Mac OS X uppdateras till version 10.5.2

Permalänk
Citat:

Jag vill kunna ställa in min transparens själv i menyerna, är det något man kan pilla i terminalen med?

ladda hem "Docker" så kan du görna massvis med inställningar för dockan vad det gäller transparens, 2D/3D, you name it.

Visa signatur

(._.(._.)._.)

Permalänk
Medlem

Jag kan säga så mycket som att jag har suttit i OSX leopard sedan i oktober och jag har bara blivit tvungen att starta om datorn EN gång sedan dess,
om man bortser från installationer och vissa uppdateringar.

En enda gång har det blivit ett sådant fel i OSX att jag varit tvungen att starta om, hur många bllåskärmar har ni haft sedan i oktober??

Att gå över till Mac var det bästa jag gjort på flera år... spelar aldrig spel på datorn det har jag inte tid till och om jag skulle bli spelsugen så har jag en 360

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burn
Jag kan säga så mycket som att jag har suttit i OSX leopard sedan i oktober och jag har bara blivit tvungen att starta om datorn EN gång sedan dess,
om man bortser från installationer och vissa uppdateringar.

En enda gång har det blivit ett sådant fel i OSX att jag varit tvungen att starta om, hur många bllåskärmar har ni haft sedan i oktober??

Att gå över till Mac var det bästa jag gjort på flera år... spelar aldrig spel på datorn det har jag inte tid till och om jag skulle bli spelsugen så har jag en 360

Uhm, min Vista-dator har stått på konstant sen oktober och enbart omstartad för uppdateringar. Det är knappast någon bedrift.

Jag gillar också OS X, men att påstå att det är superstabilt är lite fel. På den punkten är det ingen större skillnad på Windows och OS X.

Har haft en ordentligt irriterande bugg i Leopard. Muspekaren hänger sig när man loggat ut. Hittade inget som hjälper förutom omstart, får hoppas det är löst nu.

Permalänk
Avstängd

Inga blåskärmar hemma hos mig heller, har endast startat om då nya uppdateringar har krävt det. Vad vill du säga? Att inkörda operativsystem (XP och Win 2003) är ruskigt stabila vet alla. Vista är också väldigt stabilt, det som orsakar problem där är tredje parts tillverkare (Creative ex) som verkar ha svårt att få till stabila drivrutiner. Buggar och säkerhetsproblem upptäcks alltid till alla stora operativsystem, det är bara bra att MS och Apple går ut med buggfixar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kissabajsa
Men om nu OSX är uppe i 10.5.2 så borde det ju motsvara SP5 eller något. Kommer de ALDRIG få ordning på sitt OS kan man undra.

Nu blev det en liten tankevurpa här.

10.3, 10.4, 10.5 osv är major-versioner av varumärket Mac OS X, precis som 2000 (NT 5), XP (NT 5.1) och Vista (NT 6.0) är major-versioner av Microsoft Windows. Med ditt sätt att tänka borde väl Vista SP1 egentligen heta "Windows NT servicepack 27" eller så.

10.5.2 kan väl sägas motsvara Leopard Servicepack 2. Apples "servicepackar" släpps dock oftare. Microsoft brukar låta det gå något år eller två mellan servicepackarna men istället släpper dom ju ut massvis med små uppdateringar MELLAN dessa servicepackar.

Jag installerade och patchade upp en XP från OEM-skiva (SP1) häromdan och tänkte bli galen. Windows update tvingade på mig ett hundratal uppdateringar, ett servicepack och femtioelva omstarter. En nyinstallation av OS X 10.4 eller 10.5 brukar bara innebära ett varv med software update och en omstart på slutet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns som om OS X är en blandning av windows och linux. Man tar linux alla möjligheter, funktioner osv sedan det som är linux stora nackdel är utseendet och enkelheten. Men tar man och fixar allt det och sätter in i ett helt nytt OS då får man OS X. Man har Designen, funktionerna, smidighet och allt funkar "out of the box".

Om vi nu tar ubuntu som ex på linuxsidan bara för att det är så pass populärt. Många populära program funkar inte riktigt som ex nya office, men däremot i OS X. Tar vi spel är det enklare att få igång de i OS X. Behöver man ens någon gång pilla i en terminal där?

Apple har gjort det enkelt för sig genom att bara tillåta sina egna datorer köra och då får man mindre datorer att leta buggar på. Detta är en fördel till OS X och det är en del av tanken just bakom. Dessutom vill apple tjäna pengar på sin hårdvara också. Därför kommer det aldrig gå att köra på någon annan dator än en apple. Problemet blir väl sedan när Apple har gjort allt för många datorer som det OS ska passa till. Men då säger man väl att de datorer inte klarar minimum kraven.

Angående uppdateringen tycker jag det är bra att de släpps ofta. Se bara hur det har blivit i XP nu. Ubuntu har iaf ett nytt SP eller OS varje halvår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Problemet blir väl sedan när Apple har gjort allt för många datorer som det OS ska passa till. Men då säger man väl att de datorer inte klarar minimum kraven.

Apple satsar inte så mycket på bakåtkompatibilitet, men det är inte nödvändigtvis en nackdel.

Det finns ingen mac som kan köra "alla" program/operativsystem som gjorts. När Apple bytte till intel satte man t.ex. samtidigt punkt för alla gamla mac os 9-program. Tidigare kunde man köra dem i ett kompatibilitetsläge inuti os x men det går inte längre eftersom classic-läget kräver PPC. I OS X 10.6 eller 10.7 kommer det säkert inte längre gå att köra PPC-program. Det kommer säkert att göra en handfull människor arga eftersom deras licenser av Office 2004 eller Adobe CS2 blir oanvändbara, men vi andra kommer knappast att bry oss.

Det brukar ibland inte heller gå att köra en äldre OS-version än vad som levererades med datorn när den var ny, men ibland kan det gå. Jag antar det beror på om hårdvaran stöds eller inte.

Det här är lite ledsamt eftersom jag inte kan ta macversionen av nåt gammalt program/spel från 1993 och köra det rakt av på min macbook pro (som man kan med PC/Windows) men det är ju helt klart bra att slippa ta hänsyn till gammal skåpmat när man vill kliva framåt i utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Perc frågan är den om det inte finns någon nyare variant av prorgramet som är bättre? och därmed får fler funktioner osv. Men jag förstår vad du pratar om. Spel finns det ju iof nyare versioner av men poängen är inte bättre grafik utan oftast spelkänslan så ja det är klart en nackdel.
Har ej kört os x men av alla videofilmer som jag har sett på apple hemsida. Anledning till varför jag själv inte kör det är pga kostnaden. Har ej råd som student.
Sedan kan jag också nämna vista ger dig inte heller möjlighet att köra alla spel ifrån -93 direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Perc frågan är den om det inte finns någon nyare variant av prorgramet som är bättre? och därmed får fler funktioner osv. Men jag förstår vad du pratar om. Spel finns det ju iof nyare versioner av men poängen är inte bättre grafik utan oftast spelkänslan så ja det är klart en nackdel.
Har ej kört os x men av alla videofilmer som jag har sett på apple hemsida. Anledning till varför jag själv inte kör det är pga kostnaden. Har ej råd som student.
Sedan kan jag också nämna vista ger dig inte heller möjlighet att köra alla spel ifrån -93 direkt.

Nä, men windows ger ändå bättre bakåtkompatibilitet än macplattformen, på gott och ont. Jag tycker det är bra att apple gör som dom gör... jag gråter inte över att min dator inte kan köra netscape 4 direkt.

Permalänk

Apple jobbar väl inte så hårt för bakåtkompatiblitet verkar det som, men dock funkar väldigt många program äldre program i nyare os till skillnad från xp > Vista. Jag syftar då på osx-program, classic är ju inte så hårt använt nuförtiden så de kan dom ju fimpa i askkoppen ändå