Microsoft uppdaterar Windows Vista SP1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyborg666
"Snabbare läsning av stora bildfiler" - detta fattar inte jag. Vad spelar det för roll vad filerna innehåller? Att läsa data från disken borde ta lika lång tid vilken filtyp det än är.

Beror ju på vad man gör med dem, kör man med thumbnails i explorer så...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Som det är nu så har inte Windows VISTA någon avgörande förmåga som inte XP har. Däremot är XP mindre resurskrävande, vilket betyder att du har mer datorkraft över till det du vill göra.

Det hade inte XP heller...
Få OS har någon avgörande förmåga när de släpps. Det är evolutionen, även om man tycker att Vista är sämst så kommer windows-världen bygga vidare på det och tids nog kommer det vara Vista och framtida OS som gäller och då har Vista helt plötsligt fått massa "avgörande förmågor" som XP saknar.

Håller man inte med om det har man två alterantiv. Använda XP och vara utelämnad eller byta till OX X/*nix/whatever.

Så har det alltid varigt och man har aldrig haft särskilt stora krav på sig att byta OS när det är "nytt".

Entusiaster körde ofta windows 2000 långt innan XP kom trotts de inkompatibilitetsproblem som fanns, precis som entusiaster (som föredrar Vista) kör Vista trotts de inkompatibilitetsbrister som finns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Off-topic: varför ska den moderna människan tvunget slösa med energi därför att denne äger nyare hårdvara?

För att det är försumbart i sammanhanget och man föredrar de extra funktionerna som *slösandet* innebär?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Värt att tänka på innan man provar är att det finns en omtalad bugg i WGA kopplat till RFM(reduced functionality mode) som kan dra i gång redan vid mycket små förändringar av hårdvaran typ ändra klock, sätta i nytt minne, sätta i nytt ljudkort, resetta bios osv .......

MEN däremot har jag dragit igång buggen otaliga gånger under testandet av Windows Server 2008(den verkar vara ännu känsligare). Jag har konsumerat hela _7_ (genuina)serienummer medan jag testat Server 2008 på en och samma maskin ....

Undvik alltså, om ni inte är väldigt nyfikna, eller litar blint på systemåterställningen(kan vara lite svår att dra igång i RFM, men det går). Jag verkar haft tur med mina Vista, till skillnad från andra, men som sagt inte med Server.

VA? så ny även fast man har original måste man oroa sig??

Fan då är det ju ingen större ide.

Vem fan har inte gjort klock och bios ändringar... suck...

Permalänk
Medlem

Känns inte som att jag behöver svara eller försvara mig med tanke på echo's inlägg, som för övrigt är bättre än det jag kunnat klura fram...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Kan de inte ordna så att classic explorer verkligen är classic explorer?
Tycker den är väldigt stökig och jobbig att arbeta med.

Här finns en rant om den:
http://it.slashdot.org/comments.pl?sid=364823&cid=21406737 (jag har inte skrivet den)

Intressant länk.

Hade Vista installerat i ungefär ett halv år innan jag bytte tillbaka till XP. Buggiga drivrutiner till nätverksskortet gjorde att jag fick gå tillbaka..

Och jag måste säga att XP's explorer funktion är bra mycket bättre än den som Vista har. Mycket stökig och jobbig även om man suttit med den ett tag.

Annars är Windows Vista SP1 förhoppningsvis ett steg i rätt riktining, för tycker generellt att Vista är ett bra operativsystem, men vissa optimeringar bör göras.

Bara faktumet att datorn ständigt står och arbetar i bakgrunden med indexeringar och optimeringar.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Här tar det 7-8 sekunder att stänga ner Vista. Inte så farligt.

För mig känns det ibland som att desto längre datorn stått på desto snabbare går det att stänga av, ibland tar det bara sekunder, ibland håller den på i 3 minuter. Å andra sidan så behöver man väl inte särskilt ofta sitta o titta på den när den stänger av...

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martinson
Intressant länk.

Bara faktumet att datorn ständigt står och arbetar i bakgrunden med indexeringar och optimeringar.

DET måste jag säga är irriterande, dags att se hur man kan stänga av skiten etc. någon som vet??

Det är sååå sällan man söker så man kan gått vänta några sekunder extra och inte ha en skördeströska på hela tiden.

I XP brukade jag bli fundersam om hårddisken arbetade mer i några sekunder här och där... med vista... kan något likaväl kopiera hela hårddisken och man skulle inte märka av det ljudmässigt i alla fall.

Permalänk

wasabi: högerklicka och ta egenskaper på en hårddisk och ta bort krysset i "index this drive for faster searching"

tips två, öppna enhetshanteraren och under diskdriver hittar du dina hårddiskar, högerklicka egenskaper policies och sen "enable advanced performance"

tips tre, kontrollpanelen, performance information, advanced tools, reliability and performance monitor. kika under disk så ser du vilken applikation det är som läser skriver på hårddisken, om nått gör det oerhört mycket kan du ju kika på det

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
DET måste jag säga är irriterande, dags att se hur man kan stänga av skiten etc. någon som vet??

Det är sååå sällan man söker så man kan gått vänta några sekunder extra och inte ha en skördeströska på hela tiden.

I XP brukade jag bli fundersam om hårddisken arbetade mer i några sekunder här och där... med vista... kan något likaväl kopiera hela hårddisken och man skulle inte märka av det ljudmässigt i alla fall.

Det påminner mig om att jag alltid hade nätverksikonen i XP, nu har jag övergett nätverksanimationen helt i Vista och känner mig tillfreds ändå.

Det är förmodligen en övergångsperiod att försöka intala sig att systemet jobbar även om inte användaren gör det. Sen ska det bli grymt skönt att få gå över till SSD och samtidigt koppla ur HDD-leden på lådan, då tror jag att arbetet vid datorn kommer kännas ännu mer flytande (inte bara hastigheten, men avsaknaden av HDD-motoriken)...

Permalänk
Medlem

Jag tycker den här jämförelsen säger allt:

http://www.neowin.net/news/main/07/11/24/windows-xp-sp3-yield...

Sen finns det DX10 till XP snart också, så jag håller nog kvar XP ett år till.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Avstängd

Vem sa att Vista inte har några förbättringar? Visserligen en gammal artikel skriven innan Vista lanserades officiellt, men iallafall det mesta är korrekt. Nyheter i Windows Vista

Bara de här små trivialiteterna sätter jag högt värde på.

Ställ in volym per program eller spel
Organisering/sortering av filer i mappvyer
Windows Aero
Utformningen av Kontrollpanelen

Och så finns det fler saker som inga 3dje-partsprogram kan fixa i XP.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Det är sååå sällan man söker så man kan gått vänta några sekunder extra och inte ha en skördeströska på hela tiden.

Vänta några sekunder extra?
Har man många stora diskar rör dig sig inte om sekunder längre

Däremot kan jag rekommendera Locate32 (som är en port (med GUI) av *nix världens locate/updatedb) som jag tycker känns vettigare för mina behov.
Blixtsnabba sökningar såklart, men den uppdateras inte hela tiden - utan bara när du själv startar programet "update" så söker den och indexerar allting.

Vilket innebär att du kan starta updaten när du lämnar datorn eller inte berörs av att hårddisken tuggar lite. Den tar ungefär lika lång tid som en vanlig sökning hade gjort (går väl snabbare tror jag för osäker om den söker i zip-filer, på vinst och förlust).

Och oftast söker man ju inte på saker som man precis skapat osv. så jag tycker det är guld. Fungerar kanon till XP och verkar fungera fint i Vista med (inte hunnigt köra det så mycket i Vista än men ska).

Permalänk
Medlem
Citat:

VA? så ny även fast man har original måste man oroa sig??

Du kan läsa på Tomshardware varför de ansett sig tvungna att använda Vista Enterprise för sina benchar. Vanliga Vista, även fast det är full retail, låser tydligen ständigt ute dem när de håller på och benchar och det är på tok för tidsödande att ringa Microsoft varje gång.

Tyvärr är Enterprise rätt så dyr, så den är inget hållbart alternativ för hemanvändare. WGA har blivit alldeles för aggresiv mot ärliga användare i Vista. Samtidigt har piraterna inga som helst problem(än så länge) att knäcka WGA, vilket de facto gör piratversionen bättre för de som meckar mycket med sin dator.

En dålig nyhet är att XP SP3 kommer att innehålla samma WGA som Vista. Enligt rykten kommer man dock att lätta på det på det sättet att man kommer att ta bort RFM och istället ha ständiga påminnelser att man kör pirat som poppar upp.

