Fyrkärniga Phenom-processorer drabbade av bugg

Permalänk

Intressant, vad innebär "microkod"? Kan någon förklara lite mer ingående?
Mer artiklar på hur en modern CPU är uppbyggd?

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Om buggen är spiken i kistan så låter du ju buggen påverka dig. Även fast du gör samma val så är du ju påverkad av buggen som faktor.

Men du glömmer att ta hänsyn till grad av påverkan, eller rättare sagt du verkar tilldela en hög grad oavsett faktor. Så är fallet icke när jag tilldelar betydelse för varje faktor.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Uselt, det är samma med min kompis 5600+ den buggar om man inte stänger av en av kärnorna i spel.

Det finns drivisar för det, det beror för att spelet inte varit kompatibelt för dual core.. inte på processorn.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så brukar alla processorer ha buggar, som i dom flesta fall är olösta när man lägger ner serien.
Oki dom flesta är lösta, men faktum är att alla Intel och Amd har inbyggda fel.
Det är liksom bara att välja serie och stepping och läsa hos tillverkarna vilka fel som finns och vad som är åtgärdat sedan den förra steppingen.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Uselt, det är samma med min kompis 5600+ den buggar om man inte stänger av en av kärnorna i spel.

Det är inte en bugg i processorn. Hans processor är garanterat lika "buggig" eller "buggfri" som vilken annan processor som helst från AMD, Intel och alla andra.

Problem av den där magnituden är inte hårdvarubuggar och drabbar alla maskiner mer eller mindre oavsett tillverkare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Men du glömmer att ta hänsyn till grad av påverkan, eller rättare sagt du verkar tilldela en hög grad oavsett faktor. Så är fallet icke när jag tilldelar betydelse för varje faktor.

Inte alls. Jag tycker bara att graden är så försumbart liten att det bör negligeras.
Skulle bli så svårt om man tog hänsyn till så små faktorer. Blir genast hundratals man ska ta hänsyn till bara för att köpa en Core 2.

Permalänk
Avstängd

Har alla glömt att intels core2 processorer inehåller en lång rad buggar som inte fixats och som intels inte uppgav fanns för ens efter nästan ett år efter release.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Har alla glömt att intels core2 processorer inehåller en lång rad buggar som inte fixats och som intels inte uppgav fanns för ens efter nästan ett år efter release.

resulterar de i en processor som har sämre prestanda än konkurrenten? (intressant för alla svensson-köpare)
resulterar de i en processor som har sämre överklockningspotential än konkurrenten? (intressant för oss på Sweclockers)
resulterar de i en processor som säljs med lägre förtjänst än både sina föregångare och konkurrenten? (borde vara intressant för AMD, om dom nån gång vill försöka leka med något som heter "ekonomi")

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Skulle bli så svårt om man tog hänsyn till så små faktorer. Blir genast hundratals man ska ta hänsyn till bara för att köpa en Core 2.

Äh, man är väl medveten köpare?

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue_Moon_
Intressant, vad innebär "microkod"? Kan någon förklara lite mer ingående?
Mer artiklar på hur en modern CPU är uppbyggd?

Mikrokod är bara ett namn för mjukvara som körs i en processor. Det kan enkelt beskrivas som små korta program för att göra olika opperationer, tex hämta nått från cache eller addera två tal. Mikrokoden beskriver de nödvändiga styrsignalerna i processorn för varje operation. Förr var det vanligt att alla instruktioner baserade sig på mikrokod lagrade i ett speciellt mikrokodsminne i processorn men nu är endast mer avancerade operationer mikrokodade. Enklare instruktioner är inbyggda i kretsen.

