Geforce 8200-baserat moderkort avslöjas

Permalänk
Melding Plague

Geforce 8200-baserat moderkort avslöjas

I dagarna har moderkortstillverkaren Biostar lanserat ett moderkort som bygger på den ännu inofficiella styrkretsen Geforce 8200 som har gått under arbetsnamnet MCP78S.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, men fortfarande ett jävligt kasst kort. Kunde dom inte slängt i ett 8400 åtminstånde?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Jävligt intressant kort. Undrar dock vilket grafikkärna som sitter i, tror inte detta framgick i artiklen

Edit: hjälper att läsa...

Permalänk
Medlem

Hur lång tid ska det ta innan man börjar ta bort IDE kontakten?

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Hur lång tid ska det ta innan man börjar ta bort IDE kontakten?

enheterna i sig måste ge upp IDE innan moderkorten slutar stödja

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk

Floppy bör de väl åtminstone ta bort? Sen kan tillverkarna börja dra ner på PATA-tillverkade enheter

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Floppy är coolt och detta moderkort verkar ganska lovande.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

Mjo. Antar att det är sant. Men varför sätta 24 pin kontakten I mitten!?

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd

vadå, har inte ni floppy till er htpc?

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk

klassiska Teal färgen
starcraft<3

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

...och har grön PCB.

Relevant?

Visa signatur

[C2D E6850][OCZ Reaper 4gb 800MHz][GA-P35-DS4 rev 2.0][GW 8800GT 512][150gb Raptor + 1,2tb][HX 620W][Samsung 970p]
GWAR!!
http://www.stargateworlds.com/

Permalänk
Hedersmedlem

Floppy kontakten ska sitta kvar ända tills t ex moderkorts- och kontrollerkort tillverkarna tar fram lika säkra och enkla BIOS flash möjligheter ifrån DOS eller FreeDOS som floppy varianten ger. Istället för att utveckla flash verktyg för Windows - vilket både betyder ökad felrisk samt "moment 22" effekt ifall hårdvaran inte fungerar med äldre BIOS versioner - borde de åtminstone ta fram t ex enkla iso-filer som kan användas istället för floppy disketter (... och med tanke på floppy varianten: när tillverkare som t ex Asus rekommenderar ett visst förfarande med EN styck floppy diskett 1.44MB disk men filerna i sig överskrider 2MB, ja då minskar i och för sig hoppet om att det tänker praktiskt).

Ovan ej menat som kritik av Biostar, eftersom jag inte ens använt deras produkter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spinifer
Relevant?

Ytterst relevant för alla färgblinda som läser nyheten. Huvudelen av swecs läsare är män och det är oftast män som är färgblinda. Förövrigt ryktast det ju som alla vet att stevie wonder lurkar i forumet här...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Ytterst relevant för alla färgblinda som läser nyheten. Huvudelen av swecs läsare är män och det är oftast män som är färgblinda. Förövrigt ryktast det ju som alla vet att stevie wonder lurkar i forumet här...

din avatar är svart

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk

detta har inget speciellt med artikeln att göra, men jag börjar bli redigt irriterad når jag inte har kunnat se bios chipet på nya moderkort. Var är det? är jag blind!?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Floppy kontakten ska sitta kvar ända tills t ex moderkorts- och kontrollerkort tillverkarna tar fram lika säkra och enkla BIOS flash möjligheter ifrån DOS eller FreeDOS som floppy varianten ger. Istället för att utveckla flash verktyg för Windows - vilket både betyder ökad felrisk samt "moment 22" effekt ifall hårdvaran inte fungerar med äldre BIOS versioner - borde de åtminstone ta fram t ex enkla iso-filer som kan användas istället för floppy disketter (... och med tanke på floppy varianten: när tillverkare som t ex Asus rekommenderar ett visst förfarande med EN styck floppy diskett 1.44MB disk men filerna i sig överskrider 2MB, ja då minskar i och för sig hoppet om att det tänker praktiskt).

Ovan ej menat som kritik av Biostar, eftersom jag inte ens använt deras produkter.

Borde inte usbminnen funka att flasha biosen från ? Har för mig att jag läst det om nått kort ;P

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Intressant, men fortfarande ett jävligt kasst kort. Kunde dom inte slängt i ett 8400 åtminstånde?

allt beror på vad man ska använda datorn till, själv har jag ett geforce 6200tc som är allt annat än "bra" men det fungerar alldelles utmärkt till det jag använder datorn till. Jag är övertygad om att den integrerade prestandan på det här moderkortet överträffar det på mitt lösa 6200tc så, så länge man inte ska spela så borde det gå bra.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Börjar dyka upp många moderkort som är riktade mot oem-marknaden för AM2+, tror ryktena om AMDs död är högst överdrivna.

Synd att det inte finns lika trevliga moderkort för Intel i samma prisklass.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
Borde inte usbminnen funka att flasha biosen från ? Har för mig att jag läst det om nått kort ;P

USB minnen fungerar men kräver en mer avancerad förberedelse. HP har något verktyg som kan fungera, men så länge det inte finns någon standard och klart angiven rutin ifrån tillverkarna så är USB eller CD-rom varianterna trots allt gör-det-själv-hemma-utan-några-garantier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
USB minnen fungerar men kräver en mer avancerad förberedelse. HP har något verktyg som kan fungera

God morgon

Hur kan du påstå att det skulle vara mer mek att få igång ett USB än att fixa i ordning en floppy (iaf jag har inga disketter hemma längre).

Flashade precis om mitt Asus kort med USB och det gick klockrent. (Krävs FAT på USB minnet)

Tom en hårddisk hade jag nog kunnat flasha ifrån, men där sätter som sagt FAT kravet till problem.

Flasha från floppy är inget alternativ, som någon redan skrivt är Asus flashfiler på över 2MB. Hmmm kanske man kan montera två floppys som en RAID 0

Permalänk
Medlem

Något jag skulle vilja se är moderkort med integrerade och passiva grafikkretsar som faktiskt är helt ok för genomsnittskonsumenten. Till exempel 8600gt. Om man sedan kan utveckla detta så att man får SLI/Crossfire på ett bra sätt med ett extra grafikkort så tror jag att det kan bli ganska intressant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grimmy
Något jag skulle vilja se är moderkort med integrerade och passiva grafikkretsar som faktiskt är helt ok för genomsnittskonsumenten. Till exempel 8600gt. Om man sedan kan utveckla detta så att man får SLI/Crossfire på ett bra sätt med ett extra grafikkort så tror jag att det kan bli ganska intressant

Du har ju AMDs 790G som dessutom kan utrustas med dedikerat grafikminne, sen är ju den vassare? 790GX på g. Båda kan köras i CF. Men redan dessa kort är ju overkill för genomsnittskonsumenten men du kanske menade genomsnittsgejmern som inte spelar Crysis?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sefu
God morgon

Hur kan du påstå att det skulle vara mer mek att få igång ett USB än att fixa i ordning en floppy (iaf jag har inga disketter hemma längre).

Flashade precis om mitt Asus kort med USB och det gick klockrent. (Krävs FAT på USB minnet)

God morgon!

Har jag rätt om jag gissar att du använt Asus EZ-flash ifrån BIOS? Att ifrån BIOS kunna använda verktyg som inte kräver mer än en tillgänglig BIOS-fil lagrad på valfri media är utmärkt. Tyvärr har inte ens Asus denna finess tillgänglig på alla sina nyare moderkort t ex servermoderkort. Det var också jag som skrev om att filerna överskrider 2MB.

Det enda jag ville få fram var att det inte är förrän t ex ovan alternativ är 100 % tillgängligt på alla moderkort som floppyn kan hälsa hem. Men moderkortet är ändå bara en komponent, för hur gör du med kontrollerkorten som du inte kommer åt ifrån moderkortets BIOS och som kräver att du har ett boot-bart media? Om du inte väljer deras standard floppy procedur, som ändå vanligen är bättre uttänkt än t ex "förbered en diskett a 1,44MB för dessa 2MB filer", så får du finna dig i extra jobb för att få USB minnet boot-bart.

Jag argumenterar inte emot vad som ibland går och inte går smidigt att göra, utan det handlar om att floppyns behov är alltför utbrett för att den helt kan försvinna.

Permalänk
Avstängd

Kan det tänkas vara möjligt att köra med ett separat grafikkort med två dvi och samtidigt nyttja den inbyggda? Letar våldsamt efter en ekonomisk lösning att köra minst tre skärmar i windows samtidigt. Bara desktop, inte spel. Alla billiga kombinationer av enkla kort har än så länge misslyckats.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hmm GeForce 8200.... Hur "bra" kommer det vara på ett ungefär?

Om vi säger vilka spel det kommer klara av med normala inställningar och nån som inte har ett högt FPS krav utan kanske nöjer sig med 20 - 30?

Och när kommer ATI med något bättre än deras x1250?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89

Och när kommer ATI med något bättre än deras x1250?

Chipset Brand Graphics Brand
RS780D AMD 790GX Chipset ATI Radeon™ HD 3300 graphics
RS780 AMD 780G Chipset ATI Radeon™ HD 3200 graphics
RS780C AMD 780V Chipset ATI Radeon™ 3100 graphics
RS740 AMD 740G Chipset ATI Radeon™ 2100 graphics

780G är redan lanserat i Asien, medans vi i Europa får vänta ytterligare någon månad. Ocworkbench skriver mycket om dessa kort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Hmm GeForce 8200.... Hur "bra" kommer det vara på ett ungefär?

det är knappast till för spelare utan till för alla de som inte spelar. Att det mao är lite bättre än de tidigare integrerade kretsarna från nvidia.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Ehh men visst har det inte med att göra hur bra det integrerade grafikkortet är i spel! Det har ju att göra med att moderna grafikkort drar så in i h-e med ström så tanken är väl att det auotomatiskt ska switcha mellan ett superduper kort i spel och 8200 vid vanligt surfande.
Tekniken heter ngt som jag inte kommer ihåg.

Permalänk
Medlem

hybrid crossfire?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
hybrid crossfire?

Tanken nu är att man ska kunna köra integrerade grafikkortet+"vanligt" grafikkort i Crossfire.

GeForce 8200 och HD3300 tror jag faktiskt kommer att prestera någorlunda i spel som kanske är nåt år eller vad tror ni? Kommer själv inte göra detta men tänker mest på dom som kanske spelar typ WoW, CS och annat "mainstream" förutom Crysis

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner