Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epzilon
Tja, om du ska märka ord så... Mb = Megabyte, inte Megabit

*host* Mb = Megabit, MB = MegaByte

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Använbarhet

Hejsan

Jag är intresserad utav denna NAS och undrar om någon kunde klargöra några frågor om denna produkt för mig.

Går det att mappa upp denna enhet som en nätverksdisk och lägga in filer i file explorer som t.ex extern USB disk eller måste man använda FTP eller webgränssnittet för detta?

Någon som har en QNAP som mediaserver till en XBOX med XBMC, funkar det bra?

Visa signatur

AMD 4800+ X2 - Asus A8N32-SLI - Corsair 2048 XMS3500LL - ATI X1900XT - WD Raptor 150GB - WD RE2 400GB - X-Fi Platinum - Zalman 9500LED - Lian-Li 6070 Scand - Seasonic S12 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Du kommer antagligen mycket billigare undan om du bygger ett eget system. Dock är det i så fall viktigt att tänka på strömförbrukningen, om du vill att det skall vara billigare i längden med.

Då menar du att jag bygger ihopa ett vanligt system på gammal hårdvara som får figurera som filserver. Tar bort all onödig hårdvara och kanske tillomed klockar ner en c2d för att få ner förbrukningen ännu mer. Fler tips?

Visa signatur

#allnoobs @ qnet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Intressant med Raid6 men frågan är om inte Raid1 med fyra diskar vore bättre för att slippa paritetsberäkning, speciellt med tanke på att enheten är begränsad till fyra diskar. Man brukar inte rekommendera uppsättningar om fler än åtta diskar när man pratar raid5 och upp mot tio tolv diskar i raid6.

Ja verkligen. Vart ligger fördelen med att ha RAID6 framför RAID1 när det gäller fyra diskar?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Använbarhet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxman
Hejsan

Jag är intresserad utav denna NAS och undrar om någon kunde klargöra några frågor om denna produkt för mig.

Går det att mappa upp denna enhet som en nätverksdisk och lägga in filer i file explorer som t.ex extern USB disk eller måste man använda FTP eller webgränssnittet för detta?

Någon som har en QNAP som mediaserver till en XBOX med XBMC, funkar det bra?

Då den stödjer Samba (SMB/CIFS) är det inga som helst problem att mappa den som en enhet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle jag införskaffa mig en NAS så skulle jag bygga den själv.
Skulle då lägga tid på att optimera prestanda så bra det bara går.
Visst skulle jag få instudera mig en hel del på linux men det skulle nog bara värt det.
mb=millibit | mB=millibyte | Mb=megabit | MB=megabyte.
1 GigaBit = 128 MegaByte
100 MegaBit = 12,5 MegaByte
128MB överförs teoretiskt på 1sekund med 1Gbits interface.
12,5MB överförs teoretiskt på 1sekund med 100Mbits interface.
Jämför gärna med ethernet interfacets hastighet (100Mbits/1Gbits). Sen är det ju inte bara själva enheten som sätter maxhastigheten för överföringen.
(pm mig med rättelser).

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Avstängd

Såg lockande ut.... tills priset.
För en lägre summa peng så köper man nano-ITX med allt tillbehör och kontrollerkort samt Hårddiskar..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
mb=millibit | mB=millibyte | Mb=megabit | MB=megabyte.
1 GigaBit = 128 MegaByte
100 MegaBit = 12,5 MegaByte
128MB överförs teoretiskt på 1sekund med 1Gbits interface.
12,5MB överförs teoretiskt på 1sekund med 100Mbits interface.
Jämför gärna med ethernet interfacets hastighet (100Mbits/1Gbits). Sen är det ju inte bara själva enheten som sätter maxhastigheten för överföringen.
(pm mig med rättelser).

Hur tänkte du nu? 1000/8=125.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

När jag läst hela artikeln och kom till priset så tänkte jag "för högt, jag tar en av mina gamla datorer/bygger en dator själv med plats för fler diskar".
Det jag kom att tänka på är dock, vad kostar ett RAID5 SATA kontrollerkort?

Någon som har tips på bra SATA RAID5 kort med plats för 4 diskar eller fler?

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcg
Någon som har tips på bra SATA RAID5 kort med plats för 4 diskar eller fler?

Jag har kört på olika RAIDcore-kort i flera olika servrar i bra många år nu (i princip sedan de kom). Fungerar felfritt, är snabba (fast de drar kanske lite mer CPU än en del konkurrenter), och har en fantastiskt flexibel programvara som låter dig migrera till större diskar, byta RAID-nivåer, etc utan problem. Urnöjd!

Dessutom ser jag på http://www.ciprico.com/Products/RaidCore.cfm att de numer finns med PCI-Express så att man slipper köpa dyra servermoderkort md PCI-X för att få max prestanda. Sweet!

Permalänk
Medlem

efter varje recension av dessa NAS-burkar för hemmabruk, klagas det alltid på deras prestanda och kommentarer som " det här bygger jag billigare och bättre själv" skrivs.. Men ingen ger någonsin exempel på konfigureringar, itx-moderkort och raidkort mm.. Är det inte lite underligt..

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Jag har kört på olika RAIDcore-kort i flera olika servrar i bra många år nu (i princip sedan de kom). Fungerar felfritt, är snabba (fast de drar kanske lite mer CPU än en del konkurrenter), och har en fantastiskt flexibel programvara som låter dig migrera till större diskar, byta RAID-nivåer, etc utan problem. Urnöjd!

Dessutom ser jag på http://www.ciprico.com/Products/RaidCore.cfm att de numer finns med PCI-Express så att man slipper köpa dyra servermoderkort md PCI-X för att få max prestanda. Sweet!

Var köper du dessa kort då? Och vad kostar de? Enda svenska kontakten de hade på sin sida hade inte dessa kort på sin web.
NAS enheten i testet kostar drygt 5000.-(inkl.) Det måste ju vara betydligt billigare än så för att det ska bli intressant som en ersättare till NAS enheten.

Någon mer som har tips på bra RAID 5 kort för vettiga pengar?

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Hur tänkte du nu? 1000/8=125.

1024/8=128

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcg
Någon mer som har tips på bra RAID 5 kort för vettiga pengar?

Eftersom Qnap'en kör Linux så använder den sig garanterat av Linux interna RAID-funktioner, de är oftast fullt tillräckliga om man har lite processor.

Men alltså gigabit hastigheter är svårt från RAID5, då får du kika på kort i 5000-8000:- klassen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoffe-2k
efter varje recension av dessa NAS-burkar för hemmabruk, klagas det alltid på deras prestanda och kommentarer som " det här bygger jag billigare och bättre själv" skrivs.. Men ingen ger någonsin exempel på konfigureringar, itx-moderkort och raidkort mm.. Är det inte lite underligt..

Av samma anledning att folk gnäller på att Apples datorer är så dyra tror jag, man känner ett indirekt missnöje. Jag önskar VIA kunde släppa en Epia-bräda med säg.. 8 SATA och ett _bra_ GbE-NIC för kontrollerkort är svindryt tyvär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Manfred
1024/8=128

1 Gbit är väll ändå 1000 mbit som är 1000000 kbit som är 1000000000 bit.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Eftersom Qnap'en kör Linux så använder den sig garanterat av Linux interna RAID-funktioner, de är oftast fullt tillräckliga om man har lite processor.

Men alltså gigabit hastigheter är svårt från RAID5, då får du kika på kort i 5000-8000:- klassen.

Om man bygger en dator och använder Linux mjukvaru RAID5. Hur går det då om Linux kraschar? Kommer jag kunna läsa ut informationen från diskarna då?

Finns det meddelande funktion så jag exempelvis får ett mail om en disk i arrayen gått sönder/genererar SMART error m.m.?

Tips på enkla Linuxprogram som hanterar RAID5? Text/web interface spelar mindre roll. Jag är inte dum, bara nybörjare på Linux...

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcg
Var köper du dessa kort då? Och vad kostar de? Enda svenska kontakten de hade på sin sida hade inte dessa kort på sin web.
NAS enheten i testet kostar drygt 5000.-(inkl.) Det måste ju vara betydligt billigare än så för att det ska bli intressant som en ersättare till NAS enheten.

Någon mer som har tips på bra RAID 5 kort för vettiga pengar?

Jag köpte dem direkt från staterna förstås. Och nej, de är inte billiga. Du såg kanske att frågan jag svarade på var "någon som har tips på bra SATA RAID5 kort med plats för 4 diskar eller fler?" och inte "hur skall jag bygga en egen ersättare till en NAS"?

Om du skall bygga en ersättare till en billig NAS så får du knappast ekonomi på ett RAID-kort - använd mjukvaru-RAID i stället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
1 Gbit är väll ändå 1000 mbit som är 1000000 kbit som är 1000000000 bit.

stämmer för den som inte vill ha fel i fortsättningen finns Konvertera

Visa signatur

Gå in här ifrån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcg
Om man bygger en dator och använder Linux mjukvaru RAID5. Hur går det då om Linux kraschar? Kommer jag kunna läsa ut informationen från diskarna då?

Finns det meddelande funktion så jag exempelvis får ett mail om en disk i arrayen gått sönder/genererar SMART error m.m.?

Tips på enkla Linuxprogram som hanterar RAID5? Text/web interface spelar mindre roll. Jag är inte dum, bara nybörjare på Linux...

Ja, det är bara att koppla in till en annan fungerande maskin faktiskt.

mdadm ska ha funktionalitet för skicka mail vid problem

Det enda jag känner till är just mdadm, som man hanterar mjukvaru-raiden med.

Permalänk
Medlem

Jag har en FNS-5000b från Level ONE.
Samma saker som i Qnaps, och samma webbgränssnitt.
Funkar klockrent och har gjort sen jag köpte den. Ända "problemet" jag hade var att ena disken rasa efter några dagar. Men det kan ju hända i vilken dator som.

Väldigt nöjd med den.
Låter inte mycket när den inte laddar, och när den laddar så är den ändå tystare än datorn.

Det ända som kan vara jobbigt är att om man ansluter en USB disk, så kan man inte skriva till den om den inte är i EXT3 formatet.
Och är den det så måste man ha program för att läsa den i ex windows XP.

Programvaran till "download-station" slöar ner FNSen rätt mycket med.

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Hur överförde du? FTP brukar vara mycket snabbare än Windows fildelningsprotokoll till exempel. Vilken hårdvara körde du med?

Windows 2003 server cachar filer i RAM-minnet när man kopierar till en utdelad hårddisk (Samba heter väl protokollet om jag inte minns helt fel). Ber om ursäkt ifall ngn redan svarat på frågan, för jag läste inte alla inlägg så noga

Håller med tidigare talare om att 2000kr inkl moms hade varit ett lagom pris för en sån här produkt.