Ny fläkt från Noctua siktar på låg ljudnivå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
har dom två något med varandra att göra menar du?

Ja, eftersom kavitationen uppstår av motstånd.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

vänligen utveckla ditt resonemang

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

hacken är ju för att minska bladens vikt och därmed motorstyrkan som behövs för att driva dom...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Grym fläkt men jag tycker fortfarande färgerna ser ut att passa på ett sjukhus.
Känns som en protes eller hörselapparat.. samma färg och känsla

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
hacken är ju för att minska bladens vikt och därmed motorstyrkan som behövs för att driva dom...

Nu är du ute och cyklar... (i motvind)

Motorstyrkas krav står i förhållande till mängden luft som skall transporteras och inget annat. Stora och små, olika antal och vinklingar på fläktbladen har alla med eftersträvad luftmängd att göra (för optimal kyleffekt). Att skapa hack och ojämnheter på bladens kanter har med virvelbildningar och luftsläpp att göra.

Golfbollens hål ger luftfickor över vilka vinden glider lätt över. Utstående kullar har inte samma effekt. Flygplanvingens lyftkraft kommer av att luften som vingen skall passera har längre väg att gå över än under vingen. Golfbollens backspin (snurrar baklänges) har motsvarande lyfteffekt.

Något som förvånar mig med fläkten är att fläktinfästningen har tre runda stavar (okay) men sedan en platt bred stav för kablaget (??!)... Detta måste ju störa luftgenomströmningen och ge upphov till andra luftvirvlar...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Flygplanvingens lyftkraft kommer av att luften som vingen skall passera har längre väg att gå över än under vingen.

Fullt så enkelt är det inte
Det finns ingen lag som säger att två molekyler som färdas på varsin sida om vingen nödvändigtvis måste ansluta till varandra igen efter vingen.

Den s.k. "Downwashen", det vill säga att planet kastar en massa luft nedåt, spelar en väsentlig roll. Sen har vi ju Kutta-villkoret som säger att
en kropp med en kant med oändligt liten krökningsradie, som rör sig i en fluid kommer att skapa en cirkulation runt sig själv och hålla den bakre stagnationspunkten (punkten där den strömmande fluiden står still, dvs. det dynamiska trycket är 0) vid ändpunkten. Lyftkraften beror på den cirkulation som uppstår kring vingens ändpunkten.

Hur som helst, jag förstår inte hur det kan skapa laminär strömning genom att göra små hack i fläktbladen, för mig känns det ointuitivt. När jag testat strömning med små hack i turbinblad och längs vingar har det alltid innebärit omslag till turbulens. Men de där österrikiska snubbarna har säkert någon mystisk strategi för att hålla sig i det laminära området.

Permalänk

Arkeologi 4tw!

På flygplansvingar så har ju "hacken" alltid haft som funktion att skapa fler luftvirvlar för att behålla lika/jämna ut motstånd på båda vingarna och därmed behålla styrbarhet (tidiga deltavingar hade problemet att om en slipstream "lossnade" från ena vingspetsen så skenade planet iväg åt andra hållet.. hände mest i höga anfallsvinklar, t ex landningar vill jag minnas)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life