700kr, i stället för ett 8800GS-384 för 1600kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det är knappast sympatiköp som gör att många köper ett HD3870-512 för 1700kr, i stället för ett 8800GS-384 för 1600kr.

Nej, men det var inte det jag reagerade eller svarade på.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Nej, men det var inte det jag reagerade eller svarade på.

Sorry, jag missuppfattade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Sorry, jag missuppfattade.

No harm done...