Permalänk
Melding Plague

Tre DDR2-minnen

För många är den gamla DDR2-tekniken fortfarande det bästa valet av minnen om man ser till förhållandet mellan pris och prestanda. Därför skall vi nu passa på att testa tre olika DDR2-paket på två gigabyte. Två av dessa heter Xtune och tillverkas av relativt okända Aeneon, medan det tredje paketet kommer från giganten OCZ. Följ med när vi tar reda på resultaten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

tack för ennu en recension

har länge kollat på sli minnena har tönkt köra 4x2 gig

men tyvärr så finns det inte så mkt pengar att jobba meed

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem

Aeneon X-tune

Tack för ett bra test igen.

Aeneon X-tune har ett grymt design och även priset verka kalas bra. Det är även bra att dom inte dra så mcyket el heller.

Måste ha dom här

Permalänk
Hedersmedlem

Fick precis reda på att Datorbutiken.com kommer ta in Aeneon Xtune minnen så de borde snart finnas att beställa där.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Klart intressant, hade dock varit ännu mer intressant om lite mer minnen fanns med.. t ex hur står sig vanliga kingston 450 kr minnen mot det här?

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hadirajan
Klart intressant, hade dock varit ännu mer intressant om lite mer minnen fanns med.. t ex hur står sig vanliga kingston 450 kr minnen mot det här?

Att testa minnen är tyvärr väldigt tidskrävande men från början var det tänkt att finnas fler modeller med. De kommer troligen lite senare istället.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

hade ju vart trevligt om ni kunde testa ett par 45nm prollar

2 duo mot 2 quad skulle upskattas som bara den

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Klart intressant, hade dock varit ännu mer intressant om lite mer minnen fanns med.. t ex hur står sig vanliga kingston 450 kr minnen mot det här?

Angående vanliga Kingston-minnen så har jag haft förmånen att testa sådana litegrann;

mina första DDR2-minnen var ett Twinmos 2x1GB-kit för 419Kr som jag körde Orthos-stabilt i 913MHz med en Celeron. Jag kompletterade dem med 2x1GB Kingston VR för ~450Kr till totala 4x1GB. Då var högsta stabila klock 858MHz med en E8400.

Sen har jag testat Twinmos-minena ihop med Crucial Ballistix PC8500 för 4x1GB på samma rigg och det är stabilt i 933MHz. Jag har inte testat högre.

Slutsatsen är att Twinmos budgetminnen verkar avsevärt bättre än Kingstons, Twinmos-minnena var också nyare; tillverkade v.51-07, så det kan eventuellt förklara framsteg i kretsteknik som letat sig ner på budgetminnen.
(observera att det var "mark 2" av bugetminnena, det är möjligt att "mark 1" som också förekommer i handeln skiljer sig)

Crucial-minnena klarar utan tvekan mycket mer och de har jag av ett annat skäl, jag tänker testa absolut maxklock när jag fått tid att justera in min kylare optimalt och då duger inga budgetminnen. Jag behöver inte 4x1GB för det, så det räcker med ett Crucial-kit för att testa. Jag kommer ändå inte att köra så 24/7.

För hög vardagsklock duger Twinmos-minnena alldeles utmärkt ihop med Crucial, 4.2GHz är ingen dålig frekvens och det klarar alltså budgetminnen med E8400.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tillverkare OCZ
Beteckning OCZ2N1066SR2GK
Storlek 2 x 2048 MB

Länken till prisjakt säger att det är endast 1 gb stickor ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lansen
Tillverkare OCZ
Beteckning OCZ2N1066SR2GK
Storlek 2 x 2048 MB

Länken till prisjakt säger att det är endast 1 gb stickor ?

Åtgärdat dvs det skall vara 2 x 1024 MB

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Crucial BallistiX PC8500 2048MB kitet saknas i detta test! Dessa skulle dräpa samtliga moduler alla dagar i veckan. Både när det gäller OC-prestanda och kompatibilitet. Att priset just nu är 695:- gör dessa till ett självklart val imho.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejo
Crucial BallistiX PC8500 2048MB kitet saknas i detta test! Dessa skulle dräpa samtliga moduler alla dagar i veckan. Både när det gäller OC-prestanda och kompatibilitet. Att priset just nu är 695:- gör dessa till ett självklart val imho.

Jag vet att det är mycket populärt just nu men priset du hänvisar till är med största sannolikhet ett kampanjpris (dvs en 22% sänkning enligt komplett). Det finns även uppgifter om att Crucial håller på att byta ut kretsarna på denna modell till några som inte överklockar lika bra.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
...Det finns även uppgifter om att Crucial håller på att byta ut kretsarna på denna modell till några som inte överklockar lika bra.

Oj, vilka spännande uppgifter, var har du fått dem ifrån? Officiellt uttalande från Micron måhända?
Minnen från Crucial är nämligen det enda jag använder då de, enligt mig och många med mig, är överlägsna alla andra tillverkare att göra minnen som alltid är kompatibla med allt annat samtidigt som de är förhållandevis väldigt prisvärda.

(edit: stavfel)

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Medlem

Varför steget från 1.8V direkt till 2.4V? Hade ju varit intressant att se hur långt de gick på en något lindrigare 'överklocknings'-volt.

Tycker att det är riktigt snyggt att OCZ har perforerad plåt på sina headspreaders också. Antyder vad jag alltid misstänkt att heatspreaders bara är ett marknadsföringsknep och absolut inte har något med förmågan att avleda värme att göra ^^

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrumJalle
Oj, vilka spännande uppgifter, var har du fått dem ifrån? Officiellt uttalande från Micron måhända?
Minnen från Crucial är nämligen det enda jag använder då de, enligt mig och många med mig, är överlägsna alla andra tillverkare att göra minnen som alltid är kompatibla med allt annat samtidigt som de är förhållandevis väldigt prisvärda.

(edit: stavfel)

http://www.digitalreport.net/content/view/79/1/1/9/

Nej inget sådant men det finns en del skrivet om det. Crucial Ballistix PC2 8000 använder jag fortfarande till många testsystem och de är riktigt bra fortfarande (dock var det länge sedan jag fick tag på dem).

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Jättebra test men en sak jag undrar är varför inte Crucial Ballistix pc8500 är med? För dem minnena har iaf regerat marknaden länge i pris/prestanda.

Visa signatur

Black Legend:Asus P8Z68, 2600k, 16gb Corsair Vengance,GTX580, Silverstone Strider 1,5kw, @ Custom H2O
Htpc: Asus P7P55DE, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X, Asus GTX 465, Silverstone Strider 850w,4,5TB @ Custom H2O
Htpc2: Bitfenix Prodigy, Asus E45M1-I, 8gb Corsair vengance LP, 80gb ssd, 150w Pico

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Core2Quad
Jättebra test men en sak jag undrar är varför inte Crucial Ballistix pc8500 är med? För dem minnena har iaf regerat marknaden länge i pris/prestanda.

mmm tycker jag med var synd...

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
http://www.digitalreport.net/content/view/79/1/1/9/

Testet du länkade till går inte över 2.2V medans du för Sweclockers räkning kört testerna upp till 2.4V. Det är absolut inga tekniska problem (även om garantin bara gäller till 2.2V) att volta upp Crucial BallistiX PC8500 för att nå prestanda som långt överskrider minnena i ditt test. Mycket märkligt att Crucial inte finns representerade i testet. Men det är väl för att Datorbutiken inte säljer Crucial.

Permalänk
Medlem

Det är nu man känner att ens PC3200 börjar bli gamla. Bra test då jag själv har erfarenhet av tiden det tar att testa minnen, dock de av äldre sort.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejo
Testet du länkade till går inte över 2.2V medans du för Sweclockers räkning kört testerna upp till 2.4V. Det är absolut inga tekniska problem (även om garantin bara gäller till 2.2V) att volta upp Crucial BallistiX PC8500 för att nå prestanda som långt överskrider minnena i ditt test. Mycket märkligt att Crucial inte finns representerade i testet. Men det är väl för att Datorbutiken inte säljer Crucial.

Vet inte vad du är ute efter med du får förklara det någon dag. Har haft direktkontakt med Crucial men det var ett tag sedan. Kontakten för Aeneon minnen var med ett företag i Danmark och de fixade så att datorbutiken fick minnena i sitt sortiment. Var det konstigt att jag uppdaterade att de nu finns att beställa i Sverige? Det finns A-data, Geil mfl. märken och när det gäller minnen har det alltid vart svårt att få in från vissa medan andra mer än gärna skickar ut testexemplar. Sitter olika personer som ansvarar för olika marknader så även om vissa mer än gärna skickar till sajter i vissa länder så kanske de inte alls skickar till norden. Även om det faktiskt är lättare att få in saker för oss idag än för några år sedan så kan minnen fortfarande vara svårt att fixa.

Självklar lär Crucials minneskretsar klara av 2,40 V eftersom det är Micron kretsar....Aeneon är de första jag kan minnas som inte klarat det, av de jag testat. Det verkar vara Qimonda kretsarna som har problem med hög spänning om du missade det.

Optimalt vore att ta in en massa minnespaket men det finns orsaker till att det finns få sådana tester. Om jag hade obegränsat med tid och alla vill skicka så...

PS. det skulle vart fler minnen med, men dessa kommer förhoppningsvis ganska snart.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)