Dell satsar på AMD och tre kärnor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Dell dissade ju nyss AMD, men aja. Fördelar för AMD att Dell tar upp kampen igen da

Tryck gärna på "Läs mer"

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Jag ska uppgradera mitt AMD-system den här månadslönen som kommer och jag har tänkt hela tiden på vad jag ska köpa. Jag pendlade mellan intel och AMD men varje gång jag tänker på att ha ett intel-system och/eller Nvidia mår jag dåligt.

Jag har best'ämt mig för

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2,2MB, BOXED m/fläkt

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit m/två matchande BallistiX 128Megx64

MSI K9A2 Platinum, AMD 790FX, DDR2, ATX, Socket-AM2+, GBLAN, 4xPCI-Ex(2.0)x16

för att sedan fixa nån 'Phenom(B3)' och nytt G-kort, typ 'Radeon HD 4870 X2'. Jag mår bara bättre och bättre av att tänka på det.

Ursäkta att jag skriker men FÖR LITE MINNE 2G idag är enbart aktuellt om du tänker bygga dig en riktigt snikmaksin. Sitta och surfa typ. Du kommer allvarlig begränsa prestandan på övriga delar med så lite minne.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tidigare "satsningar" från Dell på AMD har ju inte imponerat. Det känns ändå som om Dell prioriterar Intel. Vi får väl se hur det blir den här gången.

Off: Sen tycker jag ni borde översätta president. Skriv VD och/eller styrelseordförande. Det ser så lustigt ut annars.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Mycket positiv nyhet
Man har dessutom börja se att Phenom har börjat dyka upp hos dataförsäljare som siba och liknande, det är mycket kul för AMD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Ursäkta att jag skriker men FÖR LITE MINNE 2G idag är enbart aktuellt om du tänker bygga dig en riktigt snikmaksin. Sitta och surfa typ. Du kommer allvarlig begränsa prestandan på övriga delar med så lite minne.

Kanske det, men endast om du har ett särskilt operativ system i tankarna. För den som väljer andra alternativ blir det t o m svårt att förbruka 2GB.

Egentligen är det tragiskt att en design av ett enda operativ system leder till att folk allmänt börjar mena att 2GB är en "snikmaskin" för att "sitta och surfa typ".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Kanske det, men endast om du har ett särskilt operativ system i tankarna. För den som väljer andra alternativ blir det t o m svårt att förbruka 2GB.

Egentligen är det tragiskt att en design av ett enda operativ system leder till att folk allmänt börjar mena att 2GB är en "snikmaskin" för att "sitta och surfa typ".

Tja. det beror helt på om du tycker swap är ett acceptabelt substitut för minne eller inte och hur länge du tänkt att använda maskinen.

Att inte balancera en maskin när man bygger den är som att elda för kråkorna, du har en massa kraft du inte kan utnyttja. Med tanke på hans fortsatta planer är det ju ingen tvekan om att det är spelburk han skall bygga och då finns det i dagsläget bara en leverantör av operativ.

Men om du ser på surfning som att sitta med ett fönster öppet så är det klart att du klarar dig med väldigt lite minne men då klarar du dig med en PIIIa oxå. Har du lite prg igång och ett gäng sidor öppna så är 2G inte mycket oavsett operativ.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem

Tempel du skriver som om jag inte har en aning om vad jag gör. Den dator jag sitter mest vid har 2GB interminne, och jag gör minst sagt mer än surfar på den och det simultant (det blir lite tjatigt enär jag i en annan tråd skrev något liknande för en tid sedan):
- typ 10 program öppna i fyra skrivbord
- ovan inkluderar ripping audio och konvertering till ogg, fotoeditering, Internet radio, Internet, samt annat ja ibland något spel typ Wesnoth (kan vara kul att ha det uppe och växla emellan när man så önskar en paus)
- samtidigt kör jag XP virtuellt i VirutalBox, vilket jag ger 600 MB till sitt förfogande; naturlgitvis kör jag några program i XP också, vanligen tre
- ibland kör jag trots detta faktiskt F@H på en av AMD X2 kärnorna

Laggar mitt system, eller använder den swap utrymmet? Nej. Jag har aldrig lyckats nå taket av 2 GB, än om jag naturligtvis skulle kunna välja att ge VirtualBox max minne bara för att lyckas med den bedriften. Nu behöver XP i VirtualBox inte mer minne, systemet bootar upp på ungefär 7 sekunder och har mycket bra responstid. Systemet är precis lika snabbt som om inget var igång.

Summan är att jag inte svamlar och hittar på när jag påstår att 2 GB i de flesta system fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag är varken Intel eller AMD-fanboy utan brukar titta på pris kontra prestanda när jag skall ha nytt, så även om det blev Intel senast så har jag haft AMD tidigare jag varit nöjd med. Detta är en god nyhet om Dell får fart på AMD

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Ursäkta att jag skriker men FÖR LITE MINNE 2G idag är enbart aktuellt om du tänker bygga dig en riktigt snikmaksin. Sitta och surfa typ. Du kommer allvarlig begränsa prestandan på övriga delar med så lite minne.

En riktig snikmaskin för man har 2GB minne? Har du inget vettigt att tillföra så knip.

Det kommer inte "allvarligt" begränsa prestandan i de flesta applikationer/spel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Hahahahhah du vet väl att det inte räcker bara med en person att köpa AMD produkter:P?

För övrigt så tycker jag att detta var verkligen bra att läsa och veta att AMD fortranade är med och får stöd så de kan hosta fram nya spännande produkter.

MVH //zaman

Köper också endast amd så nu är vi två...

Köper av amd då jag vill stödja dom samt att jag gillar amd

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Nu ser jag lite längre än vad som funkar idag. En maskin har en avskrivning på 3år och med dagens hårdvara hänger den med längre än så om den bara har tillräckligt med minne.

Med tanke på vad han skrev att han skulle skaffa för graffakort så är 2G för lite och han kommer ha en maskin som inte presterar det den skulle.

Edit: Typo

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Nu ser jag lite längre än vad som funkar idag. En maskin har en avskrivning på 3år och med dagens hårdvara hänger den med längre än så om den bara har tillräckligt med minne.

Med tanke på vad han skrev att han skulle skaffa för graffakort så är 2G för lite och han kommer ha en maskin som inte presterar det den skulle.

Edit: Typo

2gb kommer räcka gott och väl tillsvidare. Skulle situtationen förändras så att programmen börjar kräva mer kan han bara köpa mer minne då.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Jag hoppas det är mer än bara sketen PR som tri-core resulterar i för AMDs del.
Det är inte så att dom tjänar enormt ens med retail-priser på quad-Phenom, lägger dom tri-Phenom prismässigt under billigaste quad så är dom nere i självkostnadspris... eller åtm riktigt nära, särskilt om man räknar med att Dell antagligen får rejäl rabatt.

och var fick man det roliga påståendet av Hector Ruiz ang. "tillbaka till vinst i Q308" ifrån? det är bra med riktigt säkra källor på sådant, så man vet var man skall peka när det än en gång går som vanligt....

Eftersom dessa "tri-cores" är defekta processorer så genererar de mer inkomst om de säljs för 1kr än om de inte säljs alls. Därför är det bra för AMD.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk

Nope, säljer du en sådan här för 1kr istället för en annan Amd processor så går du bara back på det. Jag undrar var dom kommer att hamna i pris, nu när intel sänker quadcore priset så borde ju dessa närma sig tusen spänn.

Lär väl inte finnas så många av dessa. Tricore låter bättre än quadcore, men då alla phenom presterar skit spelar det ju ingen roll. Tragiskt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
Eftersom dessa "tri-cores" är defekta processorer så genererar de mer inkomst om de säljs för 1kr än om de inte säljs alls. Därför är det bra för AMD.

det du skriver är sant så länge försäljningen av X3 inte kommer sänka priserna på X2 eller efterfrågan på X4 nämnvärt (och givetvis antagandet att det ENDAST är defekta chip som blir till X3)
jag tror dock samtliga 3 ovanstående negativa bieffekter kommer uppträda

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Nu ser jag lite längre än vad som funkar idag. En maskin har en avskrivning på 3år och med dagens hårdvara hänger den med längre än så om den bara har tillräckligt med minne.

Med tanke på vad han skrev att han skulle skaffa för graffakort så är 2G för lite och han kommer ha en maskin som inte presterar det den skulle.

Edit: Typo

Med mitt system används 95% av minnet när jag kör Crysis. I övriga spel ligger det på 70-80%.

Visst, en gig extra skulle väl vara fint, men 2GB räcker, och det flaskar verkligen inte prestandan. Iallafall inte nämnvärt.

Visa signatur

E6750 2.66GHz | Sparkle 8800gt 512MB | Westen Digital Caviar 500 GB 7200 RPM | Gigabyte P35 DS3 | 2GB Corsair XMS2 800Mhz DDR2 | Logitech G15 | Microsoft Intellimouse Explorer 3.0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
2gb kommer räcka gott och väl tillsvidare. Skulle situtationen förändras så att programmen börjar kräva mer kan han bara köpa mer minne då.

Det är det som är tanken med hela bygget, lite av ekonomiska själ också. Dessutom är Win XP(32) begränsat till 3gb så 4gb känns inte aktuellt ännu.

Jag är en entusiast så jag vet vad jag håller på med. Har hållt på i iallafall 8år.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk

Kommer det X3:or eller X4:or till AM2?

Visa signatur

i5 2300
8 GB 1333
XFX HD 6870 1 GB
Cooler master silent pro 500w
Cooler master 690 II

Permalänk
Medlem

Frågan är hur AMD ska placera dessa rent prismässigt.

Jag antar att de precis Intel kommer fasa ut enkel kärninga processor. Ska de då enbart ha dual core i låg prissegmentet 400-1100kr, tri-core i 1100-2000kr och quad core i över prissegmenter? Kommer som sagt att bli svårt att positioner dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pigma
Med mitt system används 95% av minnet när jag kör Crysis. I övriga spel ligger det på 70-80%.

Visst, en gig extra skulle väl vara fint, men 2GB räcker, och det flaskar verkligen inte prestandan. Iallafall inte nämnvärt.

Det räcker så, inte nämnvärt och det är idag... jaja

Point proven.

Fö så satte jag lödpennan i min första dator -82, om vi nu skall mäta vem som har störst...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Fö så satte jag lödpennan i min första dator -82, om vi nu skall mäta vem som har störst...

Största lödpennan???

Muhaha!

(inget ont menat, jag kunde bara inte motstå!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Frågan är hur AMD ska placera dessa rent prismässigt.

Jag antar att de precis Intel kommer fasa ut enkel kärninga processor. Ska de då enbart ha dual core i låg prissegmentet 400-1100kr, tri-core i 1100-2000kr och quad core i över prissegmenter? Kommer som sagt att bli svårt att positioner dem.

risken är ju att det blir 400-900, 800-1500, 1400-2000
eftersom dom knappt kan sätta en (kommande) X4 2,4GHz mot en Q6600 vid samma/samtida pris

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Burn DELL to hell?

Dell är faktiskt bättre än vad de en gång var. De har bättrat på support, pris och prestanda. Deras dator är inte alltid flaskhals, utan kan vara rätt bra. Du får även med många program idag, datorerna är riktigt bra köp för många.

Jag gillar inte dell, men face facts.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
risken är ju att det blir 400-900, 800-1500, 1400-2000
eftersom dom knappt kan sätta en (kommande) X4 2,4GHz mot en Q6600 vid samma/samtida pris

Jo isf, det har du rätt i... tänkt inte ens på den saken

Permalänk
Avstängd

Det är bra att dell väljer AMD i sina burkar, många som köper datorer idag vill inte bygga datorn själv!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Största lödpennan???

Muhaha!

(inget ont menat, jag kunde bara inte motstå!)

Den bjuder jag på

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosenknopp
Kommer det X3:or eller X4:or till AM2?

alla am2+ socket processorer fungerar i en am2 socket... men då får du bara hypertransport 2 på dem... enda skilnaden på am2 och am2+ som jagt vet är att de har olika versioner av hypertransport...

rätta mig om jag har fel någon...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sailor
bara hypertraiding 2 på dem... enda skilnaden på am2 och am2+ som jagt vet är att de har olika versioner av hypertraiding...

rätta mig om jag har fel någon...

I believe "Hypertransport" is the word you're searching for.

Åtm så länge det inte är AMDs drömscenario för Phenom du försöker beskriva.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
I believe "Hypertransport" is the word you're searching for.

Åtm så länge det inte är AMDs drömscenario för Phenom du försöker beskriva.

sry ja de va hypertransport jag menade...

Permalänk
Medlem