Permalänk

Mycket minne och 32-bit OS

Jag har lite funderingar inför mitt kommade "datorprojekt" ang minne och operativsystem.

Vi utgår från att jag kommer att köra med 4GB minne, troligen DDR2 PC6400.

Generellt:
1.Har det någon betydelse om jag väljer 4x1GB eller 2x2GB?
(förutom att jag får två minnesplatser lediga)

32- vs 64-bit
2. Är det någon skillnad mellan XP och Vista 32-bit om man kör 4GB minne?
3. Har hört att någon upplevde att datorn blev långsammare av att köra 4GB och att den upplevdes som snabbare med enbart 3GB. Kan det stämma?
4. Hur fungerar Memory remapping...var aktiverar man det?
5. Fungerar Memory remapping på sama sätt för XP som Vista?
6. Finns funktionen Memory remapping på alla nya moderkort?
(kommer troligen att köra på antingen 780i eller X48)

Tusen tack!

EDIT:
Har funktionen "Physical Address Extension", som finns i XP SP2, någonting med detta att göra?

Visa signatur

Mitt system (under uppbyggnad): Gigabyte GA-X48 »« Intel Core 2 Duo E8500 @ 3,8GHz»« Arctic Cooling Freezer 7 Pro »« OCZ Reaper HPC 2x2GB DDR2 PC2-6400 4-4-4-15 »« Gecube Radeon HD3870X2 »« Zalman HP Silent 850W »« Systemdisk (RAID): 2xWD 500GB 7200rpm 16MB SATA2 »« Datadisk (RAID): 2xWD GreenPower 1TB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem

1. Färre minnesmoduler är lättare att driva än många. Det är anledningen till att det inte finns moderkort med 6 minnesplatser för DDR2. Välj alltså 2x 2GB.

2. Nej
3. Nej med viss reservation. Möjligen klockade datorn sämre med många minnen, eller timingen fick ökas för att den inte skulle bli instabil.
4. Aktiveras i bios. Se signatur
5. OS har ingen betydelse.
6. Finns på alla premiumkort. Kan ev. saknas på budgetmoderkort samt moderkort som bygger på gamla chipset.

PAE försvann i och med XP SP2. För att fungera måste drivrutinstillverkarna ta hänsyn till PAE, vilket de inte gör. Förmodligen har Creative stor skuld till att PAE avskaffades, då deras ljudkort är populära och drivrutinerna är under all kritik. Att de skulle lyckas med PAE är lika troligt som att AMD tar tillbaka prestandakronan innan året är över.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Om man nu köper 8 gb minne, vilket operativsystem ska man då ha för att kunna utnyttja det? Har hört att xp bara "hittar" lite mer än 3gb.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

64bit vista helst..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
PAE försvann i och med XP SP2.

Men, jag trodde det var tvärtom, att PAE kom med SP2.
Jag har i alla fall det på alla mina XP-datorer, privat och på jobbet.

(se pilen)

Visa signatur

Mitt system (under uppbyggnad): Gigabyte GA-X48 »« Intel Core 2 Duo E8500 @ 3,8GHz»« Arctic Cooling Freezer 7 Pro »« OCZ Reaper HPC 2x2GB DDR2 PC2-6400 4-4-4-15 »« Gecube Radeon HD3870X2 »« Zalman HP Silent 850W »« Systemdisk (RAID): 2xWD 500GB 7200rpm 16MB SATA2 »« Datadisk (RAID): 2xWD GreenPower 1TB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått rätt så kan man bara ha max 3 gig ram i 32bitarsversionen av XP eller Vista om du vill ha mer måste du ha 64bitarn.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leverbrock
Om jag har förstått rätt så kan man bara ha max 3 gig ram i 32bitarsversionen av XP eller Vista om du vill ha mer måste du ha 64bitarn.

Ja tänkte skriva detsamma, eller asså grafikkorts minnen tar ju upp så du kommer nog bara kunn anavända ca. 3,6 GB ram

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McBurn4ever
Men, jag trodde det var tvärtom, att PAE kom med SP2.
Jag har i alla fall det på alla mina XP-datorer, privat och på jobbet.

(se pilen)
http://mcburn4ever.com/temp/pae.jpg

Processorn måste köras i PAE-läge för att dataexekveringsskyddet ska vara aktivt. Om det bara vore för minneshanteringens skull så skulle det vara meningslöst då datorn i bilden bara har 2GB
http://support.microsoft.com/kb/875352/sv

"Med början från Windows XP SP2 utnyttjar 32-bitarsversionen av Windows en av följande:
• Processorfunktionen no-execute page-protection (NX) som definierats av AMD.
• Funktionen Execute Disable Bit (XD) som definierats av Intel.

För att kunna utnyttja dessa processorfunktioner måste processorn köras i PAE-läge (Physical Address Extension). PAE-läget aktiveras automatiskt i Windows för maskinvarudataexekveringsskydd. "

PAE och minne

http://support.microsoft.com/kb/888137/en-us

"CAUSE
This issue occurs because of a design change in Windows XP SP2 that is also included in Windows Vista. The changes were made to PAE mode behavior to improve driver compatibility.

