Dell och Alienware får exklusiva SSD-hårddiskar från Samsung

Permalänk
Melding Plague

Dell och Alienware får exklusiva SSD-hårddiskar från Samsung

Samsung tillkännagav ungefär för en vecka sedan att de har börjat massproducera en ny generation SSD-hårddiskar med riktigt god prestanda. Idag har det kommit fram att samtliga av dessa hårddiskar kommer att gå till Dell och dotterbolaget Alienware.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur mycket påverkar det priset tror ni?

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk

Skitbra att dom massproducerar det nu. Om ett par år kommer priserna vara riktigt fina tror jag eftersom dom flesta iallafall kommer köra det som systemdisk(OS).

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Bättre om de släpper det löst til lalla:(

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-k0rf
Hur mycket påverkar det priset tror ni?

kommer att vara dyra från början men fler och fler aktörer kommer att ge sjunkande priser.
hur mycket är det svårt att sia om än.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Jag längtar redan, blä för mekaniska hårddiskar.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Allt för att kunna hålla priserna höga och utbudet nere, vilka giriga sv**.
Ut med mer tekniska nymodigheter på marknaden, men de vill väl hålla igen utvecklingen så att de kan krama ur det sista ur marknaden för mekaniska hårddiskar!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Inga super prestanda dock på Samsungdiskarna. Jag kör med 3 stycken Mtron 700 diskar hemma (raid 0) och de ligger fortfarande lite före Samsung.

Men visst, SSD (speciellt i raid) är riktigt tufft.

/u

Permalänk

Hur ställer sig en SSD mot en Raptor disk?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Allt för att kunna hålla priserna höga och utbudet nere, vilka giriga sv**.
Ut med mer tekniska nymodigheter på marknaden, men de vill väl hålla igen utvecklingen så att de kan krama ur det sista ur marknaden för mekaniska hårddiskar!

Puh! SSD kommer inte inom en överskådlig framtid konkurrera ut mekaniska diskarna, främst på grund av bristen på lagringsutrymme.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sefu
Inga super prestanda dock på Samsungdiskarna. Jag kör med 3 stycken Mtron 700 diskar hemma (raid 0) och de ligger fortfarande lite före Samsung.

Men visst, SSD (speciellt i raid) är riktigt tufft.

/u

Puh^2! Posta lite benchmarks och mums mums nånstans! *dreggla*

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Då kan man hoppas att priserna börjar gå ner på SSD-hårddiskarna och att utrymmet börjar gå upp.

Permalänk
Medlem

100mb read och 80mb write? samma prestanda som MTRON SSD MOBI 3000 Series 2,5. 32Gb som kostar lite över 5000kr. Undrar vilket pris Samsung har på sina.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Om det tar mindre än 40 sekunder för en windows maskin att boota med en ssd... Undra vad det tar med en Mac! Min "gamla" Macpro där hemma snittar 15 sekunder från knapptryck till fullt fungerade system med en vanlig hårddisk! Apple har ju ssd som tillval för deras "air", undra hur snabbt den bootar... Någon som vet?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Tycker gott de kan trycka ut 500GB SSD till det fina priset av 800kr istället.... måste få tyst på servern

Permalänk
Medlem

En ssd-hårddisk på 60 gb skulle sitta fint som systemdisk om den kostar under tusenlappen..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 925
Om det tar mindre än 40 sekunder för en windows maskin att boota med en ssd... Undra vad det tar med en Mac! Min "gamla" Macpro där hemma snittar 15 sekunder från knapptryck till fullt fungerade system med en vanlig hårddisk! Apple har ju ssd som tillval för deras "air", undra hur snabbt den bootar... Någon som vet?

Tänk att utvecklingen i stort sett gått nedåt när det gäller uppstartstider. ^^ Men mycket på grund av att det är så stor mängd data som ska processas numera. Även mobiltelefonerna har ju längre uppstartstider nu ju...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasershock
Då kan man hoppas att priserna börjar gå ner på SSD-hårddiskarna och att utrymmet börjar gå upp.

hmm ... om inte jag minns fel så var det en nyhet för ett tag sedan när det började yras om ssd hhd's. om en ssd disk på ca 800gb... men den kostade väl därefter åxå..

Permalänk

Undrar verkligen ifall booten nästan halveras.
Min HTC P3300 tar lika lång tid att starta upp som min dator
NU går inte detta jämnföra, men som Gamer2k5 sa.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 925
Om det tar mindre än 40 sekunder för en windows maskin att boota med en ssd... Undra vad det tar med en Mac! Min "gamla" Macpro där hemma snittar 15 sekunder från knapptryck till fullt fungerade system med en vanlig hårddisk! Apple har ju ssd som tillval för deras "air", undra hur snabbt den bootar... Någon som vet?

Läste någonstans att det var inget som skiljde...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sailor
hmm ... om inte jag minns fel så var det en nyhet för ett tag sedan när det började yras om ssd hhd's. om en ssd disk på ca 800gb... men den kostade väl därefter åxå..

BiTMICRO har 416, 832 och 1664GB SSD-diskar. Priset? Ingen aning och ärligt talat vill jag inte veta heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 925
Om det tar mindre än 40 sekunder för en windows maskin att boota med en ssd... Undra vad det tar med en Mac! Min "gamla" Macpro där hemma snittar 15 sekunder från knapptryck till fullt fungerade system med en vanlig hårddisk! Apple har ju ssd som tillval för deras "air", undra hur snabbt den bootar... Någon som vet?

Ars Technicas jämnförelse mellan Air och Air SSD.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Har man raptor idag så måste man ju ha SSD i nästa dator.. så är det bara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djchester
Har man raptor idag så måste man ju ha SSD i nästa dator.. så är det bara

instämmer:P

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av charlie@home
instämmer:P

instämmer^2

Permalänk
Medlem

Längtar till den dagen då SSD blir det självklara valet i stationära burkar. Är trött på opålitliga, slöa och (i jämförelse) högljudda mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Puh! SSD kommer inte inom en överskådlig framtid konkurrera ut mekaniska diskarna, främst på grund av bristen på lagringsutrymme.

Puh^2! Posta lite benchmarks och mums mums nånstans! *dreggla*

Mjo, det kan jag väl vad vill du veta? Och vilket program skall jag testa med?

Jag har 3 st 32GB MTRON 7000 i Raid 0. (Flera små är för att pressa upp transfer rate.) Det rymmer en Win partion och 2 spelpartitioner.

Nästa nivå är 2 st 146 GB Raptor Diskar också i Raid 0 för mindre krävande spel och Office etc.

Sista nivån är 1 1TB Disk, kommer inte ihåg vilken eftersom prestandat är helt ointressant.

Som sagt, jag är ingen hejare på benchmarks, så skriv vad jag skall testa med.

Disclaimer, jag har dealat till mig diskarna från jobb. Jag rekommenderar ingen att lägga 20' på SSD diskar med skattade pengar.

Permalänk

Verkar som att SSD-är framtiden för oss.

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180