Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Vad har flaggan med diskussionen att göra? Vad har mitt land med diskussionen att göra? Låt bli att kommentera om du inte har något bra att tillföra, kapish amigo?

Att det du står för visar du upp utan att någon påpekar något emot dig. Men när folk i en sådan här undersökning röstar för något du ifrågasätter på ett dåligt sätt....

Ja då går det väl bra? Det var därför jag började ifrågasätta dig och tog då med din avatar som exempel på vad mina åsiker är angående det landet.

Så håll du dina dåliga åsiker för dig själv, så håller jag mina för mig själv.

Kapish?

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag gissar snarare på 2000.

Läser du artikeln så ser du att dom fick 4203 med ett 8800GTX, så jag tror inte att man får hälften om man kör SLI

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

ett 8600gt får mer p i 3d mark än mitt x1950pro, hm varför hackar cod 4 på 8600gt kortet men inte på x1950pro? jo vist käns ju verkligen som att 3d mark funkar skit bra o gämföra mellan datorer, hade det inte krävt vista så hade det vart kul o prova, nån kanske kan slänga upp en film på 3dmark när det komer ut

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Tycker 3dmark är skoj men det är fortfarande inte ett rättvist system att bencha efter. Tittar man på spel så har man oftast ett gäng olika spel man testar och spel är mer korrekt att testa eftersom det är spel man spelar. Man spelar inte 3dmark utan det benchar man. Hur många sitter i 2 timmar i streck och benchar 3dmark? Snacka om att bli paralyzerad. Däremot är det många som spelar i 2 timamr.

Men sure, jag kommer självklart dra igång vantage så fort det lanseras.

En dator kallas dator och inte spelkonsol just för att det finns mer än spel på en dator. 3dmark är väldigt rättvist att mäta prestanda med, men du måste veta vad du ska kolla på. Ett grafikkort som får bättre individuella poäng i 3dmark får i överlag bättre prestanda i spel. Jag säger i överlag för att 3dmark inte är något spel-benchmark (trots att alla förväntar sig att det är det) utan ett overall-benchmark. Vill du ha spel-benchmark så får du kolla på varje spel för sig, då det inte finns något som säger att ett grafikkort som är bättre än ett annat i Bioshock är bättre i Crysis. Det är väl bara att använda huvudet i 2 sekunder för att inse att ett benchmark där processorn spelar lika stor roll som grafikkortet inte kommer att visa spel-enlig prestanda då flaskhalsen i spel alltid är grafikkortet, och för övrigt då det inte finns några spel till skillnad från 3dmark utnyttjar quad-core teknik.

Tänk lite! Du sa det ju själv att 3dmark inte är något spel, förvänta dig inte spel-prestanda utan mer universell prestanda.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

3dmark har alltid vært en enkel måte få en indikasjon på hvordan systemet vil yte i spill, får man 5k i 3dmark score, vet man at pc som får 10k vil kunne kjøre spill bedre enn den pc som fikk 5k, men det betyr jo ikke at 5k pc'en har halve ytelsen.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
En dator kallas dator och inte spelkonsol just för att det finns mer än spel på en dator. 3dmark är väldigt rättvist att mäta prestanda med, men du måste veta vad du ska kolla på. Ett grafikkort som får bättre individuella poäng i 3dmark får i överlag bättre prestanda i spel. Jag säger i överlag för att 3dmark inte är något spel-benchmark (trots att alla förväntar sig att det är det) utan ett overall-benchmark. Vill du ha spel-benchmark så får du kolla på varje spel för sig, då det inte finns något som säger att ett grafikkort som är bättre än ett annat i Bioshock är bättre i Crysis. Det är väl bara att använda huvudet i 2 sekunder för att inse att ett benchmark där processorn spelar lika stor roll som grafikkortet inte kommer att visa spel-enlig prestanda då flaskhalsen i spel alltid är grafikkortet, och för övrigt då det inte finns några spel till skillnad från 3dmark utnyttjar quad-core teknik.

Tänk lite! Du sa det ju själv att 3dmark inte är något spel, förvänta dig inte spel-prestanda utan mer universell prestanda.

Ja?
Visst kan man göra mer på en dator än att spela. Men det benchmarkprogrammen kollar är jusst hur bra datorn är att spela på.

Varför ska man då behöva köra benchmarkprogrammet på sin egna dator. Varför inte enbart förlita sig på reviewsiter. Där står det att grafikkort x får y poäng. End of story.
Eller så kan futuremark göra det. Och när man sen startar programmet så är det enda som det gör att kolla vad du har för grafikkort och sen kolla i en databas vad den ska få för poäng.
Nerladdningen skulle vara på någon fjuttiga megabyte istället för de nära gigabyten det är nu (kanske minns fel) och det skulle gå på någon millisekund och inte en kvart att "benchmarka" grafikkortet.

Låter vettigt eller hur.

Nej grafikkortet är inte alls alltid flaskhalsen. Och så enkelt är det heller inte att den långsammaste komponenten (för en viss operation) bestämmer prestandan oavsett vad de andra komponenterna är (sålänge de är snabbare).

Permalänk
Avstängd

Kan de inte göra så att poängen baseras på medelfps istället?
Likt Aquamark 3. Jämförelser blir bra mycket enklare då..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Visst, 3Dmark säger väl inte allt direkt.
Dock är det väl ändå en hyfsad mätare på hur kraftfullt grafikkortet är ?
Det är ju inte så att skitkort för jättehöga poäng och toppkort låga lite hursomhelst. Det finns ju ändå en stark korrelation.

Ok, för att HD2900 kortet fick bättre 3Dmarkpoäng än 8800GTX, trots att 8800GTX var bättre, men oftast så stämmer det hyfsat bra.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

och 8600gt o 8600gts får mer än x1950pro

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Läser du artikeln så ser du att dom fick 4203 med ett 8800GTX, så jag tror inte att man får hälften om man kör SLI

Japp; erkänner att jag inte läste länken, jag läste bara nyheten.
Har läst nu, och där nämns redan den 20 februari för släppet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag som inte ens har testat 3dmar 06 på min dator än!!!

Ska bli kul att läsa "ja den här umpc:n fick 200 poäng i 3d mark xx..." haha tänk när recensenterna sitter där och testar det!

Läste ungefär en sån recension i någon pc tidning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Att det du står för visar du upp utan att någon påpekar något emot dig. Men när folk i en sådan här undersökning röstar för något du ifrågasätter på ett dåligt sätt....

Ja då går det väl bra? Det var därför jag började ifrågasätta dig och tog då med din avatar som exempel på vad mina åsiker är angående det landet.

Så håll du dina dåliga åsiker för dig själv, så håller jag mina för mig själv.

Kapish?

Vad kan jag om 3Dmark? Jag kan väldigt mycket om det, så då är frågan FORTFARANDE hur mitt lands flagga har med diskussionen att göra? Vad kan du om mig och mitt land monsieur? Du är off topic så låt bli att skriva saker när du inte tillför någonting vettigt kring topic. Ditt skrivande börjar bli någon pajkastning mot mig och min flagga som är för mitt land, som inte hör hemma i diskussionen. Jag hoppas du förstår att jag inte ser dig skriva mer om mig och min flagga för då åker du till en moderator, förstår du det jag skriver till dig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
En dator kallas dator och inte spelkonsol just för att det finns mer än spel på en dator. 3dmark är väldigt rättvist att mäta prestanda med, men du måste veta vad du ska kolla på. Ett grafikkort som får bättre individuella poäng i 3dmark får i överlag bättre prestanda i spel. Jag säger i överlag för att 3dmark inte är något spel-benchmark (trots att alla förväntar sig att det är det) utan ett overall-benchmark. Vill du ha spel-benchmark så får du kolla på varje spel för sig, då det inte finns något som säger att ett grafikkort som är bättre än ett annat i Bioshock är bättre i Crysis. Det är väl bara att använda huvudet i 2 sekunder för att inse att ett benchmark där processorn spelar lika stor roll som grafikkortet inte kommer att visa spel-enlig prestanda då flaskhalsen i spel alltid är grafikkortet, och för övrigt då det inte finns några spel till skillnad från 3dmark utnyttjar quad-core teknik.

Tänk lite! Du sa det ju själv att 3dmark inte är något spel, förvänta dig inte spel-prestanda utan mer universell prestanda.