To reduce driver compatibility issues, Windows Vista and Windows XP Service Pack 2 include hardware abstraction layer (HAL) changes that mimic the 32-bit HAL DMA behavior. The modified HAL grants unlimited map registers when the computer is running in PAE mode. Additionally, the kernel memory manager ignores any physical address that is more than 4 GB. Any system RAM that is more than the 4 GB barrier would be made unaddressable by Windows and be unusable in the system"

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
1. Färre minnesmoduler är lättare att driva än många. Det är anledningen till att det inte finns moderkort med 6 minnesplatser för DDR2. Välj alltså 2x 2GB.

2. Nej
3. Nej med viss reservation. Möjligen klockade datorn sämre med många minnen, eller timingen fick ökas för att den inte skulle bli instabil.
4. Aktiveras i bios. Se signatur
5. OS har ingen betydelse.
6. Finns på alla premiumkort. Kan ev. saknas på budgetmoderkort samt moderkort som bygger på gamla chipset.

PAE försvann i och med XP SP2. För att fungera måste drivrutinstillverkarna ta hänsyn till PAE, vilket de inte gör. Förmodligen har Creative stor skuld till att PAE avskaffades, då deras ljudkort är populära och drivrutinerna är under all kritik. Att de skulle lyckas med PAE är lika troligt som att AMD tar tillbaka prestandakronan innan året är över.

Utan PAE med 4GB ram som blivit nedgraderat till ex 4096-512(grafik)= 3584 MB, fungerar de icke fullt använda minnesbankerna i dualmode?

Alltså, har jag fortfarande mina 400 MHz minnen i dualchannnel mode dvs motsvarande 800 MHz?

Ytterligare ett exempel så inga misstolkningar kan göras:

Är dessa system lika snabba vid < 3GB minnesanvändning?:

1) 2x1GB(PC6400)+ 2x512MB(PC6400) + 512 MB grafik
2) 2x2GB(PC6400) + 512 MB grafik

För att sammanfatta: Kommer minnenas hastighet att påverkas negativt när man har mer minne än vad som stöds?

:D, sorry för att inlägget är upprepamde men jag har hört så många förklaringar

Tack på förhand Guuuben

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guuuben
Utan PAE med 4GB ram som blivit nedgraderat till ex 4096-512(grafik)= 3584 MB, fungerar de icke fullt använda minnesbankerna i dualmode?

Ja, dual channel finns kvar. Det är mer än grafikminne som stjäl minnesadresser så du får inte 3584MB. Ljudkort, hårddiskkontroller, nätverkskort mm. Allt lägger beslag på minnesadresser.

[QUOTE]

Alltså, har jag fortfarande mina 400 MHz minnen i dualchannnel mode dvs motsvarande 800 MHz?

[/QUOTE]
Dual channel ger inte dubbla frekvensen, det ger dubbla bussbredden. Ett minne är 64 bitar. Med dual channel får man 128 bitars buss till minnet.
[QUOTE]
Ytterligare ett exempel så inga misstolkningar kan göras:

Är dessa system lika snabba vid < 3GB minnesanvändning?:

1) 2x1GB(PC6400)+ 2x512MB(PC6400) + 512 MB grafik
2) 2x2GB(PC6400) + 512 MB grafik

[/QUOTE]

3GB vs 4GB. Alt 2 ger dig kanske 3,3GB tillgängligt minne som i sällsynta fall kan vara tillräckligt för att datorn inte ska börja swappa.

[QUOTE]

För att sammanfatta: Kommer minnenas hastighet att påverkas negativt när man har mer minne än vad som stöds?

[/QUOTE]
Nej
[QUOTE]

:D, sorry för att inlägget är upprepamde men jag har hört så många förklaringar

Tack på förhand Guuuben

[/QUOTE]

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

XP är hårdkodat till 4GB, så ni får inte ut mer än 4GB även med PAE aktiverat som utökar minnesaddressringen till 36-bitar. Det ni kan göra om ni vill köra 32-bitars OS är att köra Win2000 Advanced Server eller Windows 2003 Enterprise Edition, precis som jag kör, och då får ni ut 4GB+

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
[B]Ja, dual channel finns kvar. Det är mer än grafikminne som stjäl minnesadresser så du får inte 3584MB. Ljudkort, hårddiskkontroller, nätverkskort mm. Allt lägger beslag på minnesadresser.

[B]
Dual channel ger inte dubbla frekvensen, det ger dubbla bussbredden. Ett minne är 64 bitar. Med dual channel får man 128 bitars buss till minnet.
[B]

3GB vs 4GB. Alt 2 ger dig kanske 3,3GB tillgängligt minne som i sällsynta fall kan vara tillräckligt för att datorn inte ska börja swappa.

[B]
Nej

Tack Mr hardware

Permalänk

Får nog bli 2x2GB ändå...
Lutar åt dessa:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4GBKD2M8...
4 gig 4-4-4-12 för 1249:- kan väl inte vara fel, eller?

Visa signatur

Mitt system (under uppbyggnad): Gigabyte GA-X48 »« Intel Core 2 Duo E8500 @ 3,8GHz»« Arctic Cooling Freezer 7 Pro »« OCZ Reaper HPC 2x2GB DDR2 PC2-6400 4-4-4-15 »« Gecube Radeon HD3870X2 »« Zalman HP Silent 850W »« Systemdisk (RAID): 2xWD 500GB 7200rpm 16MB SATA2 »« Datadisk (RAID): 2xWD GreenPower 1TB 7200rpm 16MB SATA2