Om nån är intresserad över den officiella beskrivningen av buggen så låter den så här:

Erratum 298 will be described as follows: "The processor operation to change the accessed or dirty bits of a page translation table entry in the L2 from 0b to 1b may not be atomic. A small window of time exists where other cached operations may cause the stale page translation table entry to be installed in the L3 before the modified copy is returned to the L2. In addition, if a probe for this cache line occurs during this window of time, the processor may not set the accessed or dirty bit and may corrupt data for an unrelated cached operation. The system may experience a machine check event reporting an L3 protocol error has occurred. In this case, the MC4 status register (MSR 0000_0410) will be equal to B2000000_000B0C0F or BA000000_000B0C0F. The MC4 address register (MSR 0000_0412) will be equal to 26h."

Saxat från:
http://www.x86-64.org/pipermail/discuss/2007-December/010259....

Kanske inte säger så mycket men det är många fina ord iaf.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
Mikrokod är bara ett namn för mjukvara som körs i en processor. Det kan enkelt beskrivas som små korta program för att göra olika opperationer, tex hämta nått från cache eller addera två tal. Mikrokoden beskriver de nödvändiga styrsignalerna i processorn för varje operation. Förr var det vanligt att alla instruktioner baserade sig på mikrokod lagrade i ett speciellt mikrokodsminne i processorn men nu är endast mer avancerade operationer mikrokodade. Enklare instruktioner är inbyggda i kretsen.

/snip/

saxat från:
http://www.x86-64.org/pipermail/discuss/2007-December/010259....

Kanske inte säger så mycket men det är många fina ord iaf.

Jag fattar ingenting av din förklaring

Microcode är processorns lågnivåspråk och den är ingen mjukvara utan hårdkodad - dvs det är logiken som avkodar maskinspråket (som i sin tur brukar beskrivas lite lättfattligare som ASSEMBLER)

Det har alltid funnits lustiga egenheter och förbjudna kommandon i processorer - Tex i 8085 processorn så fanns det massor av kommandon som inte var redovisade av intel MEN som programmerare utnyttjade.

Det funkade kanon tills den dag man bytte till annat fabrikat så slutade programmet att fungera...
Inte bara AMD tillverkade intelprocessorer förr utan även NEC och Toshiba, eftersom företag krävde att det skulle finnas sk "Second source" på komponenterna.

Dagens processorer är oändligt mycket mer avancerade än de som jag lärde mig i skolan (Z80, 8085) och det krävs kraftfulla datorer och avancerade program för att konstruera dessa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraMarine
Jag fattar ingenting av din förklaring

Microcode är processorns lågnivåspråk och den är ingen mjukvara utan hårdkodad - dvs det är logiken som avkodar maskinspråket (som i sin tur brukar beskrivas lite lättfattligare som ASSEMBLER)

Jag tror du missförstod mig lite. Poängen med microkod är just att den INTE är "hårdkodad" i hårdvaran utan går att ändra. Dock är det givetvis inte samma sak som "vanlig" mjukvara. Poängen är iaf att det ger flexibilitet att ändra hårdvarans beteende utan att behöva tillverka ett nytt chip. Man programerar bara om mikrokodsminnet istället. Enligt vad jag förstått så har det också funnits processorer där användaren själv kunnat skapa egna instruktioner genom att lägga till och modifiera i mikrokoden. I moderna x86 processorer är det naturligtvis inte så. Där används istället mikrokoden just för att ge möjlighet att rätta fel utan att behöva skapa nya masker och återkalla alla tillverkade chip. Enligt vad jag förstått så är det vanligt är att Bios pathar mikrokoden i nått av de många mikrokodsminnen som finns under uppstart för att rätta ev. fel. Vad jag vill säga är iaf att man kan se mikrokod som en speciel typ av mjukvara som körs internt i processorns olika enheter.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Uselt, det är samma med min kompis 5600+ den buggar om man inte stänger av en av kärnorna i spel.

Säg åt honom att ladda hem dual-core optimizer så försvinner det. Jag hade samma problem förr.
http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_...

(edit typo)

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
Säg åt honom att ladda hem dual-core optimizer så försvinner det. Jag hade samma problem förr.
http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_...

(edit typo)

Jag också