Du är nu ute och cyklar. Du skriver att en dator kallas för dator och inte en spel konsol. Det är helt rätt men då tycker jag att du skall förklara för mig vad Futuremark har med en dator att göra där spel inte är inblandat. Du vet om att Futuremark skall börja utveckla spel va?

Sedan skriver du att 3Dmark är rättvist att mäta med MEN att man ska veta vad man ska titta på??? Förklara för mig VAD man skall titta på förutom de två grafiktesterna i testet, HDR/SM3.0 samt CPU testet? Vad speglar de testen mot som inte används i spel tycker du? Vart använder du HDR/SM3.0 någonstans? När du extraherar dina filer? När du surfar på fragbite? När du motargumenterar mig på Sweclockers? Svar nej!

Citat:

Ett grafikkort som får bättre individuella poäng i 3dmark får i överlag bättre prestanda i spel

Du skriver ovan att om ett grafikkort _individuellt_ får bättre poäng än ett annat grafikkort så presterar det överlag bättre än det andra grafikkortet i spel. Tror du på allvar att det är så?

Om ett ATi kort får 30fps i testerna Return to Proxycon, i Firefly forest samt i HDR/SM3.0 testerna medans ett Nvidia kort får 25fps i samtliga. Presterar ATi kortet per automatik bättre än Nvidia kortet i spel, överlag? Svar nej det gör det inte men det är precis det du skriver min vän.

Därefter skriver du:

Citat:

Vill du ha spel-benchmark så får du kolla på varje spel för sig, då det inte finns något som säger att ett grafikkort som är bättre än ett annat i Bioshock är bättre i Crysis.

Exakt! Det är precis det jag skrev tidigare och därför har vi prestandatester som görs av olika sajter. MEN faktum kvarstår att 3DMark fortfarande _inte_ är ett rättvist program att prestandatesta med eftersom alla som du och jag har olika mjukvaror installerade i datorn, processer i explorer som är igång and so on. Därav kan det aldrig bli ett rättvist program att utgå från.
Förstår du hur rörigt du skriver och skriver mot dig själv av det jag citerade ovan? Du skrev precis ovan att om ett kort "individuellt" presterar bättre i grafiktesterna än ett annat kort så är det per automatik överlag bättre än ett annat kort medans nu är det tvärtom vilket i och för sig är helt rätt. :S

Jag skall visa dig amigo hur rättvist 3DMark är:

System 1:
E6600 @ default
2gb ram
Gigabyte DS3
HD2900XT @ default

Score: 9962 3DMarks:
http://allyoucanupload.webshots.com/v/2004997983398106139

System 2:
E6600 @ default
2gb ram
EVGA NF - något -
8800GTX @ default

Score: 9213 3DMarks:
http://aycu04.webshots.com/image/43483/2004939097133878184_rs...

Varför är det ena systemet snabbare än det andra? Båda systemen kör default hastigheter på både grafikkort och processor. Minnena vet vi inte eftersom det inte står någon specifikation och hårddiskarna är från samma serie och vad som skiljer de är svårt att veta. Men så här ser det i princip alltid ut när man mäter kort från till exempel Nvidia och ATi, därav kan ALDRIG 3DMark bli ett rättvist system att utgå från såvida man inte sitter och testar med en dator med identiska komponenter vilket blir svårt.

Då är frågan, presterar HD2900XT bättre än 8800GTX? Svar nej, 8800GTX äter upp HD2900XT. Så din teori om att 3DMark är ett rättvist program att jämföra prestanda med går inte hem. Du får snickra på en ny teori helt enkelt.

Vet du vad Monsieur? Jag tycker att du skall vända dig till vår medlem Marcus Hultin aka KINC som för övrigt har vart Världsmästare i 3DMark benching under en längre tid. Han finns som medlem här hos oss och förklara gärna för honom det du förklarade för mig. Sedan vill jag att du återknyter i tråden och översätter det han skrev till dig, deal?

Föresten, välkommen till Sweclockers.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HughJanus
Det är helt riktigt att om man bara är ute efter att jämföra GRAFIKKORTEN så rättvist som möjligt måste all annan hårdvara vara identisk. Men vem bestämmer vilken övrig hårdvara som ska användas för att det ska bli helt rättvist... Kan ju bli lite knivigt att jämföra ett crossfire-system med ett SLI-system med olika moderkort...

Jag tror de flesta som kör 3dMark är mer intresserade av hur snabbt/långsamt HELA SYSTEMET är.

De kommer aldrig att förstå hur snabbt eller dåligt deras system är när man benchar 3DMark. Kom igen, titta bara på forumet här där man ser titt som tätt en ny som skapar en tråd och topic lyder "Dåliga poäng, Varför?" och så vidare.

Processorn + grafikkortet är det som är viktigast i 3DMark för att flytta poäng och har du en bra processor men mindre bra grafikkort kan du få högre poäng än om du hade ett bra grafikkort och mindre bra processor vilket är så orättvist det kan bli eftersom större delen av 3DMark handlar om vad ett grafikkort kan leverera.

Citat:

Ja, jag tror att nVidia-sponsringen ger dem en fördel, känns ju rätt meningslöst att kasta ut pengar på nåt man inte har igen. Men vem var det egentligen som drog upp optimeringarna?

Ja det kanske ger dem en fördel den första veckan OM det nu skulle vara optimerat efter Nvidia som det nästan aldrig är. Detta vet de flesta inom området. Angående optimeringar så skrev jag det om 3DMark eftersom det tydligen är viktigare för de båda bolagen att optimera för 3DMark än att optimera för spel. 3DMark är ett syntetiskt program och hela världen tittar på 3DMark poäng även om du aldrig har sett programmet tidigare så kommer dina ögon att börja räkna siffror så fort du ser lite resultat. Detta vet både AMD och Nvidia och därför försöker man optimera så mycket som möjligt där man även har 3DMark rekordet vilket är bra PR.

Kanske blev snurrigt nu. Morgonen är inte min bästa vän direkt.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

På ett i övrigt samma system så kan som sagt 8600GT ge samma poäng som 1950pro, och detta är ett lysande exempel på hur fel det kan bli!

För 8600GT kan inte komma ifatt ett 1950pro när det gäller spel!

Stämmer 3dMark? Svar NEJ!

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem

Nej 8600GT är förvisso sämre än 1950pro när det gäller spel trots dess högre 3Dmark-poäng.
Dock är det knappast ljusårs skillnad mellan dessa kort.
Det är ju inte så att 8600GT skulle var något kort som är typ en tiondel så snabbt som X1950pro.

3Dmark är en bra första riktlinje till i vilken liga grafikkortet spelar.
Sedan får man göra äkta spelbenchmarks för att jämföra korten i samma liga för att se vilket som verkligen är bäst.

Se 3Dmark som en väderprognos.
Väderprognoserna ger oftast en hyfsad uppfattning om morgondagens väder. Dock är ju inte prognoserna detsamma som verkligheten och de blir därför inte helt tillförlitliga.

Stämmer därför väderprognoser alltid ? : NEJ !
Betyder det att väderprognoser är helt felaktiga och säger ingenting ? : NEJ !

Sedan kan man förbättra teknikerna för att göra väderprognoser, liksom man kan förbättra 3Dmark och få bättre resultat.
Därför är det trevligt med ett nytt mer avancerat 3Dmark.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Vad kan jag om 3Dmark? Jag kan väldigt mycket om det, så då är frågan FORTFARANDE hur mitt lands flagga har med diskussionen att göra? Vad kan du om mig och mitt land monsieur? Du är off topic så låt bli att skriva saker när du inte tillför någonting vettigt kring topic. Ditt skrivande börjar bli någon pajkastning mot mig och min flagga som är för mitt land, som inte hör hemma i diskussionen. Jag hoppas du förstår att jag inte ser dig skriva mer om mig och min flagga för då åker du till en moderator, förstår du det jag skriver till dig?

Du har för många bollar i luften, jag vet inte riktigt hur du resonerar ibland. Jag har försökt att förklara hur jag fick in din avatar i den här konversationen, men det har varit förgäves.

Jag förstår precis allt du skriver till mig (jag är trots allt svensk).

Nu lägger vi ner det här, jag vill inte det här ska sluta på samma sätt som sist jag var ute på krogen.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk

dojan är inte lätt o konversera med, men kul test för dom som vill köra ett obetydligt test o som desutom kör vista, men ser nog snygt utt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
dojan är inte lätt o konversera med, men kul test för dom som vill köra ett obetydligt test o som desutom kör vista, men ser nog snygt utt

Att testet är skoj håller jag med om till 100%.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Du har för många bollar i luften, jag vet inte riktigt hur du resonerar ibland. Jag har försökt att förklara hur jag fick in din avatar i den här konversationen, men det har varit förgäves.

Jag förstår precis allt du skriver till mig (jag är trots allt svensk).

Nu lägger vi ner det här, jag vill inte det här ska sluta på samma sätt som sist jag var ute på krogen.

Sure, möjligt jag missförstår dig men då får du förklara bättre, men då PM.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

ska bli kul att se det nya 3dmark absolut, hellre mäta prestanda och få en viss poäng i 3dmark än att mäta FPS i olika spel

Permalänk
Medlem

Varför är Vista så dyrt, och när går priset ner?

Är det värt att skaffa ultimate för 1500:- med studentrabatt?

Är det nån fördel utöver att kunna köra nya 3dmark och Crysis på högsta?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

jaha, nu kommer snart ännu ett nytt 3cmark ut. Själv kämpar man med att komma över 1500 strecket på 3dMark 03.

kanske dags o skaffa sommarjobb.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psypuls
ska bli kul att se det nya 3dmark absolut, hellre mäta prestanda och få en viss poäng i 3dmark än att mäta FPS i olika spel

Det håller jag med om. Det lämnar vi till prestandasajterna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Varför är Vista så dyrt, och när går priset ner?

Är det värt att skaffa ultimate för 1500:- med studentrabatt?

Är det nån fördel utöver att kunna köra nya 3dmark och Crysis på högsta?

Ultimate för 1500 tycker jag är ett bra pris MEN jag skulle hellre lagt pengarna på en premium. Skillnaderna är förmodligen obetydliga för dig. Nedan ser du alla skillnader mellan de olika Vista versionerna:
http://forums.microsoft.com/TechNet/ShowPost.aspx?PostID=5875...

Hur som helst går Home Premium kvickare än vad Ultimate gör då Ultimate har fler inbakade featurers och andra saker som de flesta inte behöver. Home Basic borde gå fortast då det är ännu mer avskalat från Ultimate men Home Basic vill du kanske inte ha. Kör på Premium du!

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
jaha, nu kommer snart ännu ett nytt 3cmark ut. Själv kämpar man med att komma över 1500 strecket på 3dMark 03.

kanske dags o skaffa sommarjobb.

P4 1.8GHz
Gforce 4Ti
512 RAM
är det din dator?

Denna tråden börjar bli intresant med alla dessa vettiga commentarer kring det över-hypade programmet LaggMark

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

A.N'doja:
Vem är intresserad av att testa två exakt likadana system med exakt samma komponenter, drivrutiner, OS, processer etc? Det säger ju sig själv att man har reducerat ett komplext system till minsta gemensamma nämnare i det fallet.

Det som är intressant med ett benchmark som 3dMark i mina ögon är att det faktiskt kan ge en fingervisning på hur väl en komponent fungerar under givna förutsättningar. Visst, jag håller med om att det är märkligt att Quadcores får skyhöga resultat i 3dMark när det inte utnyttjas i spel i dagsläget. Men det går faktiskt att välja bort CPU-testen om man vill ha ett mindre inflytande från CPU i slutpoängen.
Man måste självklart veta vad det är man mäter när man använder ett benchmark. Det jag blir irriterad över är att du förutsätter att alla som tycker att 3dMark är ett rättvist sätt att testa datorer har fel.

Sedan raddar du upp en mängd olika faktorer som kan tänkas påverka ett 3dMark-resultat också postar du själv bilder där du inte redogör för vilket OS, drivrutiner etc som avses..
Du fattar ju att man lackar ur på dig när du har absolut noll ödmjukhet i kroppen och sätter dig själv på en piedestal.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ja?
Visst kan man göra mer på en dator än att spela. Men det benchmarkprogrammen kollar är jusst hur bra datorn är att spela på.

Varför ska man då behöva köra benchmarkprogrammet på sin egna dator. Varför inte enbart förlita sig på reviewsiter. Där står det att grafikkort x får y poäng. End of story.
Eller så kan futuremark göra det. Och när man sen startar programmet så är det enda som det gör att kolla vad du har för grafikkort och sen kolla i en databas vad den ska få för poäng.
Nerladdningen skulle vara på någon fjuttiga megabyte istället för de nära gigabyten det är nu (kanske minns fel) och det skulle gå på någon millisekund och inte en kvart att "benchmarka" grafikkortet.

Låter vettigt eller hur.

Nej grafikkortet är inte alls alltid flaskhalsen. Och så enkelt är det heller inte att den långsammaste komponenten (för en viss operation) bestämmer prestandan oavsett vad de andra komponenterna är (sålänge de är snabbare).

Jo men folk gör det misstaget att dom kollar på helhetsbetyget vilket är fruktansvärt fel, då du kan ha den absolut senaste processorn och ett sketet gammalt grafikkort och få bättre betyg än någon med ett nytt och bra grafikkort fast lite sämre processor. Kollar man på de individuella poängen för varje komponent så stämmer de oftast mycket bättre.

3dmark är som sagt ett benchmark. Det kommer aldrig säga hur bra en dator presterar i till exempel Bioshock. Då får man helt enkelt kolla spelet i sig. Jämför man poäng i 3dmark med andras poäng i 3dmark så får man en någolunda bra uppfattning om vems dator som är bättre och på så sätt tycker jag att det är ett bra benchmark, men vill man veta vilken som presterar bättre i Crysis får man köra Crysis' benchmark helt enkelt. De är två separata program och så kommer det förbli.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

3DMark är gjort för att testa hur en dator presterar när man vattnar ur all möjlig kraft du kan tänkas ha. Dom ligger dessutom långt före spelen eftersom speltillverkare aldrig nånsin kommer göra spel som kräver vad 3DMark kräver för att det ska flyta.

Alla som sitter och bjäbbar om huruvida 3DMark är ett bra sätt att testa sin dator på borde tänka efter ett tag.
Har du köpt dig en Lamborghini som du kör runt med i Sverige så lär du inte ha så mycket glädje av den, förutom att stila och bränna ifrån småfeta gubbar i sina Volvos vid rödljus.
Tar du däremot bilen till autobahn eller rent av till en racingbana så får du testa den med dess fulla potential. Det är precis samma sak med 3DMark.

Sluta grina på allt och alla nån gång?

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
A.N'doja:
Vem är intresserad av att testa två exakt likadana system med exakt samma komponenter, drivrutiner, OS, processer etc? Det säger ju sig själv att man har reducerat ett komplext system till minsta gemensamma nämnare i det fallet.

Det som är intressant med ett benchmark som 3dMark i mina ögon är att det faktiskt kan ge en fingervisning på hur väl en komponent fungerar under givna förutsättningar. Visst, jag håller med om att det är märkligt att Quadcores får skyhöga resultat i 3dMark när det inte utnyttjas i spel i dagsläget. Men det går faktiskt att välja bort CPU-testen om man vill ha ett mindre inflytande från CPU i slutpoängen.
Man måste självklart veta vad det är man mäter när man använder ett benchmark. Det jag blir irriterad över är att du förutsätter att alla som tycker att 3dMark är ett rättvist sätt att testa datorer har fel.

Sedan raddar du upp en mängd olika faktorer som kan tänkas påverka ett 3dMark-resultat också postar du själv bilder där du inte redogör för vilket OS, drivrutiner etc som avses..
Du fattar ju att man lackar ur på dig när du har absolut noll ödmjukhet i kroppen och sätter dig själv på en piedestal.

Jo fast då kan aldrig programmet bli rättvisst om man slopar CPU'n heller eftersom CPU'n påverkar grafikkortet väldigt mycket när det gäller prestanda:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-e6300_2... (1024*768)

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?skrivelse=418&page=... (1280*1024

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=279... (1600*1200)

Det är verkligen dag och natt när det gäller CPU + Grafikkort = Olika prestanda.

Men även om man stirrar sig blind på FPS i de olika grafiktesterna så speglar de inte vad för prestanda ett grafikkort levererar i verkliga spel världen och eftersom inte SM2/SM3/HDR används någon annanstans än egentligen spel så blir det väldigt missvisande om ett kort som är mycket sämre i nästan alla spel blir bättre i ett syntetiskt program. Håller du inte med??

Sorry, skulle postat med drivrutiner och OS men:

* Under XP
* HD2900XT: 6.14.10.6698
* 8800GTX: 6.14.10.9792

Men som du skriver, 3DMark ger en fingervisning, har aldrig nekat det men betyder det att 3DMark är ett rättvist program att utgå från? Jag är helt övertygad om att personen som ställde frågan inte själv tycker det. Det var nog mer ett intresse för att kolla statistik om vilka som tycker och tror vad eventuellt argumenterar om det vilket jag tycker är intressant, hur andra tänker och ser på saker.

Mvh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
3dmark är som sagt ett benchmark. Det kommer aldrig säga hur bra en dator presterar i till exempel Bioshock. Då får man helt enkelt kolla spelet i sig. Jämför man poäng i 3dmark med andras poäng i 3dmark så får man en någolunda bra uppfattning om vems dator som är bättre och på så sätt tycker jag att det är ett bra benchmark, men vill man veta vilken som presterar bättre i Crysis får man köra Crysis' benchmark helt enkelt. De är två separata program och så kommer det förbli.

Exakt, det jag försöker skriva i tråden. Men faktum kvarstår att teknikerna som används i 3DMark används i spel men okej, vi plockar bort spelen. Du skriver att med 3DMark får man en någorlunda bra uppfattning. Jag skulle vilja ändra till någorlunda uppfattning eftersom det skiljer ganska mycket mellan vissa kort i 3dmark och ganska mycket i prestanda överlag fast då tvärtom oftast. Men då åter till topics fråga. Blir 3DMark ett RÄTTVIST program att mäta prestanda med? Svar nej, kan omöjligt bli det.

Det kanske är jag som är petig men ordet rättvist betyder rättvist och inte fördel till någon annan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Då kan vi väl komma överens om att vi inte kommer komma överens då

Jag anser fortfarande att det inte är något fel på 3dMark. Folk misstolkar förvisso ofta resultaten, men där är det ju användarna som inte vet vad de mäter det är fel på. Likaså har vi varit med om att Ati/Nvidia tävlat om att optimera drivrutiner just för 3dMark för att vilseleda allmänheten, men återigen kan detta knappast skyllas på 3dMark.
Sedan är det som du mycket riktigt påpekar inte världens bästa test för att jämföra spelprestanda. Hur stor del av skulden av detta som tillfaller Futuremark, och hur stor del som tillfaller speltillverkarna tål att diskuteras. Däremot är det helt okej för att jämföra prestanda med sig självt, vilket är vad man kan förvänta sig av ett syntetiskt benchmark. Så det löser sin uppgift i mina ögon och är således rättvist. ^^

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Då kan vi väl komma överens om att vi inte kommer komma överens då

Jag anser fortfarande att det inte är något fel på 3dMark. Folk misstolkar förvisso ofta resultaten, men där är det ju användarna som inte vet vad de mäter det är fel på. Likaså har vi varit med om att Ati/Nvidia tävlat om att optimera drivrutiner just för 3dMark för att vilseleda allmänheten, men återigen kan detta knappast skyllas på 3dMark.
Sedan är det som du mycket riktigt påpekar inte världens bästa test för att jämföra spelprestanda. Hur stor del av skulden av detta som tillfaller Futuremark, och hur stor del som tillfaller speltillverkarna tål att diskuteras. Däremot är det helt okej för att jämföra prestanda med sig självt, vilket är vad man kan förvänta sig av ett syntetiskt benchmark. Så det löser sin uppgift i mina ögon och är således rättvist. ^^

Futuremark är egentligen ganska oskyldiga om inte 100% oskyldiga just när det gäller optimeringar etc. Där har man ju klart AMD och Nvidia att skylla på. Men okej, vi formulerar det så här:
Drivrutiner samt mjukvara resulterar till att 3DMark inte blir ett rättvist program att mäta prestanda med. Men självklart fungerar det bra som en fingervisning, har aldrig påstått något annat.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Nä jag håller mig till
Real-Time High-Dynamic Range Image-Based Lighting 1.2
Det mäter både CPU och grafik men mest från grafikkortet,vilket ärdet som man använder mest då man spelar.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB