Nvidia köper fysikexperterna Ageia

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Varför i hela friden skulle man vilja ha fysikmotorn i en styrkrets på moderkortet?

när det gäller det så borde det vara ett smart drag av nvidia att sätta det i en separat styrkrets... sen för att få tillgång till de funktionerna då så kan de göra så att du måste ha ett nvidia grafikkort till de moderkorten som har den styrkretsen.. de gör allt för att tjäna så mkt pengar som möjligt...

sen om vi konsumenter vill ha det är ju en annan sak ..

Permalänk

vem hade tackat nej till en fysik krets brevid sydbryggan?

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Avstängd

spelen måste stödja fysik också.

Fysik är en nödvändighet så småningom i en helt annan division vad vi ser idag.
men det är långt dit.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

I Crysis kan träden skjutas/sprängas av flera gånger och resten av fysiken är likt videon också.

Det kräver inget fysikkort, hur kommer det sig?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
spelen måste stödja fysik också.

Fysik är en nödvändighet så småningom i en helt annan division vad vi ser idag.
men det är långt dit.

Finns redan några spel som stödjer Fysikkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
I Crysis kan träden skjutas/sprängas av flera gånger och resten av fysiken är likt videon också.

Det kräver inget fysikkort, hur kommer det sig?

Fysikmotorn körs på CPU:n i stället för på fysikkortet.
Fördelen med ett fysikkort, är att det klarar mycket mera och svårare fysik, än en vanlig CPU och att det avlastar CPU:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Finns redan några spel som stödjer Fysikkort.

Fysikmotorn körs på CPU:n i stället för på fysikkortet.
Fördelen med ett fysikkort, är att det klarar mycket mera och svårare fysik, än en vanlig CPU och att det avlastar CPU:n.

Så man kan säga att det som händer är att men helt enkelt trycker in en extra processor som har en specifik uppgift.. Fysik?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furir
Så man kan säga att det som händer är att men helt enkelt trycker in en extra processor som har en specifik uppgift.. Fysik?

Ja.

Vad jag förstått så handlar fysiken tex. om detektering av kollisioner, gravitation, tröghet, deformering, studs osv.
Mycket jobb att implementera för de som gör spel, därför köper de ofta ett färdigt programpaket, en fysikmotor.
Havoks fysikmotor körs i dag enbart på CPU:n och PhysX:s kan köras på CPU:n eller ett separat fysikkort om ett sådant finns.

Jag kan nämna att 3Dmark06 använder sig av PhysX:s fysikmotor, även om man har plockat bort möjligheten att köra fysiken på annat än den vanliga CPU:n.
Jag tror att det är detta som orsaken, till de löjligt låga fps vi får på våra CPU-tester i 3Dmark, hade man fått använda fysikkortet, hade nog resultat blivit betydligt bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Alla nvidiakort har sedan ett par modeller användt en enklare fysikmotor på sina kort, förstår inte varför detta skulle vara dumt av dem, snarare mycket smart.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Antar att PhysX ändå är bra, men hur kan de skryta med videon som är postat i nyheten? Vad hände med G = 9.82? Fysiken på gubben som faller ur tornet är hemskt dålig enl mig.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt att det är rätt mycket fysik-hype nu. Alla ska ha så mycket fysik hit o fysik dit, men ärligt talat. Det är ju överdriven slow-motion-fysik. Jag hade hellre önskat att de tonat ner fysikens überness och satsat på att göra den äkta - så att det känns äkta. Inte spräng-någonting-i-tusentals-bitar-som-flyger-i-slow-motion-genom-luften-fysik. ... Ingen annan?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulund
Jag tycker faktiskt att det är rätt mycket fysik-hype nu. Alla ska ha så mycket fysik hit o fysik dit, men ärligt talat. Det är ju överdriven slow-motion-fysik. Jag hade hellre önskat att de tonat ner fysikens überness och satsat på att göra den äkta - så att det känns äkta. Inte spräng-någonting-i-tusentals-bitar-som-flyger-i-slow-motion-genom-luften-fysik. ... Ingen annan?

Att det är hype håller jag inte med om.
Men att den inte används på rätt sätt håller jag med om, den skall kännas naturlig och finnas där som en naturlig del i spelet utan att man egentligen tänker på det.
Jag kanske är lite sjuk, men en häftig effekt, skulle kunna vara att skruva upp Blood & Gore ett par steg till, lite som i Fallout fast i 3D, men där handlar det nog trots allt om spräng-någon-i-tusentals-bitar-som-flyger-i-slow-motion-genom-luften-fysik ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulund
Jag tycker faktiskt att det är rätt mycket fysik-hype nu. Alla ska ha så mycket fysik hit o fysik dit, men ärligt talat. Det är ju överdriven slow-motion-fysik. Jag hade hellre önskat att de tonat ner fysikens überness och satsat på att göra den äkta - så att det känns äkta. Inte spräng-någonting-i-tusentals-bitar-som-flyger-i-slow-motion-genom-luften-fysik. ... Ingen annan?

Det går hem för många som inte vet vad verkliga livet är, dvs. småkids/extrema datorfreaks som fastnat i datorstolen.

Och nej, detta är inte SweC heller.. Det är en samling datorfantaster som gillar både mjuk- och hårdvara IMO.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0nn
Hade hoppats på att Ageia skulle satsat på att få sina kretsar integrerade på grafikkorten. Nu kommer det antagligen finnas på alla nVidia-kort i framtiden vilket kommer att ställa till det för AMD.

Grafikkort renderar bilden. CPU har hand om fysiken. Ska CPUn avlastas så sätts fysikchipet lämpligen så nära processorn som möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
I Crysis kan träden skjutas/sprängas av flera gånger och resten av fysiken är likt videon också.

Det kräver inget fysikkort, hur kommer det sig?

PhysX presenterades när single core Athlon 64 och Pentium 4 var aktuella, och dess prestanda är densamma nu som då. Processorutvecklingen har allt annat än stått still. Nu har vi quad core.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
. . . Fysikmotorn i Crysis visar tex att det behövs inga hårdvaruacceleratorer för fysik iom att man lägger jobbet på cpun eller tom gpun. Så nog sjönk efterfrågan på Ageias produkter ännu mer efter att Crysis släppts därför lägre pris på företaget och de blev uppköpta...Spekulerar då.

Tycker Crysis har satt ny standard inte bara när det gäller grafik utan också fysik.

Om det var något Crysis visade så var det väl att det blir maffigare prestandakrav på din dator om CPU/GPU får axla ansvaret för fysikdelen också, eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra och dåligt.

Är väl bra i mening med att dom använder sin kundrelation med olika spelmakare och utökar stöd för dom som använder PhysX kort i dagsläget. Det i sig kräver mer resurser(pengar). Men det är säkert inga problem för Nvidia. Dom har ju Havoc(Intel) som konkurrent dock. Men det handlar om att tjäna pengar.

Att lägga en liten PPU enhet på GPUn är en merkostnad. Ingen garanti för användarna att den kommer att användas i varje spel direkt och i dagsläget. Mer så att dom lägger till användningen av grafikkort/GPUn i mjukvarupaketet tror jag. Nvidia säljer GPUn.
Om inte nu dom gör som dom gjorde med ULi.

Men man får se. ATi i skymundan och stora Intel i leken. Men inte minst att skapa ett intresse för att konsumenterna ska bry sig och köpa.

Undra vad ATi tänker göra.

Permalänk
Inaktiv

OfT: Jaja, skit i det. Kolla in kylaren på den här i stället.

Permalänk
Medlem

Fysiken i Cryis är bra, men inte perfekt.

Det finns lite Crysis videos där folk lekt med editorn och gjort fysik-scener, men de är inte realtid utan frame by frame rendrerade. Vore nice om man i framtiden kunde ha sådana här scener i realtid (ställer stora krav både på fysik och grafik).

http://www.youtube.com/watch?v=YG5qDeWHNmk

Edit: I övrigt här finns en intervju med Derek Perez från NVidia angående uppköpet. Dock inga avslöjande svar direkt.
http://www.firingsquad.com/features/ageia_physx_acquisition_i...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulund
... Jag hade hellre önskat att de tonat ner fysikens überness och satsat på att göra den äkta - så att det känns äkta. Inte spräng-någonting-i-tusentals-bitar-som-flyger-i-slow-motion-genom-luften-fysik. ... Ingen annan?

Spel handlar nånstans till syvende och sist om underhållning, så det blir ofta överdrivet för att göra det extra flashigt och tydligt, det är det som lär sälja till kreti och pleti. Men visst, jag ser också gärna spel där det ska fungera någorlunda som normalt, frågan är vilka som ska satsa på det, och till vilka spel.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Varför undrar alla vad AMD/ATi ska ta sig till nu? Är det inte AMD som bygger hybridprocessorer? Borde inte dessa kunna nyttjas till all fysik och låta det rätta grafikkortet sköta resten?

Som någon nämde förut om att nVidia kanske har som tanke att slänga dit sin fysikkrets på moderkortet, låt säga att AMD/ATi låter sina hybridprocessorer ta hand om den biten istället. Då blir, i mitt tycke, AMD/ATi ett bra mycket bättre val. Man uppdaterar ju oftast grafikkort och processor oftare än man byter moderkort, iaf jag, och om nu CPU'n tar han om fysiken i dagsläget är det väl ett bättre alternativ att låta den komponenten fortsätta med det fast låta den inbygda grafikprocessorn ta hand om det?

Sen undrar jag varför man ska fixa stöd för fler processorkärnor i spel om nu fysikkorten ska ta hand om det arbetet istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Spel handlar nånstans till syvende och sist om underhållning, så det blir ofta överdrivet för att göra det extra flashigt och tydligt, det är det som lär sälja till kreti och pleti. Men visst, jag ser också gärna spel där det ska fungera någorlunda som normalt, frågan är vilka som ska satsa på det, och till vilka spel.

Precis.. Många verkar glömma att spel inte handlar om att simulera att man är en mördare. Det handlar om att ha KUL och spela för skojs skull och för spänningen..
Jag har hellre ett spel där fysiken är ROLIG, skrattframkallande pga hur sjukt fräckt det ser ut eller nåt, ungefär som när en hjort ramlar ner för ett berg i Oblivion med huvet ploppandes, eller bilar som flyger all världens väg i GTA än nån tråkig simulator där inget intressant händer..

Verkligheten är ofta väldigt mycket fräckare och hemskare än vi kan föreställa oss. Men det är för att det är verkligheten. En tvskärm eller datorskärm kan aldrig återskapa det våra sinnen uppfattar som verklighet, än så länge..
Därför behöver spelfysik vara mer överdriven för att vi ska få samma känsla.

Ser du en ferrari som crashar rakt in i en betongvägg i verkligheten är det en oerhört sjuk upplevelse, såväl det bedövande ljudet såsom risken att få splitter i ögat så du blir blind i resten av ditt liv, eller värre.

Ser du en ferrari som crashar rakt i en betongvägg i ett spel, är både grafiken och ljudet simulerat och inte i närheten av sinnesintrycken ifrån verkligheten. Om då fysiken också ska leka realistisk, då slutar det med en fyrkantig röd plasthög som står vid väggen.
Hur kul är det? Man vill ju se den flyga lite och ställa till med lite tokigheter.

Det är ett spel, det är underhållning. Verklighet är verklighet, spel är spel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Hjälpsam

Lite spel med PhysX.
http://rubux.net/content/view/7/6/
Tvivlar mer och mer på att Nvidia kommer att förvalta detta något vidare.
Det var begravningsstämmning på Ageias forum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |