Permalänk
Medlem

Val av processor, skillnader?

Hej.

Nu är det dags att inhandla lite nya datordelar. Var ett par år sen sist och har ingen koll alls på vad som gäller nu.
Jag vill ha något hyfsat snabbt och framförallt svalt/tyst.

Läste lite i forumet men kom inte riktigt fram till något.

Kikat på en Amd 64 X2 4400+ och ett moderkort, antagligen från gigabyte.
Eller blir det en:
Intel Core 2 Duo E6550 med ett "MSI P35 NEO-F" moderkort.

Skiljer sig ungefär 500kr i pris på dessa prylarna.
Frågan är om det är skillnad prestandamässigt och värmemässigt?
Och isåfall om det är värt de 500kr extra.

Permalänk
Avstängd

Ingen här kan svara på om det är värt det för dig, det beror på din ekonomi och hur skoj du verkligen tycker det är att lägga pengar på datorer.

Dessutom är frågan vad du ska göra med den. Spela eller bara sitta rakt upp ner och använda den till surfning.

Jag skulle köpa den billigare av dem. Skulle jag ha mer pengar att lägga skulle det bli grafikkort av dem. Först om jag fortfarande hade pengar efter det som jag kanske skulle fundera på snabbare processor. Men du kanske inte vill spela.
Men om du inte ska spela eller arbeta tungt så kanske 500:- extra är onödigt då med.

Som sagt så är det svårt att avgöra om du inte berättar mer.

Permalänk
Medlem

lägg femhundringen på lite extraminne istället, för det lär inte bli billigt på ett tag nästa generation.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ingen här kan svara på om det är värt det för dig, det beror på din ekonomi och hur skoj du verkligen tycker det är att lägga pengar på datorer.

Dessutom är frågan vad du ska göra med den. Spela eller bara sitta rakt upp ner och använda den till surfning.

Jag skulle köpa den billigare av dem. Skulle jag ha mer pengar att lägga skulle det bli grafikkort av dem. Först om jag fortfarande hade pengar efter det som jag kanske skulle fundera på snabbare processor. Men du kanske inte vill spela.
Men om du inte ska spela eller arbeta tungt så kanske 500:- extra är onödigt då med.

Som sagt så är det svårt att avgöra om du inte berättar mer.

Ja det är klart. Egentligen är inte ekonomin något större problem.
Spelar gör jag inte alls ofta men det kan ju hända någon gång.
Vet att ingenting är framtidssäkert men om jag i framtiden vill uppgradera, vilket av alternativen ser då mest ljust ut?
Intel skulle väl byta sockel snart igen?

Och sen till prestandaskillnaden, är det någon större skillnad?
Intels har ju 4MB cash mot Amd's 1MB, vad det gör i prestanda har inte jag en aning om.

När det gäller moderkort, ska man köpa ett AM2 eller AM2+?

Grafikkortet lägger jag bara en tusenlapp på, tänkte mig ett "Asus GeForce 8600GT 256MB GDDR3 Silent" eller ett Radeon HD 2600 XT.

Hur ligger det till med värmeutvecklingen på dessa processorerna? Vilken ligger bäst till där?

Minnerna jag tänkt mig är följande:
"OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 4096MB KIT, XTC, w/two 2048MB, CL5-4-4-15"

Mvh Nils

Permalänk
Avstängd

AMDn är mycket framtidssäkrare. De försöker få sina olika socklar att vara kompatibla till och med. Medans intel kan ha massa inkompatibiliteter inom samma sockel. T.ex. har 775 socklarna ändrats typ 7-8 gånger som gjort gamla moderkort inkapabla till det senaste. Det är riktigt ofta. Samtidigt ändrar AMD inte alls. Förutom AM2+ uppgraderingen av AM2. Men det ska gå att köra nya AM2+ processorer på gamla AM2 moderkort utan problem ändå. Alla tillverkare har inte fixat biosar ännu bara.
Det talar för AMD.

Hursomhelst, jag vet inte vad du ska ha datorn till, om du spelar så sällan och kör på sånna grafikkort spelar inget processor någon roll. Deär båda så pass bra att de maxar grafikkortet. Med andra ord kommer du inte kunna se skillnad alls mellan de båda.
Det talar för AMD.

Ska du titta på högupplösta filmer så fixar grafikkortet det så inte ens där bör du kunna se skillnad, vilket talar för AMD.

Så säger jag att du borde köpa AMD? Nej inte riktigt, ska du göra andra CPU-krävande saker som encoda filmer eller kompilera mycker så kanske en Core 2 Duo är något för dig. De är en del snabbare per Hz nämligen. Men i den prisklassen så får du iofs en jämnbördig AMD med.

Värmeutveckling är båda mycket bra på. Så där kan du inte göra något dåligt val, bara bra.

Så, köp AMD om du känner att den eventuella uppgraderingsmöjligheten tilltalar dig, och du inte tänker köra det värsta.
Köp Intel om du tycker det känns bra att lägga 500:- extra på att få lite mer prestanda när du ändå köper nytt. Eller köp en lika mycket dyrare AMD och få ungefär samma prestanda.

Permalänk

jag står oxå och velar om jag ska välja amd eller intel. jag tänker köpa en burk för ca 5-6 tusen och kommer inte lägga mer pengar på en processor än 1500kr. och då undrar jag ska jag ta en
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6400+ 3.2GHz 2x1MB Boxed för 1390:- eller en intel för samma peng, dvs en Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 4MB FSB1333 Boxed för 1360:-

det jag kommer att göra med datorn är framförallt att spela, o lyssna på musik. spelen jag spelet just nu är Counter-Strike men vill ju kunna lira tex CoD4 o BF2.

För mig är det ekonomin som sätter gränsen, men som sagt jag kan sträcka mig till 1500:-

Permalänk
Avstängd

kan säga så här amd o intel går inte o jämnföra alls så du måste gå på tester o efter dina egna behov jag rekomenderar fortfarande intel core cpuer för dom får man mest för pengarna.

om man går per krona så är intel bäst
om man går på prestanda o ghz är intel fortfarnde bäst

men som jag sa sök på tester o gå på fina egna erfarenheter alla anser vi olika

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VIVA LA ELLE
jag står oxå och velar om jag ska välja amd eller intel. jag tänker köpa en burk för ca 5-6 tusen och kommer inte lägga mer pengar på en processor än 1500kr. och då undrar jag ska jag ta en
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6400+ 3.2GHz 2x1MB Boxed för 1390:- eller en intel för samma peng, dvs en Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 4MB FSB1333 Boxed för 1360:-

det jag kommer att göra med datorn är framförallt att spela, o lyssna på musik. spelen jag spelet just nu är Counter-Strike men vill ju kunna lira tex CoD4 o BF2.

För mig är det ekonomin som sätter gränsen, men som sagt jag kan sträcka mig till 1500:-

Av dem skulle jag rekommendera en Intel. Men om du ska köpa en så billig dator tycker jag du ska ta billigare processor och bättre grafikkort.
Sänker man sig 500 på processorn märker du ingen skillnad i prestanda direkt, lägger du 500:- extra på grafikkort kan du vinna jättemycket.

Hur ser övriga komponentval ut?

Permalänk

komponentval:

graffe: Sapphire Radeon HD3870 512MB DDR4 TV-out HDTV DUAL DVI LITE RETAIL PCI Express

minne: Corsair TWIN2X2048-6400C5DHX 2x1024MB (tot. 2048MBMB) DDR2 PC2-6400 800MHz

moderkort: skulle jag vilja ha hjälp med, men priset ligger runt 800:- det finns ju så många :S

hårddisk: Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

sen ett nätagg. på minst 500W kanske?

grejen är ju att jag vill ha det bästa för framförallt en speldator för max 6000:-

vad tycker ni jag ska ta för komponenter?

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen och era utförliga svar!
Fått lite mer klarhet i det nu.

Blir en

Amd 64 X2 4400+
Gigabyte GA-MA770-DS3
4Gb OCZ-minne
2st Samsung 500gig
och troligen ett Asus GeForce 8600GT 256MB GDDR3 Silent

Grafikkortet är det enda jag är lite osäker på.

Permalänk

jag förstår inte hur inteln kan vara bättre när AMDn är ungefär 1GHz snabbare? men vill gärna ha en förklaring

Permalänk
Medlem

Frekvensen säger egentligen ganska lite om hur snabb en processor är, viktigare är det "arbete en processor kan utföra per mhz"där intel är bra överlägsna i dagsläget med sina core 2.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

så i de här två fallen är inteln bättre än AMDs värsta dubbelkärniga processor?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VIVA LA ELLE
så i de här två fallen är inteln bättre än AMDs värsta dubbelkärniga processor?

skiljer ca 30% vid samma klock.
man måste också titta på cache gällande Intel, deras 4mb samt 6mb cache cpu´s är betydligt bättre att jämföra med än deras 512/1mb versioner.

Man ska också komma ihåg att vi sällan är cpu bunden idag med dualcore oavsett märke.
Där är ram + gpu viktigare.
Samt en snabb HD

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dikkie
Tack så mycket för hjälpen och era utförliga svar!
Fått lite mer klarhet i det nu.

Blir en

Amd 64 X2 4400+
Gigabyte GA-MA770-DS3
4Gb OCZ-minne
2st Samsung 500gig
och troligen ett Asus GeForce 8600GT 256MB GDDR3 Silent

Grafikkortet är det enda jag är lite osäker på.

Ser jättebra ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VIVA LA ELLE
så i de här två fallen är inteln bättre än AMDs värsta dubbelkärniga processor?

Nej, en Intel på 2.33GHz är inte snabbare än en AMD på 3.2Ghz. Men kan ändå vara ett bättre val om du ska klocka. Plus att den är svalare. AMD har överlag mycket svala processorer, men de som är klockade riktigt högt drar lite mer ström och blir därmed lite varmare.
Och MHz är som sagt inte allt. En Athlon 64 på 2GHz är snabbare än en P4 på 3.2GHz. Samtidigt så kommer en Athlon 64 3GHz förlora mot en Core 2 Duo på 2.66GHz.

Permalänk
Medlem

Behöver man köpa till en kylare tros? Eller är den medföljande kylaren tyst nog?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dikkie
Behöver man köpa till en kylare tros? Eller är den medföljande kylaren tyst nog?

Kan vara en smaksak. Jag tycker standardkylarna är tysta nog, allra helst i ett stäng chassi.

Permalänk

tack. nu vet iaf hur det ligger till. det känns som att har man 1400:- så är AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6400+ 3.2GHz 2x1MB det bästa valet. men märker "en vanlig svensson" skillnaden på en 2,66GHz Intel Core 2 Duo när man spelar ett spel? eller när man skriver en uppsats i Word?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Hade tänkt köpa en dator nu, hade tänkt gå på AMD eftersom det måste bli en budget dator. Hade tänkt ta ett AM2+ kort? kan någon rekommendera nåt bra i prisklassen 500-700? http://www.inet.se/index.asp?page=product&stockid=1901571 är det prisvärt/okej?

Eller bör man satsa på http://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma7...
?

Eller finns det något annat? tacksam för svar

Visa signatur

Gainward Geforce 8800GT |Intel Core 2 Duo E4500 | Gigabyte GA-P35 DS3 | 2gb ram | Antec Sonata III

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VIVA LA ELLE
tack. nu vet iaf hur det ligger till. det känns som att har man 1400:- så är AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6400+ 3.2GHz 2x1MB det bästa valet. men märker "en vanlig svensson" skillnaden på en 2,66GHz Intel Core 2 Duo när man spelar ett spel? eller när man skriver en uppsats i Word?

Nej, du kan inte se prestandaskillnaden alls. Inte ens när du tittar på FPS-siffror i spel kan man avgöra något, det är för att grafikkoret avgör ändå, dessutom är skillnaderna små. Ibland till Intelns fördel och ibland till AMDns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibo
Lånar tråden lite.

Hade tänkt köpa en dator nu, hade tänkt gå på AMD eftersom det måste bli en budget dator. Hade tänkt ta ett AM2+ kort? kan någon rekommendera nåt bra i prisklassen 500-700? http://www.inet.se/index.asp?page=product&stockid=1901571 är det prisvärt/okej?

Eller bör man satsa på http://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma7...
?

Eller finns det något annat? tacksam för svar

ASUS moderkortet är inte ett äkta AM2+-kort. Det är Inet som vimsar, det är kapabelt att köra AM2+ processorer, men har inte de AM2+-specifika funktionerna. Och är därmed inte ett AM2+-kort för det. Isåfall skulle alla AM2-kort med biosupdateringen vara AM2+ och det vet vi ju att de inte är.

Det från gigabyte är däremot ett äkta AM2+kort, jag vet inte om jag kan rekommendera det då jag inte testat det. Men om vi säger så här, jag funderar själv på att köpa det då det ser ut som ett mycket bra val.