Absolut de enda sakerna som håller en kvar vid Windows är:

a. spel

b. alla yrkesmässiga nyttoprogram som man måste lära sig för att använda på jobbet

tänker man inte jobba med grafisk design, CAD eller liknande och inte spela så är Linux bättre på de allra flesta sätt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Du skulle bli förvånad över hur många det är som inte har en aning om vilket operativsystem dom använder, om ens vad ett operativsystem är för något.

Oja, möts ofta av frågor varför Windows ser så konstigt ut när jag använder OS X. Sen när man förklarar att det finns operativsystem bortom Windows blir dom helt shockade eftersom dom trodde att en dator "är" Windows.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan83
wasabi: högerklicka och ta egenskaper på en hårddisk och ta bort krysset i "index this drive for faster searching"
FLERA TIPS

Tack för tipset.. jäsingen.. får nog kanske ta och köra några lektioner på Vista kanske.

Echo: jag har 500 gb hårddiskar på xp och fan inte är det ofta jag söker på HELA hårddisken. Det kan vara någon mapp här eller där, man ditt program verkar guld iaf.

Då kan jag stänga av shaiten.

the squonk:
Håller med, om det inte vore för spel, program och ... (fan finns det något mer??)
Så skulle jag gärna hoppa på något annat, men TYVÄRR har jag ingen kapacitet att lära mig osx eller något annat.

Tycker det är synd att man betalar och blir trackad som en pirat..

Jag betalade för att INTE lägga ner tid på crack etc. Men när de benchar etc. byter de inte processor hit och dit??
JAg vet att byter man CPU eller MB då är det kört med OEM versionerna i alla fall.

Men jag har inget emot det, så som jag ser det är CPU och MB ganska tajt, och de kommer alltid behöva ett OS.

Permalänk
Medlem

Jo, att det kan bugga i SP1 vid mindre än processorbyte är antagligen just en bugg, som jag skrev tidigare.

Nevertheless så förväntar man sig att en fullversion är en fullversion, och att det bara är OEM som skall påverkas av att man byter grejor. Men så är det inte.

Problemet är att man löper en risk att bli utestängd från viktiga filer som man har för att WGA kan löpa amok av många skilda orsaker tex. att det buggar eller att det blir ett fel i det, och hur bra är det när man pratar "stabil" mjukvara?(visst, det är lätt att göra backup på filerna med en Live-Linuxdist men det är ingen idealisk lösning, borde särskilt inte vara det i MS ögon. Och det är tidskrävande när man kanske inte har tid).

Företag kringgår ju detta problemet genom att ha en lokal licensserver igång(dock, om den kraschar så kan alla datorer på företaget bli WGA-ade om det är Vista på dem)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Hahaha använder du vista? vet inte =(
xD

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Hahaha använder du vista? vet inte =(
xD

Det roliga är ju att det finns sådant folk^^

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Hjälpsam

Kom i håg en artikel om kameler i en tidning, efter artikeln kom webbfrågan, "har du kamel?" av ett par tusen svarande hade ca 30% svarat "Ja" jag kunde inte heller låta bli, utan svarade "Ja" jag med.
Jag lyckades svara "Ja" den här gången även om "Jag vet inte" var väldigt lockande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kom i håg en artikel om kameler i en tidning, efter artikeln kom webbfrågan, "har du kamel?" av ett par tusen svarande hade ca 30% svarat "Ja" jag kunde inte låta bli, utan svarade "Ja" jag med.
Jag lyckades svara "Ja" den här gången även om "Jag vet inte" var väldigt lockande.

Det är sådana som du som gör att statistik ljuger till 110 %!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

§7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
# 25 % snabbare filkopiering lokalt på datorn
# 45 % snabbare filkopiering över nätverk (mellan icke-Windows och Vista SP1-datorer)
# 50 % snabbare filkopiering mellan datorer med Vista SP1

Eftersom att det där gör att datorn beter sig som en normal xp dator vid filkopiering är alltså Vista (Kallas väl uppdatering att gå från xp till vista i microsoft ögon?) ger det:

* 25 % långsamare filkopiering lokalt på datorn
* 45 % långsamare filkopiering över nätverk (mellan icke-Windows och Vista SP1-datorer)
* 50 % långsamare filkopiering mellan datorer med Vista SP1

än en normal xp dator som sagt. Jippi!!
Däremot ger Vista SP1 att datorn blir "normal" igen...

Har känt av dessa stora skillnader länge (specielt vid backup) och när dom ändå är på gång kan de ju ge samba till linux en liten chans genom att hjälpa de lite.

PS. Någon som känner till ett liknande protocol/program som samba som även fungerar över internet?

Nu vill jag ju inte vara så petig, men den där matten stämmer inte

* 20 % långsammare filkopiering lokalt på datorn
* 32 % långsammare filkopiering över nätverk (mellan icke-Windows och Vista SP1-datorer)
* 33,3 % långsammare filkopiering mellan datorer med Vista SP1

Har kört Vista i snart ett halvår på laptopen inom jobbet, och jag stör mig inte på prestandan direkt. Visst, det kräver mer minne.. Men minne är så billigt idag att det bara är dumt att inte köpa mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Blää... jag kan bara konstatera att Vista ÄR långsammare även på nyare datorer även om det finns de som hävdar motsatsen.
Som nån sa till mig, enda anledningen till att öht köra Vista är DX10 stödet... behöver du inte det, kör XP.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Jag har haft Vista sedan början av september det här året och inte märkt av några problem förutom långsama uppstarter efter att man loggat in.

hehe, att man får 25% snababre filkopiering internt tror jag inte riktigt, isåfall skulle det innebära att jag kan flytta en 700mb fil på 3 sekunder, från en hårddisk till en annan.

En ska som jag undrar över är om man kan ställa in så att indexeringstjänsten inte kör igång varje gång man startar datorn, för den indexerar en lååång stund VARJE gång man startar datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Kör med SP1 RC nu (inte refresh) och kan säga att Vista känns betydligt mindre segt. Bäst av allt är att de fixat prestandaproblemen med kopiering och borttaging av filer. För er som är intresserade har jag kört ett gäng prestandatester och skrivit ihop ett rejält inlägg om det. Se nedanstående länk på Futuremarks forum:

http://futuremark.yougamers.com/forum/showthread.php?t=72298

Tjena!

Läste ditt inlägg på futuremark, där jag även såg att du kör med ett P35 och 8GB Ram - med schyssta latenser.

Är i färd med att köpa 4x2 DDR2 kits för att köra
med ett Asus P35 P5K DL.

Blev det mycket tweakande för dig för att hamna på dessa
latenser med 8GB på ditt Gigabyte moderkort?

Jag kör med Vista64 Home Premium och har nu märkt att jag behöver mer Ram än mina nuvarande 4GB när jag arbetar
med 3D-applikationer/CAD och touch up's i Photoshop - när scenerna & filerna blir stora!

Blev imponerad att se att du kör överklockat med fulla 8GB.

Själv har jag haft ett helvete att få systemet stabilt med
bra latenser med mina 4x1GB Mushkin's.

Vilket "brand" av Ram kör du med? - kanske du har några goda råd
till mig inför min uppgradering av dessa?

Med vänliga hälsningar & tack på förhand!

Permalänk

hihihi det är så kul att läsa denna förbaskat långa diskussion
Och för att vara en i mängden måste ja hoppa in

Jag har Vista och är nöjd, kör på en gammal skräp dator från 99- och de (trot eller ej) funkar bra.
Visst självklart äre snabbare i XP men ja är verkligen emot XP designen och jag tycker att det är lätt att hitta i Vista.
JAG hade iaf inga större problem med det
MSN, firefox, småspel osv går i helt ok farter.

Och om ett år eller två kommer Vista säkert ha massa uppdateringar till Vista vilket gör att det förömodligen kommer flyta på som bara den.

Och vad du än köper kommer det alltid något mer krävande. Och som någon sa ovanför någonsans att det tar tid (skulle tro 1-2 år) innan ett OS blir verkligt bra, stabilt och stödjer det mesta. Utvecklig tar sin tid.
SP1 är ju bara början, tänk så.

Och herregud vad folk verkar bli förolämpade när dom ifrågasätts, jag personligen älskar jag att bli det för att då får man ju en chans att förklara sig.

Och det verkar som att världen börjar bli väääldigt otålig, jätte griniga ifall det tar 1-10 sekunder segare t.ex.. Testa att ränka HÖGT nu, 1001, 1002, 1003, 1004, 1005, 1006, 1007, 1008, 1009. de gick ju fort eller hur? Men så klart om man får det i princip allt man gör börjar man tröttna. Det tar t.ex. mellan 10 sek - 3 mintuer ibland att öppna itunes bara.
så jag förstår precis er otåliga, Ja är ochså sådan ibland att ja tröttnar o svär lite på på grund utav det.

Då var min åsikt lagt, tack för mig tjingeling !

Ps: Dell 8200, 1.5 ghz, gforce 3, 512mb ddr minne.

Permalänk

vista kommer säkerligen aldrig bli snabbare än xp, precis som win 95 inte var snabbare än 3.11

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Från Vista Business och uppåt har man exakt samma kontroll som i XP Pro, vill man göra ännu mer kan man installera SysinternalsSuite och PowerShell så har man rätt så full kontroll över allting bara man vet vad man gör. Det är heller inget som hindrar en att köra ex. Directory Opus om man inte gillar nya Explorer. [/B]

Det är väl snarare så att man _måste_ installera Directory Opus för att Vista ska bli funktionsdugligt!

Utforskaren i Vista är rent av overkligt dålig, fattar inte vad dom har tänkt på då dom gjorde den.

1. Tar jättelänge att lista min Bilder-katalog, den verkar läsa in alla bilder även om man visar i "Detaljerat läge" (går blixtsnabbt i dopus).

2. Jag brukar markera alla inspelade .mpg i min videokamera för att överföra till datorn (90% av alla filer finns redan på datorn, men är enkelt att markera allt och bara skippa dom som redan finns.) Men gör jag så i Vista så går de ej, finns ej tillräckligt med plats. (att kopiera ALLA 30GB ja, men kanske är 1GB som inte redan finns på hddn) väldigt irriterande. Funkar klockrent i Dopus.

Så ska ni köpa Vista, budgetera för en 500:- extra för Directory Opus, om ni inte vill bli gråhårig i förtid

/Ronnie

Permalänk
Avstängd

Vill påpeka en sak. Jag tycker själv att det är extremt jobbigt med Vista när man ska Installera/Avinstallera ngt. Kommer upp en fråga om man vill Tillåta eller Avbryta. Mycket störigt, för när man väl klickar på installera så vill man det ju. Skulle det vara att man råkade klicka fel, så finns ju det alltid en Avbryt knapp att trycka på. Så är inte helt införstådd i vitsen med den delen.

Även så att jag tycker att Vista går grymt mkt bättre än XP. Då Vista läser in alla progg i Växlingfilerna om jag nu inte har missförstått mig, så alla progg nästan impå blinkar upp. Mycket skönt om man är lite av en prestanda geek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr-boring
Vill påpeka en sak. Jag tycker själv att det är extremt jobbigt med Vista när man ska Installera/Avinstallera ngt. Kommer upp en fråga om man vill Tillåta eller Avbryta. Mycket störigt, för när man väl klickar på installera så vill man det ju. Skulle det vara att man råkade klicka fel, så finns ju det alltid en Avbryt knapp att trycka på. Så är inte helt införstådd i vitsen med den delen.

Det där är en säkerhetsgrej. Du kan stänga av den om du vill men den finns där för din skull.
När du trycker på Tillåta-knappen så ger du programmet tillåtelse att ändra i systemet vilket den inte kan göra annars (och som den måste göra för att avinstallera/installera).

Dvs. hela poängen med den där rutan är att när du öppnar ett mail, eller går in på en hemsida eller bara öppnar en bild och får upp den där rutan, ska tänka till. Oj, ska verkligen det här mailet/hemsidan/bilden ha tillåtelse att ändra i systemet?
Visst låter det suspekt, och då har du möjlighet att trycka på avbryt så får det ev. dolda programmet aldrig möjlighet att installera sig själv.

Som sagt du kan stänga av den (googla på det, funktionen heter UAC) men den är där för att du ska kunna hindra att virus sätter m.m. sig i systemet...

Dvs. klicka inte på tillåt om det inte är du, och du vet vad det är, som gjorde så att rutan kom fram.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det där är en säkerhetsgrej. Du kan stänga av den om du vill men den finns där för din skull...

Irritationen som detta möter har väl i och för sig en längre historia. Eftersom Windows tyvärr aldrig var utvecklat ifrån grunden för ett månganvändarscenario är det oerhört svårt att använda sig av Windows utan administrationsrättigheter, vilket i sig ett till dåliga vanor. I och med Vista bygger Microsoft på ännu mer, trots att systemet i grunden inte är så olikt, för att komma till rätta med säkerhetsproblem kopplade till användarens rättigheter.

Personligen hoppas jag att Microsoft dumpar hela arkitekturen och börjar om ifrån scratch, skapar ett system som helt igenom är bättre anpassat till dagens användning.