Elonex One – ny Asus Eee-konkurrent

Permalänk
Melding Plague

Elonex One – ny Asus Eee-konkurrent

I efterdyningarna av den mycket populära datorn Asus Eee har ett flertal företag gått ut med tillkännagivanden om att även de kommer att satsa på små och billiga datorer till utbildning och U-länder. Senast ut i raden av dessa datortillverkare är den tidigare okända tillverkaren Elonex som den 28 februari skall lansera sin mini-dator One till ett pris av 99 engelska pund.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill nog se lite specifikationer på detta innan jag tror på det. 99 pund är inte så där jävla mycket pengar

Permalänk
Medlem

Kul att Asus får lite konkurrens

Permalänk

tror ni den har DVD läsare, USB portar och hela köret ?

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk

tänker inte köpa en laptop dom kostar typ 1500 kr på god väg

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

Riktigt nyfiken på speccsen alltså

Permalänk
Medlem

Mera konkurens på dessa redan prispressade minemala skapelser kan bara vara bra för oss konsumenter!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Verkar intressant jag vill se speccs!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

kan ju faktiskt vara användbart, ett dyrt anteckningsblock:D
hoppas den har lite mer hårddisk eller nått sätt att uppgradera..
hur mycket bateri kan en sån här ha? måste ju räcka genom en skol dag efer vad syftet med den verkar vara i alla fall
Press release:här
kan dock inte hitta några specs what so ever

Visa signatur

innocence proves nothing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sin.swe

hur mycket bateri kan en sån här ha? måste ju räcka genom en skol dag efer vad syftet med den verkar vara i alla fall

Enligt länken du skickade står det att batteriet räckar ca 3 timmar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Nice!

Men snälla, sluta prata om Medison, det har aldrig funnits någon Medison Celebrity eller kommer finnas. Bara ett stort PR-jippo för att komma med i tidningarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rillee
Enligt länken du skickade står det att batteriet räckar ca 3 timmar.

he he tack

btw, hi-res bild:här

Visa signatur

innocence proves nothing

Permalänk
Medlem

Tycker allt att den här låter lite suspekt oxå. Avtagbar skärm... hmmm jag är lite tveksam. Tycker att 100$ datorn är en bra måttstock. Den kostar ju 130$ eller så, det är nästan samma som den här och 100$ datorn går nog inte i mycket vinst som det här företaget ska göra.

Permalänk
Medlem

Blir spännade att få se lite bilder och som sagt lite spec.....

Visa signatur

Asus X53KA * AMD TURION TL58 @ 1.9 GHz * 2 GB 667MHz * ATI Radeon HD 2600 512MB DDR2 * 15.4" WXGA 1280x800 * Windows Vista home Premium * WD Elements ½TB * G15 * Icemat siberia * MX518 * Qpad XT-R
Opera user, CS player

Permalänk
Medlem
Citat:

Internet-surfande

ja ska jag surfa på vanligt vis med framgång behöver jag nog en större lite laptop..

ang den löstagbara skärmen så kan det ju vara praktisk även om den inte pratar trådlöst, för att byta ut en trasig på typ 3 sekunder tex.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Enligt deras sida så skall de visa upp den på en show i Birmingham i nästa helg så man får väll se då hur seriösa de är.

Sen så är ju 100£ = 195$ vilket är nästan lika mycket som för den billigaste eee så vå får väll se hur det blir tillslut.

Permalänk
Inaktiv

Ja det ska bli väldigt spännande att se speccs samt priset i sverige, eller om man ska importera från england kanske....

Permalänk
Medlem

ojojo, under 100pund. Det är ju sjukt om specifikationerna håller

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Det jag inte fattar är att en massa företag kan ha råd att bygga en relativt modern dator så billigt medans OLPC-organisationen kämpar för en liten omodern laptop.

Vad fasen är det med världen?
OLPC är ju sponsrade med världens största företag i ryggen och ändå har de inte fått ihop en dator än.
Bara jag som tänker så?

Edit: Detta luktar scam, efter att ha läst pressmeddelandet från Elonex så verkar lanseringen vara i stil med medisons laptop.
Inga specs eller något.
Skumt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Det jag inte fattar är att en massa företag kan ha råd att bygga en relativt modern dator så billigt medans OLPC-organisationen kämpar för en liten omodern laptop.

Vad fasen är det med världen?
OLPC är ju sponsrade med världens största företag i ryggen och ändå har de inte fått ihop en dator än.
Bara jag som tänker så?

Edit: Detta luktar scam, efter att ha läst pressmeddelandet från Elonex så verkar lanseringen vara i stil med medisons laptop.
Inga specs eller något.
Skumt.

OLPC är lite annorlunda, det som kostar mest (relativt andra datorer alltså) i den är kvaliten. kort sagt, den må snåla på komponenterna innuti skalet, men skalet är byggt för att hålla på ett sätt inga andra liknande gör. (som Intels Playmate eller vad den nu hette tex)

och OLPC-datorn är redan färdig förresten, den kostar la bara inte riktigt 100$ ännu, men det kommer kanske när fler levererats.

scam är det nog inte, de har ju mycket annat ute redan till skillnad från Medison som bara är ett pappersföretag. men priset lär dock säkert hoppa upp till 2000kr innan man ser röken av en.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
OLPC är lite annorlunda, det som kostar mest (relativt andra datorer alltså) i den är kvaliten. kort sagt, den må snåla på komponenterna innuti skalet, men skalet är byggt för att hålla på ett sätt inga andra liknande gör. (som Intels Playmate eller vad den nu hette tex)

och OLPC-datorn är redan färdig förresten, den kostar la bara inte riktigt 100$ ännu, men det kommer kanske när fler levererats.
[Klipp]

Precis vad jag tänkte skriva, bra skrivet AndreaX!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Tycker det mer ser ut som ett löstagbart tagentbord...
Tycker även den ser ut som tyngdpunkten komemr ligga i "skärm delen" vilket får mig att undra varför inte den tippar bakåt? Annars så ser den ju väldigt trevlig ut.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Haha! Jag måste bara garva, kolla på high-res bilden, tangentbordet är ju för fasen i gummi, logon under skärmen ser ut som en kylskåpsmagnet och skärmen visar en bild av deras egen hemsida, det här har ju nån kunnat göra i photoshop på en liten stund.

Scam varning redan?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Bra skrivet! Jag tror nog den har blue-tooth mellan tangentdelen och skärmen. Smart att använda en egen version av linux med.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Alla som pratar om scams... Elonox är ju gamla rävar för fan, dom har gjort massa produkter tidigare. Inte direkt som dom tänker riskera hela sin biz bara för att tjäna lite pengar.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Bra skrivet! Jag tror nog den har blue-tooth mellan tangentdelen och skärmen.

nja.. det är nog tveksam använbarhet, dessutom hade bara den lite dyrare modellen blåtand alls.

jag tycker de borde satsat på touchskärm i den dyrare också isf då det sades vara priset som hindrade det i basmodellen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag måste påpeka att (jag tycker att) den är ful. Klump till skärm, tangenter av gummi, skärmen tar inte upp all höjd/bredd av klumpen och det är inte ens högtalare eller något liknande där.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Jag måste påpeka att (jag tycker att) den är ful. Klump till skärm, tangenter av gummi, skärmen tar inte upp all höjd/bredd av klumpen och det är inte ens högtalare eller något liknande där.

+1

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Jag måste påpeka att (jag tycker att) den är ful. Klump till skärm, tangenter av gummi, skärmen tar inte upp all höjd/bredd av klumpen och det är inte ens högtalare eller något liknande där.

måste hålla med den är väldigt ful.. och jag förstår inte heller hur det lilla biten till tangentbord ska kunna väga upp den "feta" skärmen.

Visa signatur

innocence proves nothing

Permalänk
Medlem

Som någon sa ovan, Elonex är ett gammalt välkänt, men inte så stort, märke som framför allt pysslar med rebranding.
Så om det inte är så att nån köpt märket den senaste månaden eller så så kommer dom nog leverera.

Visa signatur

AMD 64 X2 3800+ AM2| DFI Infinity nF Ultra II M2 | 4 x 512MB 5400 | Sapphire X1900GT | 550W XilencePower | 500GB x 2 + 160GB Seagate | CoolerMaster Centurion 5