Dell uppgraderar med trådlös USB

Permalänk
Melding Plague

Dell uppgraderar med trådlös USB

Datorjätten Dell ger nu användare möjligheten att inkludera trådlös USB vid köp av bärbara Inspiron eller gamingsystemen XPS. Den nya tekniken lovar lika hög överföringshastighet som USB 2.0, det vill säga 480 megabit per sekund genom luften.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Känns lite ovärt om den ändå ska ha en ström-sladd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disgustipated
Känns lite ovärt om den ändå ska ha en ström-sladd.

Batterier kanske?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

JaHåller med föregående tallare.

Permalänk
Medlem

helt ointressant pga. att själva sändaren och mottagaren på datons sida är en extern grej.

Permalänk
Medlem

Känns lite som att det bara är för att vara tidigt ute faktiskt.
Det jag tänker på när jag hör trådlös usb är att komma hem, slänga ur prylarna ur fickan, lägga mobilen på skrivbordet och höra hur det plingar till i lurarna när datorn hittar lagringen till mp3-spelaren i telefonen. Och då vill jag inte ha ännu fler prylar på skrivbordet bara för att detta skall hända... då kan jag lika gärna ha sladden där. Inte heller känns det väl helt stabilt med fler adaptrar att plugga in.

Njae, när det kommer med inbyggd adapter så visst. Men jag förstår ju varför dell vill vara tidigt ute. Alltid lockar det väl någon att köpa en burk.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Hur kul är det om själva "hubben" i sig kräver strömanslutning?

Visst, lite fräckt, och "ha-begäret" börjar röra på sig i mitt sinne, men är ändå tveksam...

Permalänk
Avstängd

Jag undrar hur räckvidden är...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Jag undrar hur räckvidden är...

Wikipedia säger 3 meter för 480 Mbit/s och 10 meter för 110 Mbit/s.

Permalänk

Jag har 2 skrivare stående i en hylla skulle vara suveränt med en sån hubb att ansluta skrivarna till.
Och eftersom dom behöver ström så ser jag inget problem med att hubben behöver ström.
Bara jag slipper kablarna upp i hyllan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir standard på all moderkort ASAP så kan man få en bra gemensam standard på alla trådlösa tagentbord och möss.
(nej, Blåtand räknas inte)

Blir också skönt om man kan kör sladdlöst USB till skrivaren då borde man ju kunna använda den till flera datorer samtidigt och man slipper ha den på skrivbordet.

Hatar Logitech för att de byter standard hela tiden! Har ett MX3100 tagentbord med en MX1000 mus och det funkar inte att bara byta till nyare mus utan att man måste köra med dubbla motagare. =(

Permalänk
Medlem

Finns ju PEO till näteverk varför inte driva hubben med ström via en skrivare tex som ändå ska ha 230V ?!?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Håller med er tidigare, suger ju att behöva en extra adapter.

Det snygga skulle vara om den tog ström från nån USB tjosan t.ex. skrivare genom USB-sladden.

Men då skulle det bli ett problem om man vill koppla in bärbara 2,5" som också tar ström från USB.

Sen som str8tforthakill sa så förväntar man sig något integrerat och inte externa prylar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Wikipedia säger 3 meter för 480 Mbit/s och 10 meter för 110 Mbit/s.

Oj, det var t.o.m. sämre än jag trodde.... Nä, det dröjer innan jag skaffar nåt sånt här...

Permalänk

Hade varit fint till faxen, men den står 7 meter bort och bakom två skärmade väggar, så det är nog omöjligt. Får fortsätta skriva ut för att kunna faxa å sedan kasta "orginalet".
Jag vet att fax är uråldrigt, men vissa vill hellre att man faxar än att man mailar ännu!

Permalänk

Alltså, kräver WUSB så pass mycket ström att vi inte kommer att få se det i mobiltelefoner?

En uppföljare till Bluetooth behövs. Nu!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Oj, det var t.o.m. sämre än jag trodde.... Nä, det dröjer innan jag skaffar nåt sånt här...

Hm, vad har du för krav? Riktigt imponerande siffror tycker jag. Däremot så är jag inte särskilt intresserad i dagsläget, men det kan helt klart bli nåt i framtiden.
Jämför med Bluetooth om du tycker att 480Mbps på 3 meter är kasst.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Varför köra trådlös usb? Kräver tillomed extern strömkälla. Det måste väl vara bättre med bluetooth(ok hastigheten är dålig) så då tar vi wlan istället. Vad är det för fel på det?

Permalänk

En trådlös USB-hubb? Är DET trådlös USB? Vilket skämt...

Permalänk
Medlem

Verkar onödigt när det går bra med W-lan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Verkar onödigt när det går bra med W-lan.

Dum fråga kanske, men hur kan man jämföra USB med ett nätverksprotokoll? På vilket sätt använder man Wireless USB på samma sätt som WLAN?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Oj, det var t.o.m. sämre än jag trodde.... Nä, det dröjer innan jag skaffar nåt sånt här...

Å vad ska du köra som kräver mer än 100 Mbit? Speciellt ett USB tillbehör som behöver den krämen?

Du låter som vår IT avdelning som tror de behöver 10 GE LAN bara för att de kör en virtuell server miljö....

/Calle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cwahlin
Å vad ska du köra som kräver mer än 100 Mbit? Speciellt ett USB tillbehör som behöver den krämen?

Du låter som vår IT avdelning som tror de behöver 10 GE LAN bara för att de kör en virtuell server miljö....

/Calle

Han kanske siktar på ett trådlöst kluster?

Permalänk
Medlem

Usb skärmar? gömma datorer i garderober? möjligt?

Tycker detta låter kul att istället för att ha en dator på skrivbordet har jag min lilla USB hubb med USB skärm, och mus och TGB.

(förmodligen räcker inte bandbredden till va?)

Tacksam för svar med mina funderingar
MVH
JuCke

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder