Samsung lanserar världens snabbaste DVD-brännare

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar världens snabbaste DVD-brännare

Den senaste tiden har det varit mycket prat om Blu-ray och HD-DVD. Även om formatkriget nu officiellt är över med Blu-ray som vinnare finns det fortfarande en stor marknad för vanlig DVD. Samsung har idag lanserat en DVD-brännare som bränner skivor i hela 22x hastighet. Detta innebär att en skiva kan brännas på två och en halv till tre minuter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Härligt, ganska mycket snabbare också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Återstår att se om kvaliteten på de brända skivorna blir bra också.
Väntar spänt på att cdfreaks ska recensera den.

Permalänk
Medlem

Jag vågar aldrig bränna något över 12x med min brännare så kanske blir en sån här, för att testa. Va ju inte så dyr så

Permalänk
Medlem

Hade en Samsung DVD-spelare tidigare. Kunde inte ens befinna mig i samma rum om jag spelade upp en skiva. Att kolla på en DVD-film gick inte då den överröstade ljudet från filmen med lätthet. Visst det gick att lösa med programvara, men bara att installera om windows kändes som tortyr. Aldrig mer Samsung-spelare.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Tror knappast en skiva bränd så snabbt ens går att spela upp, haha :).
Skulle aldrig få för mej att bränna en skiva i mer än 6x, så det känns bara onödigt med en ultrasnabb brännare. Bättre att satsa på en brännare som har bra kvalitet än att satsa på den snabbaste bara för att det ser bättre ut på pappret.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Den praktiska skillnaden mellan exempelvis 16x och 22x måste vara minimal så det lär ju inte bli rusning till hyllorna.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Tycker att man borde se till så att vanliga DVD-brännare funkar ordentligt först. J-la buggteknik..

I 9 fall av 10 så står det för mig att bränningen avbrutits pga något trams som att det inte går att formattera eller annat.
Och detta händer inte bara på en brännare och dator utan ett flertal, där jag dessutom typ testat de flesta märken på DVD-RW skivor som finns på marknaden snart och de flesta tillgängliga brännarprogram..

Jag blir mer impad om de kan tillverka en brännare som verkligen kan göra det som den är avsedd för i någon hastighet överhuvudtaget..

Visst, trevligt att de blir snabbare, men det är ju meningslöst om de inte funkar..

Har svårt att tro att det bara skulle vara jag som skulle ha oflyt här med fyra olika oberoende brännare.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det något hos dig som gör att felet uppstår - jag har ägt 2st dvd-brännare nu, varav den första bytte jag bara ut för att den inte stödde de nya dvd-medierna. Min nya bränner allt väldigt fint, och jag har fått 2st felbränningar totalt i de fyra-fem år jag nu bränt DVD-media. Kan då tillägga att jag bränner rätt mycket DVD-media, men allting är ju relativt.

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Tycker att man borde se till så att vanliga DVD-brännare funkar ordentligt först. J-la buggteknik..

I 9 fall av 10 så står det för mig att bränningen avbrutits pga något trams som att det inte går att formattera eller annat.
Och detta händer inte bara på en brännare och dator utan ett flertal, där jag dessutom typ testat de flesta märken på DVD-RW skivor som finns på marknaden snart och de flesta tillgängliga brännarprogram..

Jag blir mer impad om de kan tillverka en brännare som verkligen kan göra det som den är avsedd för i någon hastighet överhuvudtaget..

Visst, trevligt att de blir snabbare, men det är ju meningslöst om de inte funkar..

Har svårt att tro att det bara skulle vara jag som skulle ha oflyt här med fyra olika oberoende brännare.

Jag har inte fått enda felbränning på 2 år snart... kanske har haft tur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Tycker att man borde se till så att vanliga DVD-brännare funkar ordentligt först. J-la buggteknik..

I 9 fall av 10 så står det för mig att bränningen avbrutits pga något trams som att det inte går att formattera eller annat.
Och detta händer inte bara på en brännare och dator utan ett flertal, där jag dessutom typ testat de flesta märken på DVD-RW skivor som finns på marknaden snart och de flesta tillgängliga brännarprogram..

Jag blir mer impad om de kan tillverka en brännare som verkligen kan göra det som den är avsedd för i någon hastighet överhuvudtaget..

Visst, trevligt att de blir snabbare, men det är ju meningslöst om de inte funkar..

Har svårt att tro att det bara skulle vara jag som skulle ha oflyt här med fyra olika oberoende brännare.

Du är värdelös på att bränna! (Inte menat som påhopp)

Jag bränner alltid skivor i 16x, och det är aldrig några problem. Inte ens bugdetskivorna klagar.

Jag tycker att alla som bränner så långsamt är paranoida, eller verkligen lagrar för tiotals år! Korttidslagring (mindre än 2-3 år) så fungerar högsta hastigheten alltid!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jo, det är mycket möjligt att jag missat något väsentligt.

Fast jag kan bara inte förstå var felet ligger.
Det verkar osannolikt att jag skulle haft sån otur att bara få brännare det är fel på, så förmodligen är det något annat fel.
Dock har jag ju som sagt testat massor av olika skivor, olika brännarprogram osv, men alltid samma fel..
Har också provat att uppdatera firmware till brännaren, utan att det blev nån skillnad.

Läsa DVD-skivor går som smort och jag vet att det faktiskt finns brännarfunktion i alla..

Har gett upp det där och bränner aldrig något numera.
Finns ju ändå en del alternativ.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag köpte 50st DVD skivor i Thailand för 90kr (inget märke) och även en DVD brännare för knappt 200kr (dock av märket Asus). På skivorna står de 16 X hastighet och på brännaren står de 18 X hastighet. Jag har alltid maxat hastigheten och denna brännare klarar även av att bränna i 18 X på dessa skivorna! Tycker det har fungerat utmärkt, har hittils bara haft 1 felbränning på 35skivor och är jättnöjd verkligen. Köpet var mest en chansning eftersom de va så billigt men den har verkligen funkat asbra!

22 X verkar dock j*ffligt najs ^^ och priset var ju inte sämre!

EDIT: Såg precis att priset var på deras gamla modell. Det är kanske andra som trott att de va den nya också bara så ni vet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Jag tycker att alla som bränner så långsamt är paranoida, eller verkligen lagrar för tiotals år! Korttidslagring (mindre än 2-3 år) så fungerar högsta hastigheten alltid!

Ingen lagrar för tiotals år. För att det verkligen ska hålla i 20-30 år så kräver det specialförvaring utan syrepåverkan. Dessutom är dvd-tekniken dödsdömd då så man har troligtvis bränt sina "viktiga" filer till något annat format.

Dessutom bränner vissa varje dag medan andra bränner en gång i månaden i snitt. De som bränner så sälllan bryr sig knappast om att tjäna de 5-10 minuter för snabbare bränning och kan då lika gärna bränna långsamt för att inbränningen blir bättre.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Min spelare jävlas med mig var enda gång jag ska bränna, oavsett hur snabbt jag bränner.

Angående brännaren finns den nog mest för att de ska kunna säga att de har den snabbasta på marknaden. Många som inte vet så ingående kommer ju då kanske välja Samsung, just för att den är snabbare(fast det bara är en som är det).

Permalänk
Medlem

Mina brännare har fungerat hur fint som helst, har varit några stycken. Är hur nöjd som helst med min nuvarande Nec ND-3550 bortsett möjligen ifrån att den väsnas lite väl mycket, men jag beställde ändå en Samsung SH-S203N idag bara för att slippa den sista IDE-kabeln i datorn

Det är sådana viktiga saker som avgör val av brännare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tester och praktiska erfarenheter från massor av swecare har genom åren konstaterat att kvaliteten på det man bränner tenderar att blir sämre med höga hastigheter.

Dessutom lär ju bränneriet minska under åren nu när diskar blivit så billiga att det helt klart lönar sig att backa/lagra på disk isf optiskt.

Fort men fel och dyrt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Tycker att man borde se till så att vanliga DVD-brännare funkar ordentligt först. J-la buggteknik..

I 9 fall av 10 så står det för mig att bränningen avbrutits pga något trams som att det inte går att formattera eller annat.
Och detta händer inte bara på en brännare och dator utan ett flertal, där jag dessutom typ testat de flesta märken på DVD-RW skivor som finns på marknaden snart och de flesta tillgängliga brännarprogram..

Jag blir mer impad om de kan tillverka en brännare som verkligen kan göra det som den är avsedd för i någon hastighet överhuvudtaget..

Visst, trevligt att de blir snabbare, men det är ju meningslöst om de inte funkar..

Har svårt att tro att det bara skulle vara jag som skulle ha oflyt här med fyra olika oberoende brännare.

Det kan ochså bero på att du har ett spel installerat som använder Starforce kopieringsskyddet.
Jag har själva pajat en LG brännare med Starforce. Innan jag kom på att det var Starforce som var ursaken brände jag sönder många skivor. Starforce lägger sig inte enbart i operativsystement det kan ochså maipulera vissa brännarens firmware.
Ryska företaget som utvecklade Starforce fick stor kritik för det.
Dom ändrade det, men det tog ett tag innan alla spel fick en ny version av Starforce.
Så det är många spel som såldes med den skadliga versionen av Starforce.
Dock är det ca två år sen det kom ut. Så nu vet jag inte om det kan vara ditt problem eller om jag ligger helt fel. Har du kanske spel som använder sig av Starforce och som släpptes för ca 2 år sen eller längre sen??

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stalked
Jag har inte fått enda felbränning på 2 år snart... kanske har haft tur

Fick ett fel i Måndags med en DVD bränning och det var nog det ända sedan jag köpte min DVD brännare och det var när det var premiär för 4 år sedan tror jag. Dock har jag fått fel någon gång med en CD bränning, förmodligen CD skivan som sög.

Vi kanske har haft tur men tivlar på det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag kanske också har haft tur.. eller så jag är jag bara grym men jag har då inte fått en felbränning på... ja.. ett j*vla tag. Och då bränner jag inte en skiva i veckan utan jag bränner säkerligen 20st i snitt i veckan och har således gjort så i...ja.. ett j*vla tag

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Jag har fått en hel del fel. 15 skivor av 200 nyköpta fungerade inte. CRC-DMA drivrutinsfel blabla bla.

Permalänk
Medlem

Verkar ju nice med en så snabb brännare, men slår nog till på en Blu-ray ändå när det är dags för en ny. Dom klarar ju både och

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med felbränning med nån av mina brännare, just nu har jag en NEC AD5170 och riktiga "fulskivor", Datawrite 16X ultrabudget:p. Går hur som helst utmärkt att bränna i 18X hastighet, och min PS3 klagar inte vid uppspelning heller.

Har dock märkt att vissa DVD skivor kan frysa till när jag bränner i 16 eller 18X, alltså att bilden fastnar mitt i filmen under ca. 5 sekunder och sedan släpper.
Drar jag ner till 12X så händer det aldrig.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom snabba skivor är dyra så stödjer SH-S223 en teknik som gör det möjligt att bränna i 22x hastighet på 16x-skivor, och i 12x hastighet på 8x-skivor.

eller översatt till Svenska: brännaren skiter i vad som rekommenderas av R/RW-skivans data.

vet inte om jag skulle kalla det vare sig en teknik eller lyckad idé.. =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har kört med 4 olika NEC brännare och inga fel bränningar efter ca 300 DVD skivor...gäller bara att kolla efter stöd för media koden hos brännaren.Dessutom så köper jag endast skivor hos Luxdisc numera.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Härligt att den inte är så dyr

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Jag tycker att alla som bränner så långsamt är paranoida, eller verkligen lagrar för tiotals år! Korttidslagring (mindre än 2-3 år) så fungerar högsta hastigheten alltid!

Om du kör kvalitetsmedia med en brännare som bränner bra på jusst den median kanske. Kör man med budgetmedia så är det lotto.

Permalänk
Medlem

Det är även skillnad på bränntekniken i låga hastigheter jämfört med högre.
Jag skulle aldrig få för mej att bränna en skiva i 16 x, så en brännare som klarar 22x ptja... tror inte ens hårddisken kan leverera data snabbt nog
Man ska inte stirra sig så blind på hastigheten, jag menar jag har inte så bråttom att jag måste bränna en dvd på 4 minuter och få halvdan kvalitet, när jag kan bränna i 6X och det tar ca 9-10 minuter och det blir inga problem med kvaliteten.

Snabbast är inte alltid bäst
Hoppas bara Samsung har lite bättre kvalitet på sina brännare idag, det är många som säger att de blivit mycket bättre på senare år, men det vet man ju inte förrän man testat själv, så billiga som brännare är idag skulle man nästan köpt en bara för att testa

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring