Snabbare Phenom får vänta

Permalänk
Hedersmedlem

WIRN, jag undrar om inte en av poängerna i detta är att vi nu hamnat i läget att hårdvaran är långt bättre utvecklad än mjukvaran. Jag vill inte starta en Windows vs. Linux debatt, men som exempel på hur produktiviteten mellan mjukvara varierar fungerar en sådan jämförelse väl.

När identiska matematiska beräkningar görs och prestandan konstant är bättre i Linux, ja t o m i en för modern hårdvara icke optimerad i386 arkitektur så måste väl det även för en lekman som mig betyda att program kod har betydelse. Trots lägre klockfrekvens och sämre RAM inställningar är mina Linux system ändå snabbare. Nu har i och för sig Unix-liknande system fördelen av en längre historia av optimering gällande multiprocessorsystem.

Jag har intrycket av att både gosh och the squonk påpekar något viktigt: ny hårdvara kräver nya och effektivare lösningar i programmering. Windows Vista ger liksom intrycket av att visserligen ta vara på hårdvaruresurser men att samtidigt också elda för kråkorna. Problemet med bättre hårdvara är uppenbarligen att det också fungerar som en ursäkt att inte optimera koden. Så visst "benchmarksen ljuger inte", eller i alla fall inte alltid, men frågan är om prestandavinsten återspeglar hårdvarans verkliga potential. Jag är säker på att så inte är fallet.

(... och så är jag här igen, men tråden har övergått till ett annat intressant ämne)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Nu fryser snart helvetet till is, jag håller med dej..
:-S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
vilket land kommer Lordi ifrån?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Finland, vad nu det skulle ha med saken att göra.

gammalt skämt

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
gammalt skämt

Aha, ok..
Får väl skylla på åldern och bristande intresse för homofilfestivalen antar jag..
:-s

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

Nu är inte jag någon programmerare och kan ingenting om det så någon får rätta mig om jag har fel.

Jag förstår att koda multitasking måste vara _mycket_ svårare. Det är mer komplext rent av där trådarna skall förstå hur de skall gräva i samma data och förstå vilken data som är aktuell och inte när trådarna kommunicerar mellan varandra.

Tänk så här: Herr tråd 1 vet exakt vart datan ligger och brukar normalt sett jobba mot datan själv, helt plötsligt kommer någon annan jäkel till tråd och skall börja dra i hans data. Problemet mellan tråd 1 och tråd 2 borde vara kommunikationen rentav, inte att det är två trådar som jobbar mot samma data. Det tråd ett gjorde kanske inte gäller längre när tråd två kommer in och skall börja jobba mot samma data vilket blir väldigt förvirrande kan jag tänka mig.

Angående Firefox är det en viss skillnad där varje flik är en tråd och dessa trådar är oberoende varandra. Visst, de äter väl mer minne kan jag tänka mig men trådarna blir fortfarande oberoende av varandra och varje flik kan utnyttja en bit av processorn utan konflikt, right Gosh?

Man borde ju plocka fram ett sätt som gör att det blir lättare att skriva program för flera kärnor, såvida det inte redan är på väg? För sättet som finns nu är svåra, är ju inget snack om. Men självklart finns det program och applikationer samt spel idag som utnyttjar flera kärnor än just 2 men prestandaskillnaden överlag mellan 2 och 4 kärnor är ganska sällan 100%. Ta winrar som ett exempel som är ett väldigt simpelt program som bara kan göra två saker i prinsip.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Att hans Pappa är starkare än alla andras.

))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Att folk vanligen blir "lurade" att köpa quads, det verkar lite som att det är ett måste och att man tror att marknaden kommer översvämmas av program som utnyttjar flera trådar om några månader ;-).
När man väljer och såga en tillverkare för att de inte släpper processorer som har 0,1 GHz mer inom några månader så är man rätt mycket ute och cyklar.

Håller med. Har blivit sån hysteri kring quads.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
samt spel idag som utnyttjar flera kärnor än just 2 men prestandaskillnaden överlag mellan 2 och 4 kärnor är ganska sällan 100%.

Vilka spel stödjer mer än 2 kärnor?

Permalänk
Medlem

Jag vet ingenting om programmering, men tanken från en del stora tillverkare är väl just virtualisering, där man i framtiden har olika lager av mjukvara som arbetar med/mot sin egen kärna, skilt ifrån varandra, vilket i sin tur leder till ökad säkerhet bland annat.

Vidare vet jag lika mycket om nyttan med virtualisering som programmering, men jag tror efter det jag läst - att det kan vara intressant (för mig)...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Tänk så här: Herr tråd 1 vet exakt vart datan ligger och brukar normalt sett jobba mot datan själv, helt plötsligt kommer någon annan jäkel till tråd och skall börja dra i hans data. Problemet mellan tråd 1 och tråd 2 borde vara kommunikationen rentav, inte att det är två trådar som jobbar mot samma data.

När man designar kod för trådhantering så är det ovanligt att man har en design som måste skydda data mer än vid uppstart (eller liknande process och då gäller det vanligen global och konstant data) av applikation eller liknande just för att varje anrop mot det datablocket hela tiden behöver checkas av ifall någon annan jobbar med det, det blir en prestandaförlust. Är det data som sällan accessas så är det ok, men data som jobbas med ordentligt kan snarare få motsatt effekt (kan bli långsamt).
Läsning av data är inga problem men förändring av data är stort problem.

En annan sak som man inte får glömma är att om de designar applikationen för trådar så blir den långsammare på en enkärning processor.

Jag testade min firefox för några dagar sedan på en X2 och lyckades inte få upp den över 50% vilket indikerar att den bara körs i en tråd. IE är däremot trådad och den går och få upp i högre procent.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
När man designar kod för trådhantering så är det ovanligt att man har en design som måste skydda data mer än vid uppstart (eller liknande process och då gäller det vanligen global och konstant data) av applikation eller liknande just för att varje anrop mot det datablocket hela tiden behöver checkas av ifall någon annan jobbar med det, det blir en prestandaförlust. Är det data som sällan accessas så är det ok, men data som jobbas med ordentligt kan snarare få motsatt effekt (kan bli långsamt).
Läsning av data är inga problem men förändring av data är stort problem.

En annan sak som man inte får glömma är att om de designar applikationen för trådar så blir den långsammare på en enkärning processor.

Jag testade min firefox för några dagar sedan på en X2 och lyckades inte få upp den över 50% vilket indikerar att den bara körs i en tråd. IE är däremot trådad och den går och få upp i högre procent.

Ah, okej då har man lärt sig något nytt. Tja, jag kan varken c++ eller något annat programmerings språk. Jag kan lite html, thats all.

Okej, möjligt jag hade superfel kring Firefox, tyckte mest att det lät logiskt eftersom det är olika flikar liksom IE7.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Håller med. Har blivit sån hysteri kring quads.

Vilka spel stödjer mer än 2 kärnor?

Supreme Commander, Crysis, CSS (senare uppdateringar) har jag för mig. Jag har säkert glömt några andra.

Vad jag vet håller Valve på att styra över hela sin source motor mot multitasking.
Det kommer att lanseras runt 7 stora titlar detta året där alla har stöd för 2 eller flera kärnor, kan namnge dessa sedan om du är intresserad (ont om tid just nu).

Tittar man på alla spel till Xbox 360 och PS3 så stödjer alla spelen 7-8 kärnor under dessa konsoler.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag håller med ovan talare, skulle inte kalla phenom helt för flopp men den underpresterar helt klart i mellansegmentet då den kostar som en Q6600, drar mer ström och presterar sämre i alla sammanhang.

Vill gärna se att AMD fortsätter producera processorer men kommer inte betala mer för en dålig phenom bara för att stödja dem.

Jag har läst en del om AMD Phenom arkitekturen och tycker att det verkar vara en mycket bra processor. AMD är det enda alternativet för dom som vågar vägra Intel.

Go Phenom!

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk
Medlem
Citat:

Tittar man på alla spel till Xbox 360 och PS3 så stödjer alla spelen 7-8 kärnor under dessa konsoler.

Naeh, de har knappt börjat använda 2-3 kärnor ännu i konsolspelen, om du läser lite trådar där spelutvecklare förekommer. Man har inte ens skrapat på ytan av den prestanda som en Cell-processor teoretiskt är mäktig. Som sagt, det tar tid.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khelben
Jag har läst en del om AMD Phenom arkitekturen och tycker att det verkar vara en mycket bra processor. AMD är det enda alternativet för dom som vågar vägra Intel.

Go Phenom!

Alternativet förutom AMD är?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Naeh, de har knappt börjat använda 2-3 kärnor ännu i konsolspelen, om du läser lite trådar där spelutvecklare förekommer. Man har inte ens skrapat på ytan av den prestanda som en Cell-processor teoretiskt är mäktig. Som sagt, det tar tid.

Åfan, där ser man.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Själv valde jag AMD för framtidssäkerhet. Intel byter Sockels och krånglar med Chipset och grejer medan jag kan sitta på mitt moderkort/minnen och sätta in en AM3 processor senare...

Visst hade jag råd att byta system ofta då hade jag nog valt Intel

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Om jag ska säga den exakta sanningen att jag böt till Intel så är det att jag var trött på mitt gamla 939-system, jag hade väntat på Phenom men den ser man fortfarande ut att få vänta på. Samtidigt ville jag ha märkbart bättre prestanda än vad jag hade.

Altenativ 1:
AM2+-bräda ~1500Kr (K9A2)
DDR2-minnen 4GB ~800-900Kr
6400+ - 3.2GHz 2MB cache 65nm ~1400Kr maxklock 3.5-3.6GHz

Tänkbar uppgradering, Phenom X4 45nm, kommer kanske till jul. AM3 innebär nytt system, men ingen vet riktigt när.

Alternativ 2:
775-bräda ~900Kr (P35-DS3)
DDR2-minnen 4GB ~800-900Kr
E8400 - 3GHz 6MB cache 45nm ~1700Kr maxklock 4-4.5GHz

Tänkbar uppgradering, Q9550 45nm, kan ha gått ner i pris mot slutet av sommaren. Nehalem innebär nytt sytem, men först en bra bit in på 2009.

så hittade jag en DS3R för 350Kr och då var saken biff, 775-systemet var både billigare, presterar bättre by default och utlovar en högre maxklock. Samt drar mindre ström. Och har uppgraderingsvägen tydligare inom synhåll.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Supreme Commander, Crysis, CSS (senare uppdateringar) har jag för mig. Jag har säkert glömt några andra.

Vad jag vet håller Valve på att styra över hela sin source motor mot multitasking.
Det kommer att lanseras runt 7 stora titlar detta året där alla har stöd för 2 eller flera kärnor, kan namnge dessa sedan om du är intresserad (ont om tid just nu).

Tittar man på alla spel till Xbox 360 och PS3 så stödjer alla spelen 7-8 kärnor under dessa konsoler.

Va det inte en massa mumbo jumbo att Crysis stödjer 4 kärnor?
Vill gärna ha nån länk där dom visar att det går bättre med en quad på Crysis.

Du får gärna säga vilka 7 spel det är och gärna nån länk där det står att dom stödjer mer än 2 kärnor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool

Vill gärna ha nån länk där dom visar att det går bättre med en quad på Crysis.

http://www.pcgameshardware.de/?menu=browser&article_id=628633...
Inte stor skillnad, men något...

Permalänk
Medlem

Det var ju inget bra betyg åt Quad, testet visar att Crysis är extremt gpu-begränsat. Redan med en C2D @ 2.66GHz flaskar grafikkortet(och det i bara 1280x1024 och utan AA/AF). Vad ska man då med Quad till, i Crysis???

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
http://www.pcgameshardware.de/?menu=browser&article_id=628633...
Inte stor skillnad, men något...

Heh, ingen skillnad alls ju. 1 fps räknas inte.

Permalänk
Avstängd

Phenom har rekordet på högsta clock med enbart multipliern, tycker de är ett bevis på hur bra arkitekturen faktiskt är;D

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Phenom har rekordet på högsta clock med enbart multipliern, tycker de är ett bevis på hur bra arkitekturen faktiskt är;D

Och multiplierklock ger som bekant en jäkla extraskjuts i systemet..
:-S

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Phenom har rekordet på högsta clock med enbart multipliern, tycker de är ett bevis på hur bra arkitekturen faktiskt är;D

skall vi kolla vilken av dagens processorer som tål högst spänning och utgå ifrån det för att utse bästa arkitektur?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Enligt hemliga dokument var den första releasen en "Fanboy measure release".

Genom att sälja CPUer med en påhittad bugg kan man räkna true fanboys. Dvs de som skulle köpa en bit bark som det står AMD på.

Den riktiga releasen kommer senare för oss icke fanboys och till halva priset!

Skojar bara hoppas ingen tog illa upp! Phenom blir nog bättre med senare steppings. Kan tänka mig en i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Och multiplierklock ger som bekant en jäkla extraskjuts i systemet..
:-S

Till skillnad mot vadå? Jag har inte använt nån Phenom rig men om man nu kan sätta CPU och Mem hastigheter individuellt som det verkar så finns det ingen större anledning att ge sig på HTTn. Iaf så länge AMD säljer chip med fria multis billigt.

Permalänk

Kan någon förklara vad det rekordet är ? Att man fått en världsrekord på störst procentuell överklockning genom att bara använda multiplier ? Borde isf. Intel X6800 alt. XQ serie vara högst där ? Eller klockar det inte så bra med multiplier ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Vissa verkar behöva multippelklockningen för att köra stock stabilt

men om man ser det från den goda sidan: Det är mycket troligt att X3 kommer klara något högre klockning på alla sina fungerande kärnor.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Någon som har bättre information om när B3-steppingen ska släppas? Vill köpa en 9550 men inte av nuvarande version. (jag vet att den heter 9500). Hoppas de kommer i maj så jag slipper vänta till slutet av juni med att köpa en ny dator!

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd

Hoppas att allt löser sig med Phenom. Tänk om AMD fixade 45 nm och High-K, då hade vi säkert fått se frekvenser som Intels processorer hade blivit en aning skraja av.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

En bit kvar till 4.2GHz stabilt, och det med ett dåligt exemplar